Afbeelding
Pexels.com
Pexels.com
Een rond of dynamisch personage, is het personage wiens persoonlijkheid gedurende het verhaal verandert. Dynamische personages hebben meerdere belangrijke karaktertrekken en zijn vooral geschikt als hoofdpersonage, antagonist of belangrijk bijfiguur. Hoe maak je zo'n hoofdpersonage?
Geef je personage minstens één slechte eigenschap die hem sterk beïnvloedt en een centrale rol in zijn ontwikkeling speelt. Dit creëert een innerlijke strijd tussen het personage en zijn karaktertrek.
Deze strijd kan op verschillende manieren verlopen:
Onverwachte combinaties van eigenschappen kunnen een complex of verfrissend personage creëren. Hoe gedraagt iemand zich die zowel gierig als bescheiden is? Of driftig en beleefd? Dit veroorzaakt ook dilemma’s: wat doet een trouw maar lui personage als hard werk nodig is om een vriend te redden? Gaat hij tegen zijn luie instincten in of laat hij juist zijn loyaliteit vallen?
Spelen met andere verwachtingen rondom het personage, zoals baan of uiterlijk, zorgt ook voor contrast. Neem bijvoorbeeld een eerlijke dief, of een ruig uitziende man met smetvrees. Vermijd dat zo’n personage in ieder opzicht tegengesteld is aan het cliché: een omgekeerd cliché vormt vaak een nieuw cliché. Ook wil je niet dat je personage gereduceerd wordt tot één eigenschap en een vlak personage wordt.
In iedere editie van tijdschrift Schrijven Magazine delen we tips, trucs & adviezen van bekende auteurs en schrijfdocenten. Leerzaam!
Nog geen abonnee?
Een rond personage heeft een mening en manier van kijken. Zorg ervoor dat je personage de wereld door zijn eigen gekleurde lens ziet. Welke details pikt hij op en welke vindt hij onbelangrijk? Wat voor oordeel heeft hij over zijn omgeving en andere personages? Laat dit allemaal doorschijnen in zijn acties en woorden. Kijk je vanuit zijn perspectief? Laat dat dan voelbaar zijn in de beschrijvingen.
Bedenk wat het doel is van jouw personage, maar ook wat hij nodig heeft.
Een doel is bewust en zit vaak aan de buitenkant. Voorbeelden zijn rijk worden, geaccepteerd worden door klasgenoten, of het voltooien van een missie. Vergeet niet dat het doel kan veranderen gedurende het verhaal en dat het centrale doel niet vanaf het begin van het verhaal aanwezig hoeft te zijn. In plaats daarvan kan een kleiner doel het personage tijdelijk bezighouden.
Het doel van een personage is niet hetzelfde als wat hij aan de binnenkant nodig heeft. Sommige doelen (zoals het voltooien van een wereld-reddende missie) zijn van cruciaal belang voor de uiterlijke wereld, maar niet voor de persoonlijke ontwikkeling van het personage. Andere doelen kunnen slechte gevolgen hebben, zoals het personage dat populair wil worden door andere mensen te pesten.
De onbewuste wens, hetgene wat je personage nodig heeft, is waar hij daadwerkelijk gelukkig van zou worden. Meestal is dit het overwinnen van een slechte karaktertrek en/of het komen tot een belangrijk inzicht over zichzelf of de wereld.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!