Afbeelding

Olena Bohovyk via Pexels
Olena Bohovyk via Pexels
Clichés schrijf je liever niet. Geen nood! Ik help je een cliché te herkennen en je zelfs nog de goede weg in te slaan als het die kant op gaat. Daarvoor gaan we het cliché ontleden en de tekst weer terug op de rit zetten. Deze week: overdrijvingen.
Soms vallen ze niet zo op, andere keren doen ze je met de ogen rollen: overdrijvingen. Bozer dan ooit, de knapste man die ze ooit zag, nog nooit had hij zich zo rot gevoeld. Die vergelijkingen die we om de haverklap gebruiken om ergens nadruk op te leggen. Overdrijven en uitvergroten liggen aan de basis van veel clichés. Niet één roos als romantisch gebaar, maar twintig bossen. Niet ongeschonden uit een vuistgevecht komen, maar weg kunnen rennen van honderd kogels, dat soort zaken.
Soms storen deze clichés niet zo, hoe opvallend ze ook zijn. Sterker nog, soms zijn ze het perfecte middel om juist lekker weg te dromen bij de fantasie van fictie. Maar zodra je vaak schrijft met deze zinnen die eerder als holle frases overkomen als echte belevingen heb je geen ‘grote woordenschat’ meer over die nog geloofwaardig klinkt als het daarop aankomt.
Dit cliché heeft een aanloop. Ook al gebruik je zelf geen overdrijvingen om iets te benadrukken, het gebruik als zodanig zit er zo collectief ingebakken dat je dat cliché niet in je eentje onklaar kan maken. Daarom moet je gedurende het hele verhaal een aanloop nemen om dat échte ooit, nooit, allerergste of allerbeste tot zijn recht te laten komen.
Dit cliché test jouw lef en kunde als schrijver. Als het moment suprême daar is, moet je gedetailleerd en kwetsbaar schrijven. Je kan dan niet schrijven dat je een gat in de lucht springt of de grond onder je voeten vandaan valt: dat is te cliché. Schrijf over de held en wat die heeft moeten doorstaan om dit moment van geluk te verdienen. Over het besef dat dood en verderf nu (even) niet meer aan de orde zijn. Hoe die tintelingen, dat ongeloof en die dankbaarheid voelen.
Of juist hoe je hele lichaam op slot zit, alles pijn doet en je gedachten een miljoen kanten op gaan als je het slechtste nieuws ooit hoort.
Dit cliché slaagt, of slaagt niet. Je slaagt als je op Het Moment bijna letterlijk in de huid van je personage kan kruipen, door heel goed naar de bijbehorende emoties te kijken en daarbij die van jezelf niet te schuwen.
Schrijf een scène of een premisse daarvoor waarin je held tegen een ander zegt: ‘Jij bent mijn held.’ Dat betekent hier dus níet: ‘ik bewonder jou’ maar: ‘jij hebt me echt gered’.
Probeer je held geen concrete heldendaad te geven - iemand uit een brandend huis redden -, maar juist een meer abstracte: door dat Ene Gesprek heb ik niet naar de drugs gegrepen.
Je kan je scène plaatsen in de comments.
Nadine van de Sande is freelance copywriter en schrijfster. Op verhaalentaal.blog post ze wekelijks een uitgebreide tip voor creatief schrijven. Als manuscriptredactrice en schrijfcoach helpt ze schrijvers het beste uit hun werk te halen.
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!