Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Een boek is een verzameling woorden, die samen zinnen vormen, die samenkomen tot een manuscript. Klinkt simpel, maar elke schrijver weet dat er enorm veel bij komt kijken. En dat er veel fouten zijn die je kan maken tijdens het schrijven van je boek. Lees hier hoe je dat kunt voorkomen!
Stel het plot van je boek is: Emma stopt met haar baan als tandarts om haar hart te volgen, namelijk een bakkerij openen. Dat is nog niet een verhaal waarvan we omver worden geblazen. Je moet dan op zoek naar je unique selling point. Wat maakt dat een uitgever of lezer jouw boek wil oppakken? Er zijn genoeg bekende voorbeelden in de literatuur te vinden, zoals De boekendief van Markus Zusak. Een geadopteerd kind in nazi-Duitsland die gecensureerde boeken steelt, vertelt vanuit het perspectief van de Dood? Op z’n minst enorm intrigerend. Of denk aan de unique selling point van Het huis aan de Gouden Bocht van Jessie Burton. Een jonge vrouw die een poppenhuis krijgt van haar man – een vooraanstaand VOC-koopman – waarin de inrichting van het poppenhuis precies lijkt te vertellen wat er aan de hand is in haar leven...
Hoe je het oplost: Bedenk voor je begint met schrijven wat de unique selling point wordt. Achteraf een selling point toevoegen kost je veel herschrijfwerk.
Je steekt van wal met een lange introductie over de setting of vertelt al de hele achtergrond van de personages. Niet alleen is het saai om zo’n infodump te lezen, je houdt niets meer over voor de rest van het boek.
Hoe je het oplost: Laat de lezer langzaam de setting verkennen. Dat doe je simpelweg door de personages te volgen door het plot en tussendoor atmosferische beelden te schetsen. Ook de achtergrond van je personages bewaar je voor later, maar laat bijvoorbeeld hints vallen door middel van foreshadowing.
Je plot mist structuur, springt van hot naar her of je verhaal kent geen ups en downs. Dat is zonde, want de lezer (of een uitgever) haakt dan af.
Hoe je het oplost: Als je houdt van plannen, doe je er goed aan om een plotstructuur aan te houden. Zonder plan schrijven kan ook, maar dan moet je rekening houden met meer herschrijven. Lees dit artikel over een ijzersterk plot schrijven.
Je kent het gezegde show, don’t tell vast wel. Hoewel iets vertellen niet altijd fout is, moet je sommige dingen ook zeker laten zien! Dit is waar beginnende schrijvers wel eens de mist in gaan.
Hoe je het oplost: Als je wil vertellen dat Harris een player is, dan zijn er talloze manieren om dit te laten zien. Je laat hem flirten met de vrouw van zijn beste vriend of hij verdwijnt bij een avondje uit met een vrouw aan zijn arm (die niemand ooit een tweede keer ziet).
Je verhaal zit vol met beschrijvingen die iedereen al miljoenen keren heeft gelezen zoals haar lippen waren bloedrood. Of het plot bevat een cliché zoals een liefdesdriehoek. Veel lezer haken meteen af.
Hoe je het oplost: Denk goed na over je beschrijvingen. Hoe kan je het anders maken? Of hoe betrek je het op het personage dat de bloedrode lippen beschrijft? Misschien vergelijkt dit personage de rode lippen wel met het bessensap dat over je handen liep als je met oma bessen ging plukken. Hoe kan je clichés wel laten werken? Redacteur Nadine van de Sande geeft antwoord.
Je personages zijn vlak, terwijl je een rond personage wil schrijven. Misschien zijn ze zelfs ongeloofwaardig, zoals een tienerjongen die geen van de ongemakken lijkt te hebben van een puber en alles zonder ruzie oplost. Deze ongeloofwaardigheid haalt de lezer uit het verhaal, hoe goed de rest van je boek ook mag zijn. Ook personages kunnen een cliché zijn trouwens: denk aan een Mary Sue, de alfaman of de sexy lamp.
Hoe je het oplost: Verdiep je in personages schrijven! Lees hier tips over het schrijven van een rond personage bijvoorbeeld.
Oh, nee! Je boek heeft al 100.000 woorden en bent nog niet klaar. Snel het einde schrijven, dus. Doe dit vooral niet! Voor je het weet schrijf je een nachtkaarseinde, waardoor de lezer bedrogen uitkomt na het lezen van jouw boek. Heb ik nou uren gelezen voor dit einde?
Hoe je het oplost: Bedenk het einde voordat je begint met schrijven. Het geeft houvast waardoor je beter weet waar het verhaal heen moet. Lees ook een aantal manieren om je verhaal te eindigen.
Veel beginnende schrijvers besteden 80% van hun tijd aan een eerste versie schrijven en maar 20% aan herschrijven. Terwijl een manuscript pas echt goed wordt tijdens de herschrijffase. Soms blijkt dat de tijdverdeling juist andersom is: 20% schrijven, 80% herschrijven.
Hoe je het oplost: Meer herschrijven! Leer meer over kill your darlings en lees onze tips over herschrijven.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!