Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefland

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim,

Door stil te zitten heeft nog nooit iemand een strijd gewonnen. Het leven is er om risico's te nemen. Wanneer iemand zegt dat hij of zij iets goed vindt dan moet diegene daar ook werk van maken. Duurt het te lang dan mag je gerust het tempo zelf opvoeren. Terwijl ik dit schrijf heb je zelf al gebeld. Ook ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Laat het ons dus weten Kim. Ik maak alvast plaats in mijn boekenkast!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou..., ik heb dus inderdaad gebeld. En o, o, o, had ik het maar eerder gedaan. Er is dus sprake van een misverstand geweest!!
Eind juli, toen ik dus al wist dat deze uitgever interesse had in mijn manuscript, kreeg ik ineens een geweldig idee wat naar mijn idee het verhaal nog beter zou maken. Ik heb dit toen per mail voorgelegd aan de uitgever. Hij liet hierop weten dat hij het een goed idee vond, en dat hij na de vakantie een afspraak wilde om een en ander te bespreken. IK DACHT DUS, dat hij tijdens dat gesprek wilde praten over wat ik wilde veranderen aan het script, en heb dus NIETS GEDAAN in de tussentijd behalve wachten op zijn telefoontje/email mbt onze afspraak. Ik wilde namelijk niet al dingen gaan veranderen in het script als vervolgens tijdens het gesprek zou blijken dat hij over sommige dingen anders dacht, enz. Maar, de vakantie liep af en ik hoorde dus maar niets. EN DANKZIJ JULLIE heb ik toen dus maar gebeld. Mijn God, dat had ik dus veel eerder moeten doen. Want wat bleek nou, IK dacht dat er een afspraak zou komen en dat ik naar aanleiding daarvan de boel zou gaan aanpassen, maar HIJ dacht dat ik EERST de boel zou gaan aanpassen naar hoe ik het wilde en dat er DAN een afspraak zou komen. Hij zat dus al die tijd al op die nieuwe versie te wachten, terwijl IK al die tijd op ZIJN bericht aan het wachten was. (Volg je het nog??) Een enorm misverstand dus. Gelukkig konden we er om lachen en ben ik gisteren meteen begonnen met het herschrijven (waar het op neer komt is dat ik 1 van mijn 2 verhaallijnen helemaal verwijder, en het einde eerder laat komen) en ik heb hem beloofd dat ik het binnen een maand af heb (lukt wel). Zodra het bij hem binnenkomt gaat hij het "heel snel lezen" en meteen daarna moet ik hem naar toekomen om dus alles te bespreken.
Zo zie je maar, het loopt altijd weer heel anders dan dat je denkt. En gisteren wist ik dit nog helemaal niet. Bedankt voor de aanmoediging lieve mensen, ik ben erg blij dat ik gebeld heb! Er is al genoeg tijd verspild!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben heel erg blij voor je.

Toch lijkt het mij nog een pittige taak (zowel qua tijd als wel mentaal). Een hele verhaallijn eruit slopen. Het eind een stuk terughalen. Dat is een "aardige" verandering van het manuscript.

Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen wat je er persoonlijk van vindt? Zie je dit als een compromis om gepubliceerd te worden? Heb jij het gevoel dat het verhaal op deze manier geworden is wat je zelf wilde?
Ik hoop dat je mijn vragen in "een positieve spirit" opvat. Het is absoluut niet op een rottige manier bedoeld.

Succes!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het helemaal met Griseo eens...

Wil jij ZELF jouw verhaal herschrijven en een verhaallijn weglaten? Als dat werkelijk zo is, waarom deed je dat niet al veel eerder?
Of maak je nu een knieval voor je uitgever... dan is het JOUW boek niet meer.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, Griseo en HarryAnders maar zo zie ik het dus niet.
Ik denk dat Kim zich heel gelukkig mag prijzen dat ze een uitgeverij gevonden heeft.
Tegenwoordig heb je hooguit één procent kans dat een uitgeverij überhaupt met je in zee wil gaan.
Het aanbod is veel groter dan de vraag, om er maar eens een economische term tegenaan te gooien. Het vinden van iemand die je werk wil uitgeven is niet veel groter dan het winnen van een loterij. Maak er dus gebruik van.
Stel ik schrijf een boek waarin ik bijvoorbeeld duidelijk maak euforisch te zijn over onze flora en fauna. Vervolgens stuur ik het op naar de uitgever. Die beantwoordt mijn manuscript door te stellen dat hij alles goed vindt op één ding na. Hij wil dat ik schrijf dat ik een hekel heb aan onze flora en fauna i.p.v. er gek op te zijn. Kijk: in zo’n geval zeg ik dus nee. Dan maar geen uitgave.
In het geval van Kim gaat het om het inkorten van het boek als ook het verwijderen van een verhaallijn. Ze mag haar eigen passie en bewoordingen gewoon voortzetten. Ze zal alleen de overbodige zinnen eruit moeten halen. Overigens ben ik mij er wel van bewust dat dit heel veel werk is. Het kan soms de nodige maanden duren voordat je werk herschreven is. Maar zo is het nu eenmaal. Wanneer het je een uitgave kan opleveren dan is dat niet niks.
Dus: het tartaartje van onze Kim smaakt al goed, het moet alleen nog wat meer doorbakken worden!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Cobra,

Punt 1: Haar uitgever heeft haar verzocht om 1 van de 2 verhaallijnen te schrappen (-50% van het verhaal pleite)
Punt 2: Daarnaast heeft hij haar verzocht om het eind een stuk terug te halen van het eerste verhaallijn.

Dat is mij toch een forse ingreep of niet, Cobra?

Dan lijkt mij een vraag (die ik dus in andere bewoordingen aan Kim heb gesteld) wat ze voor gevoel eraan overhoudt, een eerlijke vraag.

Dat staat helemaal los van het feit dat ik hartstikke blij ben voor haar...maar ik wil met mijn vraag ook een beetje advocaat van de duivel spelen. Ik hoop dat haar blijheid niet haar zicht wegneemt op wat ze te doen staat (punt 1 en 2) en of ze het er zelf mee eens is.
Uitgegeven worden is voor haar een droom (en dat blijkt uit meerdere berichten die ze hier in de salon heeft geschreven) maar wat is de prijs?

Kijk: is ze hetzelf ermee eens en vindt ze dus 50% van wat ze eerder geschreven heeft ballast voor het verhaal en kan het verhaal inderdaad een stuk eerder eindigen...dan is het prima...voor haar.
Maar ik ben zo benieuwd naar haar reactie. Het is nogal wat.

Dat ene procent van jou is feitelijk nog veel minder. De kans dat je uitgegeven wordt bij een reguliere uitgever is natuurlijkveel minder dan 1%...maar daar heb ik noch HarryAnders het over. Pas op, geen misinterpretatie daarover!

Wat ik (en zo lees ik het ook uit de woorden van HarryAnders) schrijf is of dit een compromis is waar Kim mee kan leven. Natuurlijk schrijft ze dat ze onmiddellijk aan de slag gaat. Maar wat voor gevoel overheerst er nou? Is het nu nog wel haar verhaal? Is dit wat ze echt wilt?

met een vriendelijke groet,

Griseo

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik begrijp wat jullie zeggen.
Cobra, je hebt gelijk dat ik me gelukkig mag prijzen, dat doe ik inderdaad. In principe is mijn wens in vervulling aan het gaan en dat is al meer dan ik had verwacht. Al had ik de HOOP natuurlijk wel!

Harry en Griseo...:
Ja, het is inderdaad een pittige taak. Maar het is absoluut geen "knieval" of zelfs maar compromis. Voordat ik deze uitgever namelijk had gevonden was er al een andere, en DIE uitgeverij stelde wel een (in mijn ogen) belachelijke verandering aan het verhaal voor, waardoor het hele plot nergens mee op zou slaan dus daar ben ik niet mee in zee gegaan. Je moet inderdaad je principes hebben en jezelf niet gaan verloochenen. Ik nam toen dus het risico dat ik geen uitgever meer zou kunnen vinden maar dat nam ik dan maar op de koop toe, het moest wel MIJN verhaal blijven!
Gelukkig vond ik deze uitgever daarna. En ja, die verandering in het verhaal. Het geheel was gewoon te veel, te lang, en gewoon te "alles". Het moest minder, maar dan wel op een goede manier zodat het verhaal niet alleen behouden bleef maar er zelfs beter op zou worden. Dat heb ik geprobeerd door te knippen, te schaven en te schrappen, maar uiteindelijk raak je daar een paar duizend woorden mee kwijt maar niet genoeg. Toen kreeg ik het idee om dus 1 vd 2 lijnen er "gewoon" uit te halen. De minst belangrijke. Natuurlijk verandert het plot er enigszins door, en ik heb er lang aan getwijfeld, maar ik denk wel dat het beter is zo. Dat zegt mijn gevoel. Ik doe het dus niet omdat ik denk dat het anders niet uitgegeven kan worden, maar omdat ik af ga op de mening van iemand met veel ervaring en ik zelf nog veel kan en moet leren over het schrijven van een roman. En ik zie het zo: die tweede verhaallijn die ik nu ga schrappen kan ik altijd nog gebruiken in een tweede roman.., als een soort vervolg op de huidige. De (te schrappen) verhaallijn speelt zich namelijk 7 jaar later af dan die andere. En het einde dat nu naar voren wordt geschoven is in dat geval ook geen ramp.., want het einde dat ik dus eerst had kan ik dan gebruiken als BEGIN van mijn tweede roman. Eventueel.

Ja zo zie je maar, ieder geval is anders. Er zijn misschien mensen die denken: je schrijft een roman, je geeft het uit, klaar. Maar zo is het dus niet (weten wij allemaal). Dit is intussen al de tiende versie van mijn manuscript, en zelfs al heb je eindelijk een uitgever dan begint het eigenlijk pas. Maar mij hoor je niet klagen. Ik weet dat het uiteindelijk af is, en dat het al deze tijd en energie meer dan waard is.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

O, Griseo en ik hebben elkaar gekruisd in onze antwoorden.
Ok, hier komt het: Ik ben HEEL ERG BLIJ met deze verandering. Echt, eerlijk, heus. Natuurlijk is het sneu om (inderdaad) 50% (!!) te gaan schrappen, maar ik moet hard zijn. Weg met die darlings. Ik ben allang blij dat ik weer wat te doen heb na al die tijd. Bovendien scheelt het dat ik nu al een plot voor mijn tweede boek in mijn hoofd heb, waar ik gewoon heel die verhaallijn die ik nu moet schrappen zoals ik al zei laat terugkomen in een op zichzelfstaand verhaal. Vind ik zelf een geweldige oplossing.
En ik kan me overigens heel goed voorstellen dat jullie je afvragen hoe het "voelt" om te horen dat er zoveel verandert moet worden. Want toen ik een paar maanden geleden van die andere uitgever (ik zal geen namen noemen maar die mensen daar snappen er dus echt niets van) hoorde wat ZIJ wilden dat ik er aan zou gaan verknippen draaide ik haast door. Hoe kwamen ze erbij dat zoiets mijn roman goed zou doen, wat dachten ze wel niet, ze wisten niet waar ze het over hadden, enz. Het ligt er dus echt aan of je jezelf kunt vinden in de argumenten van je uitgever. En in dit geval kan ik dat. En dat scheelt een boel!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je voor jouw uitgebreid antwoord. Jij bent het er 100% mee eens en je ziet al allerlei mogelijkheden voor het geschrapte verhaallijn in een tweede boek. Je antwoord is doorspekt met realiteitszin en daar ben ik blij om. Daarom nogmaals PROFICIAT en heel veel geluk!!!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Daarom nogmaals PROFICIAT en heel veel geluk!!!

:)
Dank je!

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag allemaal,

Ik zit in hetzelfde schuitje als Kim (in figuurlijke zin dan :wink:
In gesprek met een uitgever, maar er moet het een en ander uit en bij. Omdat ik helemaal vastzat met het verhaal, juist doordat het weer over de kop moest, heb ik de zomer gebruikt om even niets te doen op schrijfgebied. Wat mij verbaasde (en frustreerde) was de enthousiasme waarmee ik door de uitgever werd gebeld. Ze zagen het boek helemaal zitten. Ik helemaal blij, maar toen voorzag ik nog niet wat me te wachten stond: eindeloos sleutelen aan het verhaal en nog steeds geen contract.
Ga er nu met frisse moed tegenaan, met de (zo zie ik het ook wel) opbouwende kritiek in mijn achterhoofd. En een woord van advies aan Kim: vestig niet alle hoop op deze uitgever, je hebt toch nog niets zwart op wit? Maar laat dat je ondertussen ook niet weerhouden om door te zetten! Ik spreek uit ervaring, dus zet 'm op.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bedoel natuurlijk HET enthousiasme, anders zullen jullie wel denken: schrijfster, ja, ja ... :oops:

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jeetje Anna, dat klinkt wel heel bekend. Zitten we niet toevallig bij dezelfde uitgever? Haha.
Lastig dat je door het ""sleutelen" vast komt te zitten, kom je er nu intussen wel een beetje uit? Kun JIJ je vinden in de mening van je uitgever? Ik wel namelijk, en dat scheelt. Ik vind het herschrijven daarom zelfs LEUK (ja, echt) omdat ik weet dat het er beter op wordt.
Heel veel succes in ieder geval, hou je ons op de hoogte?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Begrijp ik hieruit dat, ook al is je manuscript nog niet 100% in orde (volgens een uitgever), dat zij, wanneer ze er toch wel iets in zien, toch met de schrijver overleggen hoe het beter kan?
Wow, dat lijkt me geweldig.
De tips van het beoordelingsbureau voelden al als een warme douche, laat staan wanneer een uitgever mij wijst op dingen die nog niet helemaal lopen.
Ik heb mijn manuscript momenteel bij twee uitgevers liggen, heel benieuwd hoe hierop gereageerd gaat worden.

Euf drie

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja Eufdrie, de begeleiding is moet ik zeggen heel enthousiast. Ik krijg goede suggesties, waardoor het verhaal echt verbetert.
:wink:

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat had ik niet verwacht. Ik dacht eigenlijk dat ze je alleen benaderen wanneer je manuscript op een paar punten en komma's na perfect is. Dat ze je met complete verhaallijnen adviseren had ik niet verwacht.
Benieuwd wat ze met mijn manuscript gaan doen.

Eufdrie

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even een update voor de geïnteresseerden!
Wanneer je dus weet dat de uitgever interesse heeft duurt het nog steeds allemaal heel erg lang. Na het herschrijven (enkele weken geleden afgerond) kwam er GISTEREN pas een mail met de uitnodiging voor het daadwerkelijke gesprek op de uitgeverij. En wie dan denkt dat je meteen de volgende dag welkom bent komt bedrogen uit. Eind deze maand ga ik erheen. Dus nog steeds wachten. Al is het wel iets om naar uit te kijken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend allemaal, Kim!
Houd je ons op de hoogte?

Eufdrie

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waw Kim !
Veel succes toegewenst :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En ongeacht wat het verdere verloop is, je krijgt pas een uitnodiging van een uitgeverij als je een goed werk voltooid hebt. Het is eigenlijk al een bevestiging dat je het inzicht van het schrijven beheerst.
Ik denk dat je er de nodige energie uit kunt putten. Ik vind dat je trots op jezelf mag zijn. Wacht rustig het komende gesprek af. Gek genoeg kan die dag uitsluitend een verrijking voor je zijn. Ik hoop wel dat we je over enige tijd nog terug kunnen vinden op dit forum. Hierbij verplicht ik jou om, in het geval je binnenkort een schitterende werkgever krijgt, met ons te blijven babbelen. Geen genade, Kim de Schrijfmarmot!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is geweldig om te lezen Kim!!!!

Good luck!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hou ons op de hoogte.

Groetjes

Griseo

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor alle lieve reacties..
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden. Maar andersom ook, daar is deze thread voor!! Ik wil al jullie ervaringen en successen en pogingen en alles wat erbij hoort ook heel graag blijven volgen!!

En Cobra, ja zo zie ik het ook. Het feit dat er al zo lang contact is met die uitgever en dat hij echt een persoonlijk gesprek wil zegt mij dat hij inderdaad kwaliteit in mijn werk ziet. Anders zou hij zijn tijd aan het "verspillen" zijn en daar heeft hij het vast te druk voor. Alleen kan ik het soms haast niet geloven en lijkt het te mooi om waar te zijn.... De handtekening is nog steeds niet gezet, ik heb het contract nog niet gezien.... Maar ik "voel" dat het eraan zit te komen!! En dat maakt me zo blij!! Eindelijk is het straks zover!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cobra wrote:
Ik ben nu bezig om een nieuw plan te trekken. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar ik twijfel niet aan een strijdlustig vervolg.

Cobra ik ben heel erg benieuwd of je hier intussen al mee verder bent gegaan!!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cobra,

kunnen we jou op een of andere manier helpen?

Groet

Griseo

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim,
Gefeliciteerd. Dit gaat helemaal lukken! :D

Nu de zakelijke kant - teken nooit meteen een contract. Zeg iets in de trant van: "Dankje wel. Ik zal het mee naar huis nemen om op mijn gemak te bestuderen. Morgen/ overmorgen stuur ik het naar je op/ kom ik het langsbrengen." Zo heb je even de tijd om advies in te winnen.

Veel succes!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de tip Orlien!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim en Griseo,

Ik ben momenteel aan het herschrijven voor een uitgeverij.
Ik weet dat ik dit niet eerder vermeld heb.
Dat komt allicht omdat het niet zo simpel ligt als het klinkt.
Op de korte termijn zal blijken of er gekke dingen mogelijk zijn.
Mijn wil is er. De tijd zal verder uitwijzen of het genoeg is.
Ik vind het heel sportief van je Griseo dat je me al hulp aanbiedt.
Gek genoeg spookt nog steeds jouw geplaatste item over een samenwerkingsverband door mijn hoofd. Het is dat ook ik steeds keuzes moet maken. Ik vind namelijk dat wanneer je je ergens voor opgeeft je er voor de volle 100% voor moet gaan. Die baan van 40 uren gecombineerd met het in de avonduren herschrijven voor een uitgeverij laat weinig andere tijd over. Zodoende ga ik nog even niet op jouw aanbod in. Ik hoop wel dat je een mooie club kunt vormen. En waarom ook niet? Jouw plan is duidelijk geformuleerd en dat is nu juist waar het om draait.
En Kim: Ik hoop dat nog wat meer mensen binnen deze discussie reageren. Ik wil eigenlijk wel van iedereen weten hoever hij of zij is. Ik vind dat te weinig mensen zich nog bloot hebben gegeven. Dus reageer mensen! Wie is hoever gevorderd? Misschien kunnen we nuttige tips geven?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ehm, oké Cobra. Ziehier mijn 'stand van zaken' :)

Ik heb een tijd terug een verhalenwedstrijd gewonnen, van de provincie, en toen werd mijn verhaal(tje) (slechts 4 blzn) in een boekje gepubliceerd. Het boekje werd daar verdeeld, maar dat was alles. Het ligt niet in de boekhandel of zo. Dan staat er een mini-verhaaltje van mij op lavalittle (je weet wel, de opdracht was een verhaaltje van 100 woorden schrijven). En een paar weken terug heb ik bericht gekregen van een tijdschrift (Holland SF, science fiction en fantasy toestanden dus) dat ze een kortverhaal van mij gaan publiceren.

Ik heb een boek in de pc staan, en verschillende vrienden hebben het gelezen en tips gegeven, maar ik heb het nog niet naar een uitgeverij opgestuurd.

Het zijn kleine vorderingen, maar ik ben er eigenlijk wel al trots op.

Ziezo.

Kiki

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is toch heerlijk of niet soms Kiki?

Laat me weten wanneer jouw verhaal in het tijdschrift komt te staan.
Dan probeer ik meteen een exemplaar te bemachtigen.
Schrijven ze ook iets over jou persoonlijk erbij? Ik hoop voor je dat het er eveneens bij komt te staan. Dat geeft pas echt voldoening lijkt mij.
En het feit dat je die verhalenwedstrijd gewonnen hebt is ook niet niks.
Wie weet hoeveel mensen er aan deelgenomen hebben.
Je hoeft dus niet zo bescheiden te zijn.
Ik vind het goed dat je gereageerd hebt. Ik merk dat steeds meer mensen hier uit hun schulp kruipen. En niet zonder resultaat!
Veel forumdeelnemers hebben al heel wat gepresteerd merk ik. Samen staan we sterk!
Jouw verhaal wil ik in ieder geval lezen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cobra,

Het is inderdaad best wel leuk ja.
Bedankt voor de interesse, ik houd je zeker op de hoogte.

Verder veel succes gewenst met je herschrijven voor die uitgeverij ! Ik moet zeggen dat ik benieuwd ben naar de schrijfsels van de mensen op deze site, dus laat het me weten als er iets verschijnt :)

Het is trouwens een hart onder de riem om te lezen dat verschillende mensen echt al contacten hebben met uitgeverijen. Dat maakt het publiceeridee plots wat minder onbereikbaar.

Kiki