Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefland

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
maar waarom noemt niemand het beestje bij de naam? Of heb ik iets gemist? Ik zie nergens titels van boeken staan en ook niet de namen van uitgevers.

Zelf vind ik het niet nodig dat mensen die via Google op zoek gaan naar info over mij (lijkt paranoide maar dit gebeurt, en meer dan ik zou verwachten) meteen op dit forum terechtkomen en al mijn berichten kunnen lezen die ik geschreven heb, dus daarom noem ik nergens mijn eigen naam of de titel van mijn boek.
Wel staat het adres van mijn website onder ieder bericht van mij, waarop alle info staat (uiteraard ook welke uitgever ik heb).

Ik denk dat anderen soortgelijke redenen hebben?

*edit: Ik had dit bericht getypt voordat ik las wat Zjors in een ander bericht ("Debuut") hier over had geschreven.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Hoi Zjors, xag dat jij ook bij boekenbent hebt uitgegeven. Ik vind haar helemaal top! Jij ook?

Het boek ligt over 3 maanden in de biebs. Biblion nbd heeft er dus ruim 200 afgenomen, maar eer dat die echt in de biebs liggen, gaat er bij hen een hele tijd overheen, qua registratie, boek geschikt maken voor biebgebruik etc. maar het komt er.

En xit me een enorme knoop in mijn maag, maandag af te wachten. Wat kan tijd soms lang duren.

Roos

Roos, een tip: Registreer je bij Lira als auteur. Als je boek goed wordt uitgeleend dan krijg je er ook nog een kleine vergoeding voor.
Als je zelf ook illustrator bent van je boek, schrijf je dan ook in bij de visuelen, dit kan een aardig zakcentje opleveren. Hangt allemaal van het aantal verleningen af.

Groeten,

Nick

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé hartstikke goed die tips Nic. Super. Ik trek er na het weekend gelijk achter aan. Ik had wel ergens al gelezen over leenrechten, maar was er nog niet ingedoken. Bedankt!

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kim, xnapput. Las toen ik het getikt had al ergens van iemand anders een dergelijke uitleg. Wat een minkukels heb je als die zo kinderachtig gaan lopen doen. Dat traceren en pesten enzo. We zijn toch allemaal volwassen?

Roos

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even wat anders, maar toch terug op topic:
ik zie mijn manuscript liggen bij Contact!
met de gele kaft, synopsis op de kaft http://www.uitgeverijcontact.nl/index.php?id=43

Ik neem altijd een opvallend kleurtje misschien dat het helpt. Nee geintje, maar wel leuk om het postvak te zien waar je jaren kan liggen stel dat je voor Contact kiest.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou dat is raar om je manuscript daar zo te zien liggen. Heb even geklikt op de link en het is wel superopvallend dat geel. Wel goeie tip om het in zo'n lekkere opvallende kleur te verpakken. Maar hoe lang ligt het daar nu?

Roos

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat de kleur van de omslag niet veel uit maakt hoor. Wat dat betreft is het totaal onduidelijk wat wel wat uitmaakt.

Is het de eerste zin, de laatste, of er spelfouten in zitten. Kijkend naar de pulp overigens die ze soms uitgeven doet je vermoeden dat ze het selecteren overlaten aan de schoonmaker.

Overigens verbaast het me nog dat ze er zo'n mooi kastje voor hebben, ik dacht altijd dat ze de manuscripten op de trap legden. Of op stapels tegen een muur.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

willemjansen wrote:
Of op stapels tegen een muur.

Dat dacht ik ook!! Sommige uitgevers doen dit volgens mij ook.
Dat kastje is misschien voor geselecteerde manuscripten (die ze nader willen bekijken) ?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Hé hartstikke goed die tips Nic. Super. Ik trek er na het weekend gelijk achter aan. Ik had wel ergens al gelezen over leenrechten, maar was er nog niet ingedoken. Bedankt!

Roos

Vraag even na bij Boekenbent of de afdracht via hen naar jou gaat. Bij sommige uitgevers gaat dat zo. Weet niet wat Boekenbent doet.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

nbrok wrote:
Roos, een tip: Registreer je bij Lira als auteur. Als je boek goed wordt uitgeleend dan krijg je er ook nog een kleine vergoeding voor.
Als je zelf ook illustrator bent van je boek, schrijf je dan ook in bij de visuelen, dit kan een aardig zakcentje opleveren. Hangt allemaal van het aantal verleningen af.Nick

Lira neemt zelf contact op met de auteurs van wie boeken worden uitgeleend. Dat doen ze steekproefsgewijs. Ik ontvang al jaren, heel spontaan zonder me aangemeld te hebben, 'centen' van het leengeld. Echt geen vetpot hoor. Dan praat ik over 2-3 euro als je boek tig keer is uitgeleend. Ik stond ook een keer te boek als auteur van een uitgave die ik helemaal niet kende. Dus zo nauwkeurig werken ze ook weer niet. :wink:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kort nadat ik hier eerst schreef heb ik de stap genomen ook mijn manuscript naar een uitgever te sturen. Ik ben ervan uitgegaan dat de uitgever waarvan ik twee boeken in de kast heb staan, informatieve (studie-)boeken, wel betrouwbaar is... en heb het per internet opgestuurd. Ver weg in Belgie. Ook heb ik gebeld. De redactrice vertelde mij dat ze eerst het boek onaf willen lezen, enkele hoofdstukken en een samenvatting, voor wie het boek interessant is en de inhoudsopgave. Ik vroeg of het erg is dat het nog niet echt af is, zei vond het juist beter zodat het eventueel nog veranderd kan worden. Liever onaf. Ik zei of ze het een probleem vinden dat ik het ook in het Engels wil publiceren en misschien in het Frans, dat was alleen maar gunstig. Ik weet niet of ik nu zelf zal bellen of rustig wachten...

Ondertussen heb ik een tijdje niets geschreven...
Ik neem even een pauze en beraad mij over afbeeldingen die het verhaal wel ondersteunen en onderstrepen (ook vanwege het onderwerp) en ik laat het rijpen... Bovendien merk ik dat ik even uitgeput ben geraakt.

hm... leuk idee voor een foto.

groet,
Odile

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aha dus leenrecht krijg je via je uitgever. Het zal inderdaad geen bergen goud opleveren, maar daar hadden we het al eerder over, dat is voor een schrijver niet weggelegd, maar gewoon het idee dat er een bijdragje uit rolt is prima. En dan zal ik inderdaad via Boekenbent even informeren hoe dat loopt.

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

nou geen spannend nieuws dus. Kut dus. Het spannende was dat nét na de herdruk die ik medio augustus klaar was, ik anderhalve week geleden benaderd werd door een uitgeverij of zij mijn boek mochten lezen. Dit nav dat zij getipt waren door een redactrice. Nou gevraagd worden is altijd veel beter dan moeten leuren. Ik helemaal blij.

Dus ik boek opgestuurd, en ik zou binnen een week, vandaag dus maandag 4 sept wat horen. En inderdaad ik kreeg net hun mail. Het is geen nee. Maar helemaal niet zo positief, vooral een klap omdat de 100 lezers waarvan ik kritiek kreeg allemaal heel erg positief waren. Ook de velen die mij helemaal niet kenden. Mensen lazen het direct uit. Konden het niet wegleggen. Biblion goede recensie. Tja en dan zegt een uitgever...

Afijn Nu ben ik niet te beroerd om suggesties aan te nemen. En natuurlijk dingen aan te passen. Maar ja in hoeverre lever je inderdaad in op je eigen ik... En hoeveel lever ik in om dan toch maar mijn boodschap de wereld in te krijgen...

Na die 1000 euro winst zie Debuut draadje, even een dompertje...

Tegenstrijdig.

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog even verder domperen; Kijk zoals Carla reageerde in dit forum op mijn boek wat ze gelezen heeft, terwijl ze mij niet kende, zo reageren de meeste mensen. Dus dan snap ik niet waarom een uitgever het ZO ontzettend anders ziet...

Hallo Roos,

Ik heb je boek uit. Mijn complimenten :!: :!: :!: :!:

Niet alleen heb je het zeer integen geschreven, kijkend vanuit meerdere perspectieven. Maar wat ik vooral "goed" vond is hoe je de slachofferrol van je moeder hebt neergezet, de zielepiet.

Zal zij op dit boek gaan reageren? Ik denk het niet. Zij zal zich in geen enkele vorm herkennen. Haar zelfbeeld is totaal anders als jij beschreven hebt. Als ze het ooit leest zal ze boos zijn omdat je van haar "de boze moeder" gemaakt hebt, terwijl zij een en al aandacht en liefde voor je was! (ondankbaar kreng! ).

Je inleiding per hoofdstuk vind een absoluut sublieme vonst. Nog nooit eerder gezien maar zeer toepasselijk! Complimenten.

Zal het boek beslist uit gaaan lenen en promoten.

Hartelijke groet,

Carla

Dus... Roos

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja maar Roos, wanneer je een boek publiceert zul je geconfronteerd worden met allerlei verschillende meningen. Er zijn mensen die enthousiast worden over een boek en anderen zullen diegene betitelen als de slechtste auteur van deze planeet, dit melkwegstelsel en voor de zekerheid, het heelal.

Ik heb een hele simpele vraag aan je: Sta jij 100% achter wat je geschreven hebt? Zo ja, f*ck the rest! (Excuus voor dit wat rauwe taalgebruik op de maandag :roll: )

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ja wat je zegt. Ik lees vorige week een boek helemaal in 1 dag uit (rendez vous van esther verhoef) En een vriend aan wie ik het uitleende heeft het na 30 blz weggelegd omdat hij het nix vond.

Maar ik ben nog zo bleu dat ik denk dat een uitg niet leest hoe hij het zelf vindt maar dat hij het zo leest met de ogen van de betalende koper. Dus als ik die uitg was die mijn boek nu heeft, dan zou ik het dus lezen met de vraag, wat vindt mijn publiek ervan. Eigen gevoel telt dan ook natuurlijk mee.

En ja ik vond het goed zoals het was. En juist omdat ik geen enkel negatief commentaar heb gekregen, En echt het is ook gelezen door velen die mij helemaal niet kenden, vind ik dit zo bizar. En het liefst wil ik zo min mogelijk van mijn eigen ik inleveren. Als de uitg goede suggesties heeft waarbij we tot elkaar kunnen komen, ga ik er 100% voor natuurlijk. Maar het klonk allemaal erg negatief vanmorgen. Morgen gaan ze met me verder denken. Maar ik vind ook dat ze het boek eerst helemaal uit moeten lezen.

Nou ja we zien wel... Mijn vent merkt net op, dat ik het zou kunnen veranderen zoals zij willen en dan aan het einde van die rit kijken wat er van mezelf is overgebleven en dan kan ik altijd nog zeggen, van ja of nee ik ga niet meer met jullie verder.

Roos

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je moet het ook zo bekijken Roos.

Een lezer van jou leest het en denkt of voelt: raakt he me? Herken ik dingen? Hoe zou ik zelf reageren? Word ik er verdrietig van? Of juist blij dat ik een fijne moeder had. Enzovoort.

Een uitgever leest het en denkt: hoe kan ik hier geld aan verdienen. Kan het anders, beter, zodat het nog beter verkoopt. Dat is een heel andere kijk. Zij denken niet in termen van een paar honderd, maar een paar duizend. En dus willen ze het bruikbaar hebben voor een grotere groep. Een heel ander belang.

Maar: dat kan ook jouw belang zijn. Jij wilt ook dat het probleem duidelijk wordt bij een grote groep.
Het is niet zeker dat dat lukt op de manier die de uitgever wil, maar het is het overwegen waard (als je even van de teleurstelling bekomen bent).

Ik zou serieus nadenken of datgene wat zij willen, bijdraagt aan het uitdragen van je boodschap. Zo ja, kijk dan of de concessies die je moet doen onoverkomelijk zijn.

En waarschijnlijk zetten zij een onderhandelpositie neer. Over de wijzigingen die ze willen zal zeker te praten zijn en te dealen.

Ik weet niet wat ze precies willen maar de deur staat open begrijp ik.

Stap dan eens naar binnen en onderhandel daarover, zou ikwillen adviseren.

Het is echt geweldig dat je al een uitgever met interesse hebt!!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé die Zjors, dank voor de opbeurende woorden. Je schrijft nu precies wat mijn vent net tegen me zei in die paar minuten dat ik net mijn lunch naar binnen heb gewerkt. En gauw weer achter het pctje kroop.

Alle mensen die tot nu toe het boek besteld hebben, hebben dit gedaan omdat ze geïnteresseerd waren in het onderwerp. Of omdat ze het zelf hebben meegemaakt of er beroepsmatig mee te maken hadden etc. Dus allemaal mensen die over dit onderwerp wilden lezen.

Wil ik het bekend maken bij mensen die het onderwerp niet kennen en het toch gaan lezen moet het leesbaar zijn voor een groot publiek. Dat moet mijn doel dan zijn.

Ik heb ook de deur bij de uitg niet dichtgedaan. Absoluut niet. Men stelde daar zelf voor om morgen er verder over te mailen/bellen. Langsgaan gaat helaas niet vanwege de afstand. Dus eerst maar mailen. Het jammere alleen eraan vond/vind ik, dat men het boek niet helemaal heeft uitgelezen (wat mij aangeeft dat men het eigenlijk helemaal niets vindt of zo) en de 2 dingen die men noemt zijn juist de dingen die IK het belangrijkst/beste vond. En het allerjammerst was dat er geen positief woord in stond. Ja dat het een ongelooflijk verhaal is.

Moeilijk hoor. Ik heb in ieder geval gezegd dat ik uiteraard open sta voor suggesties. Maar ik denk dat ik toch wel aan ze mag vragen of ze eerst het hele boek uit willen lezen?

toch...

Groet Een beetje een verwelkt Roosje....

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als ik mag reageren.

Roos, je schrijft over iets waar velen niets van af weten, maar denk ik wel meer van zouden willen weten. Misschien zelfs moeten weten. Door je boek goed uit te geven (door een uitgever met een breed distributie kanaal) kun je bereiken dat je je kennis en ervaringen enorm kunt verspreiden.

Daar tegenover moet je je boek wel wat aanpassen. Ik weet niet precies wat er allemaal gevraagd is, misschien zijn ze ook te ver gegaan, maar als het niet ingrijpend is, zou ik het doen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Roos,

Heb net bovenstaande allemaal gelezen. Wil je mijn eerlijke mening?

Ga praten! Sta open voor verbeteringen. Mijn compliment was oprecht en ik twijfel er niet aan dat anderen die hun mening gegeven hebben dat ook oprecht hebben gedaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat het boek perfect is.

Dat zij het niet uitgelezen hebben geeft voor mij aan dat het professionals zijn. Zij hebben aan een deel genoeg om een inschatting te maken.

Waar het jou om gaat is om deze vorm van kindermishandeling "leesbaar" te maken en meer bekendheid te geven. Grijp die kans.

Ik snap dat ze nu rauw op je dak vallen, met hun commentaar, maar als je even "een tijdje hout gaat staan hakken" en de eerste boosheid wegwerkt, zou het dan niet kunnen zijn dat zij je kunnen helpen je boek beter te maken???????? Je kunnen helpen sommigen aspecten van je verhaal beter kunnen verwoorden, korter, krachtiger, indringender?

Autobiografisch schrijven betekend door een rijstebrij van emoties heen werken, die ongewild misschien het verhaal "verkleuren". Wat nou als zij je helpen de "film" opnieuw te editten (heet dat zo?) en met het nodig plak en knipwerk "oscar-materiaal" van maken.

Mijn advies? Doen!

groet Carla

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou bellen morgen, Roos. Dan kun je meer bespreken dan in een mail. Bovendien geven geschreven woorden vaak weer ruis.

Als je belt zou ik zeggen dat je graag verder met ze praat omdat je het voor een groot publiek wilt uitbrengen, maar ook zeggen dat ze je op je ziel hebben getrapt door het niet eerst uit te lezen. Wees maar eerlijk tegen hen. En bovendien aangeven dat dingen die zij willen bij jou heel gevoelig liggen omdat dat het hart is van je verhaal. Maar dat je er altijd over wilt denken. Dat houdt de deur open.

Ik denk trouwens dat het sowieso voor jou veel moeilijker is om met een uitgever te onderhandelen dan voor iemand die een fictieve roman heeft geschreven. In dat geval is het al moeilijk om iets negatiefs over 'je kindje' te horen, maar in jouw geval is het niet 'je kindje' maar ben je het zelf. Er is nauwelijks afstand tussen jou en je personage. Dat maakt het deksels moeilijk. Dat is overigens ook de kracht van je boek. Daarom raakt het mensen. Het is helemaal echt.

Moeilijk hoor, maar laat je vooral ook adviseren door mensen die er iets verder vanaf staan. Zelf zit je midden in je boek, je bent je boek.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SNIK WAAR IS DE CHOCOLA WHEN YOU NEED ONE????

Ik denk dat jullie gelijk hebben sjors en sjimmiecarla. Mijn vent verwoordde het ook al zo, maar dat schreef ik al geloof ik. Ik ga morgen met de uitg aan de mail. Wil horen of er nog misschien wel iets goed is aan het boek, of ze het uberhaupt nog verder gaan uitlezen, en wat ze precies met hun kritiek bedoelen. En ga dan verder aan de foon. xie wel...

Ik weet niet of ik hun kritiek hier zo neer kan plakken, maar carla ik mail je hun mail even in een pbtje. Omdat jij het boek gelezen hebt...

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Willem Jansen, ik had je post helemaal gemist. Sobby. Ja wat jij schrijft en anderen ook zeggen moet ik voor ogen houden. Ik wil een groot publiek bereiken en dan moet het leesbaar zijn voor een groot publiek. En tja, morgen maar weer verder met ze...

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog even een vraag, vinden jullie dat ik morgen aan de uitgever moet doorgeven wat biblion ervan vond?

Biblion is tenslotte een onafhankelijke instelling.

En vinden jullie dat ik moet vertellen hoe de meerderheid van mijn lezers het tot nu toe heeft gevonden?

Dank voor het meedenken. Roos

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Roos,

Top dat die uitgever al aangeeft er iets in te zien. Je kunt idd je eerste versie, zoals je die voor jezelf uitgaf zien als een test. Het boek is werkelijk goed gevallen bij de lezers die het kochten. Petje af! Toch?

En nu het grote publiek geinteresseerd maken. Probeer het gewoon. Zet op papier wat die uitgeverij wil zien in je boek. Schrap en herschrijf. Je kindje is geboren en opgegroeid tot een puber, nu werk je aan zijn toekomst als volwassene. Het valt niet mee om je kind een andere richting op te zien gaan dan die jij voor ogen had, maar dat hoeft niet altijd een verkeerde richting te zijn. Snappie????

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Josje en iedereen.

Heb inmiddels gisteren gesprek met uitgever gehad. Voordat ik jullie er over vertel heb ik eerst wat vragen.

Even vooraf historie. Heb boek via pod 1e en 2e dr gedaan. 314st totaal. Biblion geeft goede recensie. Tot nu toe ook van vreemden geen neg kritiek. Boek leest als trein zegt men, moeilijk weg te leggen. Indrukwekkend. Men huilt er soms zelfs om. Oké. Ik wil door met het boek sta op punt uitg te gaan zoeken en...

Twee weken geleden zoekt een uitg (geeneens een kleine, heeft 4 beroemde namen in zijn fonds) contact met mij, of zij mijn boek mogen lezen, ze hebben belangstelling voor uitg. Euforie! ipv leuren met manuscr, word ik gevraagd. Ipv máánden wachten zal er met een week contact worden genomen. Oké.

Nu mijn vragen aan jullie voor diegene die al een boek gepubl hebben.
1. Stel: een uitg wil met je in zee. Hoe laat hij zich in het eerste contact uit over je boek. Pos met kritiek, of neg met kritiek. Zijn ze enthousiast?

2. Hoe lezen zij je manuscript?

3. Oké zij vinden dat er veranderingen moeten plaatsvinden. Tuurlijk staan we daar open voor. Wat is dan de volgende stap. Hoe gaat het verder? Hoe ging het verder bij jullie? Wat was het eerste wat nu ging gebeuren.

4. en hoe ging het toen verder?

Dank voor de info groetjes Roos

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:

1. Stel: een uitg wil met je in zee. Hoe laat hij zich in het eerste contact uit over je boek. Pos met kritiek, of neg met kritiek. Zijn ze enthousiast?

Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf en mijn eigen ervaring spreken, maar bij mij was het zo dat de uitgever die het uiteindelijk geworden is in eerste intantie aangaf kwaliteit en mogelijkheden te zien in het manuscript, maar dat ze nog niet helemaal tevreden waren. Ik ben toen gaan herschrijven, met in mijn achterhoofd wetende dat ik een goede kans maakte daar.

Roos Boum wrote:
2. Hoe lezen zij je manuscript?

Hier begrijp ik niet precies wat je bedoelt. "Hoe" lezen ze het?
Bij mij werd het gelezen door iemand van de redactie en door de uitgever zelf. "Hoe" ze dat deden weet ik eigenlijk niet, ik denk gewoon van begin tot eind (niet alleen het begin, want uit het commentaar werd wel duidelijk dat alles gelezen was).

Roos Boum wrote:
3. Oké zij vinden dat er veranderingen moeten plaatsvinden. Tuurlijk staan we daar open voor. Wat is dan de volgende stap. Hoe gaat het verder? Hoe ging het verder bij jullie? Wat was het eerste wat nu ging gebeuren.

In mijn geval ben ik op eigen initiatief gaan herschrijven en toen ik het daarna wederom instuurde (hier zat wel een behoorlijke periode tussen met verschillende versies van het script) kreeg ik uiteindelijk het bericht dat ze het wilden uitgeven.
Echt begeleiding ofzo in het herschrijven heb ik niet gehad, globale ideeen werden wel besproken maar ik heb het toch wel eigenlijk helemaal zelf gedaan. Maar dit kan bij iedere uitgever anders zijn, ik hoor ook wel eens andere ervaringen.

Roos Boum wrote:
4. en hoe ging het toen verder?

Eigenlijk zoals ik hierboven al schreef. Maar vertel eens hoe jouw gesprek is geweest dan? Wat is er nu afgesproken? Ik ben heel erg benieuwd!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kim dank voor je uitleg. Alweer heel fijn om te weten, heb je een pb gestuurd of email geloof ik. Kan hier niet alles uit de doeken doen....

Zie je in de pg of emails

Roos

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De uitgever die geinteresseerd was in mijn manuscript heeft om een gesprek gevraagd. Tijdens dat gesprek werd het manuscript helemaal doorgenomen. Er hoefde niet veel gewijzigd te worden, maar er zaten wat onduidelijkheden in.

Vervolgens werd mij gevraagd het manuscript te herschrijven en opnieuw toe te sturen.

Nadat ik dat gedaan heb, heeft de uitgever het aan een aantal redactieleden en proeflezers laten lezen. Deze reageerden positief en nu is definitief besloten dat ze het gaan uitgeven.

Binnenkort volgt weer een gesprek waarin de details worden besproken. Wie doet wat? Wanneer wordt het uitgegeven? Hoe ziet de cover eruit? etc etc. Alles wat ze doen, gaat in overleg met auteur.