Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

freemusketeers

Heeft een van jullie ervaring met een boek uitgeven bij freemusketeers?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb er één uit laten geven daar. Ze zijn betrouwbaar. Je moet alleen zorgen voor minimaal 80 e-mailadressen die ze één keer mogen gebruiken voor reclame over jouw boek. Je wordt wel verondersteld een paar van je eigen boeken te kopen. (Ik kocht er maar twee zelf.) Ze leveren mooi werk af. Bij mij was er -natuurlijk, had ik weer- een fout opgetreden in de computer bij het maken van de illustraties. Degenen die mijn boek hadden besteld kregen gratis een nieuw, verbeterd exemplaar. Nadeel: je bent je eigen redacteur en ziet je eigen fouten niet. Voordeel: leerproces!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb goede ervaringen met freemusketeers. Wat Mara overigens aangeeft klopt. Het viel niet mee om die mailinglist samen te stellen, ik moest er erg voor lobby-en. Mijn eerste fantasieroman 'Netsach, het Zonnestelsel van de Zeven Magische Werelden' werd begin maart '07 bij freemusketeers uitgegeven. Een prachtige uitgave. Dat je je eigen redacteur 'moet' zijn werkt wel belemmerend, want voor schrijf- en/of type-fouten in je eigen manuscript heb je vaak een blinde vlek. Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een tweede roman, maar ben er nog niet helemaal uit of ik die ook weer ga laten uitgeven door freemusketeers.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt toch je werk laten redigeren vooraf. Kost uiteraard wel wat, maar die tikfouten die je achteraf pas ziet kosten je ook heel wat (chagrijn).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geven dat soort bureaus eigenlijk een garantie? ;) Dat als je er daarna nog fouten uithaalt, je je geld terugkrijgt?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm ... voor dat bedrag koop je natuurlijk wel de rust dat je iemand anders de schuld kan geven van achtergebleven fouten! :) .

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geven dat soort bureaus eigenlijk een garantie? Eye-wink Dat als je er daarna nog fouten uithaalt, je je geld terugkrijgt?
Uit ervaring: tekstcorrectie blijft mensenwerk. Hoe goed de desbetreffende corrector ook is. Ik ken geen enkele corrector die een score van 100% haalt, dat kan ook niet. Dat is ook de reden dat bij reguliere uitgeverijen een manuscript - ná de redactie van de tekst - nog door verschillende correctie-/persklaarmaakrondes heen moet. En dan nog komt vrijwel geen boek volledig foutloos op de markt. Zo'n garantie zou wel kunnen, maar om aan die garantie te kunnen voldoen, zou een bureau zoveel meer manuren moeten besteden (en dus in rekening brengen) dat het corrigeren van die ene laatste verkeerde komma niemand zoveel waard is. Zelf kan ik vrijwel alle fouten en inconsistenties uit een tekst halen. Dat is simpelweg as good as it gets.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Yeah, maar het is zonde als je dat verder niet kan verhalen op iemand. Ik bedoel, je rekent er toch op dat zij het werk voor je doen, en als ze dat niet goed doen..

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
...die mailinglist is geen probleem voor mij. Hoe maken ze reclame voor je boek? Sturen ze een geschreven stukje over je boek naar de e-mail adressen die je aanleverd? Het zelf redigeren lijkt me zeker een probleem. Zoals jullie al aangeven kun je dat vooraf laten doen. Het lijkt mij ook beter als een onbekende er naar kijkt, dan wordt er objectief gelezen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou ik zeker laten doen, Eef, want ik zie bijvoorbeeld in je post ook een paar fouten. Zonde als dat soort fouten ook in je boek staan.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me ineens af waarom mensen voor freemusketeers kiezen. Er zijn ook POD'ers die wel redactie leveren, toch?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is 'de grap' van dergelijke uitgevers (pod) dat ze niet veel meer dan een drukker zijn. Je moet alles kant-en-klaar aanleveren (pdf) en zij geven er een lay-out aan (wat je bij velen toch ook zelf nog moet doen) en vervolgens maken zij je boek. Daar komt trouwens ook nog heel wat bij kijken. Drukken (of printen), vergaren, snijden, binden, lijmen, afwerken. Eigenlijk kan dat helemaal niet goedkoop want daar zijn dure machines, personeel en een werkplaats voor nodig (die huur of hypotheek kosten en wat te denken van verzekeringen, gas, water, elektriciteit, telefoon en dergelijke). Het kan een heel mooi en goed boek worden. We kunnen er allemaal wel een paar noemen, denk ik. Bij reguliere uitgeverijen gaat het in principe niet veel anders. Maar net als SuzyQ kan ik zeer goed corrigeren (jaren gedaan) en heb ik ook nog gevoel voor o.a. stijl, structuur en bijzondere onderwerpen. Even reclame maken voor mezelf. Toch staan er tot mijn gróte ergernis fouten in mijn boeken - die aantoonbaar niet uit mijn manuscript afkomstig zijn. Ik zeg natuurlijk niet, welke. Maar ik kan daar de uitgever, en de corrector/redacteur niet aansprakelijk voor stellen. Bovendien doet de reguliere uitgever veel meer dan corrigeren en redigeren. Ik denk aan zijn contacten, kennis, (juridische) mogelijkheden. Hij investeert in wat mij ten goede komt. (Ik hoop niet dat jullie dit een eigendunk bericht vinden). Kortom: pod hoeft niet duur te zijn en je kunt er met een heel goed, mooi boek vandaan komen. maar dat ligt voor een ontieglijk groot deel aan je eigen vaardigheden, investeringen en doelen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lulu schijnt ook helemaal niet duur te zijn. Maar een oplage van tien boeken hoeft niet goedkoper te zijn. Dat boek moet eerst wel helemaal 'gezet' te worden en dat kost geld. En tijd.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had bij Freemusketeers wel eens zoiets gehoord dat zij alles betalen als je boek in hun fonds past, ofzo. Hoe zit dat?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel, je rekent er toch op dat zij het werk voor je doen, en als ze dat niet goed doen..
Als een corrector 95-99,9% van je fouten eruit haalt, is er geen sprake van dat hij zijn werk 'niet goed' zou doen. Je krijgt waar je voor betaalt. Tegen het tarief dat mensen bereid zijn te betalen en binnen de doorlooptijd die mensen bereid zijn te wachten op een gecorrigeerde tekst is het simpelweg onmogelijk om een volledige garantie te geven dat er geen enkel foutje meer in zal staan. Ik ben zelf een perfectionist en ik mag wel zeggen dat ik heel goed ben in wat ik doe. Ik ben trots genoeg op mijn werk om er liever op eigen kosten meer tijd aan te besteden als dat nodig blijkt dan een product af te leveren dat niet aan mijn eisen voldoet. Zelfs al zouden sommige opdrachtgevers een minder product best accepteren, vaak de overgebleven foutjes niet eens opmerken. Maar een nulfoutengarantie kan ik niet naar eer en geweten geven. Dat kan niemand.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat aanbieders als freemusketiers en dergelijke hun eigen boeken drukken. Ik weet het niet, hoor. Maar ik schat zo in dat ze het gewoon naar een grote drukker sturen zoals WPS of zo. Ze hebben vast geen eigen drukkerij en binderij. Dat kan ik dus zelf voortaan ook. PDF ervan maken (via gratis Open Office) , opsturen naar drukker, proefdruk beoordelen en drukken maar. En dat scheelt aardig wat in de kosten. Wel altijd een ander naar je tekst laten kijken en de laatste fouten eruit laten halen. Ook als je (zoals ik ook) zelf voor anderen redigeert. Mijn eerste columnboekje heb ik trouwens wel via POD laten maken. Via Boekenbent. Goede begeleiding en goed resultaat voor weinig geld. Dat had ik toen nodig omdat ik nog niets van opmaken, drukken en noem maar op, wist.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De moeders op school. Het krantje van de school. Vrienden van collega's. Collega's van collega's. Vrienden en vriendinnen. Vrienden en vriendinnen van broers. Vrienden en vriendinnen van zussen. Enz. Wel allemaal persoonlijk vragen of ze het goed vinden.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het ook bij boekenbent laten doen. Ik vind het resultaat erg goed. Het doel was alleen om er tien stuk te laten drukken, maar er zijn toch wel veel meer mensen die er geinteresseerd zijn. Nu vind ik het wel jammer dat ik het niet heb laten redigeren en correctie op heb laten doen. Zo staan er waarschijnlijk nog wel aantal foutjes in. De website van Free musketiers kwam bij niet heel spontaan over, maar dat is persoonlijk.80 emails zou voor mij ook veel zijn, ik heb nu niet eens zoveel adressenin de mailbox staan.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb in een grijs verleden, toen iemand op een ander forum liep op te scheppen dat zijn boek werd uitgegeven, eens geinformeerd bij Free Musketeers, maar ze wilden niet echt veel kwijt over hun werkwijze en hoeveel ze verkochten enzo.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enkele maanden geleden heb ik me verdiept in Free Musketeers. Ik heb met iemand van FM telefonisch gesproken. Mijn conclussie was dat ik beter zelf mijn boek kon gaan uitgeven mocht ik geen echte uitgever vinden. Kort mijn afweging, hopelijk heeft iemand er iets aan: - Veel drukkers kunnen tegenwoording relatief goedkoop kleine oplagen drukken (goedkoper dan drukken via free musketeers). :) Indien zij je boek "uitgeven": - FM redigeert niet, hiervoor moet je zelf iemand inhuren :( - Je opbrengst per verkocht boek is heel klein en je zit wel aan ze vast (mocht het alsnog een succes worden) :( - Ze promoten in principe alleen via hun eigen website en via de door jezelf aangeleverde email lijst, geheel anders als bij een reguliere uitgever :? Kleine rekensom: Bij een oplage van 2000 zou ik zelf 600 boeken moeten verkopen om uit de kosten te zijn (isbn nummer aanvragen en barcode laten maken, aanmelden bij een (internet) verkoop site, extern redigeerwerk en extern opmaakwerk) Indien ik 200 exemplaren zelf zou laten drukken moest ik deze allemaal verkopen om uit de kosten te zijn). De diensten van Free musketiers vond ik uiteindelijk niet opwegen tegen het weggeven van mijn rechten. Uiteraard moet je in de positie verkeren een paar honderd euro te investeren voor de eerste boeken. Inmiddels heb ik een echte uitgever gevonden en is zelf uitgeven van de baan. :) De hele zoektocht was wel heel leerzaam.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het heeft me destijds ook geen geld gekost, alleen twee exemplaren. Achteraf had ik het eerst naar een tekstredigeerbureau moeten sturen. Maar goed. Ik vind een reguliere uitgever dus veel fijner en absoluut niet te vergelijken.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor al jullie adviezen. Ik denk inderdaad dat ik eerst een reguliere uitgever probeer te vinden. Ook laat ik het liever eerst redigeren. Ik ben nou eenmaal beter in het opschrijven van een leuk verhaal dan in de juiste zinsverbanden e.d. zetten. Spellingscontrole doet voor mij ook een heleboel,...maar ik vind wel dat de spaties en komma's ook goed moeten staan. Kortom nog heel veel aan te passen en te doen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi beste mensen van de site, Ik lees bovenstaande en mijn Free Musketers avontuur moet nog beginnen. Ik heb het contract net getekend en weggestuurd en sta nu op een wachtlijst. Omdat je je eigen foutjes moet verwerken ben ik mijn verhaal, Jakuan, aan het doorlezen en ver, herbeteren. Jullie waren nog zo vriendelijk om wat tips te geven, daar ben ik mee bezig. Mijn contactpersoon van de Free Musketers heeft me uitgelegd dat het zelf moeten verkopen van de boeken of reclame maken ook wel meevalt. Dat zij er winkels en boekenkopers mee afgaan. Nou ja, dat hoop ik dan maar. Want ik kan niet zo gemakkelijk op mensen afstappen en zeggen, je moet mijn boek kopen. Eef, ik had ook grote, zeg maar, enorme problemen om aan 80 maildressen te moeten komen. De meeste bezoekers van schrijven online waren zo vriendelijk om me toestemming te geven om hun mailadres te mogen gebruiken. zodoende kwam ik aan de 80. Bij de Free musketers moet je bij elk boek weer aan tachtig maildressen zien te komen, maar je mag dezelfde lijst gebruiken zeggen ze. Ik sta nu op een wachtlijst en heb nog alle tijd om Jakuan spannender te maken. Zodra Jakuan behandeld gaat worden krijg ik een mailtje met instructies hoe Jakuan opgestuurd moet worden. Daarna gaan zij ermee aan de gang. als er ergens nog iets te verbeteren valt zeggen ze me dat en kan ik het nog aanpassen. Daarna wordt Jakuan gedrukt. Ik krijg een eerste exemplaar overhandigd, dat is persoonlijk geloof ik. Daarna gaan ze ermee naar de handelaars. Zover is het nog niet, de wachtlijst kan tot januari duren. Dus Jakuan zal pas volgend jaar het levenslicht zien. nou ja, heb ik alle tijd om op mijn gemak aan deel twee te werken. Ik hoop dat je nu wat meer weet van de werkwijze van de Free Musketeers Eef. Ik vind ze erg vriendelijk en ze nemen alle tijd om vragen te beantwoorden. Ik hoop dat de kwalitiet van het te maken boek meevalt. heel veel succses, Pehamo.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat houdt het in om op die wachtlijst te staan? Duurt het nog 4 weken, of vier maanden?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
sorry dat ik zo kom binnenvallen in dit onderwerp, maar hoe bedoel je op een wachtlijst staan Pehamo? Ik weet uit eigen ervaring dat ik niet op een wachtlijst heb gestaan. Ik kreeg een telefoontje van ze, daarna kreeg ik binnen een week het contract en had ik vier tot zes weken de tijd om tachtig e-mail adressen bij elkaar te krijgen. Daarna krijg je de instructies en dan heb je vier weken de tijd om alles af te krijgen. Mocht dat niet lukken binnen die vier weken, dan kan je uitstel vragen. Alles gaat per mail, maar je krijgt antwoord terug op je vragen als je die hebt.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Saralitse, sorry voor de late reactie, ze noemden het zelf wachtlijst, ze hadden nog een boel boeken die ze voor Jakuan wilden uitgeven. Ik heb ondertussen alles ingeleverd. Bij het later nog eens doorlezen kwam ik één tikfoutje tegen. Ik heb gemaild of dit nog veranderd mag worden.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ok, ik heb namelijk niks gehoord over een wachtlijst, vandaar dat ik het vroeg. dat valt wel mee een tikfoutje. Ik denk wel dat je dat mag veranderen.