Afbeelding
Photo by Erol Ahmed on Unsplash
Photo by Erol Ahmed on Unsplash
Als schrijver herken je het dilemma misschien wel: ieder verhaal is al een keer verteld. Zeker als jij historische fictie schrijft of bekende mythen en legenden gebruikt, loop je snel tegen dit gevoel aan. Laat ons je vertellen waarom je dit verhaal toch nog eens kan schrijven.
Alles is al eens verteld. Sterker nog, alles is al meerdere keren verteld. Maar het mooie aan verhalen is dat ze altijd opnieuw verteld kunnen worden. Neem bijvoorbeeld een van de eerste geschreven werken die we kennen: de Ilias van Homeros, het verhaal van de Trojaanse oorlog. Een inspiratiebron voor ontelbare verhalen en zelfs hervertellingen. Boeken zoals The Song of Achilles, van Madeleine Miller en Troy van Stephen Fry, doen niets anders dan dit verhaal vertellen op hun eigen manier. En dat zijn slechts een paar moderne namen. Veel eerder hervertelde Shakespeare bijvoorbeeld ook al de verhalen van Troje in Troilus and Cressida. Toch zijn alle genoemde hervertellingen succesvol geworden. Hoe kan dat, en hoe doe jij dit ook?
Wanneer je een verhaal opnieuw vertelt, of schrijft over een historisch moment of historisch personage waar al veel over geschreven is, moet je de focus van jouw verhaal bepalen. Alles is al een keer verteld, maar niet op jouw manier. Om origineel te zijn, hoef je dan ook niet groot te denken. Zoek een invalshoek die jíj interessant vindt en waarmee jij iets kan toevoegen aan het verhaal. Maak het je eigen en maak het zo uniek. Een voorbeeld is wisseling van perspectief. Zo vertelde Natalie Haynes het verhaal van de Trojaanse oorlog uit het perspectief van de vrouwen in A Thousand Ships.
Personages vormen het verhaal. Als je historische fictie schrijft of een veelvoorkomend plot gebruikt, is de manier waarop zij reageren erg belangrijk. Duik daarom diep in hun hoofd en leer wat hen uniek maakt. Bij een bekend personage kan je ook de kijk op het personage eens veranderen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je over Robin Hood schrijft, maar hij niet langer een held is, maar gewoon een dief?
Ook met jouw vertelstem kan jouw verhaal zich onderscheiden. Schrijf je met veel humor en weet je de lezer altijd de lol in te laten zien? Of lukt het jou juist om de lezer helemaal mee te nemen in de emotie van het verhaal? Niet alleen wát je vertelt, maar ook de manier waarop is belangrijk. Nodig de lezer uit om het verhaal nog een keer te lezen door de originele en boeiende manier waarop jij het brengt.
Bedenk waaróm jij wilt vertellen over dit onderwerp waar al zoveel over geschreven is. Die reden wijst je al in de richting van waar jouw focus moet liggen. Door je eigen focus maak je er meer van dan het zoveelste verhaal over hetzelfde onderwerp. Het wordt jouw unieke verhaal.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.