Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefland

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rapid, dank voor je antwoord. Wanneer kwam het contract bij jou? in welke fase van wat je hierboven beschrijft?

Dank Roos

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Roos,

Het contract kwam nadat het gelezen was door de redactieleden en de proeflezers en definitief besloten werd er mee aan de slag te gaan.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even iets heel anders...

Mijn eerste e-book is nu uitgebracht! Het is een kort fantasy verhaal in het Engels, genaamd Dealing with Demons. Het is verkrijgbaar via de website twistedshift.com. Take a look! En laat me weten wat je er van vindt!

Groeten,

Martijn

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé wat gaaf een e-book. Ga straks ff snufflen op je site!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een spannende omslag, Quiring!
En dan ook nog eens in het Engels geschreven!

Waarom is het verhaal eigenlijk geplaatst onder de rubriek 'Twisted love' in plaats van 'Twisted horror'?
Het lijkt mij toch echt een horrorverhaal. Of heb ik het mis?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé die Martijn, heb net even op die site gekeken. Heftig!! Het is mijn genre helemaal niet, maar ziet er gaaf uit. Heb je zelf de kaft getekend? Leuk om te zien hoe dat werkt met e-books daar had ik alleen nog maar van gehoord.

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo allemaal, ik wil iedereen die de afgelopen dagen met me mee heeft gedacht inzake mijn uitgever, echt heel hartelijk bedanken. Jullie ervaringen, oprechte meningen, tips, suggesties en kritiek etc zijn heel waardevol.

Hoe is het nu allemaal gelopen. Het feit dat het allemaal anders gaat dan anders of bij jullie, maakt het voor een groen blondje zoals ik erg lastig om te beslissen wat ik nou moest doen. Je moet je voorstellen: een uitgever benadert jou of ze je boek mogen uitgeven en vervolgens is er totaal geen enthousiasme of enige positiviteit van hun kant. Dat is heel lastig praten. Terecht merkten een aantal van jullie op dat het inzake een autobiografie nóg lastiger is, omdat het allemaal zo dicht bij je staat. Maar het was dus erg dubbel. De blijdschap gekozen/ontdekt (vind ik een wat te groot woord) te zijn en het sjacherijn omdat er bij de andere partij geen positiviteit is. Vervolgens de vraag, als er dan niets goed aan is, waarom zien ze dan toch wat in het boek. Dus eerst was er deze lastige fase van dubbele gevoelens.

Vervolgens vertelt de uitg zelf het boek te hebben gelezen echter alleen de eerste 100 en laatste 50blz. Ook alweer apart, want daar waar het ervaringen van anderen betreft lees ik overal dat de uitg het boek geheel leest. Dan is het voor mij heel moeilijk te accepteren dat de uitg kan oordelen als niet het hele boek gelezen is. Dus ook dit was vreemd en anders dan bij de meesten.

Dan had ik bij mezelf de tweestrijd, wil ik het boek mijn boek laten zijn, mijn kindje... en dus er niemand aan laten komen. Of wil ik het syndroom onder een groot publiek bekend maken en voor dit publiek het boek laten aanpassen, met het mogelijke risico dat het niet meer mijn kindje is...
Het blijft lastig want ik ben een gevoelsmens en het gevoel is er niet. Griseo zei in een mail, het is een huwelijk wat je aangaat. Tja ik heb nog niet eens de vlinders...

Daarna stelt de uitg voor, het boek op de punten die de uitg gelezen heeft, te laten redigeren door een externe redact, de uitg betaalt. Daarna mag ik zeggen of ik het wat vind en met ze in zee wil. Vind ik het niets, even goede vrienden zegt de uitg. Oké. Klinkt als een tof aanbod. Maar kan ik zomaar mijn worddoc naar hen sturen? Zomaar op basis van vertrouwen? Zonder contract of intentie verklaring? Heb vanmorgen weer uitgebreid met de uitg gesproken. En heb nav dit gesprek (en zeker al jullie goede adviezen) besloten het maar gewoon te gokken dat het manus niet misbruikt wordt en te vertrouwen in de uitg.
Dus vooralsnog zonder intentieverklaring of contract.

Maar afijn, doordrongen van het feit dat het allemaal bijzonder is en nu ik deze stap heb genomen, moet ik me gaan omschakelen en nu van deze fase gaan genieten. Iedereen van jullie heeft me op het hart gedrukt dat boeken echt alleen maar beter worden van redigeren. Zjors kon nav een aantal fragmenten wel begrijpen wat de uitg bedoelt. Dus ik ga er heel veel van leren, dat is duidelijk. Langzaamaan zal ik me gaan verheugen op de sugg die de redactrice gaat doen. De uitg hoopt dat zij dit voor 15 sept voor elkaar kan krijgen en anders wordt het eind sept, begin okt.

Daarna is het natuurlijk nog niet gezegd dat we met elkaar in zee zullen gaan, maar laat ik maar van het positiefste uitgaan, en streven dat het in 2007 op de markt gaat komen!

Nou dat was de update. Ik hou jullie op de hoogte, dank en groetjes Roos

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kogel door de kerk, ei gelegd ... Wat zal jij lekker slapen vannacht!! :D Succes!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos,

dit klinkt allemaal heel goed hoor! de uitgever wil het boek blijkbaar graag uitgeven.

wel vraag ik mij af en ik denk dat jij dat impliciet ook doet hoe het zit met rechten voor het boek, met geld en zo.
Persoonlijk meen ik dat ze met een slachtoffer (ik weet niet waarvan, want ik heb jouw boek niet gelezen en ook niet alle mails) goed moeten informeren, zoals ik er ook behoefte aan heb bij de tandarts precies te weten wat hij gaat doen.

Vriendelijke groet,
Odile

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Odile, ja die hele fase van voorlichting en onderhandeling moeten we nog ingaan. Nu is het eerst afwachten hoe ze mijn boek zien en redigeren naar hun idee. Dan kijk ik of ik me daarin kan vinden en dan pas gaan we echt in zee. Dan komen al die andere dingen om de hoek kijken...

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik hoor net dat het eind september gaat worden ivm vakantie van de redactrice. Geduld is een schone zaak... en als ik lees hoeveel geduld sommigen van jullie moeten hebben, waar hebben we het dan over...

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie kent er trouwens een redactrice met de voornaam Jetje?

Roos

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad, waar hebben we het over. Eind september. Dat is voor mijn gevoel in een racetempo. Ik wacht en wacht vaak veeeeeeeel langer op een reactie of aanpassing.

Ik wil even nog ingaan op een ander aspect. Roos, jij had zwaar je twijfels of je je manuscript zomaar op zou kunnen sturen. Of je dat vertrouwen dan maar moest hebben dat ze er niets vervelends mee uithalen.

Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gedacht. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een uitgever zijn/haar goede naam niet te grabbel gaat gooien door iets te misbruiken waar copyright op zit. Ben ik erg naief dan?

Heeft iemand weleens verhalen gehoord waar het mis ging?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Zjors, het is uiteraard niet mijn bedoeling onrust te zaaien onder de schrijvers hier, door jullie vertrouwen in je uitg in twijfel te trekken.

Ik denk dat het punt 1 komt omdat ik mezelf niet zag als schrijver toen ik aan het boek begon. Dus heb ik me never in die materie uitg verdiept.

2, had ik zoveel negatieve verhalen gehoord over uitg van een paar bevriende schrijvers, dat ik er niet eens aan dacht naar uitg te gaan en gelijk naar pod ben gegaan.

3, boek sloeg aan, onverwacht, toen wilde ik ermee verder (zonder me nog steeds schrijver te voelen,) maar meer als iemand die een missie heeft en het Münchhausen by proxy onder de aandacht wil brengen. Dus op naar uitg gaan had ik nooit gerekend.

4, toen werd IK gevraagd. het werd steeds gekker.

5, en dan word je gevraagd, maar blijkt alles anders te lopen dan het kennelijk normaliter gaat. Het begint al met een uitg die niet pos is over je boek en waar het contact niet zo gezellig mee is en vervolgens...

6, Bijna iedereen hier stuurt manus op papier in, manus wordt besproken en schrijver krijgt het terug om aan opmerkingen te werken. Stuurt het weer in, heen en weer, totdat uitg het goed vindt en redacteur ermee aan de gang gaat... En bij mij wilden ze manus hebben om gelijk door een redacteur in te laten werken.

7 en dan maar meteen in word. Dat vond ik reuze eng. Een papieren manus is nog wel lastig om te jatten. Moet je inscannen of overtikken, maar een kant en klaar word doc. Hopla wat is easier om te jatten...

Mijn twijfels daarin zijn niet terecht, heel goed wat Rapid zei, ze hebben een naam te verliezen, maar die stroomversnelling van rare gebeurtenissen, en het niet enthousiast zijn van de uitg, maakten mij erg wantrouwig...

Maar ongetwijfeld is dit wantrouwen niet terecht, dus laat niemand zich door mijn wantrouwen beïnvloeden.

Nog een enorm goede tip van Lira over dit onderwerp: Voordat je je manus naar een uitg stuurt, stuur een week eerder een kopie aan jezelf. Aangetekend met ontvangstbevestiging. Laat deze flop met ontv bewijsjes ongeopend voor de rest van je leven liggen in een kast. Mocht er ooit twijfel zijn over de auteursrechten, dan kun je altijd aantonen dat het manus al bij jou bestond voordat je het naar de uitg stuurde. En verlang van de uitg een ontvangstbevestiging met datum (die dan uiteraard later is dan jouw eigen pakje). Zo heb je altijd je bewijs.

Overigens kun je je nog beter indekken door bij je belastingkantoor een manus te laten registeren. kost niet zo veel en je hebt je wel ingedekt.

Dit is info die Lira op zijn site heeft staan... Ook zij raden een vorm van indekken dus aan. Het is dan ook niet zozeer wantrouwen maar een gewone zakelijke handeling denk ik...

Roos

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cobra wrote:
Wat een spannende omslag, Quiring!
En dan ook nog eens in het Engels geschreven!

Waarom is het verhaal eigenlijk geplaatst onder de rubriek 'Twisted love' in plaats van 'Twisted horror'?
Het lijkt mij toch echt een horrorverhaal. Of heb ik het mis?

Roos Boum wrote:
Hé die Martijn, heb net even op die site gekeken. Heftig!! Het is mijn genre helemaal niet, maar ziet er gaaf uit. Heb je zelf de kaft getekend? Leuk om te zien hoe dat werkt met e-books daar had ik alleen nog maar van gehoord.

Roos

Zag jullie reacties nu pas :oops:

Omslag past erg goed bij het verhaal. Maar ja, is dan ook gemaakt door mijn vaste illustrator (we zijn al vrienden vanaf de lagere school), die me erg goed aanvoelt :wink:

Het valt onder "Twisted Love" omdat het tweede werd in de Twisted Love Contest, een schrijfwedstrijd van de site. Het is een fantasyverhaal (niet echt horror) met een "erotic twist". Heftig verhaal, al zeg ik het zelf :wink:

Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan met verkoop e.d. Werkelijk geen idee van verkoopcijfers en of dit verhaal zal aanspreken. Maar natuurlijk altijd gaaf om gepubliceerd te worden!

Misschien dat ik nog eens een verhaal voor die site schrijf. Remco heeft in elk geval al het aanbod gehad om nog een cover te maken :)

Groeten,

Martijn

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gefeliciteerd, Martijn! Cool!!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag ik even storen?

Heb te horen gekregen dat de helft (ja ze wilde eerst de helft :? ) van mijn manuscript zo goed is ontvangen dat ze voor ze definitief toezeggen het uit te willen geven, de resterende hoofdstukken wilden hebben om het in zijn geheel te kunnen beoordelen.

Wilde het eerst voor me houden, ongeluk oproepen en zo (klop nu even af op hout) maar ik ontplof bijna :oops:

Oke, jullie mogen weer :wink:

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw te gek! Gefeliciteerd! moet je nu hard aan het werk, of had je de rest al helemaal af... Roos

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Roos.

Tja af. Wat is af? Is een verhaal ooit af?

Toen ik de laatste hoofdstukken uit wilde printen zag ik weer iets, en voor ik het wist was ik weer aan het redigeren... zucht. Maar heb mezelf toen streng toegesproken en de rest gewoon uitgeprint zoals het was.

Het is uit mijn handen... en inmiddels in de handen van de postbode om het zo maar te zeggen :wink:

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

iemand die mij een lesje in koken gaf zei ooit tegen me, je moet het durven laten aanbranden!

Roos

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zit een hele hoop tussen durven en doen! Maar ach, we gaan het vanzelf 'ruiken' :wink:

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Stancia, wat goed!! Gefeliciteerd! Spannend!!!!!!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Kim.

Ja, best wel he? Natuurlijk niet zo spannend als dat van jou, maar het begin is er 8)

Oh baajdeweej, is de uitnodiging voor jouw debuut strikt persoonlijk voor moi? Of mag ik iemand meenemen? Mijn schoonzusje begon haast te hyperventileren :shock:

'Ken jij haar?' vroeg ze toen ik dat tussen neus en lippen door liet vallen.
'Wow!'

'Tja, Jude, en ik bomen 'regelmatig' met elkaar joh.'

Hahahaha. Leuk he?