Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Is een literair agent iets voor jou?

Literair agent Sebes kent succesvol eerste half jaar: Literair agent Paul Sebes heeft dit voorjaar een recordaantal debuten ondergebracht bij uitgeverijen. Hoewel het eerste half jaar nog niet om is, is dat aantal met 39 procent gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2006, zo blijkt uit Sebes' cijfers.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar wonderer, je maakt toch een contract met iemand als Sebes? Daar staan afspraken in. (Ik ken zo'n contract niet maar niemand zal toch zo naief zijn om zijn werk uit handen te geven aan een agent en zeggen: 'Nou, zie maar wat je ermee doet. En voor de rest van mijn werken geldt hetzelfde.') Dat is bij geen enkele zakelijke transactie zo, en het zal bij deze literair agent ook niet zo zijn. Maar we halen twee dingen door elkaar: het werk van een literair agent en dat van een beoordelingsbureau. Sebes zal wel allebei doen. Als een manuscript naar zijn oordeel publicabel is, probeert hij het onder te brengen bij een uitgeverij (wat wel zal lukken met een goed manuscript). Inderdaad: dat kun je zelf dan ook. Maar ja, een kruiwagen met deze naam doet ook wel weer iets. Toch? Een beoordelingsbureau voorziet je van adviezen maar laat het vinden van een uitgever aan jezelf over. Want ook al zijn uit een manuscript alle onregelmatigheden e.d. verdwenen, dat betekent nog niet dat een uitgever het uitgeven wil.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ceridwen, ik zie je post maar ik moet nu gauw eten koken. Je krijgt nog antwoord, oké?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MJ: ik denk dat je een gedegen beoordelingsbureau ook als kruiwagen kan gebruiken. Zij hebben in dit wereldje ook een naam gemaakt. Dus als je een ms binnenkrijgt met de aanbeveling van dat bureau is dat even goed als LA Sebes.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Jommeke, ook een beoordelingsbureau zal alleen een publicabel manuscript kunnen onderbrengen bij een utgeverij. De vraag blijft dan: Wáár haal je een publicabel manuscript vandaan? (Als je het zelf niet hebt). @ Ceridwen: 'Echter, als de persoonsontwikkelaars op de commerciele tour gaan doe ik dat ook en beoordeel ze dienovereenkomstig. Dat wil niet zeggen dat ik liever iemand heb die niet commercieel is, want ook dat zegt niets over kunde. Het zegt wel dat ik de juiste iemand voor mij wil kiezen. ' Dat moet je ook zeker doen. Alles toetsen en kiezen wie/wat voor jou het beste is. Maar de vraag blijft: waarom zou een persoonsontwikkelaar (ik zeg in dit verband liever: een talentontwikkelaar) half-commercieel moeten zijn? Ik zie dat helemaal niet. Iedereen die les geeft of consultant is, verdient een redelijk tot goed loon. Ikzelf merk soms dat mensen terugkrabbelen als je een tarief vraagt voor redactiewerk. Voorbeeld uit de praktjjk: iemand die 'zwart' werkt en daar 17,50 per uur voor vraagt, heeft een manuscript geschreven en wil het graag laten redigeren (door mij) maar is beledigd als ik daarvoor... meer dan 5 euro per uur durf te vragen. Ik snap niet, waarom. Als iemand me dat kan uitleggen?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
O, Ondine, hartstikke goed zeg! Als Thomas jouw gedichten zo mooi vindt... Laat ze hem dan lezen om te beoordelen, doet-ie vast wel. Ik had ook een literair agent in de arm genomen als het me met dit verhaal niet gelukt was een uitgever te vinden. Bij Script+ zoeken ze namelijk niet meteen mee naar een uitgever. Eerst moet je er klaar voor zijn, dan kon je bij uitgeverij Servo opgenomen worden... Als je in de serie Debuten mocht komen tenminste. Zo'n literair agent werkt voor jou alleen. Zie het als een manager.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
?? Waar zeg ik dat ik iemand wil die half commercieel is? Als je commerciele diensten aanbiedt en commerciele tarieven vraagt verwacht ik ook dat je een commerciele houding aanneemt, dat is alles. En daar hoort bij dat ik weet wat ik krijg. Bijvoorbeeld dat ik aan je mag vragen waar je bij het corrigeren allemaal op let en hoe je de correcties aanlevert. Waarom de persoon in je voorbeeld 5 euro teveel vindt (ik denk meer aan 17,50, hihi) weet ik natuurlijk niet. Veel mensen denken dat creatief werk gratis is omdat het ook gratis bij je opkomt, en meer een hobby dan een beroep is. Maar daarmee dwalen we wel erg ver van het onderwerp af.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, je schrijft: '?? Waar zeg ik dat ik iemand wil die half commercieel is?' Dat zeg ik zelf, geloof ik, ergens. In reactie op jou. Het wordt een beetje een ingewikkeld gesprek. Natuurlijk ben ik het met je eens dat je van tevoren hoort te weten wat je krijgt. Maar daar zijn mensen als Paul Sebes (met wie dit topic begon) denk ik niet ondubbelzinnig over. Afspraken maak je nog altijd samen. Je HOEFT niet met Paul Sebes in zee te gaan. Maar ALS je met hem in zee gaat, zit je in ZIJN bootje. Omdat hij geleerd heeft voor kapitein. Nu ja. Dat mensen niet veel willen betalen voor redactie, correctie e.d. (ook al wordt hun werk daar aanwijsbaar beter van) zou inderdaad wel te maken kunnen hebben met het idee dat je dat creatieve werk 'gratis' krijgt. Misschien denkt een schrijver: 'Hé, maar dit is mïjn verhaal... daar hoef jïj niet aan te verdienen!' Maar tegelijkertijd is schrijven een ambacht als elk ander waarbij gebeiteld, geschaafd en gepolijst moet worden. Ik vergelijk het even met een boer. Die huurt soms ook een loonwerker in omdat hij bepaalde machines niet heeft. Dat kan een schrijver óók doen die bepaalde 'tools' niet beheerst. Daarom kan hij nog wel een leuk verhaal bedacht hebben. Maar als het niet uit de verf komt, zal niemand het lezen. En dat is ook niet de bedoeling. Daarom o.a. de literair agenten.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed uitgelegd Mariejeanne. Ik vind dat alles voor artiesten veel beter geregeld is. Wij hebben alleen een uitgever. Maar, zegt die, interviews gaan niet via ons. Bepaalde boekingen, lezingen, wel dus. Toch moet je zelf heel veel netwerken. Wat ik de laatste tijd niet ge-emaild heb naar verschillende media... Dat doet een uitgever ook maar ik kan niet stilzitten en het is mijn 'kindje.' Weet je of dat soort dingen een literair agent ook doet? Want daar gaat vreselijk veel tijd in zitten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De literair agent heeft al die voorbereidingen al onder zijn pet, oftewel: heeft de fundamenten al gelegd. Daar zijn jaren in gaan zitten. Mensen kunnen daar gebruik van maken, waar ze - terecht - voor betalen. Je hebt de zaken niet zómaar voor elkaar maar mensen zien alleen de resultaten, niet de voorbereidingen en investeringen. Wát precies een literair agent doet, zal per agent verschillen en waarschijnlijk kun je kiezen uit opties.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat Paul Sebes de enige agent in Nederland is, is inderdaad vreemd. Ik ben, na jaren in de traditionele boekenbranche, in januari samen met een drukker een pod-uitgeverij/agentschap gestart. Ik post hier niet in reclame te maken (zal de naam van de uitgeverij dus maar achterwege laten), maar voor advies: Wat zouden jullie dan een redelijke deal vinden voor een agent. Ik heb contacten bij meerdere fictie/nonfictie commerciële uitgeverijen en bij hen de geloofwaardigheid om auteurs aan te bevelen. Ik zou graag véél schrijvers helpen en heb de mogelijkheid om hen - na een afwijzing - zélf pod uit te geven, zodat publicatie toch gegarandeerd is... Wat zou hier voor een prijskaartje aan moeten hangen? De boekenbranche is een klein wereldje, waar ik nu meer aan de zijlijn opereer. Ik heb veel vrijheid. Dit geeft me de mogelijkheid het anders te doen. Maar het gebrek aan budget, zorgt ervoor dat ik toch gebonden ben. Iemand tips? Groet, madelmund

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sponsors zoeken? De uitgeverij waar ik bij zit gaat in zee met een farmaceutisch bedrijf die hen dan als het ware sponsort. Kunnen we in de behandelkamer van elk Nederlands ziekenhuis een exemplaar achterlaten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb je het wel gezegd, Mara, maar als je het nog eens wilt vertellen: welke uitgever is dat? Van zo'n 'huwelijk' tussen een farmaceutisch bedrijf en een uitgever heb ik nog niet eerder gehoord.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marriejeanne, dat is Thoeris, weetjewel, van het boek van Josine van Dalsum, 'Hagelwit.' Dit wordt gerund door vrouwen en ze zijn zeer sociaal bewogen en meelevend. Niet alleen maar commercieel. Dat voel je ook in hun gesprekken met jou. Ja, ik ben blij dat ik in hun fonds zit.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja, inderdaad, dat had je wel gezegd. Wordt dat alleen gerund door vrouwen? Goed! Want je moet wel kunnen vechten in de uitgeverswereld. Zoveel concurrentie. Maaar goede boeken zijn nu eenmaal goede boeken

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitgeefster zelf is bekend van boeken die ze samen met Beatrijs Smulders schreef over kinderen krijgen (of niet) bij Kosmos, Mariël Croon is dat. En de redactrice, Arwen Gerrits, werkte eerst als eindredactrice bij Boekblad. Dus dat zit wel snor.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat er in navolging van Paul Sebes er nog mensen literaire agent zijn geworden. Ik meen dat toch in een website artikel te hebben gelezen... (ik word oud!)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat denk ik ook wel, Jommeke. Zodra men ziet, dat er ergens geld mee verdiend kan worden... Sebes heeft natuurlijk wel de contacten en heeft heel wat ervaringen. Het lijkt me best lastig om literair agent te zijn. Je moet goed in netwerken zijn, je moet sociaal erg sterk zijn en je moet vooral veel contacten onderhouden. Maar goed, ik ben dan ook geen literair agent, maar .........

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
madelmund, Ik zou gewoon een percentage vragen als je het boek bij een uitgeverij weet onder te brengen en de schijver begeleidt. Voor schrijvers die alleen geholpen willen worden met het opstellen van een begeleidingsbrief etc. zou je een uurtarief kunnen vragen. Je zou ook pakketten kunnen aanbieden. Persoonlijk zou ik met liefde een percentage afstaan aan een agent als mijn boeken goed in de markt zouden worden gezet. Het is voor mij een simpele rekensom. Zelf uitbrengen> hoger percentage> kleinere oplage Inschakelen agent> kleiner percentage> waarschijnlijk hogere oplage.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Letterlijk in de markt worden gezet. Weet je dat uitgevers ruimte kopen in winkels om boeken daar neer te zetten waar ze het best verkocht zullen worden? Zoals in een supermarkt. De lekkere dingen bij de kassa bijvoorbeeld.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft is de enige reden om voor een agent te kiezen mijn eigen luiheid. Maar na wat denkwerk kwam ik tot de conclusie dat dit ook niet zo'n goede insteek is. Agent of niet, de waarheid is dat je zelf gewoon erg je best moet doen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klopt! Al die mailtjes en telefoontjes, je wil niet weten hoeveel tijd en moeite daarin gestoken wordt! (Ook door mij, vooral door mij, het is immers je eigen boek.) Je eigen boek kun je zelf het beste promoten. (Ik kan ook niet stilzitten natuurlijk.)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met interesse en verbazing heb ik net al het voorgaande gelezen. Investeren in je schrijven of het uitbrengen van boeken is, als je het schrijven tot je beroep wil maken in mijn ogen vrij normaal. Zodra je een eigen bedrijf opstart maak je ook allerlei kosten waarvan je niet weet of er ooit iets uitrolt. Ook als je zoals ik in het buitenland woont kan het bijzonder handig zijn als iemand anders de promotie voor zijn rekening neemt. Als een agent mijn manuscript zou zien zitten zou hij welkom zijn om de verdere afhandeling van mij over te nemen. Nu kan ik het pas opsturen naar de eerste uitgever als ik in Nederland ben of moet alles via vrienden regelen. Heel omslachtig en onhandig. Hoe graag zou ik dit uit handen geven.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp niet zo goed, dat debutanten zoveel zelf moeten regelen. Een uitgever steekt in een debutant ook heel wat tijd. Dan is het toch zijn doel veel boeken te verkopen en dus promotie te regelen? Bovendien hebben zij de contacten daarvoor en de kennis.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mensen die een interview met Ronald Giphart lezen, kennen zijn naam al, hoeven dus alleen te onthouden dat hij een nieuw boek uit heeft, bij een debutant moeten ze ook nog eens de naam van die debutant onthouden tot het moment dat ze weer eens in een boekhandel verzeild raken
Wat klinkt dat lui... alsof een naam onthouden zoveel moeite kost.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja... mensen zijn vaak lui. Weet je dat een roman (verhaal of wat dan ook) juist rond die twee weken van verschijning moet worden gepromoot? Mensen schijnen kort van memorie te zijn. Als het een tijd later komt denken ze er niet meer aan. Ik vind dat maar raar. Je onthoudt zo'n titel toch wel? Of de schrijver. Of de inhoud. Of iets? En het heeft gewoon allemaal met geld te maken, 10000. Helaas, alweer geld.