Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ze zich niet hadden willen laten afkopen, hadden ze niet in zee moeten gaan met tenpages... Maar dat van die rente klopt wel ja.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgevers gaan voor kwaliteit lijkt me.
Is dat zo? Heb je wel eens in de boekhandel rondgekeken wat er zoal verschijnt. De relatie tussen uitgeven en kwaliteit bestaat niet.
Jammer dat je zo denkt. Ik heb het misschien te algemeen gesteld. Een aantal uitgevers gaat gelukkig nog voor kwaliteit.
En als later blijkt dat deze boeken dan niet verkopen, dan zal TP snel ten onder gaan.
TP verdient niet aan de boekverkoop, maar aan de verkoop van aandelen. Dus die blijven gewoon verdienen zolang er schrijvers en beleggers zijn die in het sprookje geloven.
Maar wel door de belofte dat het boek uitgegeven wordt. Als de uitgevers zich terugtrekken...

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgevers gaan voor kwaliteit lijkt me.
Is dat zo? Heb je wel eens in de boekhandel rondgekeken wat er zoal verschijnt. De relatie tussen uitgeven en kwaliteit bestaat niet.
Jammer dat je zo denkt.
Ter voorkoming van misverstanden: ik bedoel niet dat er geen kwalitatief goede boeken worden uitgegeven (gelukkig is dat wel zo) of dat uitgevers met opzet slechte boeken uitbrengen. Wat ik bedoel is dat het onmogelijk is om als uitgever algemene criteria te hanteren voor wat kwaliteit is. Bewijs: vaak worden goede debuten niet afgewezen (Robert Vuijsje wel 20 keer geloof ik, ofwel 20 uitgevers die niet zagen wat voor goed boek het is). Idem met iets van 5 uitgevers bij Kluun. Zelfs Dan Brown moest van uitgever wisselen omdat ze het niet meer zagen zitten met hem. Omgekeerd komt ook voor. Ik zat toevallig vorig jaar in de kernjury van de NS publieksprijs. Mijn hemel: die thrillertjes. En nog verkopen ook. Het is dus niet mogelijk om te stellen: alles wat uitgegeven wordt is goed en alleen dat wat goed is wordt uitgegeven. En dus ook niet mogelijk om te zeggen: je wordt niet uitgegeven dus heb je geen kwaliteit.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn hemel: die thrillertjes. En nog verkopen ook.
Wil je dat eens toelichten? Bedoel je daarmee dat thrillers in het algemeen gewoon jouw genre niet zijn, of waren de genomineerde boeken zo slecht? Persoonlijk vind ik de uitdrukking die thrillertjes vrij denigrerend overkomen. Of zie ik dat verkeerd en komt het gewoon omdat het mijn genre is?

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn hemel: die thrillertjes. En nog verkopen ook.
Wil je dat eens toelichten?
Je hebt gelijk. Als ik zoiets beweer moet ik het kunnen verantwoorden. Thrillers gaan naar mijn idee vooral om de plot en de ontknoping - whodunnit. Literaire thrillers moeten een extra dimensie hebben. En dat trof ik niet aan. Platte karakters, slordige zinnen en clichés (een huis in Spanje is gelijk een droomhuis en werkelijk ieder dorp is pittoresk). Ik hou daar niet van. Maar aansluitend bij de discussie die ik zelf opwierp: dat is mijn mening, mijn ervaring en zegt niets over de kwaliteit van het boek, anderen kunnen en zullen het anders beoordelen (één van de thrillers won de NS publieksprijs, zo zie je maar weer.)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp het. Dank voor je toelichting. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een liefhebber ben van thrillers, maar de kwaliteit soms ver te zoeken vind. Hoofdzakelijk om de redenen die jij al aangeeft. Wat het woord literair betreft, ik ben blij dat dat woord op de covers van mijn boeken ontbreekt. Ik vind namelijk dat een thriller een thriller is en dat het woord literair niets toevoegt aan het genre. Maar goed, we dwalen af van van het onderwerp. On topic dus maar weer ;)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Johan Bordewijk en Kiksgreggel: hebben jullie het eigenlijk ook linea recta geprobeerd bij reguliere uitgevers? Sorry als het al ergens staat, dan heb ik dat over het hoofd gezien.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hopelijk is ook de kwaliteit van mijn thriller wat hoger, ik werk er hard aan! @ Thérèse, Nee, dat heb ik niet. Vanwege het simpele feit dat het gewoon nog niet genoeg 'af' was. Zoals ik al schreef, ik heb TP gebruikt als stok achter de deur, om nu ook echt wat met mijn manuscript te gaan doen. Via de klassieke weg had het anders nog wel een tijdje geduurd, denk ik.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb aandelen van mijn manuscript via TP verkocht, dus nu gaat het boek ook via hun bemiddeling gepubliceerd worden, ja.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik twijfelde even of jij het was die dit zei:
Ook voor TP-schrijvers is natuurlijk belangrijk: zorg dat je bij een goede uitgever met een dito redacteur terechtkomt! Hier heb je als schrijver uiteraard zelf invloed op.
En dat was dus zo. In # 375. Welke invloed heb je zelf op de keuze van een goede uitgever met dito redacteur? Of ik kan het ook anders vragen: heb je een voorkeur voor een bepaalde uitgeverij, en is die voorkeur te realiseren via TP?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb aandelen van mijn manuscript via TP verkocht, dus nu gaat het boek ook via hun bemiddeling gepubliceerd worden, ja.
Ik kan er zelf naar zoeken, denk ik, maar misschien weet jij het. De aandelen zijn verkocht, het boek is klaar ... stel je voor ... en 10P blijft stil. Of komt met een uitgever waarvan jij zegt ... ja.... nee! Voor 10P zijn er genoeg ontsnappingsroutes om toch niet uit te hoeven geven (niet af na acht maanden is de belangrijkste, daar kan je rekkelijk mee omgaan maar als je wilt kan je het daarop laten stranden) maar hoelang moet jij als schrijver wachten? Wanneer mag je zeggen, nou, jammer, maar nu ga ik zelf aanbieden?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, alle aandelen verkocht = uitgeven. Afspraak is afspraak en daar komt ook TP niet meer onderuit. Er is tenslotte wel 10k opgehaald bij de aandeelhouders, ook dat schept verplichtingen. Natuurlijk heb je als schrijver je voorkeuren voor uitgevers en hoef je niet een uitgever te accepteren, waarin je niks ziet. Als je er echt niet samen uitkomt, kun je misschien in goed overleg afscheid nemen (dat is zover ik weet, nog niet gebeurd), maar dan moeten alle aandeelhouders dus ook hun investering teruggestort krijgen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg het, omdat ik nog zat te denken over de vriendin van Janheij. Hoelang moet zij wachten, wat is een redelijke termijn en wat is daarover afgesproken. Het lijkt me erg moeilijk als je met het boek waarop je trots bent geen kant op kan: je bent gebonden aan 10P, en 10P komt niet in actie. Er is contractueel dus ook niets dat hen dwingt om actie te ondernemen binnen een bepaalde tijd. Als daarover geen afspraken zijn, is dan zou 10P er in principe jaren over mogen doen om een uitgever te vinden en nog steeds aan de afspraken voldoen. De aandeelhouders zullen ongetwijfelt niet verwachten rijk te worden van hun investering, maar ook zij wachten. Wat is voor hen een redelijke termijn. Jammer dat de PR van 10P helemaal goed en geweldig is, en er dan steeds haken en ogen aan de uitvoering zitten. Zonde.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een goede bekende, gelukkig geen close vriendin. Dan zat ik waarschijnlijk nl nou traantjes te drogen... TP doet net genoeg om steeds opnieuw haar hoop te voeden. En zij doet tegenover ons alsof zij erin gelooft, maar klinkt niet meer zo heel overtuigd. Zeker niet nu haar lievelingsuitgever haar heeft afgewezen. ik vind het schreeuwend zielig en als ik dan zie dat er nog steeds mensen intrappen, dan word ik boos! Ik kan niet tegen onrecht. Daarom plaatste ik ook die cijfers in #341 En stel dat het allemaal mislukt, en het geld is op? Er gaan grotere jongens failliet op dit moment, hoor! Dan krijgt niemand zijn geld terug.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janheij. Wat een vervelende situatie voor die kennis van je. Uiteraard :) ben ik benieuwd hoe eea loopt. In de voorwaarden van TP staat dat als (binnen redelijke termijn) geen enkele uitgever het manuscript wil, dat TP het dan zelf zal uitgeven. Is daar al sprake van bij die kennis van jou? En dit betekent ook: haar boek komt er gewoon.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet waarom die uitgevers mogen weigeren. Ze hebben toch die afspraak? Je gaat naar TP om uitgegeven te worden door een gerenommeerde (of in ieder geval reguliere) uitgever, je aandeelhouders dokken daarvoor, en uiteindelijk kom je alsnog bij een uitgever terecht zonder ervaring, zonder fonds en zonder netwerk... Lekkere deceptie.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij lijkt het dat het dan eerder wat zegt over de kwaliteit van de manuscripten, als de uitgeverijen het zelfs met tienduizend euro toe hun handen er nog niet aan willen branden.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben misschien minder subtiel dan Thérèse, maar als ik een uitgever was, en er komt een schrijver met een manuscript aankloppen (12 per week of zo...) en ik vind het niet goed genoeg om uit te geven, dan is het "Sorry, u past niet in ons fonds". Als diezelfde schrijver met € 10.000 euro en hetzelfde manuscript aan komt, dan is het nog steeds "Sorry, u past niet in ons fonds". Als uitgever heb je toch je fonds te beheren, daar hoort niets in waar je geen brood in ziet. Als een uitgever zo ernstig om die € 10.000 verlegen zit, is het dan nog wel de moeite om daar uitgegeven te worden? En als ik als particulier met € 10.000 over de brug kom, wil gerenommeerde/reguliere uitgever X mij dan wel uitgeven? En als ik 100 mailtjes van fans meestuur? Dan wordt het POD - wel duur, maar toch... en ik denk dat geen uitgever daarin trapt. Ik heb ook nog niets gehoord over die redacteuren die ieder ms oppoetsen tot iets publiceerbaars: wie zijn dat? En zijn ze te huren?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit zou een goed moment voor Valentina om uitleg te geven. Zit ze hier nog bij SOL?
Zie #366 ze was er voor het laatst op 14-03-2010 18.34 uur...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schli, dat snap ik helemaal, maar als je als uitgever in zee gaat met iets als TP, dan WEET je toch dat je dat risico loopt? Dan moet je gewoon nee zeggen en daar je naam niet aan verbinden.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schli, dat snap ik helemaal, maar als je als uitgever in zee gaat met iets als TP, dan WEET je toch dat je dat risico loopt? Dan moet je gewoon nee zeggen en daar je naam niet aan verbinden.
Volgens mij waren er een aantal uitgevers aan TP verbonden, maar kon je boek ook aan anderen worden aangeboden. Dus geen vaste uitgevers, en dan vermoedelijk ook geen dwang. Vandaar ook de POD-ontsnapping (denk ik).

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen, excuses voor mij lange post, met als risico dat niemand hem gaat lezen, maar ik heb volgens mij wat in te halen ;) Ik zal proberen om de geponeerde vragen en opmerkingen zo goed mogelijk te beantwoorden, maar gezien de hoeveelheid kan het zijn dat ik wat mis. Ander gaat mijn post echt ‘ten pages’ worden en dat is ook zoiets. Daar gaan we, in een paar posts zodat er makkelijker op te reageren is: @scorpio #318 “Ik heb daarnet op de site gevonden wat er wordt gedaan als TP -ondanks de 2000 verkochte aandelen- géén uitgever voor een manuscript heeft gevonden. Ook dan krijgen de aandeelhouders hun € 5,- minus € 1,- terug.”  Dat is niet waar, als er geen uitgeverij gevonden zou worden (waar we natuurlijk niet vanuit gaan) krijgen de aandeelhouders uiteraard de gehele inleg terug. Dat lijkt me ook nogal logisch, anders zouden de aandeelhouders bij de dupe kunnen worden van het feit dat wij de schrijver niet goed weten onder te brengen. @ellebella #335 “Zullen vasthouden aan hun manier van uitgeven of zal de vraag in de markt (al dan niet gegenereerd door marketing) hen wat van koers laten veranderen.” --> Daar ben ik ook benieuwd naar ;) Dat zal ook wel wat langer duren voordat we daar echt wat over kunnen zeggen. We zien gelukkig wel dat steeds meer uitgeverijen zich bij ons aansluiten, het zijn er nu tien en naar verwachting komen daar de komende maanden nog minstens vijf bij, met diverse fondsen. @via “En 'Knof' met z'n boek... er is blijkbaar nog niet eens een contract getekend. Gaat lekker inderdaad.” --> Knof was een van de schrijvers die pas 12 pagina's beschikbaar had en keihard heeft gewerkt om daar een goede roman van te maken (die nmm ook super is geworden). Bovendien is hij erg ambitieus en heeft hij zelf veel willen schaven tot hij het zelf goed genoeg vond. Het manuscript is eind december voorgelegd aan enkele uitgeefpartners. Ik heb vorige week samen met hem meerdere geïnteresseerde uitgeverijen bezocht (goed nieuws dus!) en hij heeft inmiddels zijn voorkeur aangegeven. Die gaan we volgende week bekend maken op de site. Het heeft inderdaad lang geduurd, maar laten we hopen dat het boek alles goed maakt. @janheij #341 “(De reden dat ik me dit zo aantrek, is dat iemand die ik goed ken - niet van deze site, overigens - hier met heel haar ziel en zaligheid aan heeft gewerkt. Dat vind ik héél zielig!)“ Bedoel je dat je iemand kent die het niet gelukt is haar manuscript via TenPages.com uit te geven? Dat vind ik ook zielig, maar helaas lukt het niet iedereen. Daar is niks aan te doen, en dat geldt ook voor schrijvers die hun werk opsturen naar een uitgeverij. Neemt niet weg dat ik het natuurlijk wel jammer vind dat we enthousiaste schrijvers niet allemaal kunnen ‘helpen’, maar zo werkt het (en elk) systeem nu eenmaal. Maar dat moet natuurlijk geen reden zijn om een systeem op zich te bekritiseren. @Judy #344 “Zelf lijkt het me nog een beetje te vroeg om over een totaal fiasco te spreken, ze zijn pas anderhalf jaar verder.” --> Eigenlijk nog geen 13 maanden, maar dank voor je positieve reactie! Ook voor wat betreft “Zo Zuidas' verkocht tot nog toe ruim 10.000 exemplaren, en is volgens mij in november verschenen. Dat noem ik niet slecht.” en “Het idee om mensen in schrijvers te laten investeren is op zich niet gek.”

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schlimazlnik #357 “Nadat de benodigde 2.000 aandelen van een manuscript of het manuscript waar je aandelen in bezit verkocht zijn, krijgt de schrijver acht maanden de tijd om zijn/haar boek af te schrijven.” --> Het afronden van het manuscript door de schrijver kan maximaal 8 maanden duren (om de aandeelhouders niet al te lang te laten wachten en een tijdsindicatie te geven aan schrijvers én hun aandeelhouders) maar zoals je misschien weet, kopen de meeste grote boekhandelketens anderhalf seizoen vooruit in. Dat betekent dat over 5 weken vanaf nu de najaarsaanbieding sluit. Oftewel, de uitgaven t/m jan 2012 worden de komende 5 weken nog ingekocht, daarna gaan de inkopers alweer aan de slag met titels voor het seizoen erna (dat ingaat per februari 2012!). Natuurlijk kun je een boek sneller uitbrengen, het drukken kan binnen enkele weken (of zelfs een dag als je van POD gebruik maakt), maar ik geloof in kwalitatieve uitgaven en in het belang van brede (boekhandels)beschikbaarheid. Het gaat niet alleen om het boek laten drukken, dat is niet zo moeilijk. Het gaat om een goed boek, bij een goede uitgeverij, goed beschikbaar en goed bekend gemaakt bij lezers. Daar gaat tijd overheen. Geloof me, ik zou niets liever willen dan dat binnen 2 maanden alle boeken in de winkel zouden liggen, maar daar ben je als schrijver en aandeelhouder echt niet bij gebaat. @Janheij --> Vwb je kritiek over het uitblijven van reacties die je in meerdere berichten uit (het is nu wel duidelijk ;): ik heb inderdaad te weinig het SOL forum bezocht, dat had ik vaker moeten doen. Maar ik hoop ook dat je je realiseert dat het starten van zo’n onderneming veel tijd kost, en dat je niet overal de tijd voor hebt die je zou willen hebben. Bovendien moet ik toegeven dat sommige reacties zo argwanend waren, dat die niet echt opbouwend uitnodigden tot een discussie. @janheij #348 “Wel een prijs, wel veel positiviteit vanuit Schrijven Online, maar als men in gebreke blijft de boel doodzwijgen. Wat ik al eerder vroeg: Waar zijn die lui sinds 25-02-2010?” --> Vergeet niet, het is hier bij deze 'thread' ook enkele maanden wat stiller geweest en ik kijk inderdaad niet wekelijks, zelfs niet maandelijks op dit forum. Maar ik ga mijn best doen de reacties wat beter in de gaten te houden. Ik ben overigens wel met je eens dat de communicatie op de website maar bijv. ook via mailings soms completer kan.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja #349 “Dan geef ik liever in eigen beheer uit en deel de boeken gratis uit. Dat is nog goedkoper dan dit systeem.” --> Natuurlijk, iedereen heeft zijn eigen voorkeur, dat is ieders goed recht. Voordeel van ons systeem is dat de kans dat je met je boek, als het uitkomt, een groot lezerspubliek bereikt groter is dan bij eigen beheer. Maar als je het onprettig vindt om (on)bekenden te laten investeren in je boek of liever snel en 100% zeker een boek wil hebben, kun je het inderdaad beter in eigen beheer uitgeven. @Johan Bordewijk #350 --> Ik vind het bewonderenswaardig dat je zelf zo actief je werk promoot. Daarnaast is het inhoudelijk ook een goed manuscript, dat is volgens mij ook een voorwaarde om zoveel ‘fans’ mee te krijgen. Ik vermoed dat jouw manuscript het wel gaat halen, dus we zullen elkaar binnenkort ook wel in het echt ontmoeten. Succes met de laatste loodjes! @Marjan B. “Leuk te lezen Johan. Op welke manier word je nu ondersteund door Ten Pages? Of begint dat pas als je de 2000-grens hebt gehaald?” --> We hebben helaas niet de mogelijkheid om schrijvers individueel met externe marketing te ondersteunen als hun manuscript op de website staat, dwz we sturen dan nog geen persbericht uit oid. Maar we zijn natuurlijk wel continu bezig met het verbeteren van de mogelijkheden voor schrijvers (en aandeelhouders) om manuscripten te promoten. En het manuscript van Johan bijvoorbeeld, is ook redactietip geweest op de website, heeft een interview gehad, en is getoond in een mailing naar enkele duizenden TenPages gebruikers. @janheij --> Ik ben benieuwd naar de schrijfster van het jeugdboek waarover je spreekt in post #341, #346 en #393. Bij mijn weten is er exact één jeugdboek dat enkele maanden geleden alle aandelen heeft verkocht, dat is na enig bijschaven pas begin dit jaar voorgelegd aan enkele partneruitgeverijen. De eerste reactie van een zeer goede kinderboekenuitgeverij die partner is, is dat ze het goed vinden en willen uitgeven. Volgens mij is het de schrijfster van ‘Nergens’ waarover je al sprak in je reactie #331 en die je blijkbaar op een auteursbijeenkomst hebt ontmoet. Ik vind het eigenlijk niet zo kies dat je haar manuscript hier noemt, want je plaatst haar daarmee ook in een lastig pakket omdat het lijkt alsof zij ‘klaagt’. Wat volgens mij niet het geval is overigens. Met je opmerking “TP doet net genoeg om steeds opnieuw haar hoop te voeden.” kan ik om eerlijk te zijn niet zoveel. --> Die mensen (schrijvers) die volgens jou zitten te wachten: het merendeel daarvan is zelf nog volop het manuscript aan het afronden/bijschaven, precies om de redenen die @kiksgreggel aangeeft. Ik denk dus dat je een onderscheid moet maken tussen boeken uitgeven via reguliere uitgevers, daar gaat altijd een tijd overheen wil je ze goed uitgeven (bij goede uitgeverij plaatsen, gedegen redactioneel begeleiden, voldoende breed in de winkels verkrijgbaar krijgen, goede marketing om het boek en de auteur bekend te maken). Zoals ik al aangaf, dat proces en uitleg ervan mag wel wat duidelijker op de website worden gecommuniceerd, daar gaan we extra informatie aan toevoegen. @kiksgreggel “Ik ben het ermee eens dat er op TP nog wel het een en ander kan verbeteren aan de informatievoorziening naar aandeelhouders toe, in de tussenliggende periode.” --> Dat ben ik met je eens en daarmee zijn we sinds kort ook actiever aan de slag gegaan. Zowel door de website uit te breiden met informatie (bijv. statuspagina per manuscript) als door frequenter te mailen naar aandeelhouders.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schmimalznik “Ik had vorig jaar begrepen dat een boek gegarandeerd binnen een jaar in de boekwinkel zou liggen: maximaal 4 maanden om de aandelen te verkopen, daarna maximaal 8 maanden met de schrijfcoach aan de gang om zo spoedig mogelijk een goed boek te publiceren.” --> Nee hoor, dat staat er niet, er staat 4 maanden maximaal aandelen verkopen en 8 maanden voor het afronden van je manuscript. Maar dan zit je ook nog vast aan, zoals @ Mijre Gide al zegt, het productieproces (een tot enkele maanden) en dus zoals eerder aangegeven het inkoopproces bij boekhandels. @zendium #360 en #368 --> Jammer dat je de manuscripten niet van voldoende kwaliteit vindt, maar gelukkig valt over smaak niet te twisten. En ik zal nooit beweren we dat álle manuscripten op onze site van hoogstaande kwaliteit zijn, dat is niet het geval. Maar dat geldt ook voor de manuscripten die worden toegezonden aan uitgeverijen of in eigen beheer worden uitgegeven (of zelfs in de boekhandel liggen ;). Ik ben er wel ten volste van overtuigd dat er echte parels tussen zitten die het meer dan verdienen te worden uitgegeven. In diverse genres. @schrijverke #272 “Er is een groot verschil of een schrijver in de praktijk naar een redacteur 'luistert' dan wel 'moet luisteren.' Alleen in het laatste geval is er sprake van een gezagsverhouding.” --> Natuurlijk hoef je niet naar een redacteur te luisteren, wat schieten wij ermee op om je tegen je zin in als schrijver in een richting te forceren? In de praktijk is dit overigens geen issue, want de meeste auteurs vinden feedback op hun werk juist heel waardevol en willen een zo goed mogelijk boek afleveren. Wat is er dan mis mee dat iemand die ervaring heeft, probeert je goede aanwijzingen te geven om je aanstaande boek beter te maken? Ook veel bestsellerauteurs worden, na diverse eerdere publicaties, nog steeds intensief redactioneel begeleid bij een nieuw boek. Dat is toch alleen maar mooi, als daar nog betere boeken uit voortkomen? @Griseo “In dit opzicht val ik TP niet aan. We moeten niet vergeten dat het een jonge organisatie is, en ze veel leermomenten voor de boeg krijgen en ze dus e.e.a. zullen moeten aanpassen. Het is een lerende organisatie. Dat zie ik niet direct als een zwakte of als iets vervelends. Soms heb je gewoon niet alles scenario's en details voorzien.” --> Dank voor je begrip! Overigens hebben we nauwelijks voorwaarden veranderd ‘tijdens het spel’ hoor, tenzij ik iets heb gemist ;) @schrijverke “Nu lijkt het erop dat de organisatie, eenzijdig heeft besloten om de schrijvers niet de overeengekomen 1000 euro uit te keren, maar slechts 81% daarvan.” --> Wij keren 1000 euro aan de schrijver uit, incl BTW, dat is altijd zo geweest. We hebben wel de communicatie daaromtrent aangescherpt (duidelijker vermeld dat incl BTW is) maar we hebben geen bedragen veranderd. Als schrijver ontvang je dus 1000 euro op je rekening en geen 810 euro (wij hoeven immers geen BTW af te dragen). @schrijverke #274 “Met andere woorden.... Knof krijgt dus slechts 81% van de eerder toegezegde 1.000 euro.” --> Dat is dus niet het geval. @schrijverke #277 “maar de schrijver zou voor zijn 'dienst' afdrachtplichtig zijn, als er sprake zou zijn van een afdrachtplicht” --> Klopt, we houden dus geen BTW in voor uitkering.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ schlimazlnik #371 “TP verdient niet aan de boekverkoop, maar aan de verkoop van aandelen. Dus die blijven gewoon verdienen zolang er schrijvers en beleggers zijn die in het sprookje geloven.” --> Waar haal je die wijsheid vandaan? Dat is niet waar. Onze belangrijkste inkomstenbron is het percentage dat wij van de uitgever ontvangen over de boekverkoopopbrengst. Als je doelt op de ene euro die we inhouden bij aandelen in ‘niet succesvolle’ manuscripten: verreweg de meeste aandelen worden gekocht in 'succesvolle manuscrripten. En een gemiddelde online betaling kost 50-70 cent, van die ene euro's kunnen we net de transactiekosten en wat basis platformkosten dekken, maar géénszins onze website in de lucht houden. (ook @MichaM). De rentestand is op dit moment nog geen 2%, voor het draaien van een onderneming zet dat ook echt geen zoden aan de dijk. @johanbordewijk #381 --> Mee eens, kwaliteit is een relatief en subjectief begrip. @Ceridwen, en @Thérèse in #389 “Of ik kan het ook anders vragen: heb je een voorkeur voor een bepaalde uitgeverij, en is die voorkeur te realiseren via TP?” --> Als schrijver word je bij TenPages.com nooit verplicht het via een bepaalde uitgeverij uit te geven. Wij hebben er geen baat bij om jou als schrijver bij een uitgeverij onder te brengen die je niet aanspreekt, want dan ga je als schrijver toch ook niet je best doen? En als je het als schrijver per se alsnog zelf wil aanbieden, dan moet je dat gewoon doen en zullen wij je niet tegenhouden – ook daarvoor geldt dat het nogal onzinnig zou zijn als we schrijvers tegen hun zin in een richting op duwen. Zoals @kriksgreggel ook aangeeft: “Natuurlijk heb je als schrijver je voorkeuren voor uitgevers en hoef je niet een uitgever te accepteren, waarin je niks ziet.” --> Klopt. @Ceridwen #392 “Als daarover geen afspraken zijn, is dan zou 10P er in principe jaren over mogen doen om een uitgever te vinden en nog steeds aan de afspraken voldoen.” --> Maar wat hebben wij daar voor baat bij? Een ontevreden schrijver, ontevreden aandeelhouders en wij verdienen zelf ook niets met de boekverkoop? (noch de schrijver en de aandeelhouders, die ook graag een boek willen zien). Ik begrijp dat elke formulering discussiemogelijkheden overlaat, maar je kunt m.i. wel uitgaan van enige logica en vertrouwen. @schmizalnik #398 “Als een uitgever zo ernstig om die € 10.000 verlegen zit, is het dan nog wel de moeite om daar uitgegeven te worden?” --> Dat budget maakt het voor een uitgeverij mogelijk om met minder risico een debutant uit te geven. Natuurlijk is het niet de enige reden en moet je als uitgever in elk geval in een werk geloven. Maar debuten zijn over het algemeen risicovolle uitgaven (kosten dikwijls meer dan ze opleveren) en dit budget geeft de uitgever de ruimte om ze toch te kunnen uitgeven en ook wat te investeren in marketing. Het feit dat het bedrag bijeen is gebracht door lezers vinden uitgevers vaak nog interessanter dan het startbedrag op zich, omdat dat aangeeft dat er mensen zijn die in het boek geloven en ook gebaat zijn bij goede verkoop.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@all --> POD, Printing On Demand, betekent bij mijn weten dat je de boeken pas drukt zodra ze besteld worden. Wij doen niets met POD. De schrijvers die via TenPages.com alle aandelen verkopen worden uitgegeven door een uitgeverij en daarvan wordt een relatief grote startoplage gedrukt (minstens 2000 ex.). @MichaM #280 “Ik ben de draad volledig kwijt. Hopelijk gaat Valentine zich hier nog even uitredden, ik ben wel toe aan een verzetje” --> Ik reageer graag op je opmerkingen, maar je verzetje moet je denk ik elders zoeken ;) Algemeen: Ik geloof in de kracht van de massa, ik geloof dat het publiek nieuwe, goede schrijvers kan ontdekken en dat reguliere uitgeverijen daar vaak te weinig tijd voor hebben. Natuurlijk wil ik graag toelichten waarom wij bepaalde keuzes hebben gemaakt, maar bij sommige eerdere aantijgingen heb ik wel het gevoel dat het niet uitmaakt hoe ik reageerde, omdat alles vanuit negatief perspectief werd benaderd. Om eerlijk te zijn vind ik dat flauw: natuurlijk is ons concept niet perfect (maar dat geldt ook voor self publishing of het opsturen naar een uitgeverij), maar we doen ons best om de uitgeefbranche transparanter te maken en nieuw schrijftalent een kans te bieden. Vanzelfsprekend hebben we een winstoogmerk, dat heeft een uitgeverij ook, maar ik geloof er wel heilig in dat we het belang van onze schrijvers én aandeelhouders voorop moeten stellen en wat we doen is daarop gericht. Je kunt het concept leuk vinden, of je vindt het niks: da’s je goed recht. Even goede vrienden, dan is misschien toch een andere optie geschikter. Als je bijvoorbeeld je boek zo snel mogelijk in handen wil hebben, kun je het natuurlijk beter in eigen beheer of via self bublishing laten uitgeven. Wij richten ons vooral op schrijvers die online feedback willen op hun werk en de kans om een groot lezerspubliek te bereiken. Dat lukt natuurlijk lang niet bij elke schrijver, ook niet via onze site, maar tot nu toe zijn de percentages bij ons in elk geval kansrijker dan bij het zelf opsturen van je manuscript naar een uitgeverij (iets meer dan 1 op de 40 lukt het op dit moment via onze site). We proberen in elk geval wat toe te voegen, een nieuwe optie voor schrijvers, omdat we daarin geloven. Neemt niet weg dat feedback natuurlijk welkom is! Wel, ik heb geloof ik tien maanden reacties weer ingelopen. Maar de tien pagina's niet gered ;) Valentine (TenPages.com)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@all --> POD, Printing On Demand, betekent bij mijn weten dat je de boeken pas drukt zodra ze besteld worden. Wij doen niets met POD.
Het wordt hier gebruikt in de zin van Publish On Demand: een uitgever wordt betaald door de schrijver (of derden) om het boek op de markt te brengen
Dat lukt natuurlijk lang niet bij elke schrijver, ook niet via onze site, maar tot nu toe zijn de percentages bij ons in elk geval kansrijker dan bij het zelf opsturen van je manuscript naar een uitgeverij (iets meer dan 1 op de 40 lukt het op dit moment via onze site
Ik zie dat er nu heel wat minder msen op de site staan dan in het begin. Iedereen die erop heeft gestaan en is verdwenen, is het niet gelukt. Ik heb de indruk dat die niet meegerekend worden. Dat van het inkoopproces zie ik als een flauwe smoes: wat heeft dat met het vinden van een (geschikte) uitgever te maken?