Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is een literair agent iets voor jou?

Literair agent Sebes kent succesvol eerste half jaar: Literair agent Paul Sebes heeft dit voorjaar een recordaantal debuten ondergebracht bij uitgeverijen. Hoewel het eerste half jaar nog niet om is, is dat aantal met 39 procent gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2006, zo blijkt uit Sebes' cijfers.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prijsindicatie: manuscript tot 50.000 woorden € 1.250,-. Tussen de 50.00 en 100.000 woorden € 2.000,-.
Nou, daar ga je met je tweeduizend euro.
Via, vergeet de 50.00 ook niet ;)
:rolleyes:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ellabella, ik wens je verder veel succes met je carrière. Mijn "bijna-uitnodiging" was slechts bijna bedoeld om je bijna te laten zien dat er toch wel met kwaliteit wordt gewerkt. Aangezien ik niet weet wie er achter Ellabella schuilgaat, kan ik je werk ook niet beoordelen. Je zult ongetwijfeld een prima schrijver zijn. Ik gun je je schrijverschap en alles wat daarbij hoort. Wat ik alleen niet begrijp, en misschien ook niet wil begrijpen: waarom zo'n pedantesque toon? Ik heb hier gepost, mij er niet van bewust dat reclame maken niet de bedoeling was. Er stonden enkele fouten op de website van mijn literair agentschap. Dus heb ik mij als schrijver niet van mijn beste kant laten zien.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat ik alleen niet begrijp, en misschien ook niet wil begrijpen: waarom zo'n pedantesque toon?
Ik begrijp dat je je kennis wilt delen, maar begrijp niet dat dat zó aan de man gebracht moet worden. Je bent meer dan twee jaar lid van een forum waar je je nooit laat zien, slechts die enkele keer dat je reclame komt maken en dat is bovendien tegen de huisregels. Verder is er aardig wat mis met je website (inhoudelijk en tekstueel) én speel je op de man. Waarom pik je mij eruit van alle voorgaande forumleden die hebben gepost? Als ik jou en mijn schrijfniveau vergelijk -en dat kan ik wel en jij niet, want ik ken mijn werk en zie dat van jou maar andersom is dat niet het geval- dan betwijfel ik dat ik iets op het technische vlak van je kan leren. Noem dat pedant. Ik noem dat realistisch.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant topic! Degene die het omhoog schopte: bedankt. In de VS is het gebruikelijk een agent te hebben als je schrijft, omdat daar geen duidelijke regels zijn opgesteld over contracten e.d., maar in Nederland is het vrij goed geregeld met uitgeverijen en schrijvers. Af en toe hoor je een horrorverhaal op SOL, maar over het algemeen gebeurt er niet veel geks in uitgeefland. Ik denk daarom niet dat een Nederlandse debutant meteen een literair agent in moet schakelen. Het kost klauwen met geld, geld dat je ook kunt gebruiken voor bijvoorbeeld een beoordeling van een manuscriptbureau, en je krijgt niet de garantie dat je daadwerkelijk uitgegeven wordt. Als ik erop google, kom ik tot de conclusie dat een schrijver er niets mee wint. Pas als je een bekende schrijver bent en overspoeld wordt door de hele wereld met de meest gekke dingen, krijgt zo'n agent zin. Maar aangezien wij SOL'lers dat niveau waarschijnlijk nooit zullen bereiken, zal ik daar maar niets over zeggen. ;)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Maak ik reclame? Ik bied schrijvers die dat wensen aan om hun werk te bezien en te beoordelen. Daarna is het aan hen om al of niet met CL in zee te gaan. Ja, misschien is dat reclame.
Een grote groep mensen een commercieel aanbod doen waar ze vrijblijvend op kunnen reageren lijkt mij de definitie van reclame. Zeker als je een reeds twee jaar stil liggende discussie ervoor oprakelt en verder nooit eerder op de site gereageerd hebt. Aan de andere kant hoeft niet iedereen degene die spamt te bespringen. Als gewoon één iemand melding had gemaakt, had ik gewoon in één zakelijke reactie kunnen zeggen dat het niet toegestaan was. Zonder een speurtocht spelfouten zoeken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik jou en mijn schrijfniveau vergelijk
Dat moet zijn: jouw en mijn schrijfniveau. :D Ik pikte je er niet opzettelijk uit, Ellabella. Ik heb niets tegen jou. Ik heb niets tegen wie dan ook, hier. Ik ben zo ongeveer de vriendelijkste mens van de wereld (zelfkennis 8) ) en verbaas me alleen maar algemeen over de manier waarop ik, toen ik eindelijk doorhad dat ik hier ook kon posten, hier word bejegend. Ik mag dus geen reclame maken. Haal mijn post daarover maar weg, beheerder. Op zich is dit een interessant forum. Ik hoop dat u mij allen toestaat mijn bijdragen hieraan te leveren. Tot nu toe voelde dat vreemd genoeg anders aan. :rolleyes:

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als degene die de discussie opende: ik was gewoon verbaasd dat je al zo lang lid bent en dit als eerste post bracht. En inderdaad, reclame mag niet. Daar ging het mij om. Dat mensen een beetje geprikkeld reageren komt vooral om dat er vaker reclame voorbij komt. Vandaar. Verder wens ik je succes met je werk. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Draag maar bij, Wim :) Wel starten met een voorsteltopic, hè? Dan weten mensen gelijk wie je bent zonder te hoeven googlen (wat een godsgruwelijk lelijk woord). *Controleert even of er spelfouten instaan. Nee? Mooi. Geen garandering voor het komende stuk in de post.* On-topic: Ik doe het wel mooi zonder. Er ligt nog niets wat kwalitatief in orde is op de plank en als er al iets zou liggen, dan zie ik in Nederland zelf er de nut (nog) niet van in. Ik rommel liever zelf aan en wellicht zal ik een ms-beoordelingsbureau inschakelen, maar voorlopig laat de bankrekening het hier niet zo toe. Ik gok de komende vijf jaren niet (student, hè). Als je in Nederland geen voet aan de grond zou krijgen aangezien hier de markt er niet is, maar in Duitsland mogelijkerwijs wel (nouja, ik bedoel: hier in Nl met minder inwoners dus wel de markt is, maar niet groot genoeg om het rendabel te maken voor de uitgever. In het duitstalige is hetzelfde percentage aan mogelijke klanten dus absoluut gezien veel groter dan in het nederlandstalige gebied), dan snap ik het wel. Hoewel je dan wel mag gaan emmeren om het te (laten) vertalen (in ieder geval de synopsis en de eerste zoveel hoofdstukken). Maar dat hoeft niet zozeer een probleem te zijn, lijkt mij.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een agent voor de fantasy-markt vind ik wel grappig. Er zijn vijf of zo uitgeverijen waar je met je manuscript terecht kan, helpt zo'n agent dan echt om binnen te komen bij Luitingh of Mynx?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als hij bewapend is wel. Pedantesque vind ik dan wel weer een mooi woord.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MichaM: Maryson is een fantasy schrijver met zo'n 12 titels op zijn naam, die als ik het goed heb allemaal zijn uitgegeven bij Mynx. Dus je weet nooit...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, weet ik, ik heb ooit de eerste boeken in de meestermagier serie gelezen (voor mijn lijst nog... lang geleden :D). Vraag me af of dat echt werkt, want dan zou elke schrijver met een paar boeken op zijn naam natuurlijk agent kunnen worden. Ik zou liever Tais Teng een goed woordje voor me laten doen ;)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of dat Tais Teng er ook zo over denkt, weet ik niet, als ik begrijp dat Maryson zijn agent is... Sperling heb ik recent op de kop getikt, alleen nog geen tijd gehad om er voor te gaan zitten en het ook nog te lezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle positieve bijdragen na mijn forumsollicitatie. Ik zal me binnenkort proper en ruim voorstellen op bedoelde draad. Het wordt wel moeilijk mee te discussiëren zonder zo nu en dan te verwijzen naar mijn diverse "petten" in de schrijfwereld. Neem van mij aan dat ik momenteel absoluut niet om werk zit te springen, dus dat ik, ook al lijkt het zo, geen reclame maak. Ik heb een huis-tuin-en-keukenvork in mijn hand en er steken twee balen hooi op, bij wijze van spreken. Mijre: jij ook hier? Graylorne: Sperling is mijn eerste boek, dat ik ruim honderd jaar geleden heb geschreven. Ik herlas het pas, omdat ik enkele elementen eruit wilde gebruiken voor een nieuw verhaal. Ik dacht: hm... Dat dacht ik. Mijn tweede gedachte was: als ik tijd had, zou ik het herschrijven. Ik sta er nog steeds wel achter, maar wel "in de tijd". Literair agenten. Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Ik denk dat ze voor iemand die in de buurt van publiceerbaarheid begint te komen (...), best veel kunnen betekenen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maryson, kun jij ons dan wat meer vertellen over literaire agenten in Nederland in het algemeen en wat ze voor een schrijver kunnen betekenen, voor- en nadelen, etc.? Zulke informatie is misschien wel een handige aanvulling op dit topic en jij kunt die uit de eerste hand geven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een agent voor de fantasy-markt vind ik wel grappig. Er zijn vijf of zo uitgeverijen waar je met je manuscript terecht kan, helpt zo'n agent dan echt om binnen te komen bij Luitingh of Mynx?
Ja. Omdat je daar met name binnenkomt door goed te netwerken, heb ik begrepen. En dat kun jij mooi schrijven terwijl je agent netwerkt: daar zijn ze voor, zij hebben immers de contacten met andere schrijvers, vertalers en die 5 (of 6 of misschien wel een paar meer) uitgevers om die informeel al je naam in te fluisteren, te masseren met je ideeën, na te gaan wanneer ze het beste kunnen toeslaan met je manuscript. Bovendien kan een LA (maar ik denk niet dat Maryson daar in zijn eentje mee bezig zou moeten gaan) voorkomen dat je een onrijp MS naar een van de weinige uitgevers stuurt en daarmee je kansen voorlopig eindigen (ik neem aan dat een uitgever niet 10x hetzelfde, enigszins herschreven MS wil lezen). Veel herkansingen bij andere uitgeverijen heb je niet... Andere literair agenten wijzen genre-schrijvers de deur. Ik weet niet precies waarom, maar ik vermoed dat "te weinig kennis van de markt in het genre" daar een rol bij speelt. Als je geen goede contacten hebt met fantasy-uitgevers, dan kun je ook niet voor je schrijvers netwerken.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met al dat gelet op de spelfouten gaat de inhoud verloren. Zo verzanden topics in ehm, het zand - en dat vind ik erg jammer. :ontopic: Een paar jaar geleden zag ik een agentschap nog niet zo zitten. Ik redeneerde dat als je een agent kon bemachtigen, je met dezelfde inzet ook een uitgever zou kunnen strikken. Inmiddels merk ik dat de tendens is dat schrijvers niet meer exclusief voor één uitgever schrijven, maar hun werk aanbieden bij meerdere partijen. Als je dan een vast aanspreekpunt hebt, iemand die weet waar je in je carriere bent, wat je doet, wat je wilt, dan zie ik daarvan inmiddels zeker de meerwaarde van. Maar :D nu vind ik mezelf weer niet goed genoeg; lees, ik heb niet het idee dat ik genoeg opbreng om die investering van een ander te vragen. En zo is er altijd wel wat.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het goed is als er ook wat keus en diversiteit is bij die literaire agenten. Ik weet niet of er ook literaire agenten zijn die zich specifiek bezighouden met jeugdliteratuur. Mijn eerste publicaties waren meest fantasyverhalen voor volwassenen, maar op dit moment ben ik eigenlijk alleen maar bezig met jeugdverhalen, af en toe nog wel in de fantastische, maar meer toch in de historische sfeer. Ook bij dat schrijven voor de jeugd heb ik helemaal nog niet het gevoel dat ik al iets aan een literair agent zou kunnen hebben. Daarvoor moet je net iets meer bewezen hebben, is mijn standpunt. Pas als een van de verhalen die ik nu de deur uit heb of waar ik nog mee bezig ben opnieuw tot een zelfstandige publicatie leidt (na mijn eerste VF) , zou ik daar wat serieuzer over na gaan denken. Ik denk dat veel mensen met zo'n vragen 'worstelen'. Ik proef het ook een beetje uit de reactie van Ceridwen. Wanneer heb je eigenlijk het punt bereikt waarop het realistisch is om aan een literair agent te gaan denken? Je hebt mensen die zo overtuigd zijn van zichzelf dat ze daar niet eens over nadenken en anderen die zo overvoorzichtig zijn dat ze zichzelf eigenlijk nooit goed genoeg vinden. Ik zit denk ik net iets meer in die tweede categorie. Ik houd er niet van om al te snel hoog van de toren te blazen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als een literair agent met zulke bedragen begint, haak ik al af. Zoiets zou gratis moeten zijn. 2000 euro, het is niet niets. Voordat ik daar mee akkoord ga... nee, daar ga ik nooit mee akkoord.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Tsja, Een literair agent betaal je niet alleen voor de bemiddeling, zijn expertise en coaching (zoals Ceridwen schetst), je hebt toegang tot zijn netwerk. En dát is essentieel. We zitten natuurlijk allemaal op ons geïsoleerde schrijf-eilandje, ver van de bewoonde wereld. Bovendien zijn sommige schrijvers erg goed in het zich profileren en zich in de schijnwerpers werken, maar het merendeel niet. Dan is iemand die dat voor je regelt wel erg handig. Zie het als een makelaar of verzekeringsagent. Je kunt het zonder doen, maar dan moet je goed weten wát je doet en de markt kennen. Ik zal er nog lang niet naar hoeven zoeken, maar als ik ooit een literair agent nodig zal hebben (wie weet?) zal dat met name zijn omdat ik wil schrijven en niet mijn tijd kan en wil steken in het netwerken of andere activiteiten waar anderen beter in zijn.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk lijkt me dat, Ellabella. ;) Nu nog een agent die bij mij aan de deur komt en vraagt: 'mag ik jouw werk graag bemiddelen? Ik bedoel maar, die makelaar of verzekeringsagent komt ook bij mij aan de deur. Kan ik me helemaal op schrijven concentreren :lol: (grapje, ik zag het ineens gebeuren)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Als een literair agent met zulke bedragen begint, haak ik al af. Zoiets zou gratis moeten zijn. 2000 euro, het is niet niets. Voordat ik daar mee akkoord ga... nee, daar ga ik nooit mee akkoord.
Weet je wel hoeveel woorden dat zijn, Tja: 50.000 of 100.000? Vast wel! Waarom moet iemand gratis voor je werken?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ik mee eens, Therese. :nod: Als je een stoel naar een restaurateur brengt verwacht je ook niet een gratis behandeling. Of naar de tandarts gaan om te kijken wat er met je gebit aan de hand is. ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als een literair agent met zulke bedragen begint, haak ik al af. Zoiets zou gratis moeten zijn. 2000 euro, het is niet niets. Voordat ik daar mee akkoord ga... nee, daar ga ik nooit mee akkoord.
Weet je wel hoeveel woorden dat zijn, Tja: 50.000 of 100.000? Vast wel! Waarom moet iemand gratis voor je werken?
Tja heeft het over de kosten van bemiddeling, niet over de kosten van het redigeren van teksten, Thérèse. Bij mij doet Maryson dat overigens gratis.... :\\

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja heeft het over de kosten van bemiddeling, niet over de kosten van het redigeren van teksten, Thérèse.
Volgens mij zou een LA het bemiddelen gratis moeten doen, en dan een percentage per verkocht boek moeten krijgen. Als ze niets voor je kunnen doen, moet je niet betalen. Er zijn, voor zover ik ernaar heb gezocht, heel wat LA'en die "bijbeunen" als manuscriptbeoordeler/verbeteraar. In dat geval betaal je dus eerst om je boek op te kalefateren tot iets dat te publiceren valt, dan laat je de LA netwerken met het door hem geredigeerde boek, en als er een uitgever wordt gevonden verdienen jullie beiden aan het boek. Dat is ook logischer, want waarom zou je iets betalen aan iemand, terwijl niemand weet of het goed uit gaat pakken? De LA kent jouw en je MS niet, dus die weet niet of hij iets voor je kan betekenen, en jij kent de LA niet en weet dus ook niet of die de juiste contacten heeft (of überhaupt wel wat doet dat een flinke prijs rechtvaardigd).

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer is echter dat er in Nederland nauwelijks keuze is als je een LA in handen wilt of denkt te moeten nemen. Ik zit nu in een situatie dat al mijn werk van vriendendiensten - op en neer - afhankelijk is. Geen geld voor een goede manuscriptbeoordelaar (en daarmee bedoel ik in het Genre en dan doel ik dus niet op de Epische fantasy). Maar ik ben eigenwijs en ik weet echt wel wat ik kan hoewel ik me naar buiten toe wel eens te bescheiden opstel... zeggen ze. Het netwerken komt op mijn eigen schouders en ik heb daar geen noemenswaardig talent voor, maar ik heb enkele contacten en ik hoop die te kunnen uitbreiden. Natuurlijk, ik sta niet op de Frankfurte Buchmesse, maar dat is aan mij niet besteed. Er kan maar zoveel hooi op de vork als er op zit zonder eraf te vallen. Ik weet werkelijk niet of een LA nu zo veel meer voor je zou kunnen betekenen. En dan bedoel ik duidelijk: in Nederland. In het buitenland zal het misschien noodzakelijk zijn mits je niet bij een vaste uitgever zit.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Als een literair agent met zulke bedragen begint, haak ik al af. Zoiets zou gratis moeten zijn. 2000 euro, het is niet niets. Voordat ik daar mee akkoord ga... nee, daar ga ik nooit mee akkoord.
Weet je wel hoeveel woorden dat zijn, Tja: 50.000 of 100.000? Vast wel! Waarom moet iemand gratis voor je werken?
Tja heeft het over de kosten van bemiddeling, niet over de kosten van het redigeren van teksten, Thérèse.
Ik weet niet of Tja dat bedoelt, Ellabella. De kosten die genoemd zijn, worden toch gekoppeld aan Intensieve Redactie, zo lees ik in #299.