Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefland

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow Kiki, je bent al een goed eind op weg!!! Knap, hoor!!

En je hebt dus een manuscript in de pc staan. Weet je al wanneer je het wilt gaan inzenden naar de uitgevers? Spannend!!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cobra wrote:
Kim en Griseo,

Ik ben momenteel aan het herschrijven voor een uitgeverij.
Ik weet dat ik dit niet eerder vermeld heb.
Dat komt allicht omdat het niet zo simpel ligt als het klinkt.
Op de korte termijn zal blijken of er gekke dingen mogelijk zijn.
Mijn wil is er. De tijd zal verder uitwijzen of het genoeg is.

Dit is groot nieuws!!!!
HEEL VEEL SUCCES!!
Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Cobra,

Er was ooit een man die naar een ander land ging en daar een opleiding voor kapitein in de marine ging doen (uitwisselingsprogramma)...hij sprak de taal niet en moest zich in die keiharde wereld staande houden. Hij schreef op een papiertje "Willen is kunnen"...(mijn motto voor het leven) en hing dat aan de muur...als hij op zijn bed lag dan kon hij dat lezen.
Elke dag studeerde hij in de avond de taal en deed hij urenlang alles op die opleiding...in het begin met gebaren...en met elke dag die voorbij ging meer en meer met taal...hij is uiteindelijk kapitein van een onderzeeer geworden...

Willen is kunnen...(het was een landgenoot van me...ik ga niet verklappen uit welk land)...maar hij heeft het gedaan. Ik heb zelf in het leven gemerkt dat alles begint met de wil en het geloof in jezelf...en het doorzettingsvermogen/kracht hebben om te bereiken wat je wilt.

Dus Cobra...je hebt de wil...je visualiseert je einddoel...hou de focus vast en "make yourself and us proud!"

Groet,

Griseo

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel Kim,

Zo zie je maar weer hoe we ons goed bezig kunnen houden!
Ik ga mijn best doen. Ofwel, er komt een mooie samenwerking uit. Dan is dat heel mooi meegenomen. Mocht het niet lukken dan kijk ik met vertrouwen uit naar een volgende kandidaat. Kom ik tenminste met nog meer mensen in contact. En dus nog meer tips!

Griseo,

Je stelling is juist. Ik hoor mensen wel eens zeggen dat het ze altijd tegen zit. Het beroemde “waarom ik?” moet ik dan weer aanhoren. Sommige mensen hebben ook met heel veel tegenslag te maken. Toch is dat juist het doel van dit leven. Hoe meer tegenslag hoe meer je er ook weer van leert. Men zou er dus juist positieve energie uit moeten halen. Helaas beseffen te weinigen dit. Ik geloof niet in een kansloze mens. Wanneer ik naar bijvoorbeeld Stephen Hawking kijk weet ik zeker dat ik het bij het rechte eind heb. Totaal verlamd zijn, niet zelf meer kunnen spreken, maar toch de hele wereld weten te bereiken. Zijn wil is sterk genoeg om zonder enige lichaamsfuncties zijn ware doel te kunnen realiseren. Laat dus nooit iemand anders meer stellen dat hij of zij gewoonweg pech heeft. Put er juist kracht uit.
Wanneer niemand iets van je verwacht heb je des te meer reden om je er tegen te verzetten.
Je kunt in dit leven de lat heel hoog leggen. De weg is uitsluitend langer, vermoeiender, en het kost je meer energie, maar iedere marathon kun je uitlopen. Blaren zijn er om door te prikken!

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Ik ben al een tijdje dit forum aan het volgen, maar heb nog nooit zelf gereageerd. Ik vind het super om te lezen dat er toch veel van jullie zijn die al bij een uitgever 'liggen' en zelfs al aan het redigeren zijn in opdracht van de uitgever. Het lijkt me allemaal heel spannend.

Ik ben zelf nog volop aan het schrijven aan mijn roman en ik denk dat ik voorlopig nog niet toe ben aan het opsturen.

Ik vraag me wel af hoe jullie een uitgever selecteren. En of je je manuscript naar 1 uitgever tegelijk stuurt, of dat je meteen drie uitgevers selecteert? Met name door de wachttijden, lijkt het me een nadeel om maar bij 1 uitgever in de bak te liggen. Anderzijds is het een beetje stug om door drie uitgevers tegelijk gelezen te worden...

Nou ja; succes allemaal met schrijven.

Set

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veronderstel dat jij een boek type X schrijft.
Veronderstel dat er 15 uitgeverijen zijn die type X in hun fonds hebben.

Dan zou ik 5 manuscripten sturen naar 5 uitgeverijen. Hun reactie afwachten. Misschien krijg je bij eentje commentaar. Zo ja...analyseer het en als je denkt dat ze gelijk hebben...pas je manuscript aan (indien je dat wil...dit kan een punt van discussie zijn...dat laat ik even links liggen)

Het aangepaste manuscript stuur je naar die uitgeverij toe + nog eens 5 nieuwe uitgeverijen.

Enzovoort...

Want als jij er 1 per keer stuurt (duurt 3-4 maanden)...dan ben je 4-5 jaar bezig met 1 boek...

Succes!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
...je visualiseert je einddoel...

Ik wil graag even benadrukken dat het visualiseren erg belangrijk is! Ik heb zelf gemerkt dat als je iets echt wilt, je het zo vaak mogelijk moet visualiseren. Op die manier trek je dat plaatje namelijk als het ware naar je toe en wordt het vanzelf werkelijkheid.
Klinkt misschien een beetje vaag en dit is niet het forum om er dieper op in te gaan, maar het werkt!

Zelf heb ik heel vaak gevisualiseerd dat mijn boek er zou komen en dat ik positief bericht zou krijgen van deze uitgever. Dat is gebeurd.
Nu zie ik voor me dat mijn gesprek met deze uitgever (wanneer we elkaar eindelijk persoonlijk ontmoeten) heel goed zal verlopen en ook dat gaat gebeuren (omdat ik daar in geloof).
En ik visualiseer ook dat mijn boek een bestseller gaat worden!! :D

Kortom, zonder al teveel af te dwalen of als een "Tjakka"-goeroe te klinken, voor iedereen wiens droom het is een uitgever te vinden: Geeft niet op en geloof in jezelf!! Uiteindelijk werpt dat vruchten af, echt!!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

set wrote:
Ik vraag me wel af hoe jullie een uitgever selecteren. En of je je manuscript naar 1 uitgever tegelijk stuurt, of dat je meteen drie uitgevers selecteert? Met name door de wachttijden, lijkt het me een nadeel om maar bij 1 uitgever in de bak te liggen. Anderzijds is het een beetje stug om door drie uitgevers tegelijk gelezen te worden...

Griseo heeft hier al een heel goed antwoord opgegeven.
Ik zal het nog even iets bonter maken: Zelf heb ik mijn manuscript de eerste keer naar 5 uitgeverijen gestuurd, daarna heel veel tijd verspild met 1 van hen, daarna inderdaad de herschreven versie naar nog een aantal (6), en toen nog naar 2 nieuwe (die ontstaan waren uit splitsingen en fusies). En hierna nog eens naar vijf kleinere, die geen eerste keus waren! In totaal heb ik mijn manuscript naar 18 uitgeverijen gestuurd!!! Sommigen stuurden een standaard afwijsbrief, anderen stuurden een uitgebreide, onderbouwde brief (waarvan 1 zelfs met een boek uit het eigen fonds als "troost" dat ze me niet konden uitgeven) met in de brief veel tips en aandachtspunten, weer anderen lieten helemaal niets horen, 2 hebben interesse getoond maar bleken uiteindelijk niet geschikt, en bij 1 (EEN van de 18 dus!!!) ging alles gesmeerd en daar ben ik nu mee in zee.

Zo zie je maar. Naar mijn idee kun je het nooit naar teveel uitgeverijen opsturen!! Je vergroot er juist je kans van slagen mee!!
Stuur alleen (zoals Griseo ook al opmerkte) niet meteen alles naar iedereen, want dan heb je na het eventueel herschrijven niemand meer over om het naar op te sturen.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Okay. Bedankt voor de tips allemaal.

Nu eerst nog heel hard doorwerken om iets op te KUNNEN sturen :D

Sterkte met je gesprek Kim. En die bestseller; die komt er vast!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo, als ik het mij goed herinner had jij vandaag een geprek met een uigever. Hoe is het gegaan?? Ik denk dat we daar allemaal zeer benieuwd naar zijn!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Morgen Kim, morgen!!

AAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

U kunt nu inzetten op hoeveel uur ik vanavond ga slapen.

Groet,

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahahahah!
:lol:

Sorry....
Gelukkig ben ik dan nog wel op tijd om wederom succes te wensen... !

Slaap lekker.. :wink:

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb hier dus een hele grote hamer liggen...maar slapen zal ik :lol:

Groet,

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

I'm back!!

Het gesprek is zeer positief verlopen. Overigens niet alleen positieve maar ook negatieve zaken in het gesprek maar de uitkomst is al met al gewoon goed. Alle onderwerpen waar ik over wilde spreken zijn aan bod gekomen.

Meer info volgt.

Groet,

(PS Kim, ik stuur je even een PB...hopelijk voor vanavond...het is even heel chaotisch hier)

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim,

De PB is opgestuurd.

Groet,

Griseo

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog 24 uur Kim...

Heel veel geluk...

Groet,

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jawel lieve mensen, het is zover! HET CONTRACT IS BINNEN!
In september zal mijn debuut verschijnen!

* Kim danst in hysterische vreugde rondjes door haar huis, ondertussen hoge kreetjes slakend.. *

:D :D :D

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie deelt in jouw hysterische vreugde en danst met je mee!!!!

Kim, dit is echt GEWELDIG!!!!!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SUPER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

IK wist/voelde gewoon dat het jou zou gaan lukken...Rotterdam viert feest!!!!!!!!!!!

Dit is ongelooflijk goed nieuws. Complimenten en heel veel succes!!!!!

Groet,

Griseo

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh ja...Donner here we come!!!!!!!

Groet,

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gefeliciteerd Kim! Dat voelt goed.
Ben je al begonnen aan boek twee?
:roll:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gefeliciteerd!! Wat een heerlijk gevoel! Krijg je nou nog een redactiefase of is je manuscript nou helemaal klaar?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In een woord geweldig. Gefeliciteerd.
Uit hoeveel boeken bestaat de eerste oplage? Ik koop je boek gegarandeerd.
Nogmaals geweldig.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de geweldige reacties! Ik loop zoals je wel kunt voorstellen nog steeds een beetje op wolkjes.

Alexa: Nee, er komt geen redactiefase meer aan te pas. Het manuscript is klaar. Ben daar erg blij om.
Werkelijk alles is ter sprake gekomen, van het ontwerp voor de omslag tot het hoe en wat bij eventuele verfilmingen. Het was een uiterst plezierig gesprek.

Gerty: Ik heb begrepen dat de 1e druk een oplage van 2000 boeken zal zijn. Of dit veel is weet ik niet, ik schat dat het een gemiddeld aantal is. Leuk, dat je het wilt kopen. Nog 9 maanden! Voel me een klein beetje zwanger, haha.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh en Harry:
Ben inderdaad al bezig aan boek 2, en heb het daar ook al met de uitgever over gehad. Hij is er erg enthousiast over!
Ik ga echter NIET zoals ik eerst had vermeld van boek 2 een vervolg op boek 1 maken...., misschien ooit maar nu niet. Voorlopig blijft het geschrapte dus echt weg en komt nergens meer terug. (Maar dat geeft niet.)

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw! :lol:

Gefeliciteerd!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gerty, om nog even op jouw vraag terug te komen: omdat ik zelf niet precies wist wat de oplage zou zijn heb ik het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij mijn uitgever. Ik was er zelf natuurlijk ook benieuwd naar! Hij zei mij dat het er in eerste instantie een paar duizend zullen zijn, maar dat dit deels afhankelijk is van de belangstelling die blijkt bij de boekhandels. Even afwachten dus.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij mij hadden ze het over de 1e druk...2500 exemplaren.

Groet,

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Van die 2500 is niet alles voor de verkoop. Een gedeelte wordt gebruikt voor PR-doeleinden.

Maar goed...ik heb nog geen getekend contract in huis liggen. :lol:

Groet,

Griseo