Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscripten gezocht voor De Gestreepte Boekjes

Pica Educatief te Zoetermeer is uitgever van de kinderboekenserie De Gestreepte Boekjes. De serie wordt onder andere aangeboden in abonnementsvorm en heeft ten doel met het kind mee te groeien. Meer informatie hierover is te vinden op www.degestreepteboekjes.nl. Over enige tijd hebben we ruimte om enkele losse verhalen te publiceren voor kinderen in groep 7 van het basisonderwijs. Om in aanmerking te komen voor publicatie dient het uiteindelijke manuscript een lengte te hebben tussen de 5000 en 6000 woorden. Het is wenselijk dat de verhalen zijn opgedeeld in 3 tot 6 hoofdstukken. Uiteraard dient het verhaal qua onderwerp en woordkeuze aan te sluiten bij kinderen van 10 en 11 jaar. Auteurs die interesse hebben in het schrijven van een manuscript, kunnen in eerste instantie een globale verhaalbeschrijving en het eerste stuk van het verhaal (circa 500 woorden) aanbieden via e-mailadres verhaal@pica-educatief.nl. Voor het inzenden hiervan, is de deadline 1 maart 2011. De ingezonden stukken zullen worden beoordeeld. Iedere inzender krijgt z.s.m. bericht. Als er interesse is om het gehele verhaal te lezen, laten we dit aan de auteur weten. Als het manuscript vervolgens binnen een afgesproken termijn wordt uitgewerkt, zullen we voor deze inzet in ieder geval een vergoeding betalen van € 150,-. Zodra het volledige verhaal is ingezonden, wordt er beoordeeld of er mogelijkheden zijn voor publicatie. Over de inhoud van de beoordeling van een manuscript wordt niet gecorrespondeerd.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hmmm, als ik al een tweede verhaal voor pica zou schrijven zou dat over een jaar voor groep 8 zijn... Ik heb nu geen inspiratie voor nog iets nieuws en wil, als ik al nog iets ga schrijven, er 100% voor gaan en niet zomaar wat schrijven. Vind het al spannend dat er 1 verhaal bij de uitgever ligt, laat staan 2!! (wel dubbele kansen voor de mensen die er wel 2 hebben, haha)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga voor groep 7 zeker geen tweede verhaal schrijven. Net als J. schrijf ik er liever komend jaar een of twee voor groep 8. Schrijven voor iets oudere kinderen gaat me voor mijn gevoel net iets makkelijker af. Dat zal er wel mee te maken hebben dat ik tot een jaar geleden eigenlijk alleen maar voor volwassenen schreef.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okay! Mooi Marria, succes! Wat zie je als het grootste verschil tussen groep 7 en 8 Hay?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Groter dan je zou denken bij dat ene jaartje leeftijdsverschil. Ik vind de kinderen in groep 7 over het algemeen nog echt kinderen, terwijl er in groep 8 al heel wat 'prepuberende gevallen' tussen zitten. Overigens hangt het ook een beetje van de uitgeverij af, vermoed ik. Ik denk dat je bij Averbode met wat 'volwassener' verhalen voor de dag kunt komen dan bij Pica. Als je die verschillen bij elkaar optelt, zit er best een groot verschil tussen een Pica-boekje voor groep 7 en een Vlaams Filmpje voor groep 7-8.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen die heeft ingestuurd; succes. Degenen die het snel horen; niet te zenuwwappig telkens de inbox checken ;) En iedereen die er nog mee bezig is; veel plezier :) @ Hay; daar zou je best nog wel eens volledig gelijk in kunnen hebben.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mijn tweede verhaal is bijlange nog niet af... zie #89. Het verhaal ligt in de lijn van het eerste: meeleefverhaal voor kinderen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook bezig, maar wil eerst mijn inzending voor 'aan het woord' afronden. Dan ga ik me storten op het pica verhaal.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin aardig te vorderen, maar kom tot de ontdekking dat mijn oorspronkelijk plot niet binnen de woordlimiet te persen valt. Ik heb een van de verwikkelingen in het verhaal er nu maar gewoon in zijn geheel uitgekieperd. Dat scheelt meteen zo'n 1500 woorden. Het zou best eens kunnen dat het verhaal daar 'strakker' door wordt en misschien ook wel beter. Mijn verhaal is meer fantasie dan werkelijkheid en zeker geen echt 'meeleefverhaal'. Dat is eigenlijk best een rare uitspraak! :D Je hoopt immers altijd dat je lezers meeleven. :)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er ook al iemand die een reactie van Pica heeft? Ik ben er achter gekomen dat ik wachten echt helemaal niet leuk vind en dat ik er ook helemaal niet goed in ben. :P Kan niet echt in mijn verhaal komen en schrijf best wel minimaal... Nou ja, komt wel weer. In de tussentijd blijf ik wachten (maar denk dat een reactie pas in januari komt).

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou me melden als ik op het punt van insturen stond! Bij dezen....druk,klik en weg is het manuscript voor Pica! Kregen jullie een ontvangstbevestiging?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, hoor, een ontvangstbevestiging gekregen met de mededeling dat het manuscript goed ontvangen is en doorgegeven wordt aan het leespanel.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je status is aangepast Kate. J. Wachten is nooit leuk. Je doet er inderdaad heel verstandig aan om lekker verder te werken. Niet teveel aan denken, ja, ai, makkelijker gezegd dan gedaan!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen heb ik een afwijzing binnen. :( Het standaard verhaal dat ik ondertussen wel kan dromen, waar dus in staat dat ze geen redenen kunnen noemen. Omdat het al mijn vierde afwijzing is van deze uitgever :crybaby: heb ik er toch een mailtje aan gewaagd of ze in ieder geval kunnen aangeven of het om mijn schrijfstijl gaat, of om inhoudelijke zaken. Ik zet me steeds in voor een verhaal van hun oproepen, maar ja, als ze mijn schrijftstijl niets vinden, kan ik mij wellicht beter op andere zaken richten. Ik heb toch nog een redelijk uitgebreide mail terug gekregen. Diegene die mailde wist de precieze redenen niet, maar had naar de verhalen gekeken en zag overlap met Borreverhalen en een onderwerp waar meer schrijvers over hebben geschreven. De verhalen lijken dus niet te zijn afgewezen op mijn schrijfstijl, dus, zucht, volgende keer doe ik maar weer mee ...

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet mijn verhaal onderhand eens afschrijven. Ik zat nog te wachten op commentaar op mijn laatste stuk, maar ik heb zonet besloten om gelijk vanavond maar eens gewoon door te gaan schrijven. :D

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, nou! Trenke! Wat jammer! Het is dus blijkbaar wel heel moeilijk om je verhaal door hun ogen te lezen..ik vrees dat ik ook een afwijzing (2e) tegemoet kan zien...(nog niks gehoord, hoor, maar dat denk ik nu zo ineens, want mijn verhaal is helemaal niet groot in de zin van avontuur en gekke dingen beleven...het is eerder klein om het thema vriendschap en eenzaamheid heen)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer Trenke.. Ik zit ook nog steeds in spanning te wachten, maar denk dat het nog wel even gaat duren. Heeft het bij jou ook echt drie maand geduurd voor je een reactie kreeg?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat jammer, Trenke. Goed van je dat je navraag gedaan hebt. Het antwoord is niet echt heel specifiek. Onderwerpskeuze. Lastig is dat. Waar ging je verhaal over? Ja, die Borreverhalen. Daar hebben we geen zicht op.. Wanneer had je jouw verhaal ingestuurd? De termijn van drie maanden is bij mij begin januari verstreken. Ik moet dus nog even geduld hebben. Spannend. Het zal hier in het topic druk worden nu het het afwijzen en doorschuiven naar een volgende ronde dus begonnen is.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd genoeg ken ik het verschijnsel afwijzing nog niet, tenminste niet bij een zelfstandige publicatie. Tot mijn eigen verbazing was mijn allereerste inzending (bij Averbode) namelijk meteen raak. Ik heb SOL nu lang genoeg gevolgd om te weten dat het wel niet lang zo zal blijven, tenminste als ik ijverig door blijf schrijven. Dat ben ik 100% zeker wel van plan. :) Ook al weet je dat veel meer manuscripten afgewezen dan geaccepteerd worden, toch lijkt het mij best even slikken geblazen. Ik heb bij Pica wel het idee dat ze naar een heel specifiek type verhaal op zoek zijn en dat het dan ook weinig over je kwaliteit zegt als je afgewezen wordt. Gewoon doorgaan dus. :nod:

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hè, wat jammer, Trenke :( Hier volop aan de tweede herschrijf. Ik heb een bestaand verhaaltje herschreven, maar het was een verhaal van in het begin dat ik schreef. Ik vind het heel moeilijk om de fouten die ik toen maakte (bv. veel beschrijven, teveel al invullen voor de lezer) eruit te halen. Misschien kun je beter helemaal opnieuw beginnen ipv een oud verhaal te herschrijven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat inderdaad makkelijker ja, maar het hangt natuurlijk ook van je eigen voorkeur af.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, heb er goed aan kunnen doorwerken gisteren en vandaag. Heb het ms net de digitale snelweg opgestuurd.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mijne schiet ook lekker op. Ik zit nu op zo'n driekwart en heb het vervolg al aardig in mijn hoofd. Binnen een week wil ik de ruwe versie afhebben en dan kan het naar de jonge (plus een paar volwassen) proeflezers. Voor Sinterklaas insturen zit er dan nog in, verwacht ik.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste hoofdstukken liggen bij mijn proeflezer. Het laatste hoofdstuk moet ik nog mooi afronden. Ondertussen borrelt in mijn hoofd een nieuw verhaal op. Misschien ga ik dat ook nog schrijven en opsturen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer Trenke dat het niks geworden is. Ik heb nog geen bericht gekregen, het begint nu wel een beetje spannend te worden.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was bijna klaar toen ik ineens een ingeving kreeg die de ontknoping volgens mij spannender en verrassender kan maken. Nu moet ik wel een paar stukjes gaan herschrijven om alles weer kloppend te krijgen. Ik denk echter dat het de moeite loont om daar een weekje extra in te steken. Ik heb een nogal fantastisch verhaal bij elkaar bedacht. De kans op overlap met de verhaallijn van een ander verhaal lijkt mij dan ook minimaal. Alhoewel... ik zou bepaald niet de eerste zijn die denkt iets origineels bedacht te hebben en dan achteraf van een koude kermis thuiskomt.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer, Trenke. Vervelend dat je nooit precies te weten komt waarom je verhaal is afgewezen, wel netjes dat ze je nog een antwoord hebben gestuurd. Hay, mooi is dat, op het laatst nog een goede inval krijgen. En hoe fantastisch je het ook verzint... er zal inderdaad maar net iemand met een soortgelijk idee zijn, je weet het nooit. Wanneer heb jij ingestuurd, Corinne? Ik vind het nu ook wel spannend, maar ik heb half september ingestuurd, dus ik ga ervan uit dat ik nog zo'n vier weken op antwoord zal moeten wachten.