Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is een literair agent iets voor jou?

Literair agent Sebes kent succesvol eerste half jaar: Literair agent Paul Sebes heeft dit voorjaar een recordaantal debuten ondergebracht bij uitgeverijen. Hoewel het eerste half jaar nog niet om is, is dat aantal met 39 procent gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2006, zo blijkt uit Sebes' cijfers.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is alleen jammer dat het zo duur is. Ik had het geluk dat de redactrice bij de uitgeverij waar ik nu zit me zoveel kon en wilde helpen. Ik bedoel, ik ben een debutante en het kost ontzettend veel tijd en geld om een debuut op de markt te brengen. Ze hebben echt hun nek uitgestoken voor mij.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een beetje eng. Je pompt er geld in en het is maar afwachten of het lukt. Ik probeer het liever eerst zelf.. ;)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er echt maar één literair agent in Nederland? Ik weet het niet, als ik zijn aanbevelingen lees, mrs. Clinton, mw. Groenteman, en de duidelijke 'ik moet aan u verdienen' sfeer van de site voel dan ligt er voor mij meteen een hele hoge drempel. Misschien is het wel een hele aardige man met een groot hart voor startende schrijvers hoor, en ik snap dat je geld moet verdienen aan boeken en dat iemand dat commercieel aan moet sturen, maar ik ben niet zo geneigd om naar hem toe te stappen. Beetje eng (zegt waarschijnlijk meer over mij).

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als iemand verder wil met zijn auteurschap, kost het mogelijk een paar cent. Maar waarschijnlijk minder dan een tweedehands auto of een goede televisie. Toch hoor je mensen zelden klagen over de prijs van die plasmatv. Ze kopen hem gewoon en zijn er beretrots op. Iedereen mag hem zien. Zo kunnen beginnende auteurs ook tegenover hun kansen staan als iemand hen helpt bij het realiseren van hun droom. Daar mag je best trots op zijn. Het gaat ten slotte om de vervulling van je ultieme droom. Uiteindelijk zul je een goed manuscript in handen hebben, gezuiverd van allerlei onregelmatigheden, strak gestructureerd en voorzien van de nodige aanvullingen. Maar beginnende auteurs kunnen er óók voor kiezen om de kop in het zand te steken, wetend: 'Ik WIL graag schrijven, ik zit eigenlijk met een paar dingetjes die ik net niet goed genoeg beheers maar ik heb er geen stuiver voor over om dat echt goed te krijgen. Nou ja... eentje dan... één stuiver voor iemand die net doet of ie niet commercieel is. Misschien dat ik dan een kans maak...' Ergens doe je jezelf dan tekort.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verschil met een plasmatv is dat je weet wat je krijgt. Bij een agent is dat nog maar afwachten. Als die agent mij garantie geeft, "binnen drie maanden heb je een uitgever", sure, dan betaal ik hem echt wel. Maar zolang ik niet weet of het gaat werken (en zelf met een cursus heb je in ieder geval zelf in de hand of je er iets van leert of niet) ben ik er huiverig voor. Voor hetzelfde geld zit die knakker van mijn centen op zijn reet in de zon.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het is toch niet zo dat je naar Paul sebes stapt en dat hij dan wel of niet wat voor je doet? Je moet eerst die dure cursus doen, vlg mij. Of iemand die je aanbeveelt bij hem. Hij krijgt zoveel brieven dat hij ze niet eens kan lezen, begreep ik.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ook zo. Ik stuurde een tijd geleden fragmenten uit mijn roman toe, samen met een boekproposal. Hij krijgt zoveel manuscripten toegestuurd dat de wachttijd net zolang is als bij een gemiddelde uitgever. En de kans dat je wordt opgemerkt in de grote stapel, zonder aanbevelingen, lijkt me net zo klein. Ook krijg je bericht in een standdaardmail dat hij niet reageert als hij niet geinteresseerd is.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verschil met een plasmatv is dat iedereen er een kan kopen (als hij het geld er voor heeft - en als hij geen geld heeft, kan hij niets kopen, mag hij blij zijn dat hij de huur kan betalen) maar meneer Philips zit al jaren met zijn reet op de Bahama''s. Net als meneer Blokker, mevrouw Etos, de familie Hema en consorten en noem de hele bups maar op. Het gaat bij een redacteur (van welk bureau ook) om JOUW manuscript dat JIJ herzien wilt hebben. Je maakt afspraken over de werkwijze en wat je verwachten mag. Zeker weten komt het je werk ten goede. Dat is een garantie. Anders had je die redacteur toch helemaal niet nodig. En geloof me: een GOED boek vindt echt een uitgever. Daarom lukt het Paul Sebes om zoveel debutanten onder te brengen bij een uitgever. Hij heeft verstand van schrijven en van de markt. Wat mij verbaast, is dat mensen toch liever Philips, Blokker e.d. in de zon zien zitten dan zichzelf, wonderer.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sebes heeft vast en zeker verstand van zaken. Daar twijfel ik niet over. En hij heeft de contacten, zoals blijkt uit het volgende item uit het NOS Journaal (zie op onderstaande website): http://www.boekeenschrijver.nl/home.htm Maar hoe gaat het precies in zijn werk? Jij stuurt hem een manuscript en pas als hij belangstelling betaal je? Of moet je vooraf al betalen?

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als die man net zoveel MS'en krijgt als uitgevers en het net zo moeilijk is er door te komen, kan je dus beter gelijk naar een uitgever stappen. Ik begrij dat die man ook geld moet verdienen, voor niks gaat de zon op, maar wat mij er afschrikt, is dat hij geld krijgt voor al je volgende boeken. En ik zit graag met mijn reed op da Bahama's, maar ja, dat kan ik met niet veroorloven. Al doe ik mijn best met een vaste baan, twee bijbanen en een poging een eigen bedrijfje op te zetten, naast mijn schrijfpogingen. En dan kan ik als ik heel zuinig ben net 2 keer op vakantie met een rugzak. Heb je nog goede tips voor me Marriejeanne??

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf zo arm als een kerkrat, 10000, maar de zon schijnt (nog steeds) gratis over iedereen. Wat ik bedoelde, is dat het me opvalt dat veel mensen wel bereid zijn veel geld uit te geven aan dingen die hen min of meer worden opgedrongen door anderen (buren, reclame, loterijen, verslavingen, och heden, noem maar op) maar als het om hun EIGEN ontwikkeling en perspectieven gaat, dan mag het ineens niet commercieel zijn of zo. Ik denk dat Paul Sebes misschien wel net zo veel manuscripten krijgt als een uitgever maar hij gaat er mee aan de gang, terwijl een uitgever eerder geneigd is, de bal bij de auteur te laten liggen totdat die zelf een publicabel manuscript heeft weten te wrochten. Ik denk niet dat Sebes bij voorbaat geld kan vangen voor boeken die er nog niet zijn. Hij kan contracten afsluiten per boek maar niet voor je hele leven en alles wat je mogelijk publiceert. Bovendien ben je daar zelf ook nog bij. Wel kan hij een percentage van de royalties bedingen voor alle boeken die verkocht worden per titel en dat vind ik ook integer want zonder hem (in dit geval) was het boek er niet gekomen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep altijd dat als je eenmaal onder Paul Sebes' contract zit, je nooit meer op eigen houtje een boek kunt laten uitgeven bij een uitgeverij. Dat zou betekenen dat hij ook na jouw eventuele doorbraak, als je hem in feite helemaal niet meer nodig hebt, nog meeverdient met jouw inspanningen. Dat zou voor mij de belangrijkste reden zijn om nooit met een agent in zee te gaan. En alle voorgenoemde redenen.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als dat zo is, zou ik me ook niet laten vangen voor mijn leven. Maar er zijn ook nog anderen dan Sebes.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed boek vindt altijd een uitgever. Daar ben ik het mee eens. En redacteurs van uitgeverijen helpen ook aan alle kanten, als ze echt geinteresseerd zijn. Waar ik geen probleem mee zou hebben is als Paul Sebes een uurloon zou vragen, zoals Script en anderen dat ook doen. Als hij daarnaast ook nog een deel van de royalties zou verlangen, no way. Ik zie ook niet wat hij toevoegt aan een manuscriptbeoordelingsbureau. Sommigen bieden zelfs herschrijven van lastige stukjes, als voorbeeld hoe het ook zou kunnen. En dit tegen uurloon en niet (ook) tegen royalties. Ik spaar mezelf nu al het brood uit de mond om mijn printer te voeren. Commercieel is prima, maar ik moet ook nog leven. Misschien dat dat ook meespeelt. ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Frits, je betaalt pas als hij belangstelling heeft. En als jij het eens bent met hetgeen hij je kan bieden. Want jij beslist uiteindelijk of en hoe jij verder wilt. Hoe verdere contracten in elkaar zitten weet ik niet. En logisch dat hij vervolgens ook geld verdient aan jouw boek: door zijn inspanningen is een uitgever geinteresseerd en komt jouw boek, met de nodige promotie op de markt (want niet alleen de uitgever die uiteindelijk je boek publiceert, maar ook hij heeft baat bij goede verkoopcijfers...).

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ook wat je er zelf voor over hebt, hoor Wiske. Het zijn altijd keuzes. En voor wat hoort wat, zo is het toch ook?

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marriejeanne: ik geloof dat ik je een ebetje verkeerd begrepen heb. We gooien het maar op een slechte dag.: Excuus!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het in het buitenland vaak zo dat een literair agent op commissie werkt. Hij/zij verdient geld als hij/zij het boek aan een uitgeverij weet te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de schrijver er niet armer van. Daarom verbaast deze discussie me een beetje.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt, je hoeft Sebes niet te betalen. Hij krijgt commissie als hij je ergens heeft ondergebracht. Wel kun je die dure cursus doen bij hem, maar dan krijg je geen garantie dat je werk wordt ondergebracht. Wel dat ze hun best zullen doen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet nog wel iets maar dat is voor iedereen persoonlijk: Thomas Verbogt (o.a. columnschrijver) is ook een coach. Hij heeft Sanne van Hassel (IJsregen) begeleid. Als hij er wat in ziet heb je geluk! En wat denk je van Annie van Gansewinkel? Zij geeft cursussen maar ook begeleiding.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Mara, ik ga ze eens googlen. verbogt heeft een lovend juryrapport geschreven over mijn gedichten waarmee ik afgelopen zaterdag een prijs won in Lux Nijmegen. Was er helaas zelf niet bij.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze hebben me verteld dat ze binnenkort de gedichten op de site van lux zetten, onder debat. Nu is daar iemand ziek, dus het duurt wat langer.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In Engeland en Amerika is een agent heel normaal (bijna onmisbaar) voor een auteur, maar in Nederland zijn we (gelukkig?) nog niet zo ver. Ik heb gelukkig zelf een uitgever gevonden, maar ik kan me voorstellen dat je PS als een goede optie ziet wanneer je nog zoekende bent. Dat je voor altijd aan zo'n agent vast zit zou mij afschrikken. Zelf heb ik nu bijv mijn eigen uitgever, maar daarnaast ben ik (op verzoek) ook een boek aan het schrijven voor een andere uitgever. Dat zou dan met zo'n agent allemaal via hem moeten lopen en dan zou hij ook nog eens een deel van de inkomsten opeisen. Ondine: gefeliciteerd!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het vergelijken van persoonlijke ontwikkeling met een plasma TV is niet helemaal wat ik van je gewend ben Marrie Jeanne! Geld investeren in een ding wat binnen een paar jaar toch op de vuilhoop ligt kost me minder moeite dan shoppen voor mijn geestelijke ontwikkeling. Dat meneer Blokker in de zon zit kan me niet schelen, hij heeft me een goed product verkocht. Dat kon ik beoordelen, nog voor ik het kocht en ik kreeg zelfs garantie. Het product van Sebes kan ik niet beoordelen, niet aan de hand van zijn site en persoonlijk contact opnemen voor een goed gesprek vooraf lijkt me onmogelijk gezien de stapel manuscripten die op hem wacht. En er staat wel een lijst met schijvers op die via hen te boeken zijn, maar een groot deel van die mensen brachten hun debuut al langgeleden op eigen kracht uit. Daarbij noem je een heleboel dingen op die te maken hebben met script beoordelingen en het lijkt me dat je dit beter kan doen voor je een agent op de kop tikt. Echter, die beoordelingsbureaus kan ik wel eerst benaderen om na te gaan of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Zo ja, betaal ik daar graag voor, net als voor trainingen. Mijn antwoord op de vraag of ik een agent wil, na alles gelezen te hebben, moet dan ook zijn; misschien, en dan graag iemand met wie het klikt, iemand die persoonlijk tijd aan mij besteed. Dat ik die tijd dan moet kopen vind ik minder belangrijk - ik zeur tenslotte ook niet over de rekeningen van onze accountant. Waarom zou jij Sebes wel als agent willen Marrie Jeanne, in plaats van een beoordelingsbureau? Ik maak dat een beetje op uit je reacties. Waar ik ook mee zit, als er binnen het Nederlandse taalgebied echt behoefte was aan agenten vanuit de uitgeverijen, waarom zijn er dan niet meer? Voor verschillende genres en stijlen, zodat uitgeverijen kunnen shoppen, net als in het engelse taalgebied.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat me niet om de persoon of om het beoordelingsbureau, Ceridwen. Ik bedoel alleen dat mensen zo makkelijk geld uitgeven voor materiaal - zoals een plasmatv - maar niet voor hun eigen ontwikkeling. Dat ze dan ineens gaan roepen: 'Het is commercieel.' Mijn punt probeer ik te maken door vergelijkingen te trekken tussen de ene commerciële aanbieder (bv een Philips of een Blokker) en de andere (bv een Sebes of een beoordelingsbureau). Qua massa geld maakt het niet uit. Tweeduizend euro = tweeduizend euro. Maar kijkt men dan liever (duur) tv, vraag ik me af dan (duur) zichzelf ontwikkelen? Wat is belangrijker? Je zegt: 'Geld investeren in een ding wat binnen een paar jaar toch op de vuilhoop ligt kost me minder moeite dan shoppen voor mijn geestelijke ontwikkeling.' Bedoel je daarmee dat je inderdaad makkelijker je geld uitgeeft aan een-hoop-roest-in-spe dan aan je eigen ontwikkeling? Dat kan. Maar ik begrijp het niet. Want na die ene weggeworpen tv - die niets meer waard is - moet je weer investeren in een andere. Maar als je investeert in jezelf, word je van een goed advies juist méér waard. Nu ja, ik weet niet of jullie mij begrijpen. Ik heb het idee van niet. En... als Sebes mij levenslang aan zich binden wil, moet hij me ten huwelijk vragen. (En dan wil ik erven, óók :). T.z.t.) Anders bind ik me aan niemand. Voor levenslang. Kom op, zeg.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat Sebes een literaire agent is en geen beoordelingsbureau? Hij shopt - als hij iets in jouw manuscript ziet - bij verschillende uitgeverijen. Het is niet zoals een singletje vroeger op de radio te krijgen, die moest je ook "pluggen" bij verschillende dj's. Waarom kan je dat werk niet zelf doen? Als je een oké van een beoordelingsbureau hebt gekregen dan weet je dat je iets goeds in handen hebt en als je dat rapport mag gebruiken om jouw manuscript bij een uitgeverij te pluggen, waarom zou meneer Sebes dat dan voor jou moeten doen? Ik steek veel liever mijn geld in een beoordelingsbureau dan in een leurder met een sjieke titel. Ik kan wel begrijpen waarom 'men' wel zijn geld steekt in een plasma-tv, maar niet in een LA. Het gaat hier om iemand die -in mijn opinie- nog niets gepubliceerd heeft en voor wie schrijven nog een hobby is en leven van het schrijven (verre) toekomstmuziek is. Ondertussen gaat het 'gewone' leven gewoon door en daar hoort volgens sommigen een platte beeldbuis bij.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En MJ gaat ook heerlijk voorbij aan het argument van garantie. Als ik een tv koop voor veel geld, ga ik af op recensies van andere gebruikers, koop ik er extra garantie bij en dan weet ik vrij zeker dat ik waar voor mijn geld krijg. Dat is bij die agent dus nog maar afwachten en DAT is mijn grootste bezwaar.