Uitgeefland

Het lijkt mij leuk om een speciale thread aan te maken over "de schrijvers" op deze site (wij dus) en onze ervaringen tot nu toe met de uitgevers. Waarin we kunnen bijhouden hoever een ieder is. Eufdrie bijvoorbeeld, gaat volgende week haar manuscript voor de eerste keer insturen naar de uitgevers. Cobra heeft dit een tijdje geleden al gedaan. En Alexa heeft zelfs al een contract ondertekend!
Daarentegen lijken Harry Anders en Mario Kluser de voorkeur te geven aan een uitgave in eigen beheer.
Mijn idee is om elkaar via deze thread op de hoogte te houden van onze eigen stand van zaken bij de uitgevers. Bijvoorbeeld: is er een reactie gekomen? Ga je (op advies) herschrijven? Heb je net als Cobra te horen gekregen dat het wel eens een half jaar kan duren voordat je meer weet? Of heb je misschien intussen al gedebuteerd? Deel je ervaringen!!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Mocht er nog geen fragm ergens staan, mogen we dit dan tegemoet zien in boekpresentatie?

Staat er dus vanaf gisteren. En natuurlijk ben ik heel nieuwsgierig wat jullie ervan vinden. :o

18 januari 2007 - 12:00

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Juni! Wat snel al, meid!! Echt super!! Wat spannend! Komt er een presentatie??

22 januari 2007 - 1:11

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Heej Kim, hoe gaat het in the states? :wink: Presentatie? Hm, geen idee. Hoop het niet, maar als het moet dan moet ut maar :?

22 januari 2007 - 12:26

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahahahaha.. Zjors, dit helpt niet echt. Krijg nu al de kriebels :?
Voor zover ik het heb begrepen moet je dan zelf ook een heleboel mensen uitnodigen, en aangezien ik niet zoveel mensen ken, zal het dan niet echt een drukke boel worden :?

22 januari 2007 - 12:45

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh, maar ik ken een boel mensen. En als ik zeg dat we naar een tv-opname van Paul de Leeuw gaan, willen ze allemaal mee. Onderweg in de volle bus zeg ik dan wel dat het een grapje was en dat we naar Stancia gaan. :lol:

Nee eerlijk, je zult eens zien hoeveel vrienden je ineens hebt als je eerste boek uitkomt. Schrijfster zijn is voor mensen iets heel magisch. Monden vallen bewonderend open, iedereen wil even naast je staan. Iedereen blijkt je ineens 'persoonlijk erg goed' te kennen. Heeft bij je in de klas gezeten of op zwemles. Echt waar, wen maar vast aan het idee.

Het is echt een onderdeel van het schrijfster zijn. Daar kom je niet onder uit.

22 januari 2007 - 12:55

Mocht je een boekpresentatie hebben die niet al te ver van mij vandaan is, dan sleep ik ook wel wat mensen voor je mee. Wedden dat als we met z'n allen samenwerken de desbetreffende zaal stampvol zit. Dat wordt stapelen :P

22 januari 2007 - 12:59

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Oh, maar ik ken een boel mensen. En als ik zeg dat we naar een tv-opname van Paul de Leeuw gaan, willen ze allemaal mee. Onderweg in de volle bus zeg ik dan wel dat het een grapje was en dat we naar Stancia gaan. :lol:

Oh, wat ben jij erg. En ja, ik snap best dat ik iets moediger moet worden. Gelukkig heb ik nog een paar maanden de tijd.

@Tigergirl: Bedankt, zal ik dan maar even kijken of ze nog een zaal vrij hebben in de Doelen? :wink:

22 januari 2007 - 13:32

Grapjas :P

Wist je dat ik daar eigenlijk nog nooit heb geweest? Ik ken al die plaatsen hier niet, boeit me geen flikker. Ik zit liever lekekr thuis achter de pc, dan me in zoeits te bezatten (ik drink sowieso géén alcohol).

Een uur treinen kan er nog wel vanaf, hoor :-P

22 januari 2007 - 13:49

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Je bezatten in de Doelen? Ik bedoel dus de Doelen in Rotterdam. Dat is een soort van concertgebouw die, naar ik me heb laten vertellen, ook zalen voor speciale gelegenheden verhuurd.

Maar ik ben het met je eens en zit ook liever thuis achter of voor de pc dan me te bezatten. Ik drink dus zelden of nooit alcolhol. Daar ga ik alleen maar hele rare dingen van doen :?

22 januari 2007 - 13:56

O, hier heb je iets dat zo heet. Ikv ond het al zo vreemd dat je het kende en dat je dáár over begon, vond het nogal een vreemde combi :roll:
Ik ben zo achterlijk ook :lol: :lol:

22 januari 2007 - 13:59

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahahahaha, je bent niet achterlijk, maar erg grappig. Snapte er al niets van.
En waar is hier?

22 januari 2007 - 14:03

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Heej, dat is vanaf volgende week niet zo ver bij mij vandaan... geloof ik. Off topic? Ach, geeft niets :wink: Maar weet je dan wel wat voor soort verhalen ik schrijf? Zou niet willen dat je op mijn presentatie komt en er dan niets aan vindt :?

22 januari 2007 - 14:07

Ik lees bijna alles, zolang er maar een goede verhaallijn in zit en de schrijfstijl niet uitermate slecht is. Dus, dat zit wel Knorr :P

22 januari 2007 - 14:09

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mediapark? Hm, dat ken ik weer niet. Woon bijna in Utrecht. Maar kom jij dan ook, en neem je dan ook een vracht mensen mee?

22 januari 2007 - 14:17

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oscar Z. wrote:
Media Park is waar al het tv-gebeuren gebeurt, zeg maar.
Ik doe m'n best.

Oh, op die fiets. Tja, dat zou dan meteen twee vliegen in één klap zijn he? Kunnen ze er misschien meteen een film van maken :wink:

Maar vertel me eens, jij bent een man, en als mijn geheugen me niet in de steek laat, een zachte man :wink: Hou jij van romantische verhalen?

22 januari 2007 - 14:26

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Sturen jullie je manuscript naar meerdere uitgevers tegelijk, als je het idee hebt dat je boek daar zou passen? Of wacht je eerst de ene af voor je het naar een ander stuurt?

11 februari 2007 - 17:26

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het zal waarschijnlijk nog héél lang gaan duren voor ik me met uitgevers ga bezighouden. Ik schrijf niet zo snel :P Maar ik ga dit topic wel in de gaten houden, want interessant vind ik het wel.

Stapels mensen meeslepen? Ik organiseer over twee weken een schrijversfeest met workshop van Tais Teng, kunnen jullie daar niet wat mensen heen slepen of is dat niet belangrijk genoeg? :P

En sorry voor deze sluipreclame maar ik ben een beetje wanhopig.

11 februari 2007 - 17:48

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik stuur het naar meerdere tegelijk, drie of vier waarvan ik vind dat het daar zou kunnen passen. Dit doe ik vooral omdat er maanden tot soms een jaar overheen kunnen gaan voor je een reactie krijgt.

11 februari 2007 - 17:50

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet nu negen uitgevers die hetzelfde soort boeken uitgeven als mijn eerste manuscript. Eentje reken ik niet al te veel op, omdat die meer boeken vertaald.

Ik heb drie uitgevers al uitgekozen uit mijn lijstje waar ik straks als eerste heen ga sturen.

11 februari 2007 - 18:48

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank jullie voor de reacties. En als je je uitgevers hebt gekozen, bel je die dan ook altijd van tevoren of stuur je het gewoon op?
Ik ben op zoek naar geschikte uitgevers voor mijn kinderboek dat behoorlijk vordert en een AVI-3 boek dat af is, maar nog verder op AVI-niveau gecontroleerd moet worden. Ik heb er voor elk boek wel een paar gevonden, maar nu begin ik me dus af te vragen hoe ik dat aan zal pakken.

Voor het AVI-boek heb ik een afwijzing gehad, maar ik denk dat ik wellicht niet de juiste uitgever voor dat boek te pakken had.

11 februari 2007 - 20:55

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo, daar ben ik eindelijk weer terug op het forum... ik moest mezelf verre houden van internet/fora om dóór te schrijven. En het is gelukt: ik ben 'klaar'. Nou ja, klaar is een betrekkelijk begrip natuurlijk...
het verhaal is bij 2 proeflezers geweest, waar ik zeer opbouwende kritieken van heb gekregen. Deze heb ik de laatste weken voor een groot deel verwerkt (en voor een ander deel links laten liggen) en nu geloof ik dat ik zover ben dat ik het ga opsturen.
Eerst nog een paar dagen laten liggen, en dan vlak na komend weekend moet het de deur maar eens uit (aargh!!).

In eerste instantie naar één uitgeverij, omdat het daar naar mijn idee het best in het fonds zou passen. Zij zeggen op de site al dat ze liever niet hebben dat het tegelijk bij anderen ligt, maar ook dat ze binnen 8 weken een oordeel zullen vellen. Dat klinkt prettig.
Wel twijfelachtig omdat deze uitgever erg op één doelgroep is gericht, maar daar past dit verhaal ook prima in. Als ik 'later' nog andere dingen ga schrijven, kan ik alsnog bij een ander aankloppen eventueel, toch?

Ik vind het vooralsnog heel erg spannend, net alsof je je kind voor 't eerst naar school stuurt bij een vreemde juf. Is hij er al aan toe? Of krijg ik 'm terug met 'past hier niet'?

27 maart 2007 - 13:55