Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

freemusketeers

Heeft een van jullie ervaring met een boek uitgeven bij freemusketeers?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
www.sfa.org/beware/printondemand.html Onder deze link vond ik nuttige informatie. Het is Engels maar ik mag aannemen dat jullie daar geen moeite mee hebben. betreffende de royalties van FM en Lulu is dit info die ze me zelf gegeven hebben. Kijk nog even goed op hun betreffende sites. Ik zal het voor alle zekerheid nog even natrekken.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op de site van FM gekeken, maar kon die 15% niet vinden, vandaar. Ik ga de link die je hebt gepost even doorlezen. Dank je wel

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ThePhantom Ik denk niet dat het ebay is. Wel Marktplaats. Vermoedelijk alleen maar om een verkooppunt op internet te hebben.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, je schrijft: Voordelen? Ik hoef aan niemand wat te vragen en nergens op te wachten. Nadelen? Sommige exemplaren vallen uit elkaar (dat vind ik echt heel erg fout) en je kan niet alle formaten en papiersoorten kiezen die je wilt. Jij hebt de ervaring met uit elkaar vallende exemplaren dus ook :( . Ik heb vorig jaar met de gedachte gespeeld mijn boek via Lulu in eigen beheer uit te geven. Ik was de voors en tegens aan het afwegen. Toen ik op het forum las dat er klachten waren wb de lijmrand, en daar niet, of pas heel laat, op werd gereageerd, heb ik het idee maar terzijde geschoven. Een van de vragen op het luluforum was: ik heb een boek gemaakt dat door veel mensen open wordt neergelegd, en dan laten de bladzijdes op een gegeven moment los. In dit geval ging het om een cursusboek, vandaar dat het af en toe open bleef liggen. Het antwoord van de lulumoderator was dat er dan maar gekozen moest worden voor een andere binding, de ringband oid. Ik vond het antwoord iets te laconiek. Als ik een boek verkoop, wil ik ervanuit kunnen gaan dat de bladzijden er niet uitvallen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor die info Bo, ik lees dat forum niet. Het boek dat bij mij uit elkaar viel was een kinderboek. Ik gaf dat als afscheidskado bij onze verhuizing aan de vriendjes. Het gekke is, ons exemplaar lag alleen maar bij het bed om voor te lezen en viel bij voorleesronde twee na dag 15 uit elkaar (pak ´m beet 50 keer open en dicht). Een vriendje sleepte zijn boek twee weken mee in een rugzak en liet zich er te pas en te onpas door jan en alleman uit voorlezen en dat boek valt niet uit elkaar. Het open neerleggen lijkt me dan ook niet het probleem maar het verkeerd opbrengen van de lijm. En dat zal wel veel te maken hebben met de hoge en onbemande productie, vermoed ik zo. Toch, als ik maar 1-10 exemplaren van een boek wil (zoals van het kinderkado boek) dan is het voor mijn gevoel niet zo duur. Zelfs niet als ik er een of twee moet vervangen. Of zou het dan nog steeds goedkoper zijn bij de drukkerij om de hoek?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cerridwen, ik vond er ook veel voor te zeggen, voor Lulu. En vaak is de kwaliteit wél goed. Dat lees ik dus ook terug in jouw bericht. Bij degenen die een klacht hadden, was het ook vaak het geval dat ze eerder een partij boeken hadden besteld die wel aan de eisen voldeed, maar dat er ineens een partij bij zat die wat uit elkaar viel. Dan vind ik het toch een risico. Edit: wat de drukkerij om de hoek betreft: bij de drukkerijen waar ik informatie heb ingewonnen, werd een boek pas betaalbaar als je er een stuk of honderd afnam. Eén boek is dan erg duur.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ ThePhantom: "Jullie beginnen allemaal het licht te zien." Dat is toch fijn om te horen voor al die mensen die hier al jarenlang actief in zijn en hun informatie en ervaringen doorspelen op het forum. :) (Alleen er zijn steeds nieuwkomers...)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook vrij nieuw. Hoe lang vertoeft iemand hier doorgaans voordat hij/zij het licht begint te zien? :wink:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommigen zien het licht al voordat ze komen. :) (Grapje, hoor, ThePhantom).

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dwaal meestal in het donker, maar dat heb ik met alles. Zelfs met roddels, ik ben altijd de laatste die wat weet. Erg offtopic :o

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je begrijpt best wel dat ik dat niet zo bedoel, of bedoelt heb. Ik heb me altijd verzet tegen de jongens die even snel geld bij je willen weghalen. As maandag heb ik een gesprek met een groot repro bedrijf. Mede door Gilbert's posts en de verdere info die ik ook dankzij jullie heb, filtert de koffie naar beneden. Ik hoop jullie binnen een paar dagen een smakelijk kopje koffie te kunnen aanbieden. Héél misschien heb ik dan een nieuwe Douwe Egberts formule, waar jullie allemaal van kunnen genieten.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch heb ik er geen spijt van dat ik het contract heb getekend. Als het 3x niks is, hebben alleen vrienden en familie het boek en promoot ik het niet. :p Voor de rest ben ik nu lekker aan het schrijven en me aan het ontwikkelen door allerlei tips die ik hier krijg op het forum. De mensen hier zijn ook zeker een inspiratie voor me. Dus het kan alleen maar beter.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo is dat ook bedoelt. Je zult nog wel meer boeken schrijven........Maar je hebt nu meer informatie. Waar jongens als Ebay c.q. Lulu op stuk lpen is dat het taalgebied zo klein is en de infrastructuur van Nederland een van de beste ter wereld is. Als je ergens in Alaska zit en je wilt een boekje over sledehonden publiceren, ja dan blijft er weinig keus over.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bo het goed lijmen van de rug van een paperback is toch geen simpele bezigheid. Ik heb een helehoop Elsevier boeken waarvan het merendeel na korte tijd al uit elkaar viel omdat de lijmverbinding tussen omslag en binnenwerk losliet. Het is kwestie van de juiste lijm gebruiken bij de juiste temperatuur. Met een klein beetje kwaliteitsbewaking hoeven dit soort problemen niet voor te komen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu gaan we weer even beroepsmisvormend offtopic technisch. Maar het lossen van de bladen in een boek heeft te maken met de manier van de inbindproductie. Even zeggen dat het énige wat bij ons buitenhuis gebeurt net dat inbinden is. Dat is een vak apart en gaat naar de boekbinder die meestal daarbij ook het plooiwerk op zich neemt. Het soort lijm dat gebruikt wordt is, zoals al gezegd, uiterst belangrijk. Zeker geen Pritt. Een drukker om de hoek zal, met zijn lijm, notablocs maken om af te scheuren, je losbladige bureaulegger of je scheurkalender... Alles wat bij hem gebeurt komt uit dezelfde lijmpot. Maar sinds men afgestapt is van het uitsluitend vrij dure garengebonden boek naar het lijmen is dat procédé erg veranderd. Maar mooi ingebonden boeken zijn nog altijd erg in trek. Zeker voor hardcoverboeken blijft het aanbevolen. Zoals hogergeschreven met die encyclopedie is gelijmde hardcover nog altijd gevoelig om los te komen. Meestal tussen cover en binnenwerk. Je weet wel ingebonden in katernen en om de 8 of 16 blz., als je het goed opentrekt, in het midden stukjes garen ziet lopen net of het onder de naaimachine gelegen heeft. Is eigenlijk ook een soort naaimachine. Toen is, met de pocket, het garenloos ingebonden boek op de markt gekomen. Dat zie je ook als je boven op het boek kijkt. Dan zie je bij garengebonden boeken gebogen groepjes bladzijden in gelijke aantallen bij mekaar gehouden. Hier vertrekt men van grote bladen, geplooid tot het boekformaat met altijd een veelvoud van 4 blz, terwijl bij garenloos het aantal bladzijden losbladig onbepaald kan zijn. Gewoon dus omwille van het voordeel in kostprijs. Je kent wel de erg goedkope Prisma-pockets die aan de band geproduceerd worden. Dat waren zowat de eerstelingen. Jaren terug vielen/braken die boekjes ook na enkele keren gebruik uit mekaar en is onze boekenhistoriek of antiquariaat daar helemaal niet mee gediend. Ondertussen is de techniek zo gevorderd dat je van een garenloos boek één blad midden/ergens uit het boek mag vasthouden en het boek laat hangen op z'n ganse gewicht, dat dit blad helemaal niet meer los komt. Zelfs enkel aan het scheuren gaat als het gewicht te zwaar wordt. Maar na jaren krijgt die lijm ook zijn ouderdom en de bijkomende stramme reumatiekjes. Deze (vrij dure) garenloze, maar zeer snelle, machine freest de rug van het boek met een grove/fijne schuurmachine ruw. Via een band wordt er heel speciale boekenlijm erg warm, maar voortdurend op de juiste temperatuur gehouden, ingeperst (het hotmeltgebeuren). De kaft staat iets verder op de band en wordt identiek op het binnenwerk gekleefd en geperst. Dan gaat het via een driesnijdermachine - netjes voor, boven en onder in één snit - naar de verzamelhouder of de plastificeerband voor veilige verpakking en je boek is verkoopklaar. Als je de, meestal doorschijnende, lijm van je boek bekijkt blijft die plastisch en mag niet hard worden. Net dat doet lossen of breken. Je hebt dat ook bevoorbeeld met plastieke afdaken, tuinmateriaal of zo die onderhevig worden aan de buitentemperaturen om na enkele jaren af te brokkelen door die verstening. Nu, voor POD of kleine oplagen gebruikt men niet altijd zulke machines, of is het niet productief zo'n machine op te starten, omdat het verwarmingselementen bevat en een half uur opwarmtijd nodig heeft om gebruiksklaar te zijn, dat men dan al vlug zijn toevlucht zoekt tot voordeliger hulpmachines, andere koudlijm én het hele proces manueel gaat uitvoeren. Bovendien vraagt zo'n hotmeltmachine, door het gebruik van die warme lijm, na elk gebruik een grondig onderhoud. Manueel is niet slecht maar laat eens een antiquariaatsboek of ander ingenaaid boek restaureren, en dat is ook stuk per stuk, dan weet je wat het kost. Dat is zoals met het drukken zelf. Eén visitekaartje is even duur als 100 kaartjes. Geldt trouwens ook voor boeken. Hier speelt dan vooral het meergebruik van het materiaal een prijsstijgende rol. Ik neem aan dat je begrijpt waarom ik schrijf dat enkel dit onderdeel van de productie van je boek een afzonderlijk vak is. De hulpoplossing die we zelf in huis hebben voor snel- en hulpdienst is een voordeliger maar ook een hotmeltmachine. Dan wordt er ook met de hand geplooid en klaar voordat de plooimachine ingesteld is. Maar het hele proces verloopt erg langzaam en stofferig. Daarom mijn eerdere reactie dat ik niet geloof in de productievoorstelling van POD en met "printing on demand", alleen al aan personeelskosten erg tijdrovend duur en naast het al duurdere printsysteem de kostprijs van een digitaal geproduceerd boek bijna onverkoopbaar prijzig maakt en men op vele zaken gaat besparen om toch maar te verdienen. Ik had het nog niet uitgeteld, maar op de Amerikaanse link die ThePhantom enkele berichten terug aangaf ontdekte ik vannacht dat die kostprijs per exemplaar meer dan het dubbele is dan een in offset gedrukt boek en de grens tussen POD en offset op 500 ex. ligt. In beide gevallen het voorbereidend werk en de latere verkoopsopvolging voor beiden hetzelfde moet zijn. In Amerika wonen 300 miljoen potentiële kopers. Hier is de markt zoal tienmaal kleiner en wordt het Engels vlotter geleerd en gelezen dan onze andere Belgen het Nederlands. Voor Nederland ligt dat dan weer stukken beter. Daar hebben ze tenminste Friezen die Nederlands willen leren, schrijven en gebruiken. Nu nog een fries pintje sè... Sorry voor de (weer) uitgebreide uitleg. Maar ik kon het niet laten en voel me hier toch tussen auteurs die het beste van hun manuscript in handen willen krijgen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die vijfhonderd grens kwam ik hier in Turkije ook tegen. Het kwam dan op maar 3 euro ex btw per boek. Full color omslag, 9 grams papier en 200 pagina's. Afgezet tegen de Nederlands prijzen plus de hoge verzendkosten kwam het veel voordeliger uit. Zelfs als ik er gewoon driehonderd zou gebruiken om de kachtel de komende jaren mee aan te steken. Gilbert: Wat is de smelt temperatuur van die lijm? Ik had hier (Turkije) een boek uit de winkel in de zon laten liggen. Het lag in no time helemaal uit elkaar. Tot het laatste velletje. :\\ Gelukkig werkte ik toen nog. Via het een bajes werkplaats kon ik het voor 1 euro laten herstellen naar gelijmde hardcover.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Gilbert : Dat was een zeer duidelijke uitleg, dat het die kant uit zou gaan bleek toen ik ook het licht ging zien :smirk: maar nogmaals het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Er rijzen nu andere vragen: zoals de vraag of de huidige generatie lezer wel bereid is de meerprijs voor een hardcover te betalen, die toch aanzienlijk duurder is. Vrijwel ieder boek wordt in paperback gepresenteerd. Ik vraag me derhalve af of er straks nog wel garengebonden boeken zullen zijn, behalve dan speciale edities voor verzamelaars.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@DeEllis. Daar heb ik niet dadelijk een duidelijk antwoord op. Mijn forumbezoeken doe ik vanaf privaat-thuis en voor de juiste info moet ik op het bedrijf zijn. Het kan ook zijn dat er verschillende lijmen ook verschillende temperaturen nodig hebben. Bij plastificeren ligt dit boven de 100 graden celcius. Ga je lager dan lost het plastiek. Dat krijg je al voor bij visitekaartjes die je hebt laten plastificeren. Maar bij de lijm heb ik mij nooit deze temperaturen afgevraagd. Alhoewel... Iets dat heel lang stil in de zon (autostuur bv) ligt kan gloeiend warm worden... Verleden jaar lag mijn vrouw naast me op het strand... Ineens was ze weg... Maar later vond ik m'n hardware gestold terug op de hotelkamer. @ThePhantom. Klopt helemaal. Dat vraagt men zich al lang af in deze huidige wegwerpmaatschappij. Heel wat bibliotheken laten hun pockets met een hardcover ombouwen. Maar toch de gelijmde boeken zijn moeilijk in een bewaarstadium te houden. Het prijsverschil kan tot ruim 3 à 4 euro per ex. oplopen. Maar dat geldt niet alleen voor boeken. Misschien dat de digitalisering daar een oplossing voor biedt. Maar de onverwoestbare CD's en later DVD's, zoals in het begin aangekondigd, zijn ook allesbehalve onverwoestbaar. Een probleem voor uitgevers die ook hun gedrukte boeken als voorleesboeken op de markt brengen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Gilbert Vandaag kocht ik "Het Woud der Verwachtingen"van Hella Haasse. (Querido) Perfecte hardcover, schitterend ingebonden - slechts 19,50 euro. Ik heb voor een ****verhaal van David Brown in De Panne bijna 30 euro neergelegd. Ik weet dat bekende schrijvers zoals Kellerman, Grisham, Paterson, noem ze maar op - hoge royalties bedingen. Dat zal ongetwijfeld een samenhang vormen met een hoge eindprijs van het boek. Als ik een boek koop - vaqn wie dan ook - ga ik eerst een paar bladzijden lezen. Maar voor 3 euro verschil, koop ik de hardcover.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Gilbert Ondertussen is de techniek zo gevorderd dat je van een garenloos boek één blad midden/ergens uit het boek mag vasthouden en het boek laat hangen op z'n ganse gewicht, dat dit blad helemaal niet meer los komt. Goede tip! Zowel bij mijn boek van 316 pagina's als ook bij mijn 572 pagina's tellende joekel, kan ik dit zonder meer doen. Niks scheurt of komt los. Straks nog even met de auto eroverheen rijden voor de ultieme test. (<--grapje)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ThePhantom. Querido is goed. Maar je zit wel in de geschiedenis te puren. Wellicht zijn daar de kosten enkel nog de productie. Zoveelste herdruk enz. Ik vermoed zelfs dat voor dit boek de rechten al een tijdje verjaard zijn. Ik weet het niet juist. Prijzen verschillen natuurlijk. Niet altijd afhankelijk van de auteur. Een vertaling doet ook heel veel in de prijs en Aspe geniet van zijn bekendheid en TV-bewerkingen hé. Die hoeft geen dikke boeken meer te schrijven. Hoe dan ook. Die zal nooit van zijn misdaad-genre af gaan. Als je hebt over de dierenliefhebber David Brown dan denk ik, maar weet het niet, dat de hoge prijs hier vooral te maken heeft met de combinatie van kwaliteit en oplage van het boek. Ik vermoed dat deze uitgave niet zo hoog ligt, ook eerder als verzamelboek mooi in de boekenjast past, maar ook voor de uitgever toch belangrijk genoeg om op de markt te brengen. En dan ligt de kostprijs vrij hoog. Daar ben ik helemaal niet zeker van. Elk boek heeft z'n eigen vingerafdruk en prijs. Nogal moeilijk te omschrijven. Maar de echt lezende massa van proza besteedt heel wat geld aan romans en lezen ook veel. Bijna verslaafd. Maar bij boeken gericht op specifieke doelgroepen ligt dat anders en moeten ook gespreid worden over enkele jaren. Wat niet is met de snelle markt van proza. De catalogus van de boekenclub staat daar vol van. Massaproductie voorop.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mario Kluser. Zorg dat er niks aan je auto komt. Maar dat proefje met dat ene blad is een eerste controle om te weten of je boek, bij felle wind, niet losbladig de straat afloopt.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw kijk op zaken blijft altijd verhelderend, Gilbert. In dit geval gaat er voor mij ook een nieuwe wereld open - niet die van het schrijven zozeer - maar alles wat er omheen hangt. Vandaar dat dit forum zoveel waarde heeft (voor mij in ieder geval) omdat er zaken opstaan die normaal gesroken niet aan bod komen. Treffend gezegd: "Elk boek heeft een eigen vingerafdruk en prijs." Wij zijn teveel gewend aan eenheidsprijzen maar lopen gladweg langs alle factoren die bij de prijsvoming een rol spelen. De research die ik voor Jeanne d'Arc heb gedaan kan ik met nog geen 10.000 ex terugverdienen, bijvoorbeeld. (een beetje overdreven)