Uitgeefland

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend voor je. En voor wat betreft naar een andere uitgever kunnen gaan, kijk even goed wat er in je uitgeverscontract staat als het zover is! Soms binden ze je dmv een clausule aan hun uitgeverij! Veel succes

27 maart 2007 - 15:27

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn manuscript (mijn allereerste) gaat volgende week, mits alles volgens plan verloopt, de deur uit. Ik stuur het naar drie uitgevers, waarbij de wachtijd rond de twee-drie maanden bedraagt. Ik laat het weten wanneer ik iets heb gehoord (positief of negatief). :)
18 april 2007 - 19:26

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor het duimen... in de tussentijd heb ik me helemaal op lezen gestort van romans. Ik zit gewoon heel erg te 'wachten'. 4 april heb ik het ingestuurd en vandaag een keurige ontvangstbevestiging gekregen (telefonisch geïnformeerd vanmorgen, ze hadden wat achterstand). Dus ja... nu nog een paar weken wachten. Ik geloof dat ik vanaf maandag een kort verhaal ga schrijven. Kan toch niet ineens niet meer schrijven omdat ik op iemands beoordeling wacht?? Dus wie nog duimen heeft... duim lekker door... en ik laat weer horen zodra ik wat weet (ik heb NU dit topic weer gevonden in elk geval) :)
20 april 2007 - 16:35

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal in iedergeval mijn duimen nog even aan het werk zetten zijn ze hier op de site al helemaal aan verslaafd. En tijdens het wachten een kort verhaal schrijven is een heel goed idee en geeft meteen afleiding aan het wachten. Ik wacht met je mee :) Succes en mijn duimen gaan nu aan het werk voor je.
23 april 2007 - 21:08

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De gang van zaken bij het uitgeven van mijn vorige boek (let wel: was non-fictie): Ik heb de synopsis naar 25 uitgeverijen gestuurd met de vraag of ze interesse hadden in het manuscript. 4 reageerden positief. Die 4 hebben het gehele manuscript ontvangen. 2 reageerden positief, 1 met een afwijzing, en 1 helemaal niet (slordig). Uiteindelijk heb ik mijn boek uitgegeven bij Houtekiet uit België, o.a. bekend van De Wereld van Sofie. Ook brengen ze boeken van Nederlandse schrijvers op de Belgische markt. Ik vond het een prima uitgeverij. Ik kreeg gelijk een goede deal (10%) en veel vrijheid om het te doen zoals ik wilde. Het enige wat ik achteraf jammer vind is dat ik qua rechten beter had kunnen onderhandelen. Dan doel ik vooral op rechten voor een vertaling. Ik zag kansen voor een Engelstalig boek, omdat er in het Engels nog geen boek over het onderwerp was verschenen. Dit was iets wat zij in gang zouden zetten, maar waar nooit wat is uitgekomen. En ik doel op de rechten voor herdruk. Toen de eerste druk op was, en zij niet direct gingen herdrukken, bleek dat de herdrukrechten anderhalf jaar bij hen lagen. Dat vond ik veel. Gelukkig hebben ze na een paar maanden toch besloten tot herdruk. Overigens kreeg ik het idee dat het voor Houtekiet een pluspunt was dat ik Nederlands ben, omdat ze graag meer voet aan de grond krijgen op Nederlandse bodem. Dus misschien is dat een tip voor anderen, ze geven ook romans uit.
26 april 2007 - 1:10

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb toch nog wat vertraging opgelopen, omdat ik nog niet helemaal tevreden was. Nu ben ik dat wel en gaat het a.s. maandag definitief op de post. edit 3 mei: ik heb net de eerste ontvangstbevestiging in de bus gekregen.
26 april 2007 - 14:45

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Ik heb vanavond dit forum 'ontdekt' en ik heb uren zitten lezen in dit topic. Wat fijn om te lezen over de successen die er worden behaald! Mijn manuscript, een autobiografisch werk, ligt sinds een halfjaar op een plank te verstoffen. Ik wil er mee naar buiten treden, maar zie door de bomen het bos niet meer zo goed. Ik heb het inmiddels laten nalezen door een schrijfdocent, hij heeft hier en daar wat gecorrigeerd. Hij is enthousiast over de inhoud. Ik heb mijn manuscript ook door wat familieleden en vrienden laten lezen. Ze vonden het boeiend, humoristisch, en tegelijkertijd aangrijipend. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar het in eigen beheer uitbrengen en het misschien later uit laten brengen door een uitgever. Ik las vandaag dat het voor uitgeverijen geen probleem is als het eerder in eigen beheer is uitgebracht. Klopt dit? Ik denk dat mijn voorkeur het op deze manier aan te pakken ook te maken heeft met het feit dat ik moeite heb met de afwachtende positie die ik in moet nemen als ik het naar uitgeverijen stuur. Als ik het in eigen beheer uitgeef houd ik de regie. Als ik daarna een uitgever bereid vindt met mijn werk aan de slag te gaan/uit te geven, kan ik altijd nog zien in hoeverre ik me aan wil passen ed. Ik kwam vandaag terecht op een site boekschout.nl en dat sprak me aan. Maar nu vraag ik me af of het werkelijk zo goed is, misschien is het te mooi om waar te zijn wat er allemaal op de site staat. Heeft iemand hier ervaring met hen? Zijn er verder nog tips bij het uitgeven in eigen beheer? Of kan ik toch beter geduld hebben en consessies doen en de lange weg bewandelen door het naar uitgeverijen te sturen? Ik ben echt nog een groentje op dit gebied, en hoop op reacties. Alvast bedankt voor het lezen! Bo
18 mei 2007 - 0:24

Het hangt ervan af, Bo, wat je doel is. Wil je een groot publiek (en recensies), dan is een reguliere uitgever misschien handiger en goedkoper. Wil je gewoon lekker je eigen boek uitbrengen en aan kennissen en vrienden en familie geven, dan is eigen beheer handig en niet al te duur. P.S. Met boekschout heb ik geen ervaring.
18 mei 2007 - 0:58

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marriejeanne, Bedankt voor je antwoord. Ik wil een groter publiek bereiken. Maar als ik zelf wat promotie maak, zou dat dan niet ook mogelijk zijn? En wat ook belangrijk voor me is: Zou het een uitgever uitmaken als het werk eerder in eigen beheer is uitgegeven, in kleine oplage? Als het een bestseller wordt wanneer ik het in eigen beheer uitgeef, ga ik natuurlijk niet ook naar een uitgever (grapje, dat van die bestseller, ik weet dat het allemaal niet zo makkelijk gaat... ook al zou het leuk zijn ;-) ). Groetjes, Bo
18 mei 2007 - 15:18

Er is hier ergens wel een topic over de voor- en nadelen van eigen beheer versus reguliere uitgever. Als je een mooi budget hebt, kun je je een goede promotie veroorloven. Adverteren en netwerken kost veel geld. Op een beurs staan, vaak ook. Hoe krijg je recensies, aandacht in de pers? Je moet echt een heel origineel boek hebben dat veel mensen aanspreekt, wil je die aandacht krijgen. Ook kost een mooi, goed boek maken veel geld (denk aan professionele correctie, redactie, opmaak, oplage laten drukken). En hoeveel bereik heb je - uit jezelf? Wanneer is een boek in eigen beheer een bestseller? Aan hoeveel exemplaren denk je dan? Ik denk gewoon maar een beetje met je mee. Maar er zitten aardig wat haken en ogen aan een bestseller in eigen beheer uitgeven. Ik denk dat een uitgever het geen probleem vindt dat jij in staat bent, op eigen houtje bestsellers uit te brengen. Daar willen ze wel op meeliften, lijkt me.
18 mei 2007 - 15:40

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties weer. Ik had niet direct een bestseller in gedachten, hoor! Al zou ik het ook weer niet erg vinden. ;-) Jullie reacties zetten me wel aan het denken, ik heb een paar ideën om mijn werk te promoten, en ik weet uit ervaring dat wanneer je bijvoorbeeld berichten naar de krant en/of tijdschriften stuurt, ze geplaatst worden als er plek is. Zij moeten ook iedere keer hun blad vullen, dus zijn vaak blij met inbreng. Lef is my middle name, dat is in dit geval een voordeel. Maar door jullie reacties ga ik me afvragen hoeveel reclame etc je nodig hebt om je boek tot een succes te maken... Marriejeane, ik ga het topic wat je noemt zeker lezen. Ik had gezocht of er al iets over geschreven was, maar nog niet gevonden. Wat betreft de kosten bij het uitgeven van een boek in eigen beheer: er zijn uitgeverijen en drukkerijen die de boeken tegen winkelprijs drukken, en ze zeggen dat het er dan heel gedegen uitziet, maar ik heb nog geen voorbeeldboek gezien. Als je eerst een kleine oplage laat drukken zou het tegen winkelprijs zijn, daarna goedkoper. Een isbnnr kun je voor 6 euro kopen, daar heb ik inmiddels ook de gegevens van. Recensies... ik schreef laatst een tijdschrift aan, waarvan de hoofdredacteur me vroeg het boek ter recensie te sturen wanneer het uitgegeven wordt. Maar nu vraag ik me af of het ook ter recensie gestuurd kan worden wanneer ik het in eigen beheer uitgeef? Ik zal hem dat nog vragen. Als hij het boek evengoed wil bespreken in zijn blad, zullen andere tijdschriften dat misschien ook willen. Ik heb er verschillende in mijn hoofd om aan te schrijven. Ik denk dat ik hier en daar nog veel moet informeren voordat ik een keuze kan maken. Ik wil wel goed beslagen ten ijs komen en de juiste keuze maken. Groetjes, Bo
20 mei 2007 - 19:44

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de eerste twee afwijzingen ontvangen. De derde uitgever had uiterlijk anderhalve maand geleden al moeten reageren, maar daar heb ik nog niets van vernomen. Ik zag vorige week hier een stukje over de uitgeverij Verbum die op zoek waren naar Nederlands talent, dus afgelopen maandag ging mijn manuscript richting Verbum. :) Ik wacht weer zes tot acht weken in spanning af, en zoek ondertussen nog verder naar andere uitgevers.
30 augustus 2007 - 15:35

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer Chinouk van die afwijzingen, maar goed dat je doorgaat. Inderdaad naar zoveel mogelijk passende uitgevers sturen dan valt misschien het kwartje ergens. Succes!
31 augustus 2007 - 11:10

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend Chinouk. Succes. Balen van je eerste afwijzingen, maar inderdaad, niet opgeven. Mijn manuscript is vorige maand voor het eerst naar uitgevers gegaan. Het ligt nu bij drie uitgevers. Ik hoopte deze week op de eerste reactie, maar nog niets. Een andere uitgever heeft opgegeven spoedig reactie te geven, de derde zal pas over een half jaar een reactie geven. Ik heb een half jaar geleden wel bij een uitgever een masterclass gewonnen met mijn eerste bladzijde van hetzelfde manuscript. Dat was ook de eerste schrijfwedstrijd die ik heb gewonnen.
31 augustus 2007 - 17:10

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We steken erg veel tijd in het schrijven van onze verhalen en als ons manuscript dan eindelijk bij een uitgever ligt zijn we super ongeduldig. We willen zo snel mogelijk een reactie, zodat we weten waar we aan toe zijn. Eigenlijk is het leven van schrijven heel hard.
3 September 2007 - 8:55

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanx Nog steeds geen antwoord, maar wordt met de dag nerveuzer. Het is de eerste uitgever die ik gestuurd heb en ik weet dat de kansen klein zijn, ... maar toch hoop ik op een leuke reactie.
3 September 2007 - 18:09

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Sinds een paar dagen lees ik mee op dit forum en ik ben er zo enthousiast over, dat ik me heb aangemeld. Na alles wat ik tot nu toe met uitgevers heb meegemaakt vind ik het jammer dat er niet iets is als een besloten forum waarop namen genoemd kunnen worden zonder dat dit tot repercussies leidt, zoals ik elders op het forum las. Maar ik begrijp het natuurlijk wel. Ik vind het hartstikke leuk dat enkelen van jullie al zijn doorgebroken en voor de anderen duim ik mee. En een beetje voor mezelf..... ;-) Jessi
29 november 2007 - 22:34

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Jessi. :) Heb je het voorsteltopic gezien in het schrijverscafe? We zijn natuurlijk benieuwd naar jou (en alles wat je hebt meegemaakt met uitgevers, dat ook)
29 november 2007 - 22:55

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Zjors, Het is zoeken naar het schrijverscafe, ik had er al eerder een opmerking over gelezen maar kennelijk nog niet goed genoeg gezocht. Hoe kom ik in het cafe? Er is ook zoveel te lezen hier, daar ben ik nog dagen mee bezig denk ik. Wel heel leuk.
29 november 2007 - 23:19

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Querido, wow! Dat is een grote uitgeverij. Gewoon vragen wat je wil weten. Hij vind het vast niet gek wanneer je een beetje onder de indruk bent. :) Misschien is hij zelf wel de hele tijd aan het woord en hoef je niets te zeggen. Het gaat vast goed.
30 november 2007 - 0:39