Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat je dan als klap op de vuurpijl ook nog een persbericht krijgt, is helemaal fantastisch, want dan hoef je de bladen alleen maar aan te schrijven en daaraan te refereren als binnenkomer, in plaats van een "u kent mij nog niet, maar..."
Ook dat doet de uitgeverij voor je.
Dat kun je inderdaad doen als je al een boek hebt gepubliceerd. Maar voor debutanten gaat die vlieger dus niet op.
Ook voor debutanten doet de uitgeverij dat. Maar de ene uitgeverij is de andere niet, dat is ook zo. Maar ik weet niet of dit nog wel :ontopic: is.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kun je inderdaad doen als je al een boek hebt gepubliceerd. Maar voor debutanten gaat die vlieger dus niet op.
Waarom niet? Hun boek wordt toch ook gepubliceerd als ze een uitgever hebben gevonden? Maar het on topic punt is dat als je al een uitgever hebt en je boek is gepubliceerd, het een stuk eenvoudiger is om jezelf te promoten bij het publiek dan wanneer je nog niets hebt (behalve 10 digitale pagina's). En daarom gaat de vergelijking tussen het bedelen om aandelen voor iets dat er nog niet is en de promotie voor een reeds gepubliceerd boek niet op.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het on topic punt is dat als je al een uitgever hebt en je boek is gepubliceerd, het een stuk eenvoudiger is om jezelf te promoten bij het publiek dan wanneer je nog niets hebt
Is dat zo?? Kijk eens hoeveel 10P auteurs (alleen op basis van die 10 pagina's) in kranten gestaan hebben, op de radio en op TV geweest zijn. In mijn geval besteedden de kranten en radio aandacht aan mij omdat ze het initiatief van 10P zo ontzettend leuk en interessant vonden. Dus...
het bedelen om aandelen
Vind je dit niet nogal een pejoratief voor promoten. Begrijp ik hieruit dat je fundraising als iets negatiefs ziet? Hoewel de hype wat afgenomen is (to say the least) was iedereen toch erg blij dat Obama verkozen werd. En hij heeft dat echt alleen maar kunnen doen met 'bedelen' om geld.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch kan ik Schl daar wel in volgen. Je kunt het fundraising noemen, dat staat wat plezanter, maar het blijft toch ouderwets bedelen om kopers van aandelen :confused: De poets in huis heet tegenwoordig ook interieurverzorgster, maar de plee moet nog steeds gewoon gepoetst worden :\\

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het blijft toch ouderwets bedelen om kopers van aandelen :confused:
Ja, dat kan. Je kunt van ieder woord de negatieve betekenis zoeken, alleen die willen zien en daarin volharden. Dat kan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Fundraising is niets negatiefs, maaar hoort in dit geval wel onder de categorie vaagtaal. Ik meen dat het begrip voortkomt uit het idee van geld verzamelen voor een goed doel. TenPages is geen goed doel. In dit geval raise je fund voor je eigen doel. Op zich ook allemaal prima, maar met schrijven heeft het dan weer niets van doen. Vandaar vaagtaal. En als er een equivalent voor dit woord was voor firma's, zou ik het ook voor TP gebruiken. Vaagfirma, zoiets. Wat Obama ermee te maken heeft, is niet duidelijk. Ik hoop dat we het in dit topic niet over hem gaan hebben.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik meen dat het begrip voortkomt uit het idee van geld verzamelen voor een goed doel.
Het is voor een (goed) doel. Goed in de betekenis van humantair, etc. Dat hoeft dus niet. Maar het gaat mij niet om een semantische discussie. Waar het om gaat is dat je mensen vraagt je financieel te steunen voor iets. Ik krijg de indruk dat dat als negatief beschouwd wordt, terwijl het altijd en overal gebeurt, maar voor boeken van debutanten verwerpelijk is. [/quote]
Wat Obama ermee te maken heeft, is niet duidelijk.
Hij heeft er idd niets mee te maken. Was een voorbeeld van dat het (geld vragen voor een bepaald doel) overal gebeurt. Ik had ook McCain kunnen noemen, of willekeurig welke persoon die verkozen wil worden. Of dichterbij huis: Fonds voor de Letteren dat gearriveerde schrijvers geld geeft voor een volgend boek.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat fundraising "verwerpelijk" is voor iets dat ook op een andere manier gefinancierd kan worden. Misschien. Zomaar een ideetje. Dat gevoel heb ik in ieder geval wel... ik ga niet betalen omdat jij te lui/ongeduldig/onzeker/etc bent om het via de normale weg te proberen zoals (bijna) iedereen.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is makkelijker één uitgever tegelijk zorgvuldig te benaderen dan bij bekenden en wildvreemden te bedelen om een risicovolle investering in een vooralsnog dubieuze onderneming (ik heb nog steeds geen financiële bijsluiter gevonden over het beleggingsproduct).
Ook ik heb via TenPages mijn weg gevonden. Je manuscript delen met onbekenden die vervolgens aangeven dat zij het de moeite waard vinden heeft in mijn beleving niets te maken met 'bedelen'. Via TenPages krijg je feedback van een groot aantal lezers, zowel positief als negatief. Zeker onbekenden zullen niet instappen, wanneer zij geen heil zien in je manuscript.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker onbekenden zullen niet instappen, wanneer zij geen heil zien in je manuscript.
Ha Sandra, ben je er ook. Welkom in deze wervelende discussie. ;) Ik denk dat je gelijk hebt. Mensen die het principe van MishaM hanteren kopen geen aandelen. Gelukkig zijn er veel die anders denken.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Sandra, leuk dat je er ook bent!
Ik denk dat fundraising "verwerpelijk" is voor iets dat ook op een andere manier gefinancierd kan worden. Misschien. Zomaar een ideetje. Dat gevoel heb ik in ieder geval wel... ik ga niet betalen omdat jij te lui/ongeduldig/onzeker/etc bent om het via de normale weg te proberen zoals (bijna) iedereen.
Op zich vind ik wat je zegt wel begrijpelijk, maar ik vind het ook een wat ouderwetse manier van denken. Immers, crowdfunding komt steeds vaker voor (en fundraising wordt als term ook steeds vaker voor niet-goededoelen financiering gebruikt). Denk aan journalistiek (Nieuwspost), film (CinemaReloaded), muziek (Bandstocks, Sellaband, Africa Unsigned, MyMajorCompany), bedrijfsplannen (Seeds van ABN, CrowdAboutNow), nieuwe gadgets/van alles (Kickstarter, RocketHub), maar ook voor losse acties, zoals een schilderij dat het Louvre wilde behouden, een supermarkt in Spanje die in kleine stukjes aan klanten is verkocht enz. Bekijk eens de enorme waslijst met crowdfundinginitiatieven helemaal onder deze pagina: http://www.smartermoney.nl/. Het komt dus steeds meer voor. Dat is volgens mij niet voor niets: voor veel zaken is geen financiering/budget te regelen, juist in de culturele hoek. Kijk maar naar de boekenbranche: er worden 50-100 fictieboeken op jaarbasis (!) uit de slushpile uitgegeven. Redenen zijn divers (uitgevers te weinig tijd, te lastig inschatten/auteur niet direct goedverkopend dus debuten vaak te verliesgevend enz). Natuurlijk is het hartstikke mooi als je via de traditionele weg binnenkomt bij een uitgeverij, maar dingen veranderen ook met de enorme impact die het internet heeft, omdat 'het publiek' gemakkelijker en efficiënter te mobiliseren is. Een stap verder zelfs: ik ben ervan overtuigd dat de traditionele manier van het selecteren van schrijftalent (de papieren slushpile) over enkele jaren niet meer bestaat. Het is een hartstikke inefficiënte selectiemethode, jaarlijks 20.000 - 40.000 manuscripten opgestuurd en totaal (incl. non-fictie) daar slechts enkele honderden titels uitvissen, waarvan het merendeel ook nog eens stilletjes van de markt verdwijnt omdat het geen publiek weet te bereiken na publicatie? Bovendien is het geen bedelen om aandelen, dat is precies de reden dat ik niet heb gekozen voor een '' donatie'-constructie: de aandeelhouders delen mee in de opbrengst en nog veel belangrijker, ze worden betrokken bij de totstandkoming van het boek: ze komen met hun naam achterin het boek (vinden er veel belangrijk!), worden betrokken bij de totstandkoming (keuze cover, personages enz), uitgenodigd voor de boekpresentatie enz.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
... ik ga niet betalen omdat jij te lui/ongeduldig/onzeker/etc bent om het via de normale weg te proberen zoals (bijna) iedereen.
Het is jammer, dat je de schrijvers van TenPages bestempelt als lui, ongeduldig of onzeker. Je manuscript uitgeprint naar een uitgever sturen en vervolgens vier maanden wachten vergt minder energie dan het promoten van je manuscript via TenPages. Van luiheid is dus zeker geen sprake, want je manuscript plaatsen en vervolgens alleen maar wachten brengt je niet naar de benodigde 2000 aandelen/100 aandeelhouders. Ook met onzekerheid heeft het in mijn beleving niets te maken. Door je manuscript al gedeeltelijk openbaar te maken, stel je jezelf aanzienlijk kwetsbaarder op. Dat lijkt me niet iets voor schrijvers die onzeker zijn over hun werk. Met de 'normale' weg bedoel je waarschijnlijk de 'gebruikelijke' weg. In die zin onderscheidt TenPages zich inderdaad duidelijk. Pas sinds iets meer dan een jaar is het mogelijk om via deze óngebruikelijke weg je manuscript in de boekhandel te krijgen. Ik ben geneigd om dat 'vernieuwend' te noemen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
200 aandeelhouders, niet 100 ;) Ik zie mezelf ook niet zo snel op TP staan. Als auteur of als aandeelhouder. Het is niet mijn ding. Ik vraag liever geen geld van anderen om mijn dingen te verwezenlijken (ik schaam me al dood als iemand zo gek is om me zomaar een cadeautje te geven (en dat achter m'n rug regelt)). En als aandeelhouder. Hm, mij te riskant. De kwaliteit van veel hoogstaande werken is in mijn ogen twijfelachtig. Daarnaast zit het financieel wat minder, dus probleem opgelost :P

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
je manuscript plaatsen en vervolgens alleen maar wachten brengt je niet naar de benodigde 2000 aandelen/100 aandeelhouders.
Wat heb jij daar zoal voor ondernomen, als ik vragen mag? Even om een praktisch beeld te krijgen.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heb jij daar zoal voor ondernomen, als ik vragen mag? Even om een praktisch beeld te krijgen.
Interviews in regionaal dagblad, huis-aan-huis-blad en op regionale radio; diverse gerelateerde sites benaderd met het verzoek een artikel de plaatsen op die betreffende sites; een eigen site en blog; presentaties bij boekenbeurzen en bibliotheek... Kortom: aandacht vragen voor TenPages en in het bijzonder natuurlijk voor mijn eigen manuscript. Op mijn site www.sandradibortolo.nl kun je zien welke publiciteit ik op die manier heb gegenereerd.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janheij --> Ik ben benieuwd naar de schrijfster van het jeugdboek waarover je spreekt in post #341, #346 en #393. Bij mijn weten is er exact één jeugdboek dat enkele maanden geleden alle aandelen heeft verkocht, dat is na enig bijschaven pas begin dit jaar voorgelegd aan enkele partneruitgeverijen. De eerste reactie van een zeer goede kinderboekenuitgeverij die partner is, is dat ze het goed vinden en willen uitgeven. Volgens mij is het de schrijfster van ‘Nergens’ waarover je al sprak in je reactie #331 en die je blijkbaar op een auteursbijeenkomst hebt ontmoet.
Ik heb even #404 omhoog geschopt en hoop dat Valentine nog meeleest, want ik heb een vraag aan haar. Zou het misschien kunnen zijn dat die bewuste schrijfster zelf nog in het geheel niet op de hoogte is van dit heuglijk feit? Ik heb geen regelmatig contact met haar, maar haar Hyves - doorgaans erg goed bijgehouden - rept daar totaal niet over.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heb jij daar zoal voor ondernomen, als ik vragen mag? Even om een praktisch beeld te krijgen.
Interviews in regionaal dagblad, huis-aan-huis-blad en op regionale radio; diverse gerelateerde sites benaderd met het verzoek een artikel de plaatsen op die betreffende sites; een eigen site en blog; presentaties bij boekenbeurzen en bibliotheek... Kortom: aandacht vragen voor TenPages en in het bijzonder natuurlijk voor mijn eigen manuscript. Op mijn site www.sandradibortolo.nl kun je zien welke publiciteit ik op die manier heb gegenereerd.
Dank je!

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je!
Mocht je er belang in stellen: zie mijn eerdere post #350. Ongeveer zelfde acties als Sandra. (wat ik daar nog vergeten ben is: LinkedIn netwerkbijeenkomsten)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook als je niet meedoet aan TenPages zijn dit soort ervaringen heel nuttig. Vandaag weer geleerd bij college Actuele Nederlandse Letterkunde: zonder marketing en promotie door de schrijver zelf lukt het niet om een bestseller te produceren. Zie Kluun, Koch, Saskia Noort en anderen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
200 aandeelhouders, niet 100 ;)
Echt hoor... 100 aandeelhouders ;)
Owh, mijn fout :) Ik dacht 2000/200=gemiddeld 100 aandelen p.p. Maar het was dus 2000/100=200. Sorry, verkeerd onthouden.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Owh, mijn fout :) Ik dacht 2000/200=gemiddeld 100 aandelen p.p. Maar het was dus 2000/100=200. Sorry, verkeerd onthouden.
Gemiddeld dus 2000/100 = 20 aandelen per persoon... ;)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bah! Ok, ik ga me even diep schamen. Had een 9.6 voor m'n CE wiskunde en dan dit soort fratsen. *loopt naar een hoekje toe* 20 p.p.. Afijn, alsnog iets wat ik persoonlijk niet zou doen. Bij een uitgeverij wacht je ongeveer net zo lang op reactie (moet je wel mazzel hebben uiteraard en ja, je geeft het dan volledig uit handen en kunt niet promoten e.d.). Heb er wel mezelf mee als ze er niets in zien, maar dat merk ik dan wel weer. Moet natuurlijk wel eerst iets hebben om te laten zien.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben het hier alleen over TenPages (logisch gezien te titel van deze draad). Maar zijn er ook mensen met ervaringen met Schrijversmarkt.nl (die een deels vergelijkbaar concept hanteren). Of moet ik voor deze vraag een nieuw draadje opstarten?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janheij --> Ik ben benieuwd naar de schrijfster van het jeugdboek waarover je spreekt in post #341, #346 en #393. Bij mijn weten is er exact één jeugdboek dat enkele maanden geleden alle aandelen heeft verkocht, dat is na enig bijschaven pas begin dit jaar voorgelegd aan enkele partneruitgeverijen. De eerste reactie van een zeer goede kinderboekenuitgeverij die partner is, is dat ze het goed vinden en willen uitgeven. Volgens mij is het de schrijfster van ‘Nergens’ waarover je al sprak in je reactie #331 en die je blijkbaar op een auteursbijeenkomst hebt ontmoet.
Ik heb even #404 omhoog geschopt en hoop dat Valentine nog meeleest, want ik heb een vraag aan haar. Zou het misschien kunnen zijn dat die bewuste schrijfster zelf nog in het geheel niet op de hoogte is van dit heuglijk feit? Ik heb geen regelmatig contact met haar, maar haar Hyves - doorgaans erg goed bijgehouden - rept daar totaal niet over.
@janheij, nee hoor, ze is al geïnformeerd, maak je geen zorgen ;) Maar tot er een contract is getekend met deze (of misschien wel een andere) uitgever zal ze het wellicht niet aan de grote (Hyves)klok hangen...

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste mensen, Ik wil graag even reageren op alles wat er gezegd wordt over Tenpages en (helaas) ook over mij (terwijl ik hiervan niet op de hoogte was). Mijn boek Nergens heeft in augustus de laatste aandelen verkocht. De begeleiding vanuit Tenpages is prima. Een professionele redacteur heeft mijn boek bekeken en naar aanleiding van haar commentaar heb ik het herschreven. Daarna is Nergens naar een aantal uitgevers gestuurd. Als eerste naar The House of Books, omdat deze mijn voorkeur had. Helaas hebben zij het afgewezen. Laat ik duidelijk zijn: dit heeft niets te maken met Tenpages. Zij kunnen er niets aan doen dat deze uitgever mijn boek niet goed genoeg vond. Zij doen er wel alles aan om te zorgen dat het alsnog bij een andere uitgever terecht komt. Inmiddels heeft er één interesse getoond. Verder liggen er inmiddels al 4 boeken van Tenpages in de winkel, dus zou ik zeggen dat ze geen oplichters zijn. @Janheij: ik kan het niet zo op prijs stellen dat je namens mij praat. Ik vind het inderdaad jammer dat THOB mijn boek niet wil hebben, maar ik ben zeker niet teleurgesteld in Tenpages en ik word ook absoluut niet aan het lijntje gehouden! Ik vind het erg jammer dat je zulke negatieve dingen zegt over Tenpages, terwijl je er helemaal geen verstand van hebt. @Valentine: inderdaad wilde ik nog niets zeggen zolang er nog niets zeker was. Bij deze dus een beetje mislukt, maar ja...

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, er zijn hier wel veel TP-schrijvers ineens, zeg. Fijn dat we zoveel vragen kunnen stellen. :D Kunnen minderjarigen eigenlijk een manuscript op TP plaatsen? Daar lees ik op de site namelijk niets over en op SOL zijn genoeg minderjarigen die kunnen schrijven.