Kim

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefland

14 augustus 2005 - 15:13

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 oktober 2006 - 11:42

Nadat ik het manuscript had doorgestuurd, belde de uitgever dat ze interesse hadden. Ze wilden een gesprek om het manuscript te bespreken. Ik vond dat het verhaal af was. Ik had het 12.231 keer doorgelezen, laten lezen, gecorrigeerd etc etc. Dus het was AF.
Ik ontmoette de uitgeefster in een cafeetje in Antwerpen. We babbelden wat over koetjes en kalfjes en eindelijk kwam mijn manuscript tevoorschijn. Ze sloeg de eerste bladzijde open en ik zag een rode vlek. Allemaal aantekeningen, mogelijke correcties en alternatieven voor wat ik geschreven had. Ze liet de beslissingen aan mij over en ik moest er nog maar eens naar kijken. Uiteindelijk is het verhaal er veel beter van geworden. Dus wat is af? Ik denk dat wanneer het straks uitgegeven is, ik nog steeds dingen zie die niet af zijn. Maar ziet de lezer dat ook? Nee toch?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 oktober 2006 - 12:43

Een verhaal is nooit af. Aan tekst valt altijd te sleutelen.
Zoveel mensen, zoveel meningen...

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 9:08

Hoera!!! Ik ben afgewezen. Een steen is van mijn hart gevallen.

Jullie weten dat ik gevraagd was door een uitgever om mijn boek. Al vanaf het begin was duidelijk dat de uitgever een geheel andere verwachting bij mijn boek had, maar er wel geld in zag en het met drastische wijzigingen wel wilde uitgeven.

Het was moeilijk communiceren met deze uitgever omdat er totaal niets positiefs vanuit ging, echter wat er nou precies niet goed aan was, kwam er in de eerste weken niet echt uit bij de uitgever. Ondanks dat het niet goed voelde toch verstand voor laten gaan en meegedacht over de mogelijke wijzigingen.

Grofweg waren er 10 punten waarover we gediscusseerd hebben. Op 8 punten kon ik ze wel tegemoet komen, met in mijn achterhoofd jullie opmerkingen, dat een boek niet slechter wordt van redigeren. Op 2 punten echter niet.

punt 1. Ik heb het boek belicht vanuit de visie van de mishandelende moeder en vanuit de visie van het mishandelde kind. Dit heb ik gedaan om niet een eenzijdig beeld te creeeren vanuit het oogpunt van het kind, maar ook de moeder haar zegje te laten doen. Bovendien wil ik met mijn roman een heel duidelijk beeld schetsen van het syndroom van Münchhausen by proxy (zie mijn site) en daarvoor is de denkwijze van de moeder ook nodig. Ik heb niets anders dan lof gekregen van de lezers, biblion, en bijv een recensie bij vrouw.nl over deze wijze van het boek. Echter de uitgever wil de complete belichting vanuit de moeder weglaten uit het boek. Ondanks dat de redactrice dit de uitgever (op 30 blz na die ook zij weg zou laten) afraadt. M.i. wordt het dan een sensatieverhaal met een opsomming van ziekenhuisbezoeken van het kind. Dat wil ik niet. Ik heb geen sensatiezuchtig boek geschreven.

Punt 2. Ik begin ieder hoofdstuk met een metafoor. De uitg vindt dat helemaal niets en wil met die metaforen niet eens denken aan uitgeven. Zonder die metaforen is het boek mijn boek niet meer.

Dus komen we niet tot elkaar. En eerlijk gezegd voelt dit zo ontzettend goed! Als ik dan geen uitgever vindt, dan maar niet en blijf ik lekker bij mijn boekenmoeder Boekenbent Podden. Maar het boek moet wel mijn boek blijven, precies wat jullie zeiden.

Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen, groetjes Roos

Nic

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 9:50

Wat een moedige beslissing Roos!

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 10:01

Hoi Roos,
tjonge, het lijkt of die uitgever je boek een ziekte aan probeerde te praten. Gelukkig ben jij allert. 8)
Heel goed gedaan. En uiteraard heel veel succes met een volgende poging.
groet,
Arjan.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 10:02

Goed dat je trouw blijft aan je boek, Roos! Je hebt helemaal gelijk: juist die belichting van beide kanten maakt het verhaal zo bijzonder. En wat let je om zelf verder te zoeken naar een reguliere uitgever. De belangstelling is er blijkbaar wel. Heel veel succes!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 10:59

Tnx allen. Ik ga gewoon op mijn gemakje verder zoeken. En Arjan, geweldige beeldspraak, dat die uitg mijn boek een ziekte aan wil praten! Hahaha een metafoor, waar die uitg zo'n hekel aan heeft. En het hele boek gaat over ziektes aanpraten. Hihihi. Die houden we erin.

Afijn, bizar genoeg heb ik net koffie met gebak genomen...

Roos

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 11:30

'Nee' is ook een antwoord Roos! Jouw boek is niet zomaar een verzonnen verhaaltje waar je omwille van de kick een andere draai aan kan geven. En zelfs dan; als iemand mij zou vragen om meer sex of geweld in mijn boek zou ik ook bedanken. Nee hoor, lekker je taartje opeten en straks rustig rondkijken naar een uitgever die beter bij je past.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 11:34

Yep Ceridwen (je naam klinkt Keltisch trouwens) En ik ga nóg een gebakje eten zie mijn zojuist geopende topic chicklit bij stel een vraag.

En iemand schreef in een pbtje dat er ook wat goeds aan deze affaire zit; Ik heb er veel van geleerd! En dat is ook nog eens heel positief!

Roos

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 12:38

Moedig Roos, om bij je eigen idee te blijven. Ik ben ervan overtuigd dat je een ander vindt die wel wil uitgeven wat jij zeggen wil. Alleen nu is het weer even zoeken geblazen. Succes daarmee!!

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 17:14

@ Roos Ik heb even tussen de waargebeurde verhalen in mijn kast gesnuffeld en ik denk dat ik twee uitgevers heb gevonden die je eens zou kunnen proberen.
BZZToH en M&P uitgevers.
Beiden hebben aangrijpende waargebeurde verhalen in hun fonds.
Succes,
Arjan.

Kim

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2006 - 18:33

Arjan_van_Rijs wrote:
@ Roos Ik heb even tussen de waargebeurde verhalen in mijn kast gesnuffeld en ik denk dat ik twee uitgevers heb gevonden die je eens zou kunnen proberen.
BZZToH en M&P uitgevers.
Beiden hebben aangrijpende waargebeurde verhalen in hun fonds.
Succes,
Arjan.

Balans is er dan ook 1!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 oktober 2006 - 9:46

Roos,

Ook ik vind dat je er goed aan hebt gedaan. Het is een persoonlijk verhaal. Het mag dan ook een persoonlijke stijl hebben, waar je zelf achter staat.

Bovendien lijkt het mij een persoonlijke overwinning dat je jezelf zijn mag.

groet,
Odile

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 oktober 2006 - 9:54

Zjors, Arjan, Kim, Odille, dank voor jullie harten onder mijn riem en voor de tips over uitgevers. Ik ga er weer helemaal induiken. En zodra ik wat vind knal ik het hier op het forum om eerst maar eens te overleggen of het wel een uitg is waarvan jullie denken dat het bij mijn genre past.

Tnx. Roos

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 oktober 2006 - 10:31

Roos Boum wrote:
Maar het boek moet wel mijn boek blijven, precies wat jullie zeiden.

Roos,

ikvind dat jij een prima moeder bent voor je boek!

Succes,
Ingunn

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 oktober 2006 - 10:43

@Ingunn, ooit schreef iemand hier dat je boek, je kindje is. Dat klopt dan wel bij jouw opmerking!

Roos

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
12 oktober 2006 - 15:44

Ik heb respect voor je Roos. Wens je van harte succes.
Moet gewoon gaan lukken!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 oktober 2006 - 15:51

hallo allemaal, ik ben aan het snurfen en kwam uitgeverij Arena tegen. Past mijn boek wel in. Bewogen vrouwenlevens. Kreeg wel even kippenvel bij die omschrijving want dat zei De Kern ook. Het is wel een hele grote jongen. Kweenie. :?

Ideeën?

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 oktober 2006 - 8:16

Als je niet schiet, kun je ook niet scoren, Roos.

Doen dus.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 oktober 2006 - 9:03

Yep dat is waar. Ik modder nog ff verder en hou jullie op de hoogte. Roos

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
13 oktober 2006 - 9:57

@Roos: Heel veel succes!

Zou jullie even op de hoogte houden en kan jullie met heel veel trots zeggen dat ik eindelijk die uitgever heb durven bellen. Gisteren pas :? En pas nadat hij mij opnieuw dringend had verzocht dat te doen :shock:

Maar goed, hij was dus razend enthousiast en wil nu een optie op mijn script tot hij het helemaal grondig door heeft kunnen nemen. Heb wel eerlijk, dat had ik al via de mail, gezegd dat er nog iemand interesse had. Hij wilde meteen weten wie dat was. Stond even met mijn bekkie vol tanden en heb maar gezegd dat ik dat niet mocht zeggen. Eh, ja, ik wist het even niet meer hoor :oops:

Hij gaat me nu begin volgende week terugbellen. Dat gaan weer een paar zware nachten worden.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 oktober 2006 - 10:21

Sohee, Stancia super joh! Wauw. Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit spannende avontuur gaat aflopen! Hoelang geleden had je ook alweer je manuscr opgestuurd naar de eerste? En die 2e wil gelijk een optie! Jemig...

Zeg ik bestel bij deze vast die bestseller!

Nou in ieder geval kun je volgens mij nu wel wat eisen van ze. 10% is normaal, maar misschien durf je nu wel 12% te vragen?!

Zet 'm op!

Roos

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 oktober 2006 - 11:07

Omgekeerde wereld Stancia!
Het is volgens mij toch wel bijzonder als twee uitgevers om je manuscript VRAGEN. En zelfs bij herhaling...
Ik ben het met Roos eens: dat wordt een bestseller! 8)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
13 oktober 2006 - 11:29

Bestseller? Wat een optimisme en een vertrouwen zeg. Hm, laten we het nu niet te gek gaan maken :?
Bij een bestseller komt een hele hoop publiciteit, moet ik echt mijn zus gaan sturen.

Maar goed, ik heb nog geen definitieve toezegging... dus we blijven doorduimen. Als jullie dat nu ook even doen :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 oktober 2006 - 18:06

Lijkt me geen probleem om je zus te sturen als je zelf publiciteit niet leuk vindt. Kun je zelf lekker doorschrijven aan deel 2.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 oktober 2006 - 8:49

stancia wrote:

Maar goed, hij was dus razend enthousiast en wil nu een optie op mijn script tot hij het helemaal grondig door heeft kunnen nemen. Heb wel eerlijk, dat had ik al via de mail, gezegd dat er nog iemand interesse had. Hij wilde meteen weten wie dat was. Stond even met mijn bekkie vol tanden en heb maar gezegd dat ik dat niet mocht zeggen. Eh, ja, ik wist het even niet meer hoor :oops:

@ Stancia; waanzinnig!

@ gepubbed schrijvers; als de uitgeverij die geïnteresseerd is in je manuscript vraagt wie er nog belangstelling heeft, kan je zoiets dan eerlijk zeggen? Kunnen ze achter je rug op het op een akkoordje gooien? Of heeft de uitgeverij altijd het beste met je voor?