Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Nu lees ik dit:
subsidies... dat is ook onderhevig aan 'relaties' met een gezond aandeel 'nepotisme' en 'naar bed gaan met'. Het is een klein wereldje waar 'buitenstaanders' een beleefde brief krijgen. (...) Ik begin er zelfs niet aan.
en daar moet ik ernstig tegen ageren. Er zijn voorbeelden te over waar het gewoon op schrijfkunst aankomt, hoor chris, en waar wederzijds flink in geïnvesteerd wordt, qua tijd, geld en energie - in die kunst, niet in ledikantkunsten. Hoe zie je dat toch voor je? En werp jezelf niet bij voorbaat buiten de boot.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb daarnet op de site gevonden wat er wordt gedaan als TP -ondanks de 2000 verkochte aandelen- géén uitgever voor een manuscript heeft gevonden. Ook dan krijgen de aandeelhouders hun € 5,- minus € 1,- terug. Nou, in zo'n geval blijft de auteur toch wel achter met een behóórlijke kater. Vier maanden kwijt waarin je je hebt ingespannen om mensen te interesseren en uiteindelijk heeft ook je hele relatie-netwerk voor niets z'n best gedaan (met verlies van € 1,- per aandeel). De kans dat een manuscript ook daadwerkelijk wordt uitgegeven, wanneer er 2000 aandelen zijn verkocht, is dus allesbehalve zeker.
Dit ruikt wel heel erg naar oplichterij. Als ik het goed begrijp, kan TP dus gemakkelijk 2000€ verdienen zonder daar iets voor terug te moeten doen. Hoeveel ben je kwijt aan een uitgave in eigen beheer?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit ruikt wel heel erg naar oplichterij. Als ik het goed begrijp, kan TP dus gemakkelijk 2000€ verdienen zonder daar iets voor terug te moeten doen. Hoeveel ben je kwijt aan een uitgave in eigen beheer?
Van gratis (Lulu.com), een x-aantal e-mailadressen tot betalen van de drukkosten (prijzen bij de locale drukker) tot 2000 euro (Books of Fantasy, incl redactie en promotie) of meer, afhankelijk van het servicepakket dat wordt geboden. Om een paar mogelijkheden te noemen. En dan heb je ook nog de mogelijkheid dat als je zelf een uitgever benaderd je wel succes hebt.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit ruikt wel heel erg naar oplichterij. Als ik het goed begrijp, kan TP dus gemakkelijk 2000€ verdienen zonder daar iets voor terug te moeten doen. Hoeveel ben je kwijt aan een uitgave in eigen beheer?
Ze doen er wel íets voor terug, verschillende uitgevers benaderen waar TP contact mee heeft. Maar als die niet "happen", blijft het daar waarschijnlijk wel bij. Op die manier komt TP inderdaad heel makkelijk aan die € 2000,- en blijft de auteur met lege handen achter. Het zal ook niet goed zijn voor het netwerk van de auteur. Deze mensen zullen voor hem/haar niet snel meer iets willen doen (na zo'n ervaring).

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoeveel manuscripten zijn bij TP inmiddels een boek geworden? Zo'n vaart loopt het volgens mij nog niet. Tweeduizend aandelen behalen is sowieso al erg moeilijk, en als het je lukt is het verschijnen van je boek ook nog niet een eitje, vooral na het lezen van de reactie van Scorpio (#318).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit ruikt wel heel erg naar oplichterij. Als ik het goed begrijp, kan TP dus gemakkelijk 2000€ verdienen zonder daar iets voor terug te moeten doen. Hoeveel ben je kwijt aan een uitgave in eigen beheer?
Ze doen er wel íets voor terug, verschillende uitgevers benaderen waar TP contact mee heeft. Maar als die niet "happen", blijft het daar waarschijnlijk wel bij. Op die manier komt TP inderdaad heel makkelijk aan die € 2000,- en blijft de auteur met lege handen achter. Het zal ook niet goed zijn voor het netwerk van de auteur. Deze mensen zullen voor hem/haar niet snel meer iets willen doen (na zo'n ervaring).
Net daarom zou ik het niet eens durven vragen. Dan is het veel eerlijker om diezelfde mensen om een bijdrage te vragen om in eigen beheer uit te geven (als je echt niet aan een uitgever geraakt), dan is tenminste zeker dat de gulle sponsor er aan het eind van de rit ook een boek voor terugkrijgt. Een uitgever benaderen kan iedere schrijver toch zelf ook?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoeveel manuscripten zijn bij TP inmiddels een boek geworden?
Als ik het goed uit mijn hoofd weet te zeggen: - 15 manuscripten hebben het juiste aantal aandelen. - Het eerste boek, "ik date maar wat", verschijnt in oktober. - De eerste die alle aandelen verkocht, Knof, heeft het boek blijkbaar nog niet af. Op zijn blog kan ik er tenminste nog geen jubelkreten over vinden. Volgens mij begint de tijd te dringen, als je de regels van TenPages moet volgen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch he... als je je boek alleen aan een uitgever kwijt kan omdat je een zak geld meebrengt... moet je dan nog wel trots zijn dat je bij een "grote" uitkomt?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het staat mij niet meer voor de geest hoeveel van de € 10.000,- naar TenPages gaat en hoeveel naar de redacteur en/of de uitgever. Lenen de "groten" zich er wel voor om een boek uit te geven dat ze zonder zak geld niet zouden uitgeven? Het kan hun reputatie als integere literaire uitgeverij schaden. Of anders gezegd: hoeveel euro moet je meebrengen naar een grote reguliere uitgeverij om je manuscript naar publicatie te loodsen? Krijgen ze daarmee niet het imago van een prijzige "publish on demand" uitgever? Het lijkt me logisch dat serieuze, grote uitgeverijen de boot afhouden en je uiteindelijk toch terecht komt bij een kleine die niemand kent.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit eraan te denken om een oud manuscript dat door mijn lijst uitgevers al is afgewezen op TP te zetten. Het kan geen kwaad het nog één keer met dit manuscript te proberen. Nu heb ik ook niets.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, het kan wel kwaad als jij heel je vrienden-, kennissen- en familiekring gaat vragen aandelen te kopen en dat ze vervolgens maar 80% van hun geïnvesteerde bedrag terugkrijgen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
http://www.nu.nl/boek/2337574/debuutroman-komt-me… Ik wist niet dat de eerste auteur die hier gepubliceerd wordt al een succesvolle serie op haar naam heeft staan, al is het dan in een ander genre. Lijkt met niet echt een debuut voor de schrijver maar meer voor de uitgever. Bij mij rijst dan de vraag "kon zij echt geen gewone uitgeverij voor haar boek interesseren of kijken we hier naar een publiciteitsstunt?" Misschien ben ik gewoon een cynicus.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteren heb ik op een schrijversbijeenkomst hier in het dorp een vrouw ontmoet, die via Tenpages het benodigde aantal aandelen heeft verkocht voor haar boek 'Nergens'. Zij is ervan overtuigd dat ze uitgegeven gaat worden, iets wat ik haar uiteraard van harte gun. Gezien de kwaliteit van het stukje dat zij heeft voorgelezen zou het mij ook zeker niet verbazen. Ik maakte haar uiteraard attent op 'onze' site. Ik schop hiermee dit draadje dus even omhoog in de hoop dat zij dat oppikt en ons op de hoogte wil houden van haar wederwaardigheden.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag dat boek 'Ik date maar wat' laatst trouwens in grote stapels bij de boekhandel liggen (en niet bij De Slegte :)). Met een sticker erop, in de trant van: 'Ontdekt door TenPages, dé site voor... Hij is dus uitgegeven en getuige die grote stapels in een goede boekhandel, op een toontafel, wordt er dus zeker aan promotie gedaan. Hoe en of het boek gaat lopen? Ik ben benieuwd.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nu ik het onderstaande bericht lees, ben ik deze draad maar weer eens gaan doorlezen. TenPages wint innovatieprijs * 4 November 2010 TenPages.com is in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger uitgeroepen tot winnaar van de Blauwe Tulp, de hoofdprijs van de Accenture Innovation Awards. Deze organisatie reikt deze prijs jaarlijks uit aan het meest innovatieve bedrijf uit de media, communicatie en high-tech. Uit 325 ingezonden concepten koos een 8-koppige jury TenPages.com als winnaar. Naast de hoofdprijs won TenPages.com ook de categorieprijs Best Lifestyle. TenPages oprichter Valentine van der Lande won samen met Maria Lijding tevens de prijs voor Best Female Entrepreneur 2010. Volgens Theo Huibers, voorzitter van de hoofdjury, kan TenPages.com met recht een "disruptieve innovatie" in de uitgeefsector worden genoemd. "We verwachten veel van hen in de toekomst." In 2007 won Hyves de Innovation Award, de jaren erna was het de beurt aan Layer (veelbelovend augmented reality concept) en aan Myngle (online talenplatform). Bron: SOL http://www.schrijvenonline.org/nieuws/tenpages-wi…

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die entrepreneurschapprijs vind ik helemaal terecht. Je kan van het concept vinden wat je wilt; zo vind ik de nadruk op o het lukt zo goed nog steeds misleidend, als er van de duizend boeken tien de eindstreep halen en over de aandelen van alle overige boeken een fee aan 10P betaald moet worden, maar ... er doen allemaal volwassen mensen mee die neem ik aan bewust instappen en wel mooi door deze dames over de streep getrokken worden; je moet het maar kunnen. Marketingtechnisch is het knap. Maar de innovatie award zelf begrijp ik niet. Ten pages is ook niet vernieuwende. Het concept bestaat al jaren, in de muziek en in de uitgeefbranche. Zo zie je maar weer; beter goed gejat dan slecht bedacht.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het is ze gegund en ik denk dat de slush pile bij de conservatieve uitgeverijen nu wat dunner wordt. Ik ben trouwens benieuwd wat die gaan doen als tenpages zo'n succes blijkt te hebben. Zullen ze vasthouden aan hun manier van uitgeven of zal de vraag in de markt (al dan niet gegenereerd door marketing) hen wat van koers laten veranderen. Het is trouwens ook leuk om nu eens terug te scrollen naar het begin: de argwaan van velen van ons tegen Tenpages en het vraag-en-antwoord-spel met de oprichtster.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, dat is wel interessant, die verkoopcijfers. Nou ja, voor die twee die in de winkel liggen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarbij ik dan graag even de aandacht wil vestigen op de schrijvers, die al geruime tijd het aantal aandelen hebben verkocht en nog steeds geen uitgever hebben! Dat zijn er nogal wat!!!! Van die ene regel op hun eigen site (bij veelgestelde vragen) komt dus niet veel terecht: Nadat de aandelen van je manuscript allemaal verkocht zijn, krijg je acht maanden de tijd om je boek af te schrijven. Dit gaat onder begeleiding van een professionele redacteur van een gerenommeerde uitgeverij. Veel beloven en weinig geven, doet de dwaas in vreugde leven? EDIT: En dat zegt ook het een en ander over die 'innovatieprijs', lijkt mij.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die 'zuidas'-mensen zullen wel een flink netwerk hebben. Iedereen die daar een beetje affiniteit mee heeft zal dat interessant vinden en zo'n boek kopen. Die waren er zonder tenpages ook wel gekomen. Om te zien dat 'Ik date maar wat' na een half jaar nog maar 750 exemplaren verkocht heeft... tja. En 'Knof' met z'n boek... er is blijkbaar nog niet eens een contract getekend. Gaat lekker inderdaad.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Valentine zwijgt. Haar laatste post is van 25/2 vorige jaar en haar laatste bezoek aan deze site was 14-03-2010. Dat loopt parallel met het moment dat manuscripten - waarvan zij op dat moment, met haar ervaring, al moet hebben gezien dat die niet de potentie hadden om een uitgever voor te vinden - de 2000 aandelen te verkopen binnen de verplichte tijdsspanne. Dit is ongelooflijk sneu voor mensen die al zolang zitten te wachten op dingen die hen zijn beloofd.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te zien dat 'Ik date maar wat' na een half jaar nog maar 750 exemplaren verkocht heeft.
Waar vind jij dat? Ik zit me iedere keer te pletter te zoeken op die site, om datgene te vinden wat ik de vorige keer in beeld kreeg. Ik kan niet meer dan vier (4!) boeken vinden die nu verkrijgbaar zijn, en daarbij dan nog ééntje met een getekend uitgeverscontract. Van zeven boeken van de lijst van 29 is de termijn van 8 maanden al verstreken, waarvan zijzelf schrijven:
Hoe lang duurt het voordat mijn boek wordt uitgegeven? Nadat de aandelen van je manuscript allemaal verkocht zijn, krijg je acht maanden de tijd om je boek af te schrijven. Dit gaat onder begeleiding van een professionele redacteur van een gerenommeerde uitgeverij.
Die zeven mensen hebben nog geen uitgever, laat staan dus die 'deskundige begeleiding'. Voor al die anderen zie ik het ook best zwart in. Na al die ophef in het begin en die prestigieuze prijs vorig jaar, vind ik dat wij dit als een fiasco kunnen bestempelen en ik schop het topic daarom ook omhoog. Om nieuwe potentiële slachtoffers te waarschuwen. (De reden dat ik me dit zo aantrek, is dat iemand die ik goed ken - niet van deze site, overigens - hier met heel haar ziel en zaligheid aan heeft gewerkt. Dat vind ik héél zielig!)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te zien dat 'Ik date maar wat' na een half jaar nog maar 750 exemplaren verkocht heeft.
Waar vind jij dat?
Dat staat op de link naar de uitgegeven manuscripten, en dan bij het boek, net boven die balk. 775 exemplaren verkocht. En dat bij een investering van € 10.000,- Met zo'n investering kun je bij POD alle toeters en bellen inclusief redactie kopen, en nóg boeken gratis weggeven. Het is sneu voor de schrijvers, maar wie een manuscript heeft komt er wel (ik ken schrijvers die geen aandeel verkocht kregen, en nu elders hun manuscript gepubliceerd hebben). Een schrijver heeft er weinig te verliezen. Het lijkt me erger voor de aandeelhouders: die hebben betaald om een boek te laten publiceren, en hebben er nog niets voor teruggekregen. Want je krijgt niets van je inleg terug als het boek wel alle aandelen heeft verkocht.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janheij, de cijfers vind je via de link die ik #336 postte. Verder kunnen ze best een goede redacteur (van een uitgeverij) inhuren om iemand te begeleiden bij het afschrijven van zijn manuscript. Dat zegt nog niets over de uiteindelijke uitgever waar je boek terecht komt en je contract. Of heb jij bepaalde informatie die wij niet weten? Zelf lijkt het me nog een beetje te vroeg om over een totaal fiasco te spreken, ze zijn pas anderhalf jaar verder. 'Zo Zuidas' verkocht tot nog toe ruim 10.000 exemplaren, en is volgens mij in november verschenen. Dat noem ik niet slecht. Die persoon die jij goed kent, hoe was haar ervaring dan precies binnen dat traject? Als je potentiële slachtoffers wil waarschuwen, is het prettig als je exact duidelijk kunt maken waarom (behalve dat ze hoog van de toren blazen). Overigens ben ik zelf niet voor of tegen TenPages (gewoon benieuwd hoe het zal lopen), maar als iemand beschuldigingen heeft, zie ik ze graag goed onderbouwd. En misschien vergis ik me: maar jaarrekeningen van een bedrijf kunnen toch gewoon opgevraagd worden (voor mensen die willen weten hoe het geld besteed wordt)?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over dat te hoog van de toren blazen: ik denk dat iedereen gewoon benieuwd is of ze hun 'praatjes' ook gaan waarmaken. Misschien dat ze, als ze zichzelf niet op die manier hadden verkocht, niet zoveel van die wantrouwende mensen op hun dak hadden gekregen (maar waarschijnlijk hadden ze dan ook minder aandeelhouders e.d. gehad, waarmee ik hun marketingstrategie overigens niet wil goedpraten). Het idee om mensen in schrijvers te laten investeren is op zich niet gek.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me erger voor de aandeelhouders: die hebben betaald om een boek te laten publiceren, en hebben er nog niets voor teruggekregen. Want je krijgt niets van je inleg terug als het boek wel alle aandelen heeft verkocht.
Op de site staat van wel:
Wat gebeurt er met mijn aandelen als het boek niet wordt uitgegeven? Het geld dat je geïnvesteerd hebt in aandelen van een manuscript wordt teruggestort op je account, min € 1,- per aandeel. Je loopt dus slechts risico voor 20% van je aandelenbedrag. Het geld in je account kun je gebruiken voor de aanschaf van nieuwe aandelen of producten in de e-shop. Of je kunt het laten uitkeren naar je bankrekening met een minimumbedrag van € 10,-.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder de privacy van 'de persoon die ik ken' volledig prijs te geven, kan ik je vertellen dat zij (dat deel had ik al prijsgegeven) al zeer geruime tijd haar aandelen heeft verkocht en zich nu bevindt in de periode van 8 maanden die ze heeft om 'onder deskundige begeleiding van de redacteur van de uitgever' haar manuscript verder af te maken. Dat is inmiddels af, dat wel. Met wat aanwijzingen van TenPages, meer niet. Verder heeft ze geen uitgever, geen contract, niks. Ze heeft een afwijzing binnen, van een van de uitgevers. (Ik heb er delen van gelezen. Mijn genre is het het niet maar het is om de donder niet slecht. Al met al een heel leuk jeugdboek.) Wat als ze die geen vinden? Dan kan ze haar boek als POD uitgegeven laten worden? Kunst, met zoveel geld in je rugzakje!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de site staat van wel:
Als je gaat kijken bij de informatie voor de aandeelhouders, wordt het al wat vager, want daar wordt er vanuitgegaan dat als alle aandelen verkocht zijn, het boek per definitie wordt uitgegeven en je je geld dus niet meer terug kunt krijgen. De tekst komt er zo'n beetje op neer dat het boek de status "uitgeven" heeft op het moment dat alle aandelen zijn verkocht. Of laat ik het anders zeggen: als ik aandelen koop, wil ik daar geld voor terugzien uit de boekverkoop. En zodra alle aandelen zijn verkocht, zit het boek in het uitgeeftraject. Maar zolang er nog niks in de winkel ligt, krijgt de aandeelhouder zijn geld niet. En ook geen rente erover of wat dan ook. En kan ook zijn geld minus 20% niet terugkrijgen. En natuurlijk verwacht ik als aandeelhouder (als ik dat zou zijn) ook dat, zoals voorgespiegeld, het boek door een reguliere uitgever met een goede PR machine wordt uitgegeven, zodat het rendement op de aandelen hoog wordt. Niet een POD zonder PR.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, ook dat nog, die invalshoek heb ik niet eens in beschouwing genomen. (wie had ooit gedacht dat ik het ééns zou zijn met Schlimazlnik?) Hier wordt zowel schrijver als aandeelhouder belazerd. Als het POD wordt, verliest die aandeelhouder ook nog eens zijn recht op teruggave, mag ik aannemen? Mijn sympathie ligt in deze kwestie aan de kant van de schrijver. SchrijverS! Want wie goed rondkijkt, ziet dat ook veel SOL-lers hier de dupe zijn/gaan worden. En ook dáár zit er minstens één tussen die zijn aandelen al lang genoeg verkocht zijn om nu druk bezig te zijn om in een uitgeefprocedure te zitten. Wel een prijs, wel veel positiviteit vanuit Schrijven Online, maar als men in gebreke blijft de boel doodzwijgen. Wat ik al eerder vroeg: Waar zijn die lui sinds 25-02-2010? Het is errug stil...