Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscripten gezocht voor De Gestreepte Boekjes

Pica Educatief te Zoetermeer is uitgever van de kinderboekenserie De Gestreepte Boekjes. De serie wordt onder andere aangeboden in abonnementsvorm en heeft ten doel met het kind mee te groeien. Meer informatie hierover is te vinden op www.degestreepteboekjes.nl. Over enige tijd hebben we ruimte om enkele losse verhalen te publiceren voor kinderen in groep 8 van het basisonderwijs. Om in aanmerking te komen voor publicatie dient het uiteindelijke manuscript een lengte te hebben tussen de 5000 en 6000 woorden. Het is wenselijk dat de verhalen zijn opgedeeld in 3 tot 6 hoofdstukken. Uiteraard dient het verhaal qua onderwerp en woordkeuze aan te sluiten bij kinderen van 11 en 12 jaar. Manuscripten kunnen worden aangeboden via e-mailadres verhaal@pica-educatief.nl. Het is ook mogelijk om in eerste instantie een globale verhaalbeschrijving en het eerste stuk van het verhaal (minimaal 500 woorden) aan te bieden ter beoordeling. EDIT: Manuscripten kunnen worden ingezonden tot en met 31 maart 2012. Iedere inzender krijgt binnen drie maanden bericht. Over de inhoud van de beoordeling van een manuscript wordt niet gecorrespondeerd.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel niet de afwijzing, maar dat ze niet van tevoren aangeven van 'we zoeken twee verhalen in de categorie spannend, twee in de categorie psychologie', ofzo :) De schroom om om uitleg te vragen herken ik niet. Edit: nieuwe pagina, nieuwe lijst. Anna2005 - verhaalidee Cateau - verhaalidee (1) Cateau - verhaalidee (2) Cateau - verhaalidee (3) Ceridwen - verhaalidee Corinne1 - volledig verhaal - afgewezen EileenO - volledig verhaal Erika - volledig verhaal Hay - volledig verhaal - afgewezen Hay - verhaalidee - afgewezen M - verhaalidee (1) - afgewezen M - verhaalidee (2) - afgewezen M - verhaalidee (3) Madelief - verhaalidee (1) - afgewezen Madelief - verhaalidee (2) Marria - verhaalidee - twijfel Marria - volledig verhaal Nenko - volledig verhaal Ninah - volledig verhaal - afgewezen Ninah - verhaalidee Sjee - volledig verhaal - afgewezen SoukeM - verhaalidee (1) - afgewezen SoukeM - verhaalidee (2) - twijfel SoukeM - verhaalidee (3) Suma - verhaalidee Via - verhaalidee (1) - afgewezen Via - verhaalidee (2) - afgewezen Via - verhaalidee (3) Vokus - volledig verhaal (1) - afgewezen Vokus - volledig verhaal (2) Waus - volledig verhaal - afgewezen Wiske - volledig verhaal (1) - afgewezen Wiske - volledig verhaal (2) - afgewezen Wiske - volledig verhaal (3) Zjors - verhaalidee - uitwerken!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wiske, twee tegelijk is wel heel erg vervelend. :crybaby: :crybaby: Dat herken ik wel, Hay, dat gevoel dat je ze niet lastig wilt vallen. Het kan ook niet, want Isabel krijgt verder ook geen uitleg van het leespanel mee, mijn laatste verhaal was ook 'op gevoel' afgewezen. Zouden ze dit jaar zoveel meer verhaal(ideeën) hebben gekregen? Vorig jaar rond deze tijd hadden we hier op SOL toch al een aantal blije smileys?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Isabel zei tegen mij nog wel dat ze dit jaar inderdaad heel veel reacties hadden gekregen. En Hay, ik snap je hoor. Ik vind het ook zo stom dat je niet kan herschrijven en dan weer opsturen, want dit waren echt de laatste manuscripten die ze nodig hadden omdat het voor groep 8 was. Bij een andere uitgever heb je soms nog een kans met een herschreven versie. Misschien moeten we ze nog een paar verhalen sturen? :D

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen wij als sollers hebben al meer dan dertig verhaalideeën ingestuurd, terwijl ze er natuurlijk maar twaalf nodig hebben. Dus is het logisch dat er zo veel afwijzingen zijn. Toch is het verre van leuk, natuurlijk.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van vorig schooljaar tel ik vier 'SOL'-boekjes. Van dit jaar (groep 7) augustus t/m februari zijn allemaal van SOL-schrijvers (:D ), enige uitzondering is het boekje van september, dat door mijn naamgenoot Bianca Mastenbroek geschreven is. Zij liet me gisteren weten ook voor volgend jaar nog geen uitsluitsel te hebben gekregen van Pica.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor Bianca was ik bij haar beide Gestreepte Boekjes proeflezer, ook andersom trouwens, want we komen allebei uit de 'fantasyhoek'. De boekjes van Bianca waren succesvoller dan de mijne. Alleen bij de Vlaamse Filmpjes is het andersom, maar gezien de enorme productiviteit van Bianca zal dat wel niet zo lang meer duren. Van de week horen we misschien meer, want volgens mij zit vanmiddag de kinderjury bij elkaar om de winnaar van de John Flandersprijs te kiezen. ;)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat jammer, al die afwijzingen. Hou de moed erin mensen. Blijf schrijven.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denken jullie dat ik nog tot eind januari de tijd zal krijgen om mijn laatste idee in te zenden? In principe heb ik de eerste 1900 woorden (het eerste, wat langere hoofdstuk) af en ook de synopsis is bijna rond. Maar, al heb ik er best een goed gevoel over, ik zou het toch heel graag eerst een paar proeflezers willen laten lezen. Ik neem eigenlijk niet aan dat Pica zo maar ineens mee zal delen dat de deadline verstreken is. Om daarmee geen risico te lopen, waag ik daar maar een mailtje aan. Als ik een duidelijk antwoord krijg, laat ik het ook aan jullie weten. Ik heb nu iets totaal anders dan mijn eerste twee pogingen, veel meer in de lijn van mijn Vlaams Filmpje, 'IJstijd'. Het is ook wat ik zelf verreweg het leukste vind om te schrijven. Misschien had ik dat wel meteen moeten doen? :rolleyes:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De volgende schrijftip (vrij vertaald uit het engels) las ik eens: 'als jij het niet leuk vindt om het te schrijven, waarom zou je lezer het dan leuk vinden om het te lezen?' Zojuist heb ik mijn idee verstuurd, synopsis en eerste hoofdstuk. Waarbij ik nu plotseling denk: ik heb niet eens gekeken hoeveel woorden dat waren! Was het wel genoeg? Zo nog even nakijken. (Edit: genoeg woorden meegestuurd) Ik heb inmiddels wel meer dan de helft van het verhaal af, maar ik merkte dat ik de neiging kreeg om het snel af te raffelen; ik zat mezelf op te jagen. En dat is zonde, want dan ga ik rare dingen verzinnen om het nog net even leuker (not) te maken. Nu al voel ik dat de druk eraf is en nu kan ik hem netjes afmaken. Het maken van de sysnopsis helpt daar trouwens ook bij. Die wilde ik zo duidelijk mogelijk maken, en toen kwam ik toch nog een plotonderdeel tegen dat veel beter kon dan ik eerst bedacht had.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu heb ik ten onrechte de indruk gewekt dat ik in het schrijven van die andere twee pogingen geen plezier had. Dat viel namelijk heel erg mee. Misschien druk ik me beter uit als ik zeg dat mijn laatste verhaal wat meer 'in mijn straatje ligt'.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat een verhaal iets extra's meekrijgt, een zekere 'je-ne-sais-quoi' ;) als het een genre is dat de schrijver echt ligt.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijn gevoel is dat zo, maar ik ben zelf wel de allerallerlaatste die dat objectief kan beoordelen. 8)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ingrid en Hay, veel succes. Ik heb afgelopen weekend ook nog een verhaal ingezonden en die haast omdat je niet weten wanneer de trein precies vertrekt, komt me bekend voor. Zo'n wedstrijd zonder harde deadline, voelt een beetje als sudden-death bij een voetbalwedstrijd.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wacht nog steeds in spanning af. Inmiddels meer dan 3 maanden geleden dat ik mijn opzetjes heb ingestuurd en heb nog niks gehoord,aiaiai. Maandag Isabel maar gemaild dus hoop snel iets te horen. Spannend dat er weer zoveel nieuwe verhalen zijn ingestuurd! Moet toch een mooie SOL-oogst uit kunnen komen. Succes allemaal!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met mijn verhaal is het helaas niks geworden. :( 2011 was blijkbaar niet echt mijn jaar op schrijfgebied.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aj, jammer Corinne. Hopelijk wordt 2010 beter voor je.
LOL. Je bedoelt natuurlijk 2012!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Idem.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aj, jammer Corinne. Hopelijk wordt 2010 beter voor je.
Inderdaad jammer, Corinne. Je hoopt toch op een succes!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer Wiske en Corinne. Zelf heb ik een tweede idee verstuurd. Edit: Mijn eerste idee is afgewezen. Jammer.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn derde (en waarschijnlijk laatste) idee ligt nu bij een stuk of zeven proeflezers in groep acht. Het is heel leuk om hun commentaar straks te vergelijken met dat van mijn volwassen proeflezers. De laatste keer dat ik het zo deed kwamen daar totaal verschillende dingen uit. Kinderen (óók nog in groep acht) zijn niet zo heel erg bezig met de logica in een verhaal. In wat ze zelf schrijven springen ze ook vaak van de hak op de tak. Ze identificren zich wel sterk met de hoofdpersonen en willen daarom (meestal) dat het op het eind allemaal op zijn pootjes terechtkomt. Dan krijg je toch een heel ander soort reacties dan van je volwassen proeflezers die meer op je schrijfstijl en op de logica in je plot letten.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje Hay, zeven proeflezers? En dan nog volwassen proeflezers? Is dat niet heel erg veel?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Valt mee. Ik heb voor het eerste hoofdstuk twee volwassen proeflezeressen en ik weet precies op welke dingen die letten. De eerste kijkt vooral naar de sfeer, de personages en de grote lijn. De andere doet dat ook wel een beetje, maar is toch vooral een prima muggenziftster. :) Kinderen zijn zelden lang van stof. Ze schrijven hun antwoorden heel kort en concreet op. Ik had ook een vragenlijst gemaakt. Als ik de antwoorden van de kinderen volgende week op tafel naast elkaar leg, heb ik een mooi overzicht. Omdat ik ze een jaar in de klas heb gehad, ken ik ze ook goed genoeg om te begrijpen wat ze met hun reacties in telegramstijl zo ongeveer bedoelen. ;) Tja, en de rest moet ik daarna zelf doen!