Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is een literair agent iets voor jou?

Literair agent Sebes kent succesvol eerste half jaar: Literair agent Paul Sebes heeft dit voorjaar een recordaantal debuten ondergebracht bij uitgeverijen. Hoewel het eerste half jaar nog niet om is, is dat aantal met 39 procent gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2006, zo blijkt uit Sebes' cijfers.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las dat Paul Sebes een boek over schrijven gaat publiceren of heeft gepubliceerd. Ben er benieuwd naar.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klopt, Mandela. Paul Sebes schrijft een boek met tips voor beginnende schrijvers. Het komt binnenkort uit.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ha, daar is Frits ook weer. Is het wat, Frits, dat boek van Sebes? Kun je het ons aanraden?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er ook benieuwd naar. Of het nog nieuwe inzichten geeft. Ook vraag ik me af of ik nu Paul Sebes als manager in mijn bestand moet toevoegen. Of áán mijn bestand. Misschien weet hij dat.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfff, 10 blz. reactie's. Ik heb me suf gelezen! Voor sommige hoeft een agent niet, maar aangezien ik in Verweggieland zit, vind ik het een interessante topic. Hoe zit het nu eigenlijk met de jeugd? Ik heb nog steeds nergens kunnen lezen of agent Sebes, of andere agenten wel of niet met zijn/hun getalenteerde neus in (spannende) jeugd manuscripten snuffeld. Heeft iemand hier een antwoord op? ....please!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Esmeralda. Dat antwoord is nee. Of je moet al binnen zijn als auteur. Dan vindt hij het wel prettig. Die procenten afsnoepen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Esmeralda. Dat antwoord is nee. Of je moet al binnen zijn als auteur. Dan vindt hij het wel prettig. Die procenten afsnoepen.
Danx Lucatero, dat is een duidelijk antwoord. Dat kwam er wel heel stellig uit, mag ik (nieuwsgierigheid) vragen hoe je dit zo zeker weet. Geldt dit trouwens voor alle Lit. agenten? Alvast bedankt! groetjes,

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[ Dat kwam er wel heel stellig uit, mag ik (nieuwsgierigheid) vragen hoe je dit zo zeker weet. Geldt dit trouwens voor alle Lit. agenten?
Goede vraag - ik ben ook erg benieuwd. Bij de weinige Nederlandse agenten die ik online/in boeken heb kunnen vinden, krijg ik wel die indruk.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan iemand hier (bovenstaande) misschien een antwoord op geven????? Ben erg benieuwd, maar vind het onzin om er een heel nieuw topic voor te openen!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Esmeralda. Dat antwoord is nee. Of je moet al binnen zijn als auteur. Dan vindt hij het wel prettig. Die procenten afsnoepen.
Waarom zou een auteur dan nog een literair agent nodig hebben? Als hij al 'binnen' is? Ik vind je antwoord ook heel stellig, Lucatero. Hoe weet je dit zo zeker?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan iemand hier (bovenstaande) misschien een antwoord op geven????? Ben erg benieuwd, maar vind het onzin om er een heel nieuw topic voor te openen!
Dan halen we hem weer even naar boven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Met al die kennis op dit forum moet toch iemand het antwoord weten... [off topic] *zwaait naar iedereen* ben ik weer. [/off topic]

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sebes begeleidt eigenlijk alleen literaire manuscripten. Ik heb hem nog nooit met een kinderboek aan de slag gezien. Maar ik kan me voorstellen dat als Carry Slee hem haar zaakjes zou willen laten doen (of welke andere al bekende jeugdauteur) dat hij dan niet nee zou zeggen. Waarom je als gevierd auteur nog bij een literair agent zou aankloppen? Onderhandelingen voor nieuwe boeken (soms wil een auteur zelf daar niets van weten - en zijn relatie met de uitgever daarmee niet onder druk zetten), onderhandelingen met een nieuwe uitgever. Literair agenten regelen vaak ook korte zijdelingse projecten (reclame-filmpjes, schrijven voor een jubileumuitgave van een krant, artikeltjes, een geschenkboekje voor bij twee flessen whisky, interviews, korte verhalen in de margriet (ik zeg maar iets), lezingen, columns. Sebes doet dit allemaal goed (want ook daarvan ontvangt hij 15%, maar de schrijver het werk, de publiciteit, de exposure, zonder dat hij daar iets voor hoeft te doen - en de opdrachten dus). Uitgevers hebben het maar wat druk om alle auteurs die aandacht te geven, zodat zij daar niet aan toe komen. http://www.boekeenschrijver.nl/index.php?option=c… maar als tussen bovenstaande opeens tien kinderboekenschrijvers staan, dan neem ik mijn woorden terug. Jullie mogen zelf zoeken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je antwoord, Lucatero! Zo bezien begrijp ik de werkzaamheden van Sebes en die van de gevierde auteurs! :!:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar zijn er behalve Paul Sebes geen anderen, die zich voor een "schrijver" kunnen inzetten? Personen die op grond van eigen ervaring kunnnen gidsen? (tegen een vergoeding natuurlijk.)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard. Maar dat is heel moeilijk, ook voor de persoon die je hiervoor wil benaderen. Het is mij geregeld gevraagd - en maar een enkele keer heb ik toegezegd dat te zullen en kunnen doen. En ook hier met heel gevariëerd succes. Je kunt beter je geld stoppen (als je al iemand wilt betalen) in een goede begeleiding. De grap is natuurlijk dat je niet met elk manuscript kunt aankloppen bij uitgevers. Alleen als het iets is wat echt erg goed is. Anders heeft het geen zin. Vandaar dat Sebes al zo'n grote schifting maakt in de manuscripten die binnenkomen.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk inderdaad dat het daar voor een groot deel op neer komt, Mandela. Er zullen best andere mensen zijn die op grond van hun ervaring kunnen gidsen, maar wat mij voor een literair agent enorm belangrijk lijkt is dat je beschikt over een uitgebreid netwerk en dus toegang hebt tot alle mogelijke personen en instanties. En daar voortdurend in investeert. Ik moet er niet aan denken! Wat een leven... :paranoid: Laat mij maar lekker schrijven. :)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Even googelen, da's niet zo moeilijk.
En zo slaagt Wim Maryson in zijn opzet om reclame voor zich en zijn schrijfclinic te maken.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even googelen, da's niet zo moeilijk.
En zo slaagt Wim Maryson in zijn opzet om reclame voor zich en zijn schrijfclinic te maken.
Van de site:
Intensieve redactie Hierbij komen alle verhaalelementen aan de orde, worden zinsconstructies en formuleringen onder handen genomen, wordt de auteur gewezen op de zwakke plekken in het verhaal en draagt Chapters Literair voorstellen tot verbetering aan. Uiteraard wordt taal- en stijlfouten gecorrigeerd. Prijsindicatie: manuscript tot 50.000 woorden € 1.250,-. Tussen de 50.00 en 100.000 woorden € 2.000,-.
Nou, daar ga je met je tweeduizend euro.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee, deze is leuk: "Deze tweedaagse clinic behandelt alle aspecten van het schrijversvak. De stof is vooral geschikt voor gevorderden. Voor schrijvers die zich nog niet zo ver achten is het echter ook interessant.". Iedereen, dus.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intensieve redactie Hierbij komen alle verhaalelementen aan de orde, worden zinsconstructies en formuleringen onder handen genomen, wordt de auteur gewezen op de zwakke plekken in het verhaal en draagt Chapters Literair voorstellen tot verbetering aan. Uiteraard wordt taal- en stijlfouten gecorrigeerd. Prijsindicatie: manuscript tot 50.000 woorden € 1.250,-. Tussen de 50.00 en 100.000 woorden € 2.000,-.
Nou, daar ga je met je tweeduizend euro.
Via, vergeet de 50.00 ook niet ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is schitterende anti-reclame ;) Dergelijke slordigheid belooft weinig goeds. Ik ben overigens van mening dat het verbeteren van taal- en stijlfouten voor rekening van de schrijver moet komen. Een manuscript moet gewoon goed zijn. Of het moet inhoudelijk en qua stijl vreselijk briljant zijn. Een dergelijk boek produceren lukt beginnende schrijvers zelden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:-) Wat een buitengewoon prettige reacties allemaal. Wel een domme fout, dat "wordt". :-( Maak ik reclame? Ik bied schrijvers die dat wensen aan om hun werk te bezien en te beoordelen. Daarna is het aan hen om al of niet met CL in zee te gaan. Ja, misschien is dat reclame. Als dat niet de bedoeling is, dan zal ik dat niet meer doen. Ik hoor het graag. Ik ben wel een beetje verbaasd over de negatieve tonen. Dat kan vast wel wat ruimhartiger... Ellabella: stel je bent nét begonnen met schrijven, je weet nog niet zoveel. Ben jij dan een schrijver die zich nog niet zo er acht? Je kunt zulke teksten lezen met de argusogen van degene die op zoek is naar een fout. Dan vind je dit een "fout". Je kunt het ook lezen omdat je wilt beoordelen of je hiervoor geschikt bent. Die "nét begonnen Ellabella" zou dan denken: nee, zo ver ben ik nog niet, want ik zit nog niet dicht bij die gevorderden. Ik zou je bijna uitnodigen voor een clinic of schrijfdriedaagse...

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:-) Ellabella: stel je bent nét begonnen met schrijven, je weet nog niet zoveel. Ben jij dan een schrijver die zich nog niet zo er acht? Je kunt zulke teksten lezen met de argusogen van degene die op zoek is naar een fout. Dan vind je dit een "fout". Je kunt het ook lezen omdat je wilt beoordelen of je hiervoor geschikt bent. Die "nét begonnen Ellabella" zou dan denken: nee, zo ver ben ik nog niet, want ik zit nog niet dicht bij die gevorderden. Ik zou je bijna uitnodigen voor een clinic of schrijfdriedaagse...
Ik zal jouw woonboerderij niet bezoeken. Mijn kritiek was met name gericht op het feit dat je ofwel zélf beoordeelt of iemand "gevorderd" of "beginnend" is ( je bent van het metier, toch?) of je vraagt de cursisten zich in te delen in groepen waarvan zij de criteria niet kennen. Dat wordt niet duidelijk uit de tekst maar het is sowieso niet haalbaar. Overigens bevreemdt het me dat je er vanuit gaat dat ik een schrijfcursus moet volgen. Ik denk niet dat je werk van me gezien hebt. Jij daarentegen hebt je niet van je beste schrijverskant laten zien. En nee, reclame mag niet op SOL, om je maar een duidelijk antwoord te geven. Succes verder.