Kim

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefland

14 augustus 2005 - 15:13

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Kim

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2006 - 19:52

Welkom Cixi en gefeliciteerd met je boek! Ik had er al eerder over gehoord en ben er benieuwd naar!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2006 - 20:57

Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb inderdaad research moeten doen in China, Zjors. Ook heb ik veel moeten lezen. Gelukkig heb ik daarbij hulp gehad.

Kim, wat leuk dat je van het boek had gehoord. Ik heb ook al over jouw boek gelezen en wens je veel succes en plezier toe bij de boekpresentatie. Geniet ervan!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2006 - 21:49

Griseo wrote:
Zjors,

Bekijk haar website, lees het stuk over haar en zie ook de mooie foto. :lol:

Dat deed ik al Griseo.Maar ik las dat ze op verschillende plaatsen in Nederland heeft gewoond. En ik zag de schitterende exotische foto. Maar dat zegt nog niet dat ze uit China komt toch? Of heb ik iets gemist??

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2006 - 22:00

Zjors,

Cixi zag het levenslicht in 1981. Haar fascinatie voor het China van de negentiende eeuw deed haar terugkeren naar het geboorteland van haar ouders."

Dus, daarom is ze 100% van Chinese afkomst.

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2006 - 22:12

Nu weet ik waar ik het van ken. Minister Rita Verdonk heeft het eerste exemplaar in ontvangst mogen nemen! Wauw, Cixi. Dan moet je de tread over Rita Verdonk zeker lezen... :lol:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2006 - 23:10

Griseo wrote:
Dus, daarom is ze 100% van Chinese afkomst.

Dat is het verlossende woord, Griseo. Dan is die verwarring nu weer opgelost.

Zjors, je keek waarschijnlijk alleen naar de beknopte biografie op mijn weblog.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2006 - 23:22

he, he, voel me weer blond terwijl ik grijs ben.

Dat was het, ik vond het linkje niet om door te klikken. Te kleine lettertjes voor 50+. Gevonden nu.

Klasse wat ik daar lees!!

Gefeliciteerd met het boek. Ziet er gaaf uit. En aanbieden aan Verdonk...tja...dat lukt mij met mijn kinderboekjes niet.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 September 2006 - 0:14

Zjors, er zat hier vanmiddag een zesjarig meisje met haar tong tussen haar tanden en rode koontjes van inspanning wat eenvoudige zinnen voor te lezen. Ze straalde van haar tenen tot het topje van haar paardestaartje toen het lukte. Zo belangrijk zijn kinderboekjes :D !

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 September 2006 - 0:16

Cixi wrote:
... informatie staat op www.mayliwen.com ....
Weer een boek voor de lijst 8) Alleen de titel al maakt me razend nieuwsgierig!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 September 2006 - 10:04

@Cixi gefeliciteerd met je debuutroman. Cixi jouw gebruikersnaam alhier, was dus de andere naam van die keizerin. Is deze keizerin nou de voorganger van die keizer in de film de last emperor?

Roos

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 September 2006 - 7:56

Roos Boum wrote:
@Cixi gefeliciteerd met je debuutroman. Cixi jouw gebruikersnaam alhier, was dus de andere naam van die keizerin. Is deze keizerin nou de voorganger van die keizer in de film de last emperor?
Roos

Bedankt, Roos. Ja, je zou Cixi/Tzu Hsi kunnen beschouwen als de voorganger van de keizer, hoewel ze feitelijk als regentes regeerde voor de twee voorgaande keizers. In de film wordt de laatste keizer aan haar voorgesteld als ze in bed ligt.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 September 2006 - 10:36

@ Cixi, ga je de filmmakers van the last emperor benaderen? Wie weet willen ze jouw boek verfilmen, met als afsluitende scene de scene waarin ze kennis maakt met het nieuwe keizertje. Dit is geen grapje hoor. Je weet nooit hoe een balletje kan rollen...

Roos

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2006 - 10:12

stancia wrote:
Mag ik even storen?

Heb te horen gekregen dat de helft (ja ze wilde eerst de helft :? ) van mijn manuscript zo goed is ontvangen dat ze voor ze definitief toezeggen het uit te willen geven, de resterende hoofdstukken wilden hebben om het in zijn geheel te kunnen beoordelen.

Wilde het eerst voor me houden, ongeluk oproepen en zo (klop nu even af op hout) maar ik ontplof bijna :oops:

Oke, jullie mogen weer :wink:

Zou jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Die zijn er, en wel dat er nog een uitgever interesse heeft :? Wist even niet wat ik moest doen. Kreeg bijna een zenuwinzinking achter de computer toen ik zijn mailtje las. Had hem alleen even een nieuw emailadres doorgegeven. Nou, heb het manuscript naar nog 3 (geloof ik) andere uitgevers gestuurt... Weet niet of ik die mijn nieuwe emailadres durf te geven.:wink:

Uitgever nummer 1 zou voor zover ik het heb begrepen eind komende week bij me terugkomen. En nummer 2 vroeg om mijn telefoonnummer. Pff... moet ik nog over nadenken hoor.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2006 - 11:08

Tjee van harte!!!! Nu weet je dus in ieder geval dat je een goed product hebt afgeleverd. Wat een bevestiging! Geweldig. Het moet dus echt een goed manuscript zijn. Super joh!

En ik heb er geen verstand van, omdat ik maar met 1 uitg tegelijk bezig ben, maar ik zou naar beiden toe open kaart spelen. Dus naar alletwee zeggen dat er nog een andere uitg belangstelling heeft. Misschien schiet nummer 1 dan wel wat harder op, of komt nr 2 met een supervoorstel.
Misschien gaan ze wel met elkaar op de vuist, wie nou het boek mag uitgeven!

Je kunt misschien ook bellen met nr 2 en vragen wat hij zou veranderen in het boek. En dan kun je misschien kiezen welke van de 2 uitg het dichtst jouw eigen idee over het boek benadert.

Maar ik zou ZEKER die andere even bellen of jou laten bellen.

Geniet van deze overwinning. Roos

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2006 - 12:01

Gewoon heel aardig maar zakelijk blijven naar alle twee. Jij hebt blijkbaar iets goeds te verkopen.

Bel nummer twee zelf op met het verhaal dat het misschien niet aardig is maar dat je meer uitgeverijen hebt benaderd. En dat een daarvan inmiddels ook belangstelling heeft getoond. Hoe ver je met hen bent kun je in het midden laten.

En wacht dan af wat nummer 1 eind volgende week zegt. Zijn ze positief (wat ik wel verwacht) vertel hen dan dat je in een lastig pakket zit omdat je ook af wilt wachten wat nummer twee vindt. Met duizendmaal excuses dat je jezelf in zo'n lastige positie hebt gebracht uit onkunde over hoe het allemaal werkt en dat je geen drie maanden wilde wachten en daarom voor de zekerheid en blablabla. Speel het onschuldige meisje en je krijgt vast geen problemen. Ze hebben toch geen 'optie' genomen?
En denk ondertussen: degene met het beste aanbod kan het krijgen.
Let dan niet alleen op in hoeverre ze het zo accepteren. Misschien is er een die veel wil wijzigen maar het daardoor wel op een beter plan brengt. En let op marketingmogelijkheden en 'naam' van de uitgever. En de oplage die ze beloven. Royalties zijn bijna overal 10%, dus daar zul je wel niet op hoeven selecteren.

Het is echt geweldig dat je zo'n succes hebt :lol: Ga ervan genieten en neem vooral zelf het voortouw!!!! Wees eerlijk en open naar de uitgevers (anders kun je geen vertrouwensband met ze krijgen) maar ga zeker niet zitten bibberen omdat je nu in een lastig parket zit.

Jij hebt een aanbod, zij moeten bieden!

Nic

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2006 - 12:45

Je hoeft niet omslachtig te doen over het feit dat je werk bij meerdere uitgevers ligt. Uitgevers weten dit en realiseren zich heus wel dat jij ze niet een voor een gaat afwerken als de wachttijd maanden bedraagt. Ik had destijds ook twee geinteresseerde uitgevers. Heb met allebei gesprekken gevoerd en open kaart gespeeld. Beide waren grote uitgevers. Degene met wie het het meest klikte op het persoonlijke vlak en waarbij ik ook in de toekomst het idee had me op mijn plaats te voelen is het geworden. Wees dus eerlijk. Ze zullen het snappen en inderdaad sneller ter zake komen.

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2006 - 14:11

Gefeliciteerd Stancia!
Ik kan niet wachten tot het boek uitkomt, maar de schokgolf zal Groningen wel bereiken denk ik :lol:

Kim

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2006 - 15:01

Geweldig nieuws inderdaad! Twee uitgevers met interesse, een luxe probleem!! Jij kunt nu bepalen welke van de twee jou het meeste kan bieden! Zet hem op!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2006 - 18:35

*hangt de slingers alvast op*

Stancia, ik feliciteer je gewoon mee tesamen met iedereen :)
Dat wordt weer vorkjes prikken binnenkort.

Groet

Raven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 2:16

Geweldig, Stancia!

Inmiddels heb ik na inspiratie door wat ik hier lees en elders een e-mail gestuurd aan een uitgever die ik geweldig vind (vanwege zijn kinder-materialen) en een e-mail terugontvangen dat er interesse is voor het onderwerp en of ik het manuscript af wil opsturen... Het was af, maar wat is af... nu bedenk ik mij alle onvolkomendheden, zoals het niet af zijn van de register (heb ik er maar af gehaald om hem af te maken), het misschien onlogisch zijn van bepaald deel, het ontbreken van illustraties (was er in het Engels wel verder mee gegaan), afijn ik schrik mij een hoedje, moet ik het nu opeens snel laten corrigeren of moet ik het nog een keer kritisch nalopen en dan verzenden...
Is dat register onontbeerlijk? Moet ik er twee dagen mij voor opsluiten en mijn gezin stimuleren zelfstandig te zijn? Kan ik niet nog beter nog wachten, misschien krijg ik nog een geweldige ingeving...
Een vriendin die correctrice is zegt dat ik het gewoon zo moet opsturen, dat de uitgever wel commentaar geeft en veranderingen zal vragen als het onderwerp voldoende boeit. En als ik tussendoor nog die geweldige ingeving krijg, dan stuur ik hem later op.
Kortom, hoe perfect moet af zijn?

groet,
Odile

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 8:01

stancia wrote:

Uitgever nummer 1 zou voor zover ik het heb begrepen eind komende week bij me terugkomen. En nummer 2 vroeg om mijn telefoonnummer. Pff... moet ik nog over nadenken hoor.

:lol: Gefeliciteerd met twee uitgeverijen die interesse tonen! Nu kan je de beste -naar jouw gevoel- er uit pikken.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 9:54

He Odile, wat leuk! Moeilijke vraag trouwens hoor, of iets af is of niet. Blijf zelf ook corrigeren. En geloof me, na iedere rondje door de pagina's is er wel weer iets! Dat schiet dus ook niet op.

Heb je het al aan iemand laten lezen? Dat kan goed zijn voor je zelfvertrouwen 8) .

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 11:27

Wow, wat een leuke en lieve reacties. Jullie zijn echt geweldig :D

Heb er vannacht uren wakker van wakker gelegen. Maar ik denk dat ik nummer 2 maandag mijn nummer dan maar ga geven. En nummer 1 even een mailtje sturen dat een andere uitgever ook interesse heeft. En dan maar afwachten hoe het balletje gaat rollen.

@ Odile: Heel veel succes!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 12:01

Nee, Stancia: zelf bellen. Nu zit je bibberend in een hoekje te wachten hoe dat afloopt.
Bel zowel 2 als 1 zelf op. Neem het heft in handen! Dat maakt je positie veel sterker.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 12:04

Geweldig Odile!!!! :lol: :lol:

En ja, het is moeilijk om je raad te geven omdat ik niet kan zien hoe af jouw af is.

Zelf zou ik het minstens door een iemand op taalfouten laten corrigeren voor ik het op zou sturen.

Verder kun je er natuurlijk wel een briefje bij doen dat dit je eerste ruwe versie is. Maar af vind je je eigen werk nooit. Je vindt altijd verbeterpunten.

Hartstikke leuk. Succes meid.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 12:11

Zjors wrote:
Nee, Stancia: zelf bellen. Nu zit je bibberend in een hoekje te wachten hoe dat afloopt.
Bel zowel 2 als 1 zelf op. Neem het heft in handen! Dat maakt je positie veel sterker.

Eh, niet meteen teveel van me verwachten hoor. Vond het al zo moedig dat ik mijn nummer ging geven :?
Maar goed, ga er vannacht eens diep over nadenken.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 13:08

Mijn motto:

JE KUNT HET WANT JE WILT HET!!!

Laat het ook jouw motto worden.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2006 - 13:26

Wat ontzettend leuk dat steeds meer mensen hier komen 'boven drijven' en debuteren. Ik wens je veel succes, Stancia. Geweldig dat meer dan één uitgever interesse heeft!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 oktober 2006 - 11:28

Gefeliciteerd Stancia! Nu weet je helemaal zeker dat je werk er mag zijn! En kun je rustig bekijken met welke uitgever het 't beste klikt.

@ Odile: volgens mij geeft het niet als het niet perfect is, een uitgever kan toch wel door de gebreken heen kijken (mijn boek was ook nog niet af toen ik een uitgever vond). In eerste instantie willen ze weten of het potentie heeft, later kijken ze wel naar waar het nog verbeterd moet worden. Desnoods kun je in een brief aangeven dat het nog een 'work-in-progress' is en op welke punten je het zelf nog wilt verbeteren. Succes!