Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Is een literair agent iets voor jou?

Literair agent Sebes kent succesvol eerste half jaar: Literair agent Paul Sebes heeft dit voorjaar een recordaantal debuten ondergebracht bij uitgeverijen. Hoewel het eerste half jaar nog niet om is, is dat aantal met 39 procent gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2006, zo blijkt uit Sebes' cijfers.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus je beweert dat een literair agent mijn manuscript kan verkopen aan een gerenommeerde uitgeverij voor een voorschot van pakweg 30.000 euro? Of alleen aan Audax? Die 30.000 exemplaren moeten verkocht worden. Verantwoordelijkheid van de uitgever. 20 euro per stuk. Voor mij aan royalties 60.000 euro, voor de agent 15% daarvan = 9000 euro. (begreep ik). Laat maar komen. Ik heb een uniek manuscript met een bijzonder originele gedachtegang, buitengewoon goed geschreven en ik ben ook niet geheel onbekend in het land. Daarbij zie ik er mooi uit voor op tv en op posters. En ik kan op humoristische wijze diepzinnige gedachten uitwisselen. Amen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat ons weten, Marriejeanne, hoe deze sollicitatie is afgelopen. ;-)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MarrieJeanne: Nou, nee... dat beweer ik juist níet! In de ideale wereld, misschien. Maar de realiteit is dat er in Nederland nauwelijks voorschotten worden betaald, of alleen aan 'grote namen', en sowieso komen die bedragen niet in de buurt van wat uitgevers in Amerika betalen voor een manuscript dat nog van a tot z geschreven moet worden. Met 5.000 euro heb je, voor een Nederlands debuut, een superdeal. Je kunt zelf uitrekenen hoeveel exemplaren de uitgever dan moet drukken om 'uit de kosten' te zijn. Dus dan ben je nog steeds niet heel veel opgeschoten. En Audax koopt geen manuscripten, dat doen alleen uitgeverijen. Maar verder heb je een goed verkoopverhaal, ik zou toch maar eens een agent polsen. Want kijk, je kunt je manuscript altijd opsturen naar iemand als Sebes, dat kost je niets en je krijgt er in het beste geval een positieve beoordeling voor terug. Plus een contract, maar daar kun je altijd nog beleefd voor bedanken. Je weet dan in elk geval dat je een hele goede kans maakt om het boek uitgegeven te krijgen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mevrouw marriejeanne, he Pluis. We gaan dan mevrouw zeggen. Wat ik me afvraag: zo'n literair agent zal dan misschien een keer een debutant verkopen voor meer dan 10.000 euro (hogere bedragen geloof ik eerlijk gezegd niet zo in voor een debutant). Maar hij kan natuurlijk niet elk moment bij een uitgever aan komen zetten met de boodschap: nu heb ik toch iets geweldigs ontdekt! Dat lukt hooguit eens of een paar keer per jaar. Heeft zo'n agent dan ook niet geweldig lange wachttijden als je daar je debuut heenstuurt? Dat je het bericht zou krijgen: leuk verhaal dat je hebt geschreven maar ik ben nu even met 'het broertje van Kllun' bezig en daarna met 'het zusje van Saskia Noort' en als ik die aan de man heb gebracht kom jij in beeld. Of gaat dat zo niet? Interessante discussie trouwens.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors: toevallig ken ik iemand die ooit een manuscript heeft opgestuurd naar Sebes, die het trouwens afwees. Hij werkt kennelijk met 'lezers': twee mensen bekijken en beoordelen het manuscript, daarna brengen ze verslag uit aan hem. De wachttijd was wel lang, volgens mij ruim 3 maanden. (Mijn vriendin, die dus agent is in het buitenland, werkt ook met lezers. Ze heeft geen tijd om al die dikke manuscripten door te worstelen. Ze vraagt het bijvoorbeeld aan haar moeder, of aan andere bekenden, of aan de stagiar. Dat klinkt misschien onprofessioneel, maar in feite is het natuurlijk zo dat een goed boek meteen 'pakt', ook bij een onprofessionele lezer. Je hoort wel eens verhalen dat de receptioniste van een uitgeverij een bepaald manuscript fantástisch vond, en voor een uitgever is dat goed genoeg. De receptioniste is ook een doelgroep; er wordt dan dus serieus naar gekeken.) Ik denk niet dat Sebes de ene na de andere topauteur uit zijn post vist, dat gebeurt bij uitgeverijen ook niet. Meestal - ook bij uitgeverijen - komen ze via hun eigen auteurs aan nieuwe schrijvers; ze vragen er vaak om: "Ken jij niet iemand die...?" De paar debutanten die een agent in zijn 'stal' heeft, kan hij dus wel aan, lijkt me. Hun boeken verschijnen vast niet tegelijkertijd; zoveel debutanten zijn er nou ook weer niet. Het meeste werk zal wel gaan zitten in gevestigde auteurs. Volgens mij regelt Sebes ook alle voorleessessies, daar verdient hij ook aan mee.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeten we zo iemand dan zien als een 'uitzendbureau' voor auteurs? En is het dan zo dat het aandeel van de auteur gelegen is in het leveren van een manuscript en het afstaan van een gedeelte van de royalties? Of wordt er nog meer van hem verwacht? Wat een leerzame dag vandaag!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hum, uuh, wat Cosima beschreef, klonk me wel een beetje bekend in de oren. Dat van mensen in je omgeving een manusje laten lezen, bedoel ik. Eens is me gevraagd (en ik ga nu geen namen noemen) of ik het een en ander wilde redigeren. Voor een uitgeverij dus! Ze wisten niet wie ik was en wat ik in huis had.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken wel twintig mensen die mijn boek geweldig vinden maar de uitgevers vinden nog van niet :P

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een hoop onzin in deze discussie over literaire agenten zeg. Ik ben zelf een van de debutanten die via Sebes aan een deal gekomen is. Ik dacht eerst ook dat 15% veel was. Ik werk al jaren als televisieschrijver en mijn TV-agent krijgt 'maar' 10%. Waarom? Omdat ik in TV-land bakken geld verdien. En in boekenland? Mijn debuutthriller De opvolger is naar alle maatstaven een succes aan het worden. Dat is in niet geringe mate te danken aan de inspanningen van Paul Sebes. Ik zal in het kort uitleggen wat Paul inmiddels voor zijn 15% gedaan heeft: 1. Een briljante deal geregeld met een toonaangevende uitgever 2. En dat binnen 3 weken 3. Met een zeer hoog voorschoot (5 cijfers) 4. Daarna heeft hij zich met mijn PR bemoeid, een onderdeel van het vak waar hij geen gelijke kent 5. Hij heeft geregeld dat De opvolger binnenkort te krijgen is bij de ECI (1 Miljoen leden) 6. Hij heeft door zijn internationale netwerk geregeld dat 15 engelstalige uitgevers mijn boek nu lezen (helft US, helft UK) en heeft agenten voor me geregeld in Londen, Scandinavië en Japan. Ik herhaal: JAPAN. Daarnaast heeft hij me het afgelopen jaar dag in dag uit bijgestaan met raad, commentaar en liefdevolle peptalk. Hij heeft tot op heden bijna nog geen rooie cent aan me verdiend, alles gaat (door het percentage) op no cure no pay basis. En dan ben ik nog een van de succesvolle auteurs. Het overgrote deel verkoopt niet meer dan 300 boeken per jaar. En dan overdrijf ik niet. Voor niets gaat de zon op. Paul Sebes is goed in zijn vak en werkt keihard voor zijn resultaat. Maar mensen horen de magische woorden "15" en "%" en denken meteen aan een onbetrouwbare geldwolf die geen enkele feeling heeft met echte literatuur. Ik hoop dat ik dit beeld hiermee een beetje kan weghalen. Willen jullie meer leuke discussie volgen over literatuur en thriller, kom dan naar Ezzulia.nl. Daar mengen ook auteurs als Simone van der Vlugt, Saskia Noort (en ondergetekende) zich in de discussies met lezers.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wacht even, dit vind ik geen leuke binnenkomer in een gesprek: "Wat een hoop onzin in deze discussie over literaire agenten zeg." Dat is toch niet vriendelijk? Wat is de onzin dan Alex van Galen?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja, ik zal beginnen met te zeggen dat dit een leuk forum is. Ik meng me even in de discussie omdat er zoveel onwaarheid in staat. Het ergste is nog dat iedereen denkt dat zo'n agent alleen in geld geïnteresseerd is en duur is. Een agent begint met redacteurtje spelen (levert commentaar op je manuscript) totdat je een uitgever vindt (lees: voordat er een cent aan je verdiend wordt). En pas dan... wordt er over geld gepraat.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het dan allemaal nu weer NIET WAAR wat Cosima schreef? (Het wordt nog een leerzame avond óók! ;) En mijn dag begon al zo goed met het winnen van een prijsvraag maar dit terzijde).

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alex van Galen: Hij heeft door zijn internationale netwerk geregeld dat 15 engelstalige uitgevers mijn boek nu lezen (helft US, helft UK) en heeft agenten voor me geregeld in Londen, Scandinavië en Japan. Ik herhaal: JAPAN. Wat is er zo bijzonder aan Japan? Misschien een domme vraag, maar goed, daarom ben ik ook een vrouw, blond en boven de 30. Dan màg je zulke vragen stellen... Ik zou eerder de nadruk leggen op UK en US. Dat zijn toch het thrillerpubliek bij uitstek? En, € 3000,- is ook een bedrag met vijf cijfers. Het is maar net wat jij hoog noemt. En de hele bende meelezers verschuift nu en masse naar Ezzulia.nl.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Huh? 1.000 euro een bedrag met vijf cijfers? Ik heb drie dagen geen wijn gehad (misschien ligt het daar aan) maar ik tel er maar vier.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jommeke, 1000 heeft maar vier cijfers hoor. Ben je dan echt een dom blondje? ;) Mij klinkt 15% niet echt hoog als hij dat werk ervoor doet. Ik denk dat veel weerstand bij mensen op dit forum eruit voortvloeit dat het idee leeft dat iedereen geld aan jouw werk, je boek, wil verdienen en dat jij geen boterham hebt om te eten straks. En dat is natuurlijk ook zo, 10% is niet echt veel en als dat 8,5 % is wordt het nog beduidend minder. Maar 8,5% van veel boeken verkopen is altijd nog meer dan 10% van weinig. En eerlijk gezegd werk ik zelf ook met 1 uitgever (ik heb nu boeken bij een stuk of wat uitgevers) die geen 10% geeft maar minder. En als ik wel 10% zou krijgen doordat Sebes of een andere agent dat geregeld heeft en die 1,5% zou afgeven aan die agent die voor me raast en zorgt dan ben ik waarschijnlijk beter af. Doet Sebes ook kinder- en jeugdboeken trouwens? Weet iemand dat? Of staat het op zijn site? Ik zal eens kijken. 3 maanden wachttijd klinkt ook niet als erg lang. Bij de meeste uitgevers wacht je die tijd of zelfs langer.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Om in de onomatopeesferen van Marriejeanne te blijven: interessssssssssssant, dessssssssse dissssssssssscusssssie! En Marriejeanne, ik heb "nee" gezegd. Ze betaalden héééél erg weinig. Als je erg nieuwsgierig bent, ga ik het nog even voor je na.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marriejeanne's opmerking over Cosima. (Kan ik hier niet citeren uit een voorgaande opmerking?) Nee Marriejeanne, het ging me om de hele discussie met 141 commentaren (wat veel trouwens!). Ik zag een hoop ongefundeerde meningen voorbij komen en daarbij blijft het beeld hangen van de geldwolf. Dat wilde ik even corrigeren. Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jommeke over japan. In Japan wonen 127.4 miljoen mensen. Daarvan kunnen er een heleboel lezen. Dat zegt genoeg lijkt me.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Alex van Galen: heb je de discussie doorgelezen? Ik zie niet helemaal wat nou het enórme verschil is tussen wat ik al een tijdje beweer en wat jij nu nóg eens komt vertellen. In grote lijnen komt jouw ervaring met Sebes overeen met de schets die ik heb gegeven van de werkzaamheden van een agent. Oké: dat van die agent in Japan wist ik niet, dát smeuïge detail heb ik er niet bij vermeld, maar voor het overige ging deze discussie allang niet meer over de aanvankelijke (en ook wel begrijpelijke) angst voor geldwolverij.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marriejeanne: een prijsvraag gewonnen zei je. De vraag dient zich aan: welke?! Wanneer?! Hoe?! @Alex van Galen: ik vond dat Cosima Paul Sebes helemaal niet als geldwolf neergezet is. Commercieel wel maar dat is en moet iedereen op zijn tijd zijn om geld te verdienen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp de reactie van Alex wel. Je kunt een prachtig boek schrijven, maar als het op je zolderkamer blijft liggen, verdien je er niets aan. En iets in de markt zetten, kost gewoon geld. En expertise en contacten ook. Een makelaar vraagt een courtage, een notaris vangt geld, een verzekeringspersoon ook etc. Waarom zou een agent dan niet een percentage mogen vragen? En als iemand jaren heeft gestudeerd , vindt men het logisch dat degene ervoor betaald krijgt, maar als iemand jarenlange praktijkervaring en contacten heeft , is het een opeens ander verhaal. Verder heb ik echt de indruk dat een deel van de mensen hier, wel graag een bestseller wil hebben, maar de zakelijke kant van het vak niet serieus neemt, afdoet als iets smerigs etc. Maar het een gaat niet zonder het ander. En van alles eisen als je net begint, is m.i. gewoon hoogmoed.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
* ligt dubbel van het lachen* Ogodogodogodogodogod... yep, zo blond als een... nou, leuk, zo'n bedrag, maar als je eerste boek geen klapper maakt, hoe zit het dan met zo'n voorschot? Dat geld heb je op zak, maar een contract voor een tweede boek heb je bij die uitgeverij (waarschijnlijk) niet. Japan heeft 127.4 miljoen mensen. Interessant om te weten. En ze zitten allemaal smachtend op een debuut uit Nederland te wachten? Dus we hebben nu wat meer achtergrondinformatie waaruit blijkt dat een literaire agent niet per se als een geldwolf afgeschilderd mag worden. Als je het bij elkaar optelt wat hij verdient en wat hij daarvoor doet, krijg ik het gevoel dat hij, net zoals een uitgeverij, wacht op dat manuscript dat alles goed maakt. Het geldschip. In feite plukt hij hier en daar wat van de verschillende beroepen die zich met schrijvers bezighouden; hij neemt een deel van een scriptenbureau over, van een uitgeverij en van een pr-agent. De kennis/netwerk die hij in de loop van der jaren heeft opgebouwd is van onschatbare waarde, ik vermoed dat daar zijn échte kracht ligt. Ik heb een uurtje rondgedobberd op het woelige water van Ezzulia.nl. Overal is er wat.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, je moet ook niet vanalles eisen als je net begint. Het moet alleen wel goed geregeld zijn allemaal.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oja, Marrie Audax, "De Leeuw, drijvende kracht achter Audax, schonk 85% van zijn aandelen aan een filantropische stichting'. Bron: De nieuwe rijken. ;-)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eliza, dat is anders. Daar gaat het om de afbeelding en daar komt nauwelijks tekst in voor. Ik durf te wedden dat Hopla daar ook als een trein gaat. Krijg dat liedje maar eens uit je hoofd. :)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jommeke: ja, een agent zit zéker te wachten tot dat grote geldschip komt binnenvaren, maar dat kun je hem niet verwijten. Het leuke van de uitgeefwereld is nu juist dat er geen pijl op valt te trekken - zelfs de allerbeste uitgever kan niet voorspellen of een boek een succes wordt of niet. Het gebeurt, het is altijd een klein wonder. Het is wel leuk dat het hele agentgebeuren een beetje begint door te dringen tot Nederland, hoewel het nog vrij kleinschalig is, en nauwelijks winstgevend. De meeste Nederlandse schrijvers verdienen weinig met hun werk. En met 'de meeste' bedoel ik eigenlijk iedereen behalve Saskia Noort, Heleen van Royen, Kluun en nog een handvol 'commerciële' auteurs. Zij richten zich dan ook doelbewust op een grote lezersmarkt, wat zij brengen is - met alle respect, en dat meen ik, want ik heb er veel bewondering voor - een soort 'doelgroepenproza'. Maar als je kijkt naar puur literaire schrijvers, dan kan maar een héél select groepje ervan leven. En in het buitenland wordt de Nederlandse literatuur als volstrekt marginaal beschouwd - die vriendin van mij, de agente, vertelt wel eens verhalen over haar bezoekjes aan Amerikaanse uitgevers, en als zij probeert een Nederlands boek te verkopen, moet ze héél snel praten, of desnoods een striptease opvoeren, want ze kijken haar aan alsof ze gek is. Nederland! Die Amerikanen weten niet eens waar het ligt, laat staan dat ze serieus naar die boeken kijken. Nou ja: bij wijze van spreken dan. Voor iemand als Alex (achternaam even vergeten, sorry) is een agent wel handig, omdat er vanuit het buitenland belangstelling is voor zijn roman. Zoals met alle kansen op deze wereld, geldt ook voor déze kans dat je er alles aan moet doen om hem te pakken. Een uitgeverij is een trage, logge machine, daar zullen ze die buitenlandse uitgeverijen minder fanatiek stalken dan iemand als Paul Sebes, die er zijn vak van heeft gemaakt.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jommeke: Nijntje mag dan een succes zijn in Japan, voor zo ver ik weet, doen de Japanners - tenminste wat hun literaire voorkeuren betreft - hun wrede naam eer aan. Ze houden erg van gewelddadige boeken, hoe heftiger en bloederiger en gruwelijker, hoe beter. Misschien is het boek van Alex wel héél gewelddadig?!