Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hulp nodig bij zinsontleding... Is het: "Zodra je getuigt van een eigen wil, wordt je de das omgedaan" of is het: "Zodra je getuigt van een eigen wil, word je de das omgedaan". Volgens mij is 'je' het onderwerp en niet 'de das', maar ik vermoed dat ik er naast zit. Je kan bijvoorbeeld ook zeggen: 'dat doet je de das om' en dan is die 'je' geen onderwerp.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk het onderstaande (bevestiging van andere SOL'ers?): In je voorbeeldzin: delete Maar 'iets wordt je de das omgedaan' > iets: onderwerp Inderdaad, het onderwerp ontbreekt hier.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het met -dt. Trucje dat ik ooit heb geleerd: als je 'je' kunt vervangen door 'jij', is het onderwerp. Kun je 'je' vervangen door 'jou', is het meewerkend voorwerp. Dus 'je' is hier geen onderwerp --> -dt. Geloof ik. Dus: "Zodra je getuigt van een eigen wil, wordt je de das omgedaan". Correct me if I'm wrong.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén maal, ander maal, verkocht, het is definitief: "Zodra je getuigt van een eigen wil, wordt je de das omgedaan". 'Je' is meewerkend voorwerp: wie wordt de das omgedaan? Jou 'De das' is leidend voorwerp: wat wordt je omgedaan? De das Duveltje uit een doosje: er staat geen onderwerp in deze zin, het onderwerp is weggelaten. Maar je kunt het je voorstellen als zijnde 'er': Er (ow) wordt (pv) hem (mv) de das (lv) omgedaan.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt RechterLinker! Mijn voorkeur gaat tevens uit naar 'analytisch', maar ik kom ook vaak 'analyserend' tegen ...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik beweer altijd dat 'niks menselijks mij vreemd is', als ik me dan vergist heb, is dat weer menselijk.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MenselijkS is correct. Bij dit soort constructies heb je niets aan de spellingscontrole omdat die niet snapt in welke vorm het woord gebruikt wordt. Daarom wordt zowel menselijk (bijvoeglijk naamwoord als in het menselijk ras), als menselijks (volgens mij is dat een bepaling van gesteldheid) goed gerekend, terwijl in jouw zin alleen de laatste correct is. Ik zou ten slotte 'niets' gebruiken in plaats van 'niks', want deze wat archaïsche vorm combineert niet zo mooi met spreektaal.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
iets is mooi > iets moois iets/iemand is menselijk > iets/niets menselijks

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank, zo voelt het ook voor mij Ik voel er echter niks voor om niets te zeggen, dat is net iets te Nederlands voor mij. Zjaan, dankjewel voor de 'bepaling van gesteldheid'. Die hou ik er in!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mis niet, maar altijd als ik 'niks' lees in een tekst, struikel ik daarover. Het is zo informeel dat het neigt naar spreektaal. Maar zulke dingen zijn denk ik heel persoonlijk. Nu vraag ik me wel af: waarom geef jij de voorkeur aan niks?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niks is spreektaal, niets lees je in boeken. Niets is correct. Niets menselijks is mij vreemd, komt nu weer omhoog als voorbeeld.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik altijd niks gebruik en nooit niets En ik denk dat het voor jullie net andersom is Niks geen spreektaal, dat is puur gevoelsmatig. Heb het opgezocht, er is niks mis met niks ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jullie hebben niks, wij hebben niets. We kunnen beter allemaal iets hebben.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suma heeft gelijk: niks is spreektaal. Ik gebruik het wel in dialogen. Net als 'je kan' (kunt is formeel correct), 'u heeft' (u hebt moet het zijn), wou vs wilde, e.d. Als je dat niks vindt, Hilde, kan ik daarmee leven :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat dat nu net het belangrijkste zijn Leonardo: 'dat ermee geleefd kan worden'. Anders hebben we zo weer een topic geopend.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Hilde, 'Niks' spreektaal en 'niets' boekentaal, duidelijk, mee eens. Maar, 'niets menselijks is mij vreemd' is de uitdrukking toch? Als je liever het woord niks gebruikt, is het misschien ook beter om een spreektaal alternatief voor 'menselijks is mij vreemd' te zoeken? Anders is die uitdrukking half spreektaal, half boekentaal. Ik ben ook maar een mens, bijvoorbeeld. of Ik weet van niks. Tenzij zo'n zin bij jouw personage past natuurlijk.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zei ik dus ook al:
Ik zou ten slotte 'niets' gebruiken in plaats van 'niks', want deze wat archaïsche vorm combineert niet zo mooi met spreektaal.
Als je niks wilt gebruiken (waar in principe niets op tegen is), dan zou ik dat dus niet combineren met een typische schrijftaalconstructie. Maar goed, jij bepaalt wat je doet.