Afbeelding
Foto ©Marc Brester-aquattroman.nl
Foto ©Marc Brester-aquattroman.nl
Bij het schrijven van een boek komen duizend en één dingen kijken, van het neerzetten van sterke personages tot het maken van een goede grap. Auteur Lize Spit vertelt over het neerzetten van een goede spanningsboog.
‘Over spanningsbogen en dramaturgie heb ik veel geleerd op de filmopleiding die ik heb gevolgd in Brussel. De basis kennen, zodat je daar daarna van kon afwijken. Elk klassiek verhaal heeft een begin, een midden en een einde, van elkaar gescheiden door plotpunten. Er is een inciting incident, een belangrijke gebeurtenis die het personage tot actie aanzet. Het structureren van een verhaal zit diep ingebakken bij mij. Van nature ben ik op controle gericht, structuur geeft mij houvast in het bestaan. Als schrijver ben ik ook niet iemand die maar ergens begint en wel ziet waar hij uitkomt. Als ik een idee heb voor een verhaal of boek, vraag ik mezelf direct daarna af: hóé ga ik dit vertellen?
De structuur van de spanningsboog is als het ware een kaart in mijn hoofd van waaruit ik begin met schrijven. Het smelt begon bijvoorbeeld met het idee van een vrouw, Eva, die in haar jeugd op een diepe manier is verraden door haar vrienden, en jaren later terugkeert naar de plek waar dat heeft plaatsgevonden. Ik begon scènes uit te denken en op kaartjes te schrijven, allemaal kleine stapjes op weg naar het slot. Op een gegeven moment had ik op mijn muur zo’n twintig kaartjes hangen met sleutelmomenten. Ik schreef ook op waar momenten in haar verleden raakte aan het heden, zodat ik die met elkaar kon verbinden.
Er zijn verschillende manieren om een spanningsboog te creëren.
Dit artikel is verschenen in Schrijven Magazine, editie 2 van 2021.
Het volgende nummer niet missen? Neem dan een abonnement en je ontvangt Schrijven Magazine thuis!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!