Uitgeefland

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maar Stancia...welke activiteiten ga jij nu ondernemen? Of ga je het gewoon lekker afwachten?

14 oktober 2006 - 8:54

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stancia,

Dat doe je goed zeg, zelf gebeld? heel goed.
Ga zo door! en voel: je zelfvertrouwen groeit gewoon door.

ach, je kunt altijd nog je zus sturen.

Odile

16 oktober 2006 - 0:38

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Maar Stancia...welke activiteiten ga jij nu ondernemen? Of ga je het gewoon lekker afwachten?

We hebben afgesproken dat hij me begin komende week terug gaat bellen omdat hij dan het manuscript in zijn geheel heeft gelezen. En als de eerste uitgever dan nog niets heeft laten weten ga ik die ook maar even bellen. Voel me vanavond bijzonder moedig :wink:

Heb een lijstje gemaakt (met behulp van mensen die weten waar ze het over hebben :D ) die ik ze dan zeker ga vragen.

16 oktober 2006 - 0:49

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oke, laatste update!

Beide uitgevers willen mijn manuscript uitgeven :?

22 oktober 2006 - 21:29

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is dat even mooi!
Nu heb je dus de keuze. Persoonlijk zou ik in zo een geval denk ik puur op mijn gevoel af gaan. Ik bedoel, je kunt natuurlijk naar het geld kijken, maar de meeste uitgevers werken geloof ik met standaardcontracten, dus ook standaardbetaling. Je zou kunnen kiezen voor de beste 'rand'voorwaarden. Maar ik denk dat ik zou gaan voor de uitgever waarbij ik het beste gevoel heb (vriendelijkheid, service, adequatie zijn allemaal zaken die je instinctief aanvoelt).
Wat je ook besluit, heel veel succes; oh, en hartelijk gefeliciteerd natuurlijk!
Groet,
Arjan.

22 oktober 2006 - 21:40

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Arjan

En je hebt natuurlijk gelijk. Waar ik me het beste bij voel is de eerste, iets grotere uitgever, omdat die het al meteen over de toekomst had. Of ik misschien al plannen in die richting had en al aan een nieuw verhaal bezig was of misschien al een ander verhaal klaar had. Heb hem maar niet verteld dat ik wat dat betreft voor de eerste jaren gebeiteld zit :wink:

Het enige 'nadeel' is dat hun uitgeefprogramma al vol zit en mijn verhaal waarschijnlijk pas in het najaar van 2007 ingepland zal worden... pff... dat is best een hele tijd he? Tis maar goed dat ik het niet voor het geld doe :roll:

22 oktober 2006 - 21:48

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel goed, Stancia.

Ik zou zelf kiezen voor de uitgever die bereid is de meeste reclame te maken. Ik heb niets met bescheidenheid. De uitgever mag het goede voorbeeld geven. Het zou zonde zijn een goed boek te schrijven en vervolgens niet gehoord of gezien te worden.
Als twee uitgeverijen tegelijk met jou in zee willen gaan, betekent dit dat je uitzonderlijke kwaliteit hebt geleverd. Stel je eisen!
Ik durf te wedden dat je met gemak nog een derde uitgever vindt.
Maak het die twee maar eens duidelijk, zonder arrogant over te komen. Gewoon zelfbewust zijn. :!:
Leuk weer een schrijver in ons midden te hebben, Stancia. :wink:

22 oktober 2006 - 21:54

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

stancia wrote:
Heb hem maar niet verteld dat ik wat dat betreft voor de eerste jaren gebeiteld zit

Gebeiteld als een bas-relief, en die gaan al duizenden jaren mee.
Op deze manier heeft hij mooi de tijd om een knaller van een presentatie te regelen. :lol:

22 oktober 2006 - 21:57

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:

Als twee uitgeverijen tegelijk met jou in zee willen gaan, betekent dit dat je uitzonderlijke kwaliteit hebt geleverd. Stel je eisen! Maak het die twee maar eens duidelijk, zonder arrogant over te komen. Gewoon zelfbewust zijn. :!::Leuk weer een schrijver in ons midden te hebben, Stancia. :wink:

:oops: :oops:

Pff...wilde dat ik dat was, een beetje arrogant en zelfbewust...? Weet werkelijk niet wat me overkomt na al die 'past niet in ons fonds'-antwoorden.

Quote:
Ik durf te wedden dat je met gemak nog een derde uitgever vindt.
Hou op hoor! Zou me geen raad weten als er nog één aan de bel trekt :?

Quote:
Op deze manier heeft hij mooi de tijd om een knaller van een presentatie te regelen.

Ja, Arjan, daar heb je gelijk in... maar presentatie betekend in de picture staan... hm, gelukkig heb ik dan een hele poos om moed te verzamelen he? :wink:

22 oktober 2006 - 22:13

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met allebei een afspraak maken en zorgen dat je zoveel mogelijk te weten komt van ze, is mijn advies. Dan keuze bepalen.

En ja, plaats in het fonds is natuurlijk ook wel van belang. Najaar 2007 duurt wel erg lang. tegen die tijd heb je al zes boeken klaar met jouw schrijfsnelheid. :lol: Die komen dan uit van 2008 tot en met 2013 of zo.

22 oktober 2006 - 22:42

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geweldig Stancia!! ik ben het trouwens met Zjors eens!!!
Succes!!! Dit is echt super!!!

22 oktober 2006 - 23:27

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Najaar 2007 duurt wel erg lang. tegen die tijd heb je al zes boeken klaar met jouw schrijfsnelheid. :lol: Die komen dan uit van 2008 tot en met 2013 of zo.

Hahaha... wie zegt dat ik zo snel schrijf? Misschien heb ik er jaren over gedaan :wink:

23 oktober 2006 - 0:12

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik ben het ook met zjors eens, al lijkt me een jaar wachten echt belachelijk! Wie weet hoeveel uitgevers je in de tussentijd al hebben willen uitgeven dan!

23 oktober 2006 - 0:16

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Eh, ja geen idee. Ik weet niet hoe snel uitgever nummer twee me op de markt wil gooien :?

Kreeg net de tip om de andere uitgever een ander verhaal aan te bieden. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan dat? Twee uitgevers? En krijg ik dan geen scheve gezichten? Moeilijk hoor.

Ik denk dat ik de afspraak die ik met de ene uitgever heb gemaakt maar laat staan en eens ga kijken wat hij met me van plan is :wink:

23 oktober 2006 - 0:23

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi als ik jou was zou ik die uitg waar je je het beste bij voelt, die grotere dus nemen. Groter is niet altijd beter, but size matters!!! Zij hebben toch meer mogelijkheden je boek breder onder de aandacht te brengen. Denk ik.

Verder zou ik dan tegen diezelfde uitg wel zeggen, van joh er is er nog 1 die mijn boek sneller op de markt heeft dan jij. En dat je daar wel voor voelt. Dan gaat het je misschien wel voor de voorjaarsbroch inplannen. Hij wil je niet kwijt natuurlijk.

En ik zou juist wel zeggen dat je al meerdere dingen klaar hebt. Dat kun je dan allemaal bij hem gebruiken als argument. Dan wil hij je vast en zeker ineens wel in de voorjaarbroch! En dan kun je zeggen dat je voor de najaarsbrochure 2007 het volgende verhaal al klaar hebt.

ik heb even gemist of ze het nu beiden al weten dat je 2 belangstellende uitgevers hebt?

En zolang je nog geen contract hebt, ben je vrij om te doen wat je wilt. Als je een contract hebt moet je kijken of er in komt te staan dat evt volgende uitg ook via hen moeten. Zo ja dan kun je niet een ander verhaal zomaar aan een ander geven. Geloof ik...

In ieder geval super! Roos

23 oktober 2006 - 9:23

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goh Stancia ... dubbele pret. En die aandacht, dat gaat je ook lukken hoor. Kan je niet iemand als vaste steunpilaar vragen? Dat scheelt een stuk!

23 oktober 2006 - 9:52

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stancia,

In hoeverre zijn de kaarten echt al "gedeeld"?

Anders zou ik toch even kijken of je bij beiden alles compleet in kaart kunt brengen. Zowel emotioneel als rationeel.

23 oktober 2006 - 11:33

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Stancia,

wat heerlijk dat het zo voorspoedig gaat met jouw boek. Je hebt de zekerheid dat wat je schrijft een bepaalde waarde heeft voor maar liefst twee uitgevers. Dit moet voldoening geven en zelfvertrouwen.

Ik heb inmiddels de eerste uitgever durven bellen. Ze was erg vriendelijk over de telefoon en ze wilde erg graag mijn manuscript lezen, de nieuwere versie nog beter, met illustraties. Door jouw verhaal aangemoedigd.
Zij gaat deze week of komende week mijn MS zeker lezen (wegens drukte niet aan toegekomen) en dan hoor ik iets.
Afwachten ga ik niet, ik ga gewoon door met schrijven.

groet,
Odile

23 oktober 2006 - 12:28

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé Odile, wat fijn voor je! dus over anderhalve week weet je meer! Hou ons op de hoogte. Roos

23 oktober 2006 - 12:48

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ga in ieder geval voor je duimen Odile.

Quote:
In hoeverre zijn de kaarten echt al "gedeeld"?

@ Griseo: Nog niet, dat gaat pas gebeuren nadat ik de heren heb gesproken. Dus alles is nog mogelijk...

Quote:
Kan je niet iemand als vaste steunpilaar vragen? Dat scheelt een stuk!

@Ceridwen:
Ja, dat zou een hoop schelen, en gelukkig heb ik een paar lieve mensen die me van advies dienen. Ik neem hun lijstje mee als ik de gesprekken ga voeren :wink:

23 oktober 2006 - 21:03

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oké Stancia. Ik zal het even verwerken.

Sérgio: Heb je het gehoord Griseo?
Griseo: Wat?
Sérgio: Wat Stancia zei?
Griseo: Stancia. The player. Ze heeft toch 2 uitgeverijen om de vinger gewonden?
Sérgio: Is nog niet alles.
Griseo: Wat?
Sérgio: Volgens haar liggen nog alle mogelijkheden open.
Griseo: Wow! Go Stancia!

23 oktober 2006 - 21:45

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oops... zie je nou hoe verward ik ben? Kappen hoor Sérgio en Griseo :wink:

23 oktober 2006 - 22:01

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oke dan mensen. Hier dan het laatse nieuws: Ik heb een uitgever gevonden!

Ja, ja, het duurde even, maar zoals jullie misschien nog weten had ik opeens twee uitgevers aan mijn fietsje hangen :?
Na lang wikken en wegen en godzijdank met behulp van een paar lieve mensen die me echt met raad en daad terzijde hebben gestaan heb ik gisteren de knoop doorgehakt. Volgend jaar september ligt mijn eerste boek hopelijk in de winkels :lol:

14 november 2006 - 18:01

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

GEFELICITEERD!!!!!
Yes, you did it!
Geniet er van en maak een lekker flesje open :lol: :lol: :lol:

14 november 2006 - 18:17

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

van harte gefeliciteerd, meid!!!

Dit is wel een errug succesvol forum, vinden jullie ook niet?
Wat zal ik inschenken, tequilla..wodka..bier..wijn..ouzo..you name it :wink:

Superdesuper!

Groet

Raven.

14 november 2006 - 18:26