Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een vraagje over wanneer een woord aan elkaar en wanneer uit elkaar moet Wat is bij deze zin juist: 1 Voetje voor voetje sleept ze zich vooruit. of 2 Voetje voor voetje sleept ze zich voor uit. En bij deze zin 1 Als ze omdraait ziet ze haar moeder in de deuropening staan. of 2 Als ze om draait ziet ze haar moeder in de deuropening staan.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij drink of eet je niet uit een kruik, maar dient deze om vloeistoffen in te bewaren en heeft die altijd een vernauwde hals. Drinken kan uit een kroes, mok,... eten uit een bord, schaal, kom,...

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Hilde. Ik bedoelde eigenlijk ook meer bewaren dan rechtstreeks uit drinken of eten. Maar als alle kruiken een nauwe hals hebben, dan zal vast voedsel wellicht in een aarden 'pot' of zo worden bewaard.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, of in zo'n Tupperware-ding. Of schrijf je dan een anachronisme?
Inderdaad, dat zou niet echt passen in de tijdsgeest ;). Toegegeven, het zou wel grappig zijn :p.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedendag, In een discussie laatst zei iemand: "Wordt nog leuk". Uiteraard is dit een verkorte zin van: "Het wordt nog leuk" of "Dit wordt nog leuk". Echter, vraag ik mij of 'wordt' niet 'word' moet zijn in dit geval, omdat er geen onderwerp in de zin zit. Heeft iemand voor mij(en de rest) een antwoord? Bij voorbaat dank! Nigel

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Hilde zegt... Om zeker te zijn kun je ook een werkwoord gebruiken die niet eindigt op t of d... Zoals "Gaat nog leuk worden", als je zegt "Ga nog leuk worden" dan merk je toch meteen dat er iets aan die zin niet klopt? Dus dan moet je bij word stam + t doen. Ik wil bij Hilde nog toevoegen dat natuurlijk "bevelen" (het imperatief dacht ik) ook in de vorm zonder t wordt geschreven: zoals "Ga naar school", "Word rijk, en geef mij de helft van je rijkdom!"

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraagje: Er is nogal wat veranderd sinds ik op school heb gezeten qua interpunctie. Welke is juist? Het woord -sletje- sloeg in als een bom. of Het woord "sletje" sloeg in als een bom. of Het woord, sletje, sloeg in als een bom. Groeten en alvast bedankt. (Word leuk, gebiedende wijs, denk ik wel eens. Verder is het gewoon wordt, vrees ik. :) )

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Myssica, wil je heel erg sterk de nadruk op het woord hebben? Anders kan Het woord sletje sloeg in als een bom ook. Afhankelijk waar je het voor wilt gebruiken kun je de nadruk er op leggen door benadrukte woord het cursief te maken. De dubbele aanhalingstekens schijnen vooral gebruikt te worden om iets sarcastisch uit te drukken, je zou daar dan beter enkele aanhalingstekens kunnen gebruiken. Omdat je met de nadruk ook een pauze legt, lijkt me de versie met de komma's het duidelijkst, het prettigst lezen en grammaticaal correct. Mits je die nadruk wilt natuurlijk.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. Ik wil inderdaad de nadruk op het woord leggen en ben nu weer op de hoogte van de nieuwe interpunctieregels. Ik dacht dat enkele aanhalingstekens alleen nog maar gebruikt mochten worden bij een uitspraak, niet dus. Dubbele bij ironie, helder. Ik denk dat in mijn geval een komma het mooist is. Maar in ieder geval bedankt.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het kader van de zes-woord verhalenwedstrijd, vroeg ik mij af, of 1) 's zomers, 's nachts, 's ochtends, telt als een woord, of als twee. 's is tenslotte een afkorting, van 'des'. 2) een woord met een verbindingstreepje, zoals make-up, telt als een of twee woorden. De laatste telt bij Engelstalige wedstrijden over het algemeen als twee woorden. Hoe dat voor het Nederlands is vastgesteld is mij niet duidelijk. Over de komma S vind ik genoeg info bij het Genootschap onze taal, maar niet dat wat ik zoek, een bevestiging., dat 's nachts een woord is.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mirandala, Het klinkt wel als één woord en is ook eigenlijk een samentrekking van twee woorden. Overigens kan je de 's niet apart als woord lezen. Als je 's leest, wacht je gewoon op het volgende woord om er betekenis aan te kunnen geven. Afijn, dit maar om te zeggen dat ik denk dat het één woord is. Maar wie ben ik hè?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Hilde, het is toch geen samentrekking?'s is een afkorting van des, zoals Mirandala ook zelf zegt. Des is gewoon een woord, ook al is het verouderd. Neem als voorbeeld de heer des huizes - dat zijn ook vier woorden.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp het Thérèse dat het twee woorden zijn. Ik probeer gewoon te denken hoe ze dat in zo'n six-word-story zullen beoordelen. En het klinkt niet als twee woorden. Misschien moet Mirandala op safe spelen en schrijven 'Des nachts...' Een idee, Mirandala? Klein archaïsch tintje geven aan je vakantie, misschien is het toch naar Griekenland.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen :) Toch nog wat gevonden op google, Wikipedia noemt het een versteende taalvorm: In het dagelijkse Nederlandse taalgebruik komen verbuigingen niet meer voor, behalve in versteende taalvormen als 's nachts, ten dienste van, met mate. In literair taalgebruik komen verbuigingen van het lidwoord nog wel een enkele keer voor. Dat komt goed overeen met jouw voorbeeld, Thérèse, 'de heer des huizes'. 1/3 deel van je tekst kwijt zijn aan een tijdsaanduiding is nogal wat, als je maar zes woorden mag gebruiken. De wedstrijdbijdragen zijn openbaar, en ik zie aardig wat 'szomers, 'snachts, 'smiddags, of zelfs: snachts, smiddags, etc. voorbij komen, dus zonder spatie of 's. Doordat de verhalen zo kort moeten zijn, vervallen deelnemers snel in een zo kort mogelijke tijdsaanduiding, die meteen een sfeer suggereert. Die bijdragen zijn te zien op de pagina-app en worden dus goedgekeurd door de organisatie. (of ze de uiteindelijke jurering overleven, weet ik natuurlijk niet) Hoe dan ook, ik wil graag mijn bijdrage(n) in correct Nederlands inzenden. Daarom vroeg ik mij af of er een richtlijn is, of de 1 of 2 woord telling misschien is vastgesteld. Niet dus. Ik heb wel ontdekt dat 's zomers ook geschreven mag worden als 'zomers', toch handig met het thema 'vakantie'. :) Hilde, mijn vakanties zijn vaker dramatisch dan archaïsch :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt het uit creatief oogpunt ook helemaal zelf aanpassen: snags gingie doormetzuipen smorgens vielieneer metzunkornuiten.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het uit creatief oogpunt ook helemaal zelf aanpassen: snags gingie doormetzuipen smorgens vielieneer metzunkornuiten.
Hahaha geweldig. Doemeneze damaares duskwaaleriefiecieren :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt het uit creatief oogpunt ook helemaal zelf aanpassen: snags gingie doormetzuipen smorgens vielieneer metzunkornuiten.
Hahaha geweldig. Doemeneze damaares duskwaaleriefiecieren :D
En dan heb je nóg drie woorden te gaan! :D

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik lees zowel make-up, als make up als makeup. Het heeft geen zin om aan die six-word-story mee te doen. Ik heb mijn vakantie al geboekt.