Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elke verandering in uitgeefland is meegenomen, of dit hem nou word weet ik niet. Maar hoedanook waarom hebben ze mij nog niet benaderd!?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elke verandering in uitgeefland is meegenomen, of dit hem nou word weet ik niet. Maar hoedanook waarom hebben ze mij nog niet benaderd!?
Dat is wrang, ja. Je bent dus nog niet 'ontdekt' :confused:

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Luister, ik wens iedereen die (weldoordacht!) meedoet het allerbeste, ik gun ook Valentine best een boterham, ik zie het alleen zelf totaal niet zitten. @willemjansen: Ik denk dat je binnen nou en 10 jaar andere dingen zult zeggen. Iedere verandering vanaf heden zal te allen tijde ertoe leiden dat het erop achteruitgaat. Voor schrijvers zowel als uitgevers. Dat ook dit de digitale kant op zal gaan is duidelijk en wat digitaal is, is nou eenmaal voor veel mensen gratis. Of dat nou netjes is of niet, en of jij dat doet of niet: het gebeurt! Dit soort initiatieven zijn de sprongen in het nauw van de slimme uitgevers die de bui zien hangen! Waarom denk je Paul Sebes ineens zoveel Workshops aan het geven is? Voor het sinterklaas is, staan de E-readers voor minder dan 100 euro bij 't Kruidvat! Wedden? En daarna? Ik haal nu al, gewoon via Emule, de meest schitterende boeken binnen! Niet omdat ik ze wil hebben, ik blijf sportief, ik gooide ze weg nadat ik zag dat het kon. Nee, dat Willemjansen niet gelukkig is met de keuzes die die uitgevers maken, dat kan, maar dat iedere verandering een verbetering is, nee. Integendeel.... Van je schrijfwerk leven is nu al voorbehouden aan een enkeling in ons kleine taalgebied, en dat gaat er vanaf nu iedere dag slechter uitzien. Voor de uitgevers EN voor ons! We zouden dus beter de handen ineen kunnen slaan. Het gevoel wat ik echter bij al die voorbeelden kreeg, was (en is!) er steeds een van 'zij' en 'wij'. Het nare gevoel dat mensen rijker proberen te worden van 'ons', zonder ons daarbij een eerlijk deel te gunnen. Aan dit laatste idee, 10P, kunnen nog wat positieve dingen zitten voor ons, maar dat vertrouw ik wel als ik bij anderen heb gezien dat het werkt. En niet eerder! Trouwens, het raakt niet aan wat ik beoog te halen. Ik begin pas aan een MS als alle mogelijkheden om een column te krijgen zijn uitgeprobeerd, en zo ver ben ik nog lang niet. (er is nog hoop :? )

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
IK las op twitter dat er al 100 manuscripten op de site staan. het wordt dus net zo'n grote stapel als bij de regulieren uitgever en de sitebezoeker ziet door de bomen het bos niet meer. Daar gáán je aandelen. Ik geloof dat ik er niet zo meer in geloof....geloof ik.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
(...) Ik sta momenteel op de derde plaats wat de verkoop van aandelen betreft, gaat dat zien en steunen, al dan niet financieel... ;). Ook ik ben erg benieuwd wat het oplevert maar denk ook: niet geschoten is altijd mis. In de tussentijd krijg ik wl feedback van vrienden en onbekenden en denk ik beter na over waar het met mijn verhaal heen moet. In die zin heb ik er dus al wat aan. Nu had ik dat ook via mijn blog kunnen doen, maar op deze manier kan ik ook gelijk aandelen verkopen. En als het niets wordt en mijn boek na die vier maanden helemaal af is kan ik het alsnog direct naar uitgeverijen sturen. Consumenten lezen nu eenmaal anders dan redacteuren. Ik zie dit als een mogelijkheid, die zich toevallig aandiende in een stadium waarin dat best goed uitkwam.
Proficiat met je aandelen! Mijn manuscripten hebben nog geen aandelen. Ik zie wel. Waarschijnlijk zal ik straks uitblinken in de minste aandelen, maar ik heb een interview waarin ik mijn geliefde genre (als de speculatieve literatuur) probeer wat uit het verdomhoekje te halen. Dat dan weer wel! }) http://www.tenpages.com/interviews/6
wederom zo'n project waar de dromer investeert op basis van een gebrek aan realiteitszin: iets waar TP handig gebruik van maakt met bijvoorbeeld zo'n (on)handige vergelijking als Kluun. Moet ik het TP kwalijk nemen? Of de mensen die deelnemen?
Ach, hoe ik dit moet opvatten... ben ik een dromer? Misschien, maar wie nooit droomt, zal de veranderingen in wat nog wel voor realiteit moet doorgaan, niet zo snel opmerken, vandaag de dag. Ik geloof, nee ik weet dat niemand die mij kent mij ooit zal beschuldigen van een gebrek aan realteitszin... dus, nog steeds sta ik wat in dubio hoe de opmerking te plaatsen. :confused: Zal wel aan mij liggen. :o

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
KSG, je kunt zelf aandelen kopen voor je eigen manuscript, zoals Annojo blijkens die site ook gedaan heeft. Kijk, dat vind ik echt link van dit systeem.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
KSG, je kunt zelf aandelen kopen voor je eigen manuscript, zoals Annojo blijkens die site ook gedaan heeft. Kijk, dat vind ik echt link van dit systeem.
Weet ik, eigen, maar daar begin ik niet aan. Het is graag of niet. 8)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Juist! Maar even nog over post 184: waar Ka Sha Gan dat vandaan heeft dat IK dat gezegd zou hebben, is me onduidelijk. Dit is al gecorrigeerd, waarvoor dank!! Zulke intelligente opmerkingen máák ik trouwens nooit!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In deze korte tussentijd heeft Annojo wéér 6 nieuwe aandelen voor haar eigen manuscript gekocht... :confused:

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het systeem wordt steeds vreemder. Zelf voor 500 euro geld in je manuscript pompen om aandeelhouders te lokken?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zulke intelligente opmerkingen máák ik trouwens nooit!
:D Jij zegt het, niet ik... Mijn fout, het was Griseo. Jouw post stond er onder.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het systeem wordt steeds vreemder. Zelf voor 500 euro geld in je manuscript pompen om aandeelhouders te lokken?
Ik vrees dat deze vraag niet onterecht gesteld kan worden...

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1) off-topic 2) on-topic ad1) @Ka Sha Gan. Je hebt helemaal gelijk. Ik had daar het woord realiteitszin niet mogen gebruiken, maar volledig moeten uitleggen wat ik bedoel. Wat ik bedoel is dat bedrijven als TP, maar in een ander deel van de markt de POD's, handig gebruik maken van de dromen van mensen. In sommige gevallen riekt het naar misbruik, ondanks de legaliteit waaronder ze handelen. Bij TP heb ik niet het gevoel van misbruik, ondanks mijn bezwaren. Bij een boel amateurschrijvers leeft er een behoefte om uitgegeven te worden. Die behoefte is logisch. Er zitten allerlei redenen achter die behoefte: erkenning als auteur, erkenning als mens, het delen van een belangrijke levensepisode met anderen, etc. Maar er zijn allerlei gradaties in "gepubliceerd willen worden". Sommige mensen willen zo graag opgepikt worden (een drang die het rationele overstijgt) dat ze in zee gaan met partijen, waarbij je je als buitenstaander daadwerkelijk afvraagt waarom ze met die partijen in zee gaan. Veelal gaat het over het zien van valkuilen en soms erkennen mensen ook die valkuilen maar zeggen "ach, niet geschoten, altijd mis". We hebben hier in het verleden discussies gehad over o.a. een uitgeverij als Aspekt en de bedragen die ze vroegen. Ik heb in het verre verleden wel eens contact gehad met jou via de e-mail, n.a.v. Pure Fantasy/Suspense, en ik weet uit die mailwisseling dat jij veel realiteitszin hebt en een verstandig iemand bent. ad2) Ja, zelf aandelen kopen is zoiets als op jezelf stemmen. Als je dit doet - vanuit marketingtechnische redenen - doe het dan een stuk slimmer. Maar ik zou me (uiteraard volledig hypotetisch) ook nog een andere variant kunnen voorstellen: vanuit de organisatie zelf, via stromannen, in een of meerdere boeken investeren om de haalbaarheid en succes van het concept aan te tonen.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schrijverke, Jouw opmerking over de "strategische sponsoring" is me ontgaan, maar dan zitten we op één lijn qua gedachten. :-)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf aandelen kopen is natuurlijk handig, want hoe meer aandelen een boek heeft, hoe meer ervan verkocht worden (voor de redenering daarachter, zie een van de eerdere posts van ik meen Griseo) ;)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Precies, hier klopt dus iets niet...
Wat dan? Je mag gewoon aandelen voor je eigen manuscript kopen, maar wel met een maximum. Dat geldt ook voor Schrijversmarkt trouwens. Of je het moet doen is een tweede natuurlijk. Als verder niemand wat koopt gaat het niet door en verlies je 20% van het bedrag waarvoor je aandelen hebt gekocht. Je moet alsnog honderd verschillende mensen enthousiast krijgen. Onder honderd verschillende namen aandelen kopen heeft ook geen zin denk ik. Rekensommetje: 20 x 100 x € 5,- = € 10.000,- aan kosten. Opbrengsten zijn € 1.000,- + 10% royalties (over netto verkoopprijs) + totaal 10% aandelenopbrengst (want je hebt alle aandelen). Bij € 20,- verkoopprijs moet je dus 2.679 boeken verkopen en dan begin je met winst maken. Nou als je echt vertrouwen hebt in je boek en geld niet het belangrijkste is... :)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, maar met dit systeem kun je, als je onder diverse namen voor je eigen manuscript aandelen koopt, andere aandeelhouders op de 'verkeerde' gedachte zetten dat jouw manuscript zo enorm goed is, omdat die denken dat als zoveel mensen aandelen in dat manuscript nemen, het wel een populair manuscript moet zijn, terwijl misschien maar één persoon die aandelen heeft gekocht. Op het verkeerde been zetten, kun je dat ook noemen. Met verschillende nicknamen kun je voor anderen heel wat onoverzichtelijks doen. Maar goed, waar maak ik me druk om...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, waar maak je je druk om :D Mensen worden overal om de tuin geleid, ongetwijfeld hier ook :ninja:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Jij, ik en nog een aantal anderen maken ons hier druk om, omdat we weten hoe zielsgraag schrijvers zich gepubliceerd willen zien en omdat wij maar al te goed begrijpen dat dit initiatief zoals het er nu ligt, veel schrijvers en hun netwerken een flinke investering gaat kosten, terwijl de kans op daadwerkelijke publicatie of 'winst' in onze ogen relatief klein is, ongeacht de kwaliteit van het geschreven boek.
Manuscript. Er is nog geen sprake van een boek. Er is geen uitgeefgarantie. Er wordt voorlopig alleen nog geïnvesteerd (althans: dat is de bedoeling). De kwaliteitsuitgeverijen die bij Tenpages genoemd worden, zullen geen matig manuscript willen omzetten naar een boek. Daarbij gaat het voorlopig nog enkel om tien pagina's.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kwaliteitsuitgeverijen die bij Tenpages genoemd worden, zullen geen matig manuscript willen omzetten naar een boek.
Dan probeer ik het nog één keer... Wat gebeurt er dan met een manuscript van matige kwaliteit dat door wat voor actie dan ook de benodigde 2.000 aandelen heeft gehaald?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De kwaliteitsuitgeverijen die bij Tenpages genoemd worden, zullen geen matig manuscript willen omzetten naar een boek.
Dan probeer ik het nog één keer... Wat gebeurt er dan met een manuscript van matige kwaliteit dat door wat voor actie dan ook de benodigde 2.000 aandelen heeft gehaald?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Misschien moet je die vraag eens per mail voorleggen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op het forum een nieuw onderwerp aangemaakt over Ten Pages. Werd door een ander lid verwezen naar dit onderdeel van het forum. Ik denk dat ik er nog maar eens een nachtje over slaap.... Ik blijf het zeggen; dat willekeurig wie 'zomaar' mijn tien bladzijden naar zijn haar of haar eigen PC kan kopieëren vind ik al geen fijn idee. Lós van alles wat hierboven al gezegd is over deze club...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik daar ook al zei: dat is onmogelijk te voorkomen en dat zou je eigenlijk moeten weten als je op internet rondstruint. Wat je daar openbaar maakt, is in potentie altijd te kopieren naar iemands harde schijf.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus wat er verder ook allemaal te vinden valt van Tenpages, met betrekking tot het auteursrecht doen ze het niet beter of slechter dan andere websites, waarop mensen hun teksten (of dat nu manuscripten zijn of niet) kunnen plaatsen. Dit even naar aanleiding van #211.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
And we have a winner!!! Knof. Meer dan 2000 aandelen verkopen is dus ook mogelijk zie ik. Ik denk dat ze het concept hier en daar vast nog wel wat zullen bijschaven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heh, tof. Hoeven we niet vier maanden te wachten om te zien hoe het verder gaat. Hopelijk heeft ie zijn manuscript al af...