Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veertig manuscripten gaan er elke dag door jouw handen...

Een manuscript gaat bij mij in de prullenbak als: 1. Als ik de openingzin moet herlezen om hem te begrijpen 2. Als woordovertolligheid en dure woorden troef zijn. 3. Als ik na enkele regels al over een dt-fout struikel 4. Als de schrijver mijn geheugen al te zeer belast. 5. Als ik na een halve bladzijde niet precies kan vertellen wat ik gelezen heb. 6. Als de schrijver niet thuis blijkt te zijn in het onderwerp dat hij of zij aansnijdt. Of juist wel, maar er vanuit gaat dat alle lezers dat ook zijn. Een zevende puntje: 7. Als de schrijver ons zijn expliciete schrijfstijl wil etaleren -Een eerste voorbeeld hiervan is een kralenketting van korte zinnen. Dit ‘gekapt-stro-genre’ vind je helaas ook terug bij sommige betere schrijvers. Er valt echter niet te tornen aan de regel dat je de lengte van je zinnen moet afwisselen. -Een tweede voorbeeld van een expliciete schrijfstijl is het aanwenden van onaffe zinnen. Eigenlijk zijn het geen zinnen omdat het onderwerp ontbreekt: Jan verliet vloekend de kroeg. Ging de straat uit. Belde dan maar bij Piet aan. Groet

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hè! Zucht! Gelukkig! Ben ik niet de enige. (Nu ja, een troost: ze heeft misschien ook nog nooit van ons gehoord).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeg eens wat een heks is, volgens jou? En hoe kom je erbij dat ik haar als een sprookjesfiguur zie? En waar heeft dat weinig mee te maken?
Wat ik van wicca heb begrepen, noemen de meesten zich heks, mannelijk of vrouwelijk. Jij zei iets van een kol in een hutje op de hei, dat klinkt mij als de klassieke sprookjesheks in de oren. Dat kun jij best zo zien, maar dat wil niet zeggen dat daarom mannelijke heksen niet bestaan. Jouw idee verandert de "waarheid" niet, net zoals dat hele joden en astrologie verhaal.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als iedereen zou leven zoals de mannelijke en vrouwelijke heksen van Wicca zag de wereld er een stuk beter uit. Ik ben geen heks, maar heb wel veel over Wicca gelezen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing en Marriejeanne, jullie zijn niet de enigen... ook ik heb nog nooit van Susan Smit gehoord. Tot ik dit topic las.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ wonderer: "Jouw idee verandert de "waarheid" niet, net zoals dat hele joden en astrologie verhaal." Sja, de waarheid... Ik ken er maar Een die zegt de waarheid te zijn. Verder weet ik het ook niet.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig leven we allemaal ons eigen waarheid. Het maakt alles zo heerlijk boeiend. Marriejeanne, ik ben nieuwsgierig waar jouw antipathie tegen heksen en magiërs vandaan komt. Wie weet zetten we daar nog eens een boom over op. Pluizebol, ik ben het helemaal met je eens op voorwaarde dat we het hebben over de moderne manier van denken en doen. Mensen die met volle maan ritueel kippen de keel doorsnijden en meer van dat soort praktijken moet ik niets van hebben. Die tijd is geweest. Susan Smit? Ken ik ook niet. :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij moet de moderne europese wicca beweging ook niet zoveel hebben van de bloot ronddansende kippenkopsnijders. Eigenlijk zit je dan alweer in Haiti. Even wat flarden uit mijn tekst over o.a. europese wicca. Let op, dat is wat ik persoonlijk gefiltert heb uit de teksten die ik hierover doornam in het kader van een onderzoek over vrouwen onderdrukking in de geschiedenis. Misschien draagt het wat bij voor het geval iemand de discussie aan wil. Moderne hekserij in europa vloeide voort uit of was een onderdeel van de natuurgodsdiensten die daar voor de komst van het christendom populair waren. In een poging zich het land van omgekomen kruisvaarders toe te eigenen, want daar woonde meestal nog de achtergebleven vrouw, wees de christelijke kerk deze vrouwen aan als heks. Om draagvlak te creeeren werden heksenjagers ingezet die de nodige angst zaaiden onder de burgerij. De politiek steunde de kerk hierin. Dit heeft een zeer succesvol resultaat gehad, vanuit de inquisitie bezien. Hekserij werd uitgebannen en de natuurfeesten werden omgezet naar christelijke feesten, waarvan kerst het bekenste voorbeeld is. Aan het einde van de 19e eeuw werd hekserij opnieuw geadopteerd door een kleine groep met veel invloed, zoals sir Walter Scott. Ze hielden zich bezig met literatuur, introduceerden de wicca rede - doe wat u wilt maar schaadt niemand- (Die rede werd later werd uitgebreid tot een behoorlijk stuk poezie) en met het vastleggen van methoden ter toekomstvoorspelling zoals tarot en rune. Tegenwoordig houdt wicca in ons deel van europa zich voornamelijk bezig met de oude kruidenleer en wil zij haar aanhangers bewust maken van de samenhang tussen mens en natuur. De wetenschap is gebaseerd op de kennis en kunde van de oude heksen. Tussen mensen die zich aanhangers van de wicca noemen en zij die zich heks noemen zijn verschillen te onderscheiden die ik nog niet gedocumenteerd heb. Ook zijn er duidelijke verschillen tussen de covens en de solitaire heksen, en dan ook nog eens de nodige onderlinge verschillen. Wicca staat als vrije natuurgodsdienst nog erg in de kinderschoenen en moet zich nog ontwikkelen om zo tot gezamelijke literatuur te komen. Wat deze ontwikkeling duidelijk in de weg staat is het romantische beeld wat jonge meisjes over wicca ontwikkelen door series als Charmed en Witch. Ik spreek ook duidelijk over europese hekserij en kan het nog beter hebben over noord-west europese hekserij. Door de emigratiestroom van europa naar de VS heeft deze vorm van hekserij ook in de Noord Amerika voet aan de grond gekregen en is daar uiteindelijk op dezelfde basis gestoeld. Overal ter wereld is hekserij en magie bekend en overal worden andere rituelen en gebruiken ingezet. Dat hekserij in andere delen van de wereld een ander eontwikkeling heeft doorgemaakt en een andere betekenis heeft mag duidelijk zijn. Zo lijkt afrikaanse hekserij ronduit gevaarlijk, zeker voor niet ingewijden, en zijn de voodoo van haiti en de stille kracht van Indonesie berucht. Door de grote mogelijkheden die de mens heeft om te reizen kom je de diverse vormen van magie en hekserij in clusters tegen rond de hele wereld.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en ik heb al helemaal nooit van Susan Smith gehoord, maar ze mag wel op mijn bezemsteel komen zitten om een praatje te maken... ;) (slaat nergens op, maar ja, ik moet me eerst door deze hele discussie heenlezen..sorry ben nog niet zo ver :( )

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mariejeanne Misschien was het wel elkaar-verkeerd-begrijpen-dag. Ik vind magiërs wel grappig. In kinderboeken tenminste. En in films. In het echt ben ik er nooit een tegengekomen. Iemand als Char kan alleen maar goed googlen, heb ik begrepen. Ik heb overigens colleges gevolgd, over magie in de middeleeuwen. Dat was erg interessant. De oude natuurgodsdiensten, waar het allemaal uit voortkwam, de christelijke tradities die werden geïncorporeerd, de rk-kerk die magie te vuur en te zwaard bestreed, maar er ondertussen zelf ook gebruik van maakte (pausen die sterrenwichelaars raadpleegden, bovendien is de mis natuurlijk een magisch ritueel), net als koningen en keizers (Catharina de Medici had een soort tovenaar als raadgever, en voor die op het toneel verscheen, had de welbekende Nostradamus - als ik het me goed herinner - de dood (en manier van sterven) van haar echtgenoot voorspeld). Een soort kijkje in een heel ver verleden (de laatste resten van de voorchristelijke cultuur), een verleden dat grondig is uitgewist (behalve in Litouwen, dat werd pas na de 11e eeuw gekerstend en dan nog niet eens volledig).

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, bedankt voor de mooie uitleg. @Ellis: "Marriejeanne, ik ben nieuwsgierig waar jouw antipathie tegen heksen en magiërs vandaan komt. Wie weet zetten we daar nog eens een boom over op." Ja. Wat mijn antipathie tegen heksen en magiërs betreft: ik ben een levenslustig mens met plezier en liefde voor de mensen en veel dingen om me heen, zoals muziek en landschappen. Ik geniet elke dag van lekker eten en drinken, mijn kinderen, mijn vrienden, mijn familie, mijn huis, mijn werk. Denk niet dat ik geen problemen ken maar ik zou niet wéten wat een heks of een magiër daaraan voor positiefs heeft toe te voegen. Echt niet. Ik vertrouw ze niet. Ik zoek ze niet. Ik wil ze niet. En kabouters ook niet. Horoscopen niet. Reiki niet. Spreken met doden niet. Niets van dat al. Eigenlijk gaat dat over geestelijke dingen (denk ik) en ik vraag me af of dat hier op het forum past. Daar zijn ook andere fora voor.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ deejeebee: De r.k. kerk zit volgens mij nog steeds vol indoctrinatie, heidendom, magie en manipulatie. De 'kerstening' in de Middeleeuwen was natuurlijk een proces dat vanuit het Midden-Oosten kwam. Dat ging te vuur en te zwaard. En inderdaad heeft de r.k. kerk daar een heel grote invloed in gehad. Niet voor niets ontstond er een beeldenstorm. Maar ook Luther en Calvijn maakten op hun beurt vreemde capriolen. Het gaat te ver, vind ik, om dat hier op het forum te bespreken. Voor alle duidelijkheid: ik heb het over de r.k. kerk als instituut. Ik bedoel niet de individuele gelovige katholieke man of vrouw.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk onderwerp maar ben ook van mening dat dit niet hier thuishoort. Ik heb me in de oude aarde religies verdiept en de overgangen naar de moderne religie met als gevolg ook de beweging die nu gaande is om weer terug te gaan naar de oorsprong. Machtige materie, iets waar ik schriftelijk niets mee kan. Liever bij een knappend houtvuurtje op een mooie avond met een goed glas wijn haha. Zodra iets georganiseerd plaatsvind is er interpretatie en alle gevolgen van dien. Ik weiger dan ook me ergens bij aan te sluiten of inwijdingen te ondergaan. Ik heb een mooie vuurkuil en een fles wijn voor wie daar een boom over op wil zetten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat lijkt me een mooi plan, Ellis. Ik kan me goed voorstellen dat we dat inderdaad ooit nog es gaan doen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was het al een onderwerp dan? Volgens mij was het gewoon een terzijde bij een discussie die weer een terzijde was bij een andere discussie die niet echt op gang kwam.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, want Koen is ondergespit. ;-) Maar, deejeebee, een goed glas wijn, een stevig onderwerp; wat wil je nog meer?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van uitgeven naar heksen en weer retour. Mooi toch? Marriejeanne, ik denk dat we dat maar eens moeten plannen. Ben alleen bang dat we het met een fles niet redden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha! Ik stop halverwege wel even om wat lekkers in te slaan... :D Hoeveel kilometer is het eigenlijk? Weet je dat?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Houd het maar op teveel. Last minute naar Dalaman. Goedkoper, stressloos, sneller en minder criminelen onderweg. Ik denk een slordige 3500km

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, da's wel héél ver. En het duurt zo lang. We moesten maar eens zien of er mogelijkheden zijn. En wie er dan mee willen want alleen ga (lees: durf) ik niet.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk durf jij alleen. Schiphol binnen stappen, op monitor kijken welke balie, inchekken, bakkie doen en boekje kopen (voor mij natuurlijk), instappen en aan het einde uitstappen. Daar sta ik dan op je te wachten. Maar je mag altijd iemand meenemen. Tussen 5 oktober en ongeveer 15 april moet je via Instanboel. Overstappen kan eng zijn als je een echte stresskip bent. Anders gaat dit reuze simpel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Pluisebol: Mijn tandenborstel is geloof ik van gemiddeld gewicht ;) Maar ik begrijp je niet?