Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefland

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Poficiat Kim! Moge dit het begin van een glansrijke carriere zijn! 8)
Wie is de uitgever die jou heeft weten te strikken?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:

Gerty: Ik heb begrepen dat de 1e druk een oplage van 5000 boeken zal zijn. Of dit veel is weet ik niet, ik schat dat het een gemiddeld aantal is. Leuk, dat je het wilt kopen. Nog 9 maanden! Voel me een klein beetje zwanger, haha.

Da's behoorlijk veel. In mijn contract staat 2000-2500 en schijnt al aan de royale kant te zijn, want de meeste uitgevers laten van een debuut een eerste oplage van 1000-1500 maken.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
Hij zei mij dat het er in eerste instantie een paar duizend zullen zijn, maar dat dit deels afhankelijk is van de belangstelling die blijkt bij de boekhandels.

En dit is dus inderdaad 2000.
Sorry voor de verwarring. Toen ik eerst 5000 zei verkeerde ik slechts in die veronderstelling. Pas toen ik het navroeg (en las) zag ik dat het om 2000 ging.
Zo royaal lijkt dit aantal mij overigens niet, maar ik kan me de voorzichtigheid met de oplage van een debuut wel voorstellen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het aantal is nu even niet belangrijk. Je hebt een debut. Je bent opgemerkt door de uitgever. Hij gaat met jou in zee. Die 2000 boeken kunnen er heel snel meer worden.
En als je eerste boek goed loopt en hij ook jouw tweede boek gaat uitgeven is het vertrouwen een stuk groter.

Je wordt uitgegeven en daar draait het om. Nogmaals, ik vind het geweldig. Het geeft mij in elk geval alweer heel erg veel moed.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gerty wrote:
Je bent opgemerkt door de uitgever. Hij gaat met jou in zee. Die 2000 boeken kunnen er heel snel meer worden.
En als je eerste boek goed loopt en hij ook jouw tweede boek gaat uitgeven is het vertrouwen een stuk groter.

Je wordt uitgegeven en daar draait het om. Nogmaals, ik vind het geweldig. Het geeft mij in elk geval alweer heel erg veel moed.

Mooi. Ik hoop dat ik inderdaad een inspiratie kan zijn voor die mensen onder ons die nog in afwachting zijn van een reactie van een uitgever, of die hun manuscript nog gaan insturen. Het bestaat dus echt dat je uit de stapel wordt gevist!
Dit is nog een stukje quote uit een email die hij mij gisteren stuurde, toen ik hem vroeg hoe het eigenlijk zat met toekomstig werk aangezien het contract alleen maar voor mijn debuut is:

Gebruikelijk is inderdaad dat er voor elk werk apart een contract wordt
afgesloten. Maar ik heb gister duidelijk uitgesproken dat ik met een auteur
in zee ga (en niet alleen maar een los manuscript uitgeef). Ik wil dus ook
nadrukkelijk heel graag het eerste recht hebben op nieuwe boeken van jouw hand. Volgens mij is het voor beide partijen goed dat een goede samenwerking gecontinueerd gaat worden.

Dit geeft mij zeer veel vertrouwen in de toekomst!
En ik hoop van harte dat er in deze thread spoedig meer van dit soort goede berichten verschijnen, zoals eerder ook al van Griseo!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, Kim, dat is niet alleen bemoedigend voor jou, maar ook voor ons. Inderdaad de kans dat je 'uit de stapel wordt gevist', zoals jij dat zo mooi zegt.
Ik heb intussen een uitgever gevonden met wie ik graag eens een gesprek wil aangaan - een vrij kleine, maar hij zit hier zowat om de hoek (en dat wist ik niet eens). Niet geschoten is altijd mis, zeg maar!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie wrote:
Ik heb intussen een uitgever gevonden met wie ik graag eens een gesprek wil aangaan - een vrij kleine, maar hij zit hier zowat om de hoek (en dat wist ik niet eens). Niet geschoten is altijd mis, zeg maar!

Uitgevers hebben soms een zwak voor lokaal talent!! Succes!

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gefeliciteerd Kim
spannend allemaal

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Kim,

Van harte gefeliciteerd! Geweldig!
En een beetje zwanger? Niets daarvan! Hartstikke zwanger! Van een dierbaar "kindje" maar wel in drukvorm! Op naar de rest van het elftal!

Anyway, echt hartstikke leuk voor je!

En voor alle anderen zijn de duimen gekruist, succes!

groet Carla

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim, van harte gefeliciteerd! Geweldig gevoel moet dat zijn. :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim,
Het is een geweldige prestatie!
Het gevoel om je eigen naam op een boek te zien staan moet de ultieme voldoening zijn. Kippenvel x 1000.
Ik ben nu al hongerig naar jouw boek. Het lijkt me echt leuk om het werk van mensen op dit forum te kunnen lezen.
Een oplage van 2000 stuks is ook niet niks. Vergis je daar niet in. Ik ken genoeg uitgevers die in eerste instantie niet verder willen gaan dan 500 stuks.
Weet je wat de echte kick geeft? Dat is wanneer je over enige tijd de boekenzaak inloopt en mensen belangstellend naar jouw boek kijken.
Die tijd gaat er voor nu dus komen. Geniet er zoveel mogelijk van.
In gedachte heb ik je nu al op mijn schouders genomen!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:D
Ik vind het zo leuk dat iedereen zo meeleeft met elkaar hier!!!

Geheimpje: Het is intussen 8 dagen geleden van het contract maar de glimlach is nog steeds niet van mijn gezicht af...
Kan het nog steeds moeilijk geloven. Ik heb het contract op een plaats gelegd waar ik het steeds zie liggen en iedere keer weer krijg ik er een kick van.

En Cobra, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ook ik ben echt heel erg benieuwd om het werk van de mensen op dit forum te lezen!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inlijsten dat contract en het daarna boven je bed hangen :wink:

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mocht iemand een debuut op stapel hebben staan: geef me dan een seintje want in het tijdschrift schenken we er regelmatig aandacht aan.
Graag! L.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Louis,

Ik heb je een e-mail gestuurd.

Groetjes,
Kim

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nic,
Ik wist niet dat jij ook al een uitgever had! Wat goed. Wanneer komt jouw boek uit?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Kim,
Half mei. Het is een thriller. Komt vlak voor de maand van het spannende boek uit. Ik ben ook erg benieuwd naar jouw boek. Heb deze site nog niet zo lang geleden ontdekt en jouw verhaal over de uitgeversperikelen met plezier gevolgd. Heel herkenbaar!
Groet, Nic

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jippie ajee!!

Ik zit helemaal te glimmen!!!

Heb net twee dozen boeken thuisgekregen. Mijn eigen columns, die voor een groot deel eerder verschenen in BN/DeStem (regionaal dagblad) en Opzij en ZijaanZij en Nrc (ik@nrc).

Ik heb ze in eigen beheer laten uitgeven via Boekenbent.

Nu wacht ik met smart op jullie bestellingen...... :lol: :lol: :lol:

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jee Zjors, wat goed!!!
Ik ga er absoluut 1 bestellen, ik stuur je er even een pb over!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Jippie ajee!! Ik zit helemaal te glimmen!!! Mijn eigen columns (...) Nu wacht ik met smart op jullie bestellingen...... :lol: :lol: :lol:

Geweldig, Zjors, van harte gefeliciteerd! Uiteraard wil ik er ook graag eentje, ik PB je er even over.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Quimey

Dank voor je lieve felicitatie. Hoe fiks je dat nou weer??

Ik ben al blij als ik een gewoon berichtje kan zenden...

Maar ja ik was dan ook uit het tijdperk van de grote floppy's , maar dat was een ander topic ooit.

Zjors

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Hey Quimey. Hoe fiks je dat nou weer??
:idea:

De link van de afbeelding die ergens op een website staat zetten tussen:

[img] 'hier de link' [/img]

Groetjes, tot later.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geweldig Zjors !!!

Van mij kun je dus ook een bestelling verwachten.
Laat ik die PB maar eens uitproberen.

Nic,

Ook jij van harte gefeliciteerd !!!
Zodra het mogelijk is, bestel ik ook jouw boek.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors en Nic, van harte gefeliciteerd! Wow! Ik word helemaal groen van jaloezie, zie je dat? :mrgreen: :lol:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet doen Marlies, je valt zo op als je zo groen over straat loopt.

Zoek in je archieven naar alle verhalen die je ooit geschreven hebt. Selecteer alleen die verhalen die absoluut niet in de vergetelheid mogen raken.

Maak een mooie kaft en laat je verhalen redigeren door "neerlandici" en voila: je boek ligt over twee weken op je deurmat.

En dan ga ik het ook bestellen en trots op je wezen!!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Niet doen Marlies, je valt zo op als je zo groen over straat loopt.

LOL!!

Quote:
Zoek in je archieven naar alle verhalen die je ooit geschreven hebt. Selecteer alleen die verhalen die absoluut niet in de vergetelheid mogen raken.

Maak een mooie kaft en laat je verhalen redigeren door "neerlandici" en voila: je boek ligt over twee weken op je deurmat.

En dan ga ik het ook bestellen en trots op je wezen!!

Oh, dank je!!!!! :)