Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscripten gezocht voor De Gestreepte Boekjes

Pica Educatief te Zoetermeer is uitgever van de kinderboekenserie De Gestreepte Boekjes. De serie wordt onder andere aangeboden in abonnementsvorm en heeft ten doel met het kind mee te groeien. Meer informatie hierover is te vinden op www.degestreepteboekjes.nl. Over enige tijd hebben we ruimte om enkele losse verhalen te publiceren voor kinderen in groep 8 van het basisonderwijs. Om in aanmerking te komen voor publicatie dient het uiteindelijke manuscript een lengte te hebben tussen de 5000 en 6000 woorden. Het is wenselijk dat de verhalen zijn opgedeeld in 3 tot 6 hoofdstukken. Uiteraard dient het verhaal qua onderwerp en woordkeuze aan te sluiten bij kinderen van 11 en 12 jaar. Manuscripten kunnen worden aangeboden via e-mailadres verhaal@pica-educatief.nl. Het is ook mogelijk om in eerste instantie een globale verhaalbeschrijving en het eerste stuk van het verhaal (minimaal 500 woorden) aan te bieden ter beoordeling. EDIT: Manuscripten kunnen worden ingezonden tot en met 31 maart 2012. Iedere inzender krijgt binnen drie maanden bericht. Over de inhoud van de beoordeling van een manuscript wordt niet gecorrespondeerd.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Mag ik zo nieuwgierig zijn voer het genre van de verhalen die jullie ingestuurd hebben? Ik moet het mijne nog sturen (een fantasyverhaal) en vooral van wie het verhaal aanvaard is, zou ik het genre graag kennen. Kwestie van een twee verhaal die richting uit te sturen. Wat hebben jullie in de begeleidende mail zoal vermeld? Het is mijn eerste keer om wat in te sturen, vandaar de onzekerheid. Alvast bedankt, Erika

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit in de mail gezet: Beste (redactie Pica), Naar aanleiding van onderstaande oproep (mijn mail was een RE: op de oproep die ik per mail ontving) stuur ik u het verhaal (titel). Het heeft (aantal) woorden en (aantal) hoofdstukken. In het kort: (korte beschrijving) Met vriendelijke groet, (mijn naam) In de bijlage stond het verhaal zelf. Lekker kort en werd keurig beantwoord met een afwijzing :) Het genre van mijn verhaal durf ik niet te zeggen, verder dan 'kinderverhaal' kom ik niet haha. Leuk dat je meedoet! Hopelijk wordt jouw verhaal wel aangenomen :nod:

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
M, veel succes! Erika, ik heb ong. hetzelfde in de mail gezet als Waus alleen mijn korte beschrijving heb ik ook in de bijlage gestopt, boven het eerst hoofdstuk. Voor groep 7 is mijn verhaal gekozen, genre was spanning/fantasie. Voor groep 8 zit een verhaal in de tweede overlegronde. Dit is een vervolgverhaal op het groep 7-boekje en Pica wil eigenlijk geen vervolgverhalen in de reeks, op Borre na natuurlijk ;) Dat ze toch nog erover twijfelen zie ik dus al als een compliment maar ik verwacht er eigenlijk niet te veel van. Op de site van de gestreepte boekjes kun je ook alle verhalen t/m groep 6 zien en een deel van groep 7. Dan zie je ook dat de genres echt heel divers zijn. Het heeft dus niet veel zin om je verhaal in hetzelfde genre te schrijven als boekjes die al door zijn, ik heb het idee dat ze juist een breed aanbod willen en dat je misschien meer kans hebt als je in een heel nieuw genre schrijft waar ze nog geen boekjes over hebben. Maar dat is allemaal gissen. Zelf stuur ik gewoon de verhaalideeën op die ik zelf leuk vind en dan hoop ik maar dat zij dat ook vinden!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik trek me bij mijn laatste poging ook niet te veel van genres aan. Als je daar te veel mee bezig bent, loop je volgens mij het levensgrote gevaar een standaardverhaal af te leveren, waar je zelf niet 100% achter staat. Dat maakt je kansen denk ik alleen maar kleiner. Als ik straks een verhaal instuur waar ik mezelf als schrijver in herken en het wordt afgewezen, blijf ik tenminste gemotiveerd om het niet meteen aan de kant te schuiven, maar er nog iets mee te gaan doen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank voor jullie hulp. Ik waag het er eerstdaags op mijn verhaal in te sturen, en wie weet, misschien vinden ze het wel goed. Alvast bedankt.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even de lijst naar voren halen. M - verhaalidee (1) - afgewezen Vokus - volledig verhaal (1) - afgewezen Hay - volledig verhaal - afgewezen SoukeM - verhaalidee (1) - afgewezen SoukeM - verhaalidee (2) - twijfel Sjee - volledig verhaal - afgewezen M - verhaalidee (2) - afgewezen Hay - verhaalidee - afgewezen Ninah - volledig verhaal - afgewezen Waus - volledig verhaal - afgewezen Marria - verhaalidee Via - verhaalidee (1) Cateau - verhaalidee (1) Cateau - verhaalidee (2) Cateau - verhaalidee (3) Madelief - verhaalidee Wiske - volledig verhaal (1) Wiske - volledig verhaal (2) Corinne1 - volledig verhaal Vokus - volledig verhaal (2) Anna2005 - verhaalidee M - verhaalidee (3) Via - verhaalidee (2) Erika - volledig verhaal Wiske - volledig verhaal

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had inmiddels twee verhaalideeën ingestuurd, Waus. En ik heb vandaag een leuk nieuw idee gekregen, maar dat moet ik nog even verder uitwerken voor ik het in kan sturen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Nog een vraagje ivm de begeleidende mail. Hoe lang moet je korte beschrijving zijn? Hangt dit af van de lengte van je verhaal of gaat het sowieso maar om een stuk of 10 regels? Is het normaal om zoveel zenuwen te hebben vooraleer je een stuk instuurt. Ik heb het ondertussen al verschillende keren uitgesteld, maar het verhaal zal er echt niet beter op worden, ben ik bang. Alvast bedankt voor alle advies, Erika

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat mag heel kort, erika. Als je een volledig verhaal instuurt is het geen vereiste. En ja, dat is normaal, tenminste, ik vond het ook heel erg spannend om iets in te sturen, vooral dat punt waarop je op 'verzenden' klikt, en dan nog bang bent dat er ergens een foutje in zit, hoewel je het al zes keer hebt doorgelezen... Maar hoe vaker je iets in gaat sturen, naar wedstrijden of uitgeverijen, hoe makkelijker het wordt!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vijf nieuwe berichten. Ik dacht echt dat er iemand nieuws had. Positief nieuws. Een gestreept boekje! Niets van dat alles. Erika, gewoon een kort begeleidend briefje. En niet dralen! Versturen!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de schop onder mijn ... Het verhaal is opgestuurd, oef. En nu op naar het volgende. En voor iedereen die wat instuurde: ik duim dat het wat wordt.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoopte inderdaad ook goed nieuws te lezen toen ik al die nieuwe berichten weer zag! Voor een paar zijn de 3 maanden alweer bijna om, toch? Via, ik heb helaas geen indicatie gehad dus ik probeer er maar zo weinig mogelijk aan te denken om mezelf niet te veel hoop te laten krijgen! Heb trouwens ook alweer een nieuw idee ingestuurd! Ik vind dit echt zo'n leuke en spannende wedstrijd! haha:)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een verhaal dat zich in de brugklas afspeeld en vraag me nu af, zou dit passen in de doelgroep, of zijn de lezers nog net te jong?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, Nenko. Misschien kun je die vraag beter bij de pica zelf stellen? Ben ook wel benieuwd. Het is toch groep acht en kinderen lezen nu eenmaal graag over iets oudere kinderen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb heel wat jaren lesgegeven in groep 8 en denk dat het er helemaal van af hangt hoe je dat aanpakt. De interesse zal er best zijn, want bijna elk kind van groep 8 is in gedachten wel af en toe met die overgang naar de brugklas bezig. Het meest concrete punt is dan vaak hun zorg over nieuwe vriendjes/vriendinnetjes en of ze wel samen met een paar van hun vaste vriendenclub in dezelfde klas zullen komen. Soms is het ook wel eens omgekeerd en hopen ze juist niét bij een bepaald iemand in de klas te komen. Dat kan te maken hebben met pesterijen, maar dat hoeft niet. Er kunnen ook andere redenen voor zijn.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ben ik druk bezig met een verhaal voor de Unleash Award (fantasywedstrijd met deadline 31 december). Ik heb wel heel duidelijk een opzet voor een nieuw Pica-verhaal in mijn hoofd, maar kan dat dus pas de eerste weken van 2012 uit gaan werken. Ik hoop dat het nog op tijd is, want ik wil persé nog die laatste kans aangrijpen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dit nu pas (heb gewoon nog nooit eerder op oproepen gekeken). Ik ga er eens over nadenken. Aan de ene kant trekt de doelgroep me wel, aan de andere kant vind ik 5000-6000 woorden wel heel weinig.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en ben toch aan een verhaal begonnen. Is ook wel weer eens leuk om een kort verhaal te schrijven. De planning is vier hoofdstukken van 1500 woorden. Het eerste hoofdstuk is nu af (1492 woorden). Ik zal straks even een mailtje sturen tot wanneer ik uiterlijk in kan leveren. Ik verwacht het voor kerst wel af te hebben (dat moet ook, want dan moet ik mijn historische roman Kate en mijn peuterboekjes over Lukas herschrijven). Poeh, hard werken hoor. Schrijven :-)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is niet echt een deadline EileenO, ze gaan door tot ze hebben wat ze willen. Vorig jaar stopten ze ergens eind januari met innemen van werk, meen ik.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@EileenO, schrijfze :) @Wiske, succes, hopelijk krijg je meer van de grond dan M, Vokus, Hay, SoukeM, Sjee, Ninah en ik :D

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn verhaal af (5600 woorden, zes hoofdstukken), maar ik vraag me af of het onderwerp (mishandeling, dronkenschap) wel zo geschikt is. In de loop van de week nog eens kritisch er doorheen. Dan beslis ik daarna of ik het wel of niet op ga sturen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het wel opgestuurd, maar weet vrijwel zeker dat het niet uitgekozen zal worden, als ik kijk naar de andere ondrewerp keuzes, is het thema gewoon te zwaar.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
EileenO, dat is helemaal niet zeker. Misschien is het net wel goed, een wat zwaarder onderwerp tussen lichtere. Moed houden.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie weet Eileen, het is maar net waar ze naar op zoek zijn. En misschien krijg je nog wel een idee voor aan ander verhaal, dat je nog in kan sturen. Ik heb ook nog een verhaalidee ingestuurd. Overigens zag ik dat ik mijn eerste verhaalidee op 23 september heb ingestuurd, dus daar zal ik toch morgen of overmorgen wel een reactie op krijgen (hoewel ik denk dat het verhaal niet bijzonder genoeg is, dus ik verwacht geen positief antwoord.) En ik bedacht me dat ik het typisch vond dat ze bij het verhaalidee van SoukeM aan het twijfelen zijn, waarom ze dan niet hebben gevraagd om het hele verhaal?