Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Zeg eens eerlijk. Als jij op je tijdlijn op Facebook of Instagram een filmpje voorbij ziet komen, kijk je het dan helemaal af? Grote kans van niet. Een spotje van een minuut is voor veel mensen al te lang. Als het filmpje spannend begint en jou meeneemt in het verhaal, kijk je het waarschijnlijk tot het eind. Daarom vertel ik je alles over het belang van een goede openingszin.
Wat gebeurde er met je toen je het woord attentie las? Of als het eerste woord HALT is?
Je voelt direct dat er iets gaat gebeuren. Je wordt oplettend. Een lezer zit meteen in het verhaal en je hebt de aandacht van de lezer. Yes!
In het eerste woord blijkt dat de schrijver actie wilt, maar als je vervolgens een hele inleiding gaat schrijven, zal de lezer alsnog afhaken. Denk aan Netflix, televisie en de spanningsboog van kinderen. Het moet direct pakken. In het verhaal De Bijlmerramp begin ik met een conflict. Dit zijn de eerste twee zinnen van het verhaal.
‘Ga jij nou gewoon televisie kijken?’ roept Laetitia geïrriteerd naar George, haar man. ‘Je had beloofd dat je vandaag de fiets terug zou brengen naar mijn zus’.
Je merkt dat er spanning is tussen beide hoofdpersonen. Als lezer kun je natuurlijk aanvoelen dat er iets gaat gebeuren. In de zinnen daarna schrijf ik dit:
‘Waar maak je je druk om! Priya mist die fiets heus niet op zondagavond,’ reageert George knorrig.
Laetitia blijft maar denken aan haar twee jaar jongere zus. Vanochtend heeft ze Priya nog gezien bij de ochtendmis in de kerk. ‘Als jij het niet wil doen, dan doe ik het zelf wel. Ik ben over een kwartiertje terug.’ Laetitia loopt van de zevende verdieping naar de berging. Ze pakt de geleende fiets en vertrekt naar flat Groeneveen. Het is nog geen twee minuten vanaf haar flat in de Bijlmer. Ze heeft een onbestemd gevoel in haar buik. Dat zal wel komen doordat ik te veel Roti heb gegeten, denkt ze.
Ik schrijf dat ze over een kwartiertje terug is. Je kunt als schrijver ook kiezen voor een minuut bijvoorbeeld. Tijd geeft vaart aan een verhaal. Ik sluit af met de woorden een onbestemd gevoel. Opnieuw laat ik daarmee blijken dat er iets gaat gebeuren. Zo bouw je continu de spanning op en bouw je verder op een goede openingszin.
Niet ieder kinderverhaal leent zich voor spanning. Dan hoef je dit ook niet in de openingszin te beschrijven. Het is bij kinderverhalen wel goed om direct te vertellen waar het verhaal over gaat. Waar speelt het verhaal zich af? Is het in het bos? Beschrijf dan dat de zon in het bos opkomt en dat er een meisje woont dat altijd verdrietig is. Dat kan ook een goede opening zijn. Een beschrijving van het landschap is een andere mogelijkheid of vertel kort de laatste scène van het verhaal en schrijf vervolgens hoe het begon. Dat zijn twee andere manieren voor het beginnen van een verhaal.
Ik kan heel veel voorbeelden schrijven, maar het is beter als je direct aan de slag gaat. Ik heb dan ook drie titels van verhalen geschreven en aan jou de taak om een goede openingszin te schrijven. Succes. Aan het eind kun je lezen wat ik ervan heb gemaakt.
Lang zal ze leven zingen alle klasgenoten voor Emma, maar dan spat het raam in tientallen kleine stukjes.
‘Wordt oma nog beter?’ vraagt Freek hoopvol aan zijn moeder.
‘Nee.’ Freek rent langs zijn moeder en slaat de voordeur met een harde klap dicht.
Hij hoort zijn moeder gillen, maar hij rent door.
Het vliegtuig maakt vaart. De Schipholtoren flitst voorbij. Mijn benen bibberen en er ontstaat een brok in mijn keel.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.