Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat er nu heel wat minder msen op de site staan dan in het begin. Iedereen die erop heeft gestaan en is verdwenen, is het niet gelukt. Ik heb de indruk dat die niet meegerekend worden.
Nee, die tel ik natuurlijk wel mee: 31 van de 1200 totaal geplaatste manuscripten is ongeveer 1 op de 38.
Dat van het inkoopproces zie ik als een flauwe smoes: wat heeft dat met het vinden van een (geschikte) uitgever te maken?
Dat verklaart inderdaad niet waarom het even kan duren voordat er een contract wordt getekend (dat heeft andere oorzaken die ik ook uitgebreid heb toegelicht, zoals je kon lezen), maar het verklaart wel waarom het een tijdje kan duren voordat een boek daadwerkelijk in de winkel ligt na het tekenen van een contract. Het feit dat daar nog met geen woord over was gerept in deze thread, geeft misschien ook wel aan dat niet iedereen zich bewust is. Dat is de reden dat ik het wilde verduidelijken en volgens mij was dat ook best duidelijk uit mijn berichten. Maar inderdaad, als je wilt kun je overal iets negatiefs in zien.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het wordt hier gebruikt in de zin van Publish On Demand: een uitgever wordt betaald door de schrijver (of derden) om het boek op de markt te brengen
Ik ken de term vooral als Printing On Demand, waarbij hij soms ook wordt uitgelegd als Publishing On Demand maar daarmee wordt bij mijn weten nog steeds hetzelfde bedoeld: het pas afdrukken van een boek als er een klantbestelling voor wordt geplaatst. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Print_on_demand

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Valentine - svp ben even serieus en zeg gewoon dat je een snelle (reclame)jongen bent die geld wil verdienen. Daar is overigens niets mis mee! Maar kom aub niet aan met humanistische praatjes dat je het zo goed voorhebt met schrijvers en hun talenten. Het is overigens natuurlijk lachwekkend om te denken dat je via een dergelijke aandelen-site op de (lezers)markt komt met je boek. De route schrijver, uitgeverij, drukkerij, boekhandelaar en boekwinkel verloopt toch echt even anders dan huub, huub, barbatruuc tenpages.com. Wat je schrijft: "Ik geloof in de kracht van de massa, ik geloof dat het publiek nieuwe, goede schrijvers kan ontdekken en dat reguliere uitgeverijen daar vaak te weinig tijd voor hebben." ... is zo algemeen, en klinkt als de heilige paus en zijn volgers naar zijn onderdanen. Hij heeft het ook allemaal goed met hen voor. Maar we weten inmiddels hoeveel het volk onder die riedel heeft geleden. Ik hoor graag zodra er een boek de top 60 komt binnenwandelen. Maar ik vrees dat het stil zal blijven rondom dit project.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat er nu heel wat minder msen op de site staan dan in het begin. Iedereen die erop heeft gestaan en is verdwenen, is het niet gelukt. Ik heb de indruk dat die niet meegerekend worden.
Nee, die tel ik natuurlijk wel mee: 31 van de 1200 totaal geplaatste manuscripten is ongeveer 1 op de 38.
Ik dacht dat er juist was geconcludeerd dat van de msen waarvan alle aandelen waren verkocht slechts enkelen al een uitgever hebben gevonden. Slechts 6 op de 1200 hebben nu een getekend contract met een uitgever (en dan heb ik het nog niet eens over wat er daadwerkelijk is uitgegeven). Dat is 1:200, ofwel een half procent. De kans bij een reguliere uitgever wordt gewoonlijk op 2 procent gezet, dat is vier keer meer. Natuurlijk hoop ik voor de andere 25 dat ze ook een getekend contract krijgen, maar je moet de huid niet verkopen voor de beer geschoten is: dat maakt je onbetrouwbaar. Het begrip Publish on Demand zou je bekend moeten zijn, vooral iemand in jouw positie. Talloze "uitgevers", meestal veredelde drukkerijen, publiceren vanalles zolang de klant betaald. Ook in oplages van meer dan 1. Net waar de klant voor wil betalen. En een hoop daarvan zullen tot alles bereid zijn als je met €10.000 aan komt zetten.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@scorpio #318 “Ik heb daarnet op de site gevonden wat er wordt gedaan als TP -ondanks de 2000 verkochte aandelen- géén uitgever voor een manuscript heeft gevonden. Ook dan krijgen de aandeelhouders hun € 5,- minus € 1,- terug.”  Dat is niet waar, als er geen uitgeverij gevonden zou worden (waar we natuurlijk niet vanuit gaan) krijgen de aandeelhouders uiteraard de gehele inleg terug. Dat lijkt me ook nogal logisch, anders zouden de aandeelhouders bij de dupe kunnen worden van het feit dat wij de schrijver niet goed weten onder te brengen.
Op de site staat het onderstaande over terugstorten van het geïnvesteerde geld, wanneer het boek niet wordt uitgegeven... - Wat gebeurt er met mijn aandelen als het boek niet wordt uitgegeven? Het geld dat je geïnvesteerd hebt in aandelen van een manuscript wordt teruggestort op je account, min € 1,- per aandeel. Je loopt dus slechts risico voor 20% van je aandelenbedrag.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inhoudelijk heb ik hier even iets aan toe te voegen maar ik ben absoluut blij dat Valentine hier zo uitgebreid antwoord geeft op onze vragen. En Zendium: blijkbaar maakt het niet uit wat ze zegt, je gelooft het toch niet. En sinds wanneer is het boekenvak niet commercieel? Alle schakels in de keten willen geld verdienen, waarom zou dat raar zijn?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de site staat het onderstaande over terugstorten van het geïnvesteerde geld, wanneer het boek niet wordt uitgegeven... - Wat gebeurt er met mijn aandelen als het boek niet wordt uitgegeven? Het geld dat je geïnvesteerd hebt in aandelen van een manuscript wordt teruggestort op je account, min € 1,- per aandeel. Je loopt dus slechts risico voor 20% van je aandelenbedrag.
Goed punt, Schorpio. Daarmee doelden we op het geval niet alle aandelen zijn verkocht (zie vergelijkbaar vraag/antwoord onder het kopje Schrijver) maar het is inderdaad erg onduidelijk geformuleerd, je zou het ook kunnen interpreteren als 'wanneer er geen uitgever wordt gevonden'. Zoals ik eerder aangaf, als het boek er niet komt maar wel alle aandelen zijn verkocht, krijgen de aandeelhouders uiteraard de volledige aandeleninleg terug. Ik heb de formulering zojuist aangepast naar onderstaande, dat is duidelijker lijkt me? -Wat gebeurt er met mijn aandelen als het manuscript niet alle aandelen verkoopt en dus niet wordt uitgegeven? Het geld dat je geïnvesteerd hebt in aandelen van een manuscript wordt teruggestort op je account, min € 1,- per aandeel. Je loopt dus slechts risico voor 20% van je aandelenbedrag. Het geld in je account kun je gebruiken voor de aanschaf van nieuwe aandelen of producten in de e-shop. Of je kunt het laten uitkeren naar je bankrekening met een minimumbedrag van € 10,-.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inhoudelijk heb ik hier even iets aan toe te voegen maar ik ben absoluut blij dat Valentine hier zo uitgebreid antwoord geeft op onze vragen. En Zendium: blijkbaar maakt het niet uit wat ze zegt, je gelooft het toch niet. En sinds wanneer is het boekenvak niet commercieel? Alle schakels in de keten willen geld verdienen, waarom zou dat raar zijn?
Marjan, dank voor je vriendelijke reactie. Het was inderdaad een behoorlijk uitgebreid antwoord maar hopelijk heb ik daarmee zoveel mogelijk zaken kunnen verduidelijken. En ik ben met je eens dat alle schakels in de keten een commercieel oogmerk hebben - en gelukkig maar, want anders hadden al die uitgevers, boekhandels, agenten etc. geen bestaansrecht. Een winstoogmerk én het beste voor hebben met je schrijvers (en overige gebruikers) kan volgens mij prima samengaan. Natuurlijk denken we ook na over op welke wijze we onze dienst kunnen verbeteren. Begin dit jaar heb ik bijvoorbeeld een fulltime 'Uitgeefmanager' aangenomen die zich richt op het sneller onderbrengen van onze auteurs bij uitgeverijen (en ook de eerste redactionele begeleiding doet, in sommige gevallen samen met een team van goede freelance redacteuren). Dat onderbrengen van auteurs ging inderdaad nog niet zo snel als ik zou willen, maar onze nieuwe Uitgeefmanager doet heel goed werk en ik verwacht dat we de komende weken weer een aantal nieuwe uitgeefcontracten zullen tekenen. Daarnaast zullen we op de website de komende weken ook een paar nieuwe partneruitgeverijen bekend maken, wat natuurlijk ook helpt om de boeken sneller de winkel in te krijgen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Even recapituleren:
heb je een voorkeur voor een bepaalde uitgeverij, en is die voorkeur te realiseren via TP?
Natuurlijk heb je als schrijver je voorkeuren voor uitgevers en hoef je niet een uitgever te accepteren, waarin je niks ziet.
Maar dat is geen antwoord op de vraag. Ik vroeg niet of jij – als debutant – een uitgever kunt / mag weigeren (en zou je zoiets doen nadat al je aandelen verkocht zijn? Neen toch, want dan laat je een geboden kans lopen). Ik vroeg of de uitgever van je voorkeur te realiseren is via TP, en daaruit vloeit natuurlijk de vraag voort in hoeverre TP zich daarvoor inspant, en de door jou verkozen uitgever jouw werk wil uitbrengen. Wat ik bedoel te zeggen, is: stel, jij wilt dat je werk wordt uitgegeven via uitgeverij X (de beste van de stapel), hoe groot is de kans dat het bij X uitkomt? <- met behulp van Ten Pages.
Als schrijver word je bij TenPages.com nooit verplicht het via een bepaalde uitgeverij uit te geven. Wij hebben er geen baat bij om jou als schrijver bij een uitgeverij onder te brengen die je niet aanspreekt, want dan ga je als schrijver toch ook niet je best doen? En als je het als schrijver per se alsnog zelf wil aanbieden, dan moet je dat gewoon doen en zullen wij je niet tegenhouden – ook daarvoor geldt dat het nogal onzinnig zou zijn als we schrijvers tegen hun zin in een richting op duwen.
Niet tegen hun zin, maar vóór hun zin, dus in de richting die de auteur zelf wenselijk vindt. De vraag is of dat kan. Niet of Ten Pages je zal tegenhouden – nee, of Ten Pages daarin actief ondersteunt. En natuurlijk is de volgende vraag: waarom zou een auteur Ten Pages nodig hebben om die ene uitgever te vinden voor zijn werk (als dat werk goed is), aangezien we weten dat uitgevers over het algemeen al de manuscripten die ze toegezonden krijgen, op zijn minst inzien – en dus beoordelen (ook al zijn ze met een matig of slecht manuscript snel klaar). Ten Pages stelt zich op als een tussenpersoon, maar zijn er garanties? Zo ja, welke? Die garanties bepalen namelijk het bestaansrecht van Ten Pages. En als er geen garanties zijn, wat heb je er dan aan om je aan Ten Pages te verbinden? Dat een gerenommeerde uitgeverij over de streep wordt getrokken met een paar duizendjes om een debuut uit te brengen, is een sprookje. Gerenommeerde uitgevers trekken hun eigen spoor, en een paar duizendjes ten behoeve van die ene debuterende auteur doen er echt niet toe. Bij gerenommeerde uitgevers gaat het om miljoenen. En daar wordt keihard voor gewerkt. Mijn punt, afsluitend: uitgevers hebben Ten Pages niet nodig, en goede auteurs evenmin. Waarom is Ten Pages er dan?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thérèse Ik begrijp je gedachte. Maar sommige uitgeverijen krijgen wel 10 manuscripten per dag en soms lopen ze maanden achter en hebben ze zelfs geen tijd om enkele bladzijden te lezen. Het is vervelend, maar het is wel de realiteit. Het is voor uitgeverijen bovendien soms lastig om in te schatten of er een lezersmarkt is voor een bepaald debuut. Getuige ook het feit dat diverse inmiddels bekende schrijvers moeite hadden een uitgever te vinden. TenPages.com doet in feite niets anders dan polsen of er animo is onder lezers, en daarmee ook het financieel risico verkleinen voor het uitgeven van een debuut. De lezers die vanaf het begin vertrouwen hadden door 'aandelen' te kopen, delen vervolgens mee in de opbrengst. Bij grote boekenuitgeverijen gaat het inderdaad om miljoenen euro's omzet, maar dat neemt niet weg dat die miljoenen over het algemeen verdiend worden door slechts enkele bestsellerauteurs, die ook de 'begroting' voor de overige schrijvers moeten rondmaken omdat er op die boeken niets wordt verdiend (of verlies wordt gemaakt). Uitzonderingen daargelaten wordt er aan debutanten meestal niet veel verdiend door uitgeverijen - daarom is het ook zo lastig om door te breken rechtstreeks bij een uitgeverij. Een ander voordeel van TenPages.com dat wij van verschillende uitgeverijen horen, is dat er via de website ook een groep 'nieuwe' schrijvers wordt aangeboord, die misschien (uit bescheidenheid, ongeduld, angst, luiheid, aversie tegen traditionele wegen of wat dan ook) nog geen manuscript heeft opgestuurd maar wel degelijk een talentvol schrijver kan zijn. Ruim de helft van de 31 schrijvers die alle aandelen hebben verkocht, had nog geen werk opgestuurd naar uitgeverijen. Wat natuurlijk niet betekent dat je geen kans maakt als je het al wel hebt opgestuurd, want ook uitgeverijen - hoe goed ook - hebben het niet altijd bij het juiste eind en missen weleens iets (wat trouwens ook het geval is bij TenPages.com, dat geldt voor elk systeem). Nog even terugkomend op je eerste punt: we kunnen niet 100% de garantie geven dat exact die uitgeverij die je wil, ook je werk gaat uitgeven als je alle aandelen via TenPages.com hebt verkocht, maar we doen daar natuurlijk wel ons best voor (dus ondersteunen actief). En het boekenvak is een klein wereldje en we hebben met veel meer uitgeverijen dan onze partners contact. We zullen je uiteraard niet onderbrengen bij een uitgeverij die jou als schrijver niet aanspreekt, want die keuze gaat in overleg waarbij de schrijver het laatste woord heeft. Hopelijk wat duidelijker zo!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik begrijp jouw gedachte ook, Valentine, en ik ga er nog even op in, voordat ik ga slapen:
Het is voor uitgeverijen bovendien soms lastig om in te schatten of er een lezersmarkt is voor een bepaald debuut.
Dat klopt, maar 200 aandeelhouders 'garanderen' maar een zeer kleine markt. Ze hebben bovendien geïnvesteerd - waar zit de rest van de markt? Die kan Ten Pages niet laten zien. Toch?
Getuige ook het feit dat diverse inmiddels bekende schrijvers moeite hadden een uitgever te vinden.
Dat feit ken ik niet.
TenPages.com doet in feite niets anders dan polsen of er animo is onder lezers, en daarmee ook het financieel risico verkleinen voor het uitgeven van een debuut. De lezers die vanaf het begin vertrouwen hadden door 'aandelen' te kopen, delen vervolgens mee in de opbrengst.
Dat zijn er maar 200 toch (nogmaals).
Ruim de helft van de 31 schrijvers die alle aandelen hebben verkocht, had nog geen werk opgestuurd naar uitgeverijen.
Ik vraag me af waarom ze het dan wel naar TenPages hebben gestuurd? En aandelen verkopen is één - ik zeg niet dat het gemakkelijk is - maar aandelen verkopen staat niet gelijk aan een goed boek schrijven. Het staat alleen gelijk aan verkochte aandelen <- goed gecollecteerd door de auteur. Tot slot:
We zullen je uiteraard ook nooit onderbrengen bij een uitgeverij die jou als schrijver niet aanspreekt, want die keuze gaat in overleg waarbij de schrijver het laatste woord heeft.
Dit staat in contrast met wat je eerder schreef:
Getuige ook het feit dat diverse inmiddels bekende schrijvers moeite hadden een uitgever te vinden.
Daar had de uitgeverij het laatste woord. Maar ik zei dat ik dat feit niet kende, dus ik kan het moeilijk als argument gebruiken - maar ik kan wel een en een bij elkaar optellen. Kortom, ik ben nog niet overtuigd, maar laat ik nu maar gaan zzzzlapen. :) Welterusten!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan begrijpen we elkaar in elk geval, dat is al een begin! ;)
Ik begrijp jouw gedachte ook, Valentine, en ik ga er nog even op in, voordat ik ga slapen:
Het is voor uitgeverijen bovendien soms lastig om in te schatten of er een lezersmarkt is voor een bepaald debuut.
Dat klopt, maar 200 aandeelhouders 'garanderen' maar een zeer kleine markt. Ze hebben bovendien geïnvesteerd - waar zit de rest van de markt? Die kan Ten Pages niet laten zien. Toch?
Het is inderdaad een kleine deel van de totale mogelijke groep lezers en niet alomvattend, maar het feit dat zo'n 200 lezers bereid zijn samen tienduizend euro te investeren zegt wel iets (en ook niet alles hoor). Bovendien hebben uitgevers vaak geen direct contact met lezers en op deze manier worden er dus in een vroeg stadium al lezers ('ambassadeurs') bij een boek betrokken. Natuurlijk moet een uitgeverij zeker ook geloven in de inhoud, maar die groep 'fans' geeft een debutant voor een uitgeverij wel al een voorsprong t.o.v schrijvers die 'vanaf nul beginnen met lezers bereiken' wanneer hun boek uitkomt.
Getuige ook het feit dat diverse inmiddels bekende schrijvers moeite hadden een uitgever te vinden.
Dat feit ken ik niet.
Dat komt echt verrassend vaak voor, in allerhande genres, bijv. Harry Mülisch (23 uitgeverijen!), Tessa de Loo (20), Sonja Bakker (4 en toen in eigen beheer), JK Rowling (11), Stephen King (oa 2x Doubleday), Gárcia Márquez (7 jaar gezocht), Robert Vuijsje (bijna 20 meen ik) etc.
Ruim de helft van de 31 schrijvers die alle aandelen hebben verkocht, had nog geen werk opgestuurd naar uitgeverijen.
Ik vraag me af waarom ze het dan wel naar TenPages hebben gestuurd? En aandelen verkopen is één - ik zeg niet dat het gemakkelijk is - maar aandelen verkopen staat niet gelijk aan een goed boek schrijven. Het staat alleen gelijk aan verkochte aandelen <- goed gecollecteerd door de auteur.
De reden van deelname verschilt natuurlijk, voor sommigen omdat het laagdrempeliger is, omdat je sneller (online) feedback krijgt, omdat je gelooft in het concept meer dan in de traditionele weg, dat is voor iedere schrijver weer anders. Je zou het ze eigenlijk zelf moeten vragen ;) Ik ben er wel van overtuigd dat je als schrijver geen 2000 aandelen in je manuscript kunt verkopen, als het slecht is en inhoudelijk niemand aanspreekt. Het is volgens mij een combinatie van je werk promoten (daar moet je inderdaad van houden als auteur, maar dat gaan uitgeverijen ook steeds meer van auteurs verlangen getuige bijv. de woorden van Lex Janssen/Arbeiderspers die eerder werden aangehaald) én een goed boek schrijven. 'Goed' is natuurlijk een subjectief begrip, er zijn honderdduizenden lezers die 'Komt een vrouw bij de dokter' goed vinden, maar mij deed het niets. Neemt overigens niet weg dat ik ook voor zo'n auteur bewondering heb, omdat hij toch weer meer dan een miljoen Nederlanders aan het lezen bracht en het hoeft ook niet allemaal hoogstaande literatuur te zijn.
Tot slot:
We zullen je uiteraard ook nooit onderbrengen bij een uitgeverij die jou als schrijver niet aanspreekt, want die keuze gaat in overleg waarbij de schrijver het laatste woord heeft.
Dit staat in contrast met wat je eerder schreef:
Getuige ook het feit dat diverse inmiddels bekende schrijvers moeite hadden een uitgever te vinden.
Daar had de uitgeverij het laatste woord. Maar ik zei dat ik dat feit niet kende, dus ik kan het moeilijk als argument gebruiken - maar ik kan wel een en een bij elkaar optellen.
Daar hebben we het denk ik over iets anders, ik bedoel dat de schrijver het laatste woord heeft in de keuze voor uitgeverij in die zin dat hij als er keuze is tussen meerdere (zoals we nu bijv. bij Knof hebben, en bij Benn Flore hadden) dat de schrijver dan zelf kiest en niet TenPages.com. En dat we zijn voorkeur van tevoren serieus nemen natuurlijk, maar de uitgeverij besluit natuurlijk of hij iets wel of niet wil uitgeven. Welterusten terug!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Getuige ook het feit dat diverse inmiddels bekende schrijvers moeite hadden een uitgever te vinden.
Dat feit ken ik niet.
Sorry, Therese, ik meen me te herinneren dat je al iets langer meeloopt in het boekenvak. Nu doe je net alsof kwaliteit altijd automatisch tot uitgave leidt. :confused: Het lijkt me prima om kritisch te zijn op nieuwe initiatieven. Ik was in het begin zelf ook zeer kritisch. De toon werd al gezet toen ik een mail kreeg, voorafgaand aan de lancering, dat ik nu ontdekt was en wellicht zelfs bij een reguliere uitgever binnen zou kunnen komen. Ik had er al een stuk of wat waar ik voor publiceerde :\\ Maar nu het eenmaal draait, vind ik het zo gek nog niet. Ik herzie mijn mening een beetje. Uiteraard staan er op de site veel wannabee schrijvers die beter direct naar een POD-bedrijf kunnen rennen en het liefst niet meer dan 20 exemplaren voor eigen familie zouden moeten laten drukken. Maar het is blijkbaar ook een weg voor andere wat meer getalenteerde schrijvers. Wat is er mis mee als die het via deze weg proberen? Misschien hadden ze het na lang leuren ook zelf voor elkaar gekregen bij een reguliere uitgever. Misschien ook niet. Ik denk dat er erg veel ongepubliceerd werk in kasten blijft liggen, omdat mensen de strijd om binnen te komen opgeven of niet eens aan durven te gaan. Dan is Tenpages denk ik een van de intitiatieven die een begaanbare weg zouden kunnen zijn voor die schrijvers. Er zijn ook schrijvers blijkbaar die via Tenpages hun idee polsen bij publiek door er tien pagina's van te schrijven en het idee pas uit te werken als er aandeelhouders enthousiast worden. Ook een weg die men kan gaan. Ik vind daar wel iets voor te zeggen. Ploeter je tenminste niet een jaar op een product om het daarna in de la te leggen. Weinig mis mee, denk ik, en dat Tenpages er dan zelf geld aan verdient, lijkt me ook fair, het is hun stiel. Je richt een bedrijf op, je biedt iets aan tegen een prijs en de mensen die het willen kopen, tegen die prijs, betalen dat. Zo gaat het in alle handel. Het lijkt er in discussies hier soms op dat je alleen een boek en een schrijver kunt waarderen als hij/zij het op eigen kracht bij een uitgeverij heeft geregeld. Ik kan je zeggen dat er van die mensen die dat voor elkaar hebben gekregen ook heel wat geflopt zijn. Hun boeken liggen soms ook binnen een of twee jaar bij de ramsj. Hoe goed waren ze dan? Zelf binnen komen bij een uitgever is niet altijd een synoniem voor kwaliteit. Niet-binnenkomen ook niet een synoniem voor bagger. Er komen trouwens ook boeken onterecht snel bij de ramsj. Die waren wel goed, maar de uitgever vermarkte ze blijkbaar niet goed. :( Maar er worden ook boeken onterecht niet uitgegeven. En misschien vinden een paar van die boeken hun weg via Tenpages. Niets mis mee, lijkt me. Ook Tenpages zal kwalitatief goede boeken genereren en daarnaast boeken die ik zelf niet zou willen lezen/hebben. Maar ik begrijp niet echt goed waarom je (nog) zo fel reageert op het initiatief nu je eenmaal ziet hoe het werkt.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb, na alles redelijk grondig te hebben gelezen, nog een tweetal vragen aan Valentine: Als ik #403 nu goed begrijp, hebben alle manuscripten* die niet binnen nu en die 5 weken waarover jij het had, bij een uitgever liggen, geen enkele kans meer om voor januari 2012 te worden uitgegeven? (*voor alle duidelijkheid, ik spreek steeds alleen over die MS-en waarvan alle aandelen op tijd waren verkocht.) En de tweede vraag geldt die zin uit de 'veelgestelde vragen', over die 8 maanden die de schrijver mag doorschrijven onder begeleiding van een redacteur van een gerenommeerde uitgever. Ik heb steeds begrepen dat dit iemand zou zijn van de uiteindelijke uitgeverij. Als ik het nu opnieuw lees, is dat inderdaad niet wat er staat. Betekent dat dan in de praktijk, dat er, wanneer er dan eindelijk (want dat woord mag ik hier toch wel gebruiken, hè?) een uitgever is gevonden, de redacteur van die uitgever wéér een rondje herschrijven op kan leveren? En omdat het vaak ook een kwestie is van smaak, dat dit zelfs heel drastisch kan afwijken van eerder redactiewerk?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik begrijp jouw hele reactie niet, Zjors. :confused: We stellen vragen, we krijgen antwoorden. Om in te gaan op het citaat dat je quote, en het antwoord van Valentine, geloof ik niet dat 'een' Mulisch of 'een' De Loo en de andere schrijvers die ze noemde, TenPages zouden inschakelen om hun werk aan de man te krijgen. Dergelijke auteurs zie ik daar ook niet staan. Maar om er zekerheid over te krijgen, zou je het de betrokkenen voor zover mogelijk, zelf moeten vragen. Ik kan alleen voor mezelf zeggen: ik zou het niet doen. En jij? Edit: ik wilde nog hierop reageren, ook, maar werd onderbroken:
Nu doe je net alsof kwaliteit altijd automatisch tot uitgave leidt.
Daar is jouw werk toch het sprekende voorbeeld van? Auteurs met iets in hun mars hebben geen Ten Pages nodig, en uitgevers hebben jouw werk ook wel gevonden - en uitgebracht. Vandaar dat ik jouw reactie - ook voor de rest - gewoon helemaal niet kan plaatsen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors Fijn dat je wat minder kritisch bent dan in het begin en ook de voordelen ziet, dat vind ik goed om te horen. :)
Ik heb, na alles redelijk grondig te hebben gelezen, nog een tweetal vragen aan Valentine: Als ik #403 nu goed begrijp, hebben alle manuscripten* die niet binnen nu en die 5 weken waarover jij het had, bij een uitgever liggen, geen enkele kans meer om voor januari 2012 te worden uitgegeven? (*voor alle duidelijkheid, ik spreek steeds alleen over die MS-en waarvan alle aandelen op tijd waren verkocht.) En de tweede vraag geldt die zin uit de 'veelgestelde vragen', over die 8 maanden die de schrijver mag doorschrijven onder begeleiding van een redacteur van een gerenommeerde uitgever. Ik heb steeds begrepen dat dit iemand zou zijn van de uiteindelijke uitgeverij. Als ik het nu opnieuw lees, is dat inderdaad niet wat er staat. Betekent dat dan in de praktijk, dat er, wanneer er dan eindelijk (want dat woord mag ik hier toch wel gebruiken, hè?) een uitgever is gevonden, de redacteur van die uitgever wéér een rondje herschrijven op kan leveren? En omdat het vaak ook een kwestie is van smaak, dat dit zelfs heel drastisch kan afwijken van eerder redactiewerk?
@Janheij In elk geval leuk dat je uitgebreid hebt gelezen, daar schreef ik het voor! ;) Je eerste vraag: dat klopt inderdaad, in principe moeten de contracten voor uitgaven t/m januari 2012 binnen een week of 5 (gemiddeld) getekend zijn, wil je nog meegaan in de reguliere aanbieding naar de boekhandel. Er zijn wel twee uitzonderingen: - sommige, vaak kleinere uitgeverijen houden zich wat minder aan die cycli, omdat ze een groot deel van hun oplages via het niet standaard-boekhandelskanaal verkopen. - En soms besluit een uitgeverij ook een titel op 'na-aanbieding' mee te nemen. Dan is het goed verkrijgbaar krijgen in de boekhandels wel een uitdaging, maar bij sommige boeken waarvan ze veel verwachten doen ze dat wel. Bijv. ook met titels die verbonden zijn met de actualiteit, die komen vaak op vrij korte termijn uit, of omdat ze heel erg geloven in een boek en verwachten dat ze de boekhandel wel meekrijgen. Maar dat zijn wel uitzonderingen hoor, in de basis houden de meer klassieke uitgeverijen zich aan die vaste inkoopcycli. En je tweede vraag: daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven, dat hangt erg af van het boek. Sommige boeken hebben we verkocht voordat er überhaupt 1 letter is geredigeerd en terwijl er pas enkele tientallen pagina's af waren (komt m.n. voor bij non-fictie). In het andere, uiterste geval ronden schrijvers het werk af onder begeleiding van onze redactie en maken dan ook nog een extra slag met een redacteur van een uitgeverij. De redactionele input kan zeker wát afwijken, maar vaak zitten verschillende redacteuren op dezelfde lijn omdat je toch uitgaat van een aantal basiszaken, zoals (in geval van fictie) hoe is de spanningsopbouw, zijn de personages voldoende en logisch uitgewerkt enz. Iedere redacteur legt natuurlijk andere accenten maar tot nu toe zien we dat redacteuren van uitgeverijen en die van ons (waarvan een deel ook voor diezelfde uitgeverijen werkt(e)) vrij goed op dezelfde lijn zitten. Schrijver Knof is denk ik een goed voorbeeld: hij heeft vanuit onze redactie intensieve begeleiding gehad bij het schrijven van zijn roman. Hij had pas 15 pagina's af toen hij alle aandelen had verkocht. In het begin, vlak nadat het 'uitverkocht' was, spraken we met uitgeverijen die aangaven er nog weinig mee te kunnen omdat zelfs de structuur en vorm nog niet voldoende bekend was. Nu, na die intensieve begeleiding en nu er een heel goed en 'af' manuscript ligt, waren er meerdere uitgeverijen geïnteresseerd in het uitgeven van zijn boek. Stuk voor stuk gaven die aan dat er nauwelijks meer geredigeerd hoeft te worden wat hen betreft. In zijn geval is het redactionele werk dus wat 'naar voren' getrokken, het heeft best wel een tijdje geduurd (de meeste schrijvers hebben meer gereed als ze iets op TenPages.com plaatsen). Maar zo kan het ook, nu is hij zo goed als klaar met schrijven en schaven en kan hij zich op korte termijn gaan richten op zijn tweede boek (waarvoor hij ook al meteen een contract krijgt). Maar het hangt dus erg van het geval af. Wij overleggen natuurlijk met de schrijver wat zijn/haar voorkeur heeft en doen ook aanbevelingen, die uiteenlopen van 'we gaan het direct met uitgevers bespreken' tot 'we denken dat het verstandig is eerst wat meer te schrijven/schaven'. Zoals gezegd hangt het ook vaak van het genre af, een uitgeverij leest een non-fictiewerk toch graag helemaal 'af' terwijl dat bij non-fictie vaak wat minder noodzakelijk is. Beetje verhelderd zo?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp jouw hele reactie niet, Zjors. :confused: We stellen vragen, we krijgen antwoorden. Om in te gaan op het citaat dat je quote, en het antwoord van Valentine, geloof ik niet dat 'een' Mulisch of 'een' De Loo en de andere schrijvers die ze noemde, TenPages zouden inschakelen om hun werk aan de man te krijgen. Dergelijke auteurs zie ik daar ook niet staan. Maar om er zekerheid over te krijgen, zou je het de betrokkenen voor zover mogelijk, zelf moeten vragen. Ik kan alleen voor mezelf zeggen: ik zou het niet doen. En jij? Edit: ik wilde nog hierop reageren, ook, maar werd onderbroken:
Nu doe je net alsof kwaliteit altijd automatisch tot uitgave leidt.
Daar is jouw werk toch het sprekende voorbeeld van? Auteurs met iets in hun mars hebben geen Ten Pages nodig, en uitgevers hebben jouw werk ook wel gevonden - en uitgebracht. Vandaar dat ik jouw reactie - ook voor de rest - gewoon helemaal niet kan plaatsen.
Jammer dat we elkaar niet begrijpen :confused: Auteurs zoals jij ze noemt konden destijds niet via een Tenpagesformule, want die was er niet. Nu zullen ze dat uiteraard niet meer doen. Ik zie Tenpages ook meer voor starters dan voor gevestigde auteurs. Ik zou het zelf nu ook niet meer doen, na ongeveer 25 uitgaven. Maar als ik nog moest starten met publiceren wellicht wel. En wat mijn werk betreft heb ik (naast kwaliteit :p ) een heleboel mazzel en af en toe kruiwagens nodig gehad. In veel gevallen had het kwartje net zo goed anders kunnen rollen. En ik heb me zelf heel pro-actief op moeten stellen, iets wat niet iedereen in zijn mars heeft of wil doen. En ik had 'onderzoekvaardigheden' en een marketingverleden waardoor ik af en toe een potentiele 'markt' kon ontdekken. En een berg vrije tijd. :p Kwaliteit alleen is nooit voldoende om gepubliceerd te worden. Denk ik. Als je dan niet die mazzel en die pro-actieve houding hebt, zou het zelfs met een kwalitatief goed manuscript wel eens moeilijk kunnen zijn. En dan zou Tenpages een van de wegen kunnen zijn waarlangs het wel lukt. Misschien.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ander aspect van TenPages is nog een beetje onderbelicht gebleven. De spanning. De vraag óf het gaat lukken. Of de promotiemiddelen die je inzet hun vruchten afwerpen. Ik vond het zelf leuk en spannend om dagelijks te zien of er weer aandelen waren verkocht. Maar ik heb dan ook een marketing-/communicatieachtergrond, misschien maakt dat het verschil.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ander aspect van TenPages is nog een beetje onderbelicht gebleven. De spanning. De vraag óf het gaat lukken. Of de promotiemiddelen die je inzet hun vruchten afwerpen
Wat heeft dat er mee te maken? Het is duidelijk dat hippe marketingmedewerkers met een lekker uitgebreid netwerk meer kans maken bij TP dan een goede schrijver die te introvert is voor de promotie van zijn eigen boek. Die laatste groep kent de spanning van opsturen naar een uitgever en op de afwijzing wachten. Als lezer zit ik te wachten op goede schrijvers, niet op kekke marketeers.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ander aspect van TenPages is nog een beetje onderbelicht gebleven. De spanning. De vraag óf het gaat lukken. Of de promotiemiddelen die je inzet hun vruchten afwerpen
Wat heeft dat er mee te maken? Het is duidelijk dat hippe marketingmedewerkers met een lekker uitgebreid netwerk meer kans maken bij TP dan een goede schrijver die te introvert is voor de promotie van zijn eigen boek. Die laatste groep kent de spanning van opsturen naar een uitgever en op de afwijzing wachten. Als lezer zit ik te wachten op goede schrijvers, niet op kekke marketeers.
Beide aspecten zijn onontbeerlijk, zowel een goed boek als actieve promotie. Uitgevers vinden het over het algemeen ook belangrijk dat je je als auteur inspant om eigen werk onder de aandacht te brengen, dat je je als auteur bekend maakt bij je (potentiële) lezers. Je kunt wel aangeven dat je zit te wachten op goede schrijvers, maar als je niet weet dat die schrijvers bestaan kun je ook hun boeken niet lezen. Misschien heb jij een wat romantischer beeld van het schrijversvak, terwijl dat uiteindelijk ook gewoon om lezersbereik draait. En dat de auteur daar een steentje aan bijdraagt, lijkt mij persoonlijk niet zo gek. Online gaat daarin een steeds belangrijker rol spelen, misschien is dat ook wat je tegenstaat. Neemt overigens niet weg dat ik met je eens ben dat TenPages.com voor erg introverte auteurs inderdaad minder geschikt is, of dat die in elk geval wat minder kans hebben als ze zelf niets doen om hun boek onder de aandacht van lezers te brengen. Maar dat hebben ze dus wellicht ook bij een uitgeverij.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ander aspect van TenPages is nog een beetje onderbelicht gebleven. De spanning. De vraag óf het gaat lukken. Of de promotiemiddelen die je inzet hun vruchten afwerpen
Wat heeft dat er mee te maken? Het is duidelijk dat hippe marketingmedewerkers met een lekker uitgebreid netwerk meer kans maken bij TP dan een goede schrijver die te introvert is voor de promotie van zijn eigen boek. Die laatste groep kent de spanning van opsturen naar een uitgever en op de afwijzing wachten. Als lezer zit ik te wachten op goede schrijvers, niet op kekke marketeers.
Dat heeft er alles mee te maken, want het is onderdeel van het concept en het maakt het voor sommige mensen extra leuk. Anderen spreekt het juist helemaal niet aan, maar dat heb je altijd als je je kop boven het maaiveld uitsteekt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat hebben ze dus wellicht ook bij een uitgeverij.
Het is makkelijker één uitgever tegelijk zorgvuldig te benaderen dan bij bekenden en wildvreemden te bedelen om een risicovolle investering in een vooralsnog dubieuze onderneming (ik heb nog steeds geen financiële bijsluiter gevonden over het beleggingsproduct). Bij een echte uitgeverij zijn er professionals die een marketingplan uitdenken en tips kunnen geven over hoe je zelf het beste je boek kunt promoten. Sterker nog: als je zelf de promotie moet doen, waarom heb je dan nog een uitgever voor nodig?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik staak de discussie. Voor mijzelf is het sowieso niet zo interessant omdat ik veel liever in nog wat magazines 'mijn ei leg' dan in een bundel of zo. De mensen hier hebben nu in ieder geval een beetje meer helderheid waar ze mee in zee gaan, als ze dat willen. En als ze daar heil in zien, hebben ze mijn zegen. We kunnen nog hele vellen volschrijven over de voors en de tegens, dit is niet het eerste nieuwe initiatief waarover dat op dit forum is gebeurd. Ik wacht gewoon verder af wat er gebeurt. We zien het wel, dus. De tijd zal het leren.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schlimazlnik Ik schreef niet dat je als auteur alle promotie zelf moet doen, maar dat uitgeverijen het prettig vinden als je je als auteur zichtbaar maakt voor lezers. Meer 'bijdragen aan de promotie' (en dan steeds meer via het online kanaal) dan daadwerkelijk zelf persberichten gaan uitsturen, advertenties gaan ontwerpen oid. Dat laatste lijkt me inderdaad geen logische taak van de auteur. Vwb je opmerking over beleggingsproduct: de dienstverlening van TenPages.com kwalificeert niet als beleggingsproduct en dat is (vanzelfsprekend) afgestemd met de AFM. Maar toch bedankt voor je vertrouwen. ;) Laten we het daar maar bij laten, volgens mij bleek al eerder dat jij andere opvattingen hebt van hoe dingen werken dan ik. Kunnen we telkens nieuwe details gaan discussiëren maar dat heeft volgens mij niet zoveel zin. Blijkbaar past een uitgeverij rechtstreeks beter bij je, dat is toch ook prima?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik staak de discussie. Voor mijzelf is het sowieso niet zo interessant omdat ik veel liever in nog wat magazines 'mijn ei leg' dan in een bundel of zo. De mensen hier hebben nu in ieder geval een beetje meer helderheid waar ze mee in zee gaan, als ze dat willen. En als ze daar heil in zien, hebben ze mijn zegen. We kunnen nog hele vellen volschrijven over de voors en de tegens, dit is niet het eerste nieuwe initiatief waarover dat op dit forum is gebeurd. Ik wacht gewoon verder af wat er gebeurt. We zien het wel, dus. De tijd zal het leren.
Dat is geloof ik de eerste keer dat ik het echt 100% met je eens ben, janheij ;) Succes met het schrijven voor de magazines!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij een echte uitgeverij zijn er professionals die een marketingplan uitdenken en tips kunnen geven over hoe je zelf het beste je boek kunt promoten. Sterker nog: als je zelf de promotie moet doen, waarom heb je dan nog een uitgever voor nodig?
Denk je? Verwacht jij echt dat uitgevers voor iedere auteur geweldige marketing gaan doen?? Dream on! Mijn ervaring is heel anders: er kon nog net een persbericht af, meer niet. En dat was dus regulier he. Je zult als auteur bij een reguliere uitgeverij ook zelf aan de bak moeten om promotie te doen. En niet zo'n klein beetje ook.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk je? Verwacht jij echt dat uitgevers voor iedere auteur geweldige marketing gaan doen?? Dream on! Mijn ervaring is heel anders: er kon nog net een persbericht af, meer niet. En dat was dus regulier he.
Om te beginnen kun je jezelf promoten met "Bekende uitgever X heeft mijn boek uitgebracht". Dat is al wat anders dan "wil je 5 piek dokken voor het boek dat ik wil uitgeven?" Ten tweede sta je daar in de fondslijst en vermoedelijk ook op de website van de uitgever. Dus hoef je zelf geen website te knutselen, of wel, met een link naar je uitgever waar het boek besteld kan worden (of de bekende (online) boekhandel). Ten derde heb je, als je bent uitgegeven, een concreet product in handen, als het goed is een boek dat netjes is opgemaakt, met een aantrekkelijke kaft en dergelijke. Dat is makkelijker te promoten dan een digitaal bestand waar nooit een professional naar heeft gekeken. Dat je dan als klap op de vuurpijl ook nog een persbericht krijgt, is helemaal fantastisch, want dan hoef je de bladen alleen maar aan te schrijven en daaraan te refereren als binnenkomer, in plaats van een "u kent mij nog niet, maar..."