Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja. Nu weet ik nog steeds niet over wat voor boom het gaat. Het maakt toch wel verschil of het een dikke eik of een slanke berk is. Ze kan ook op de grond gaan zitten, haar hoofd wat opzij doen, zodat ze net om de boom heen kan gluren naar twee burlende edelherten.
19 September 2012 - 20:29

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze stak haar hoofd langs deboom en zag die burlende herten en ze waren nog bezig ook. Wat mij persoonlijk opvalt en stoort is het gebruik van het woordje 'kan'. Het stond ook in de vraag over deze boom die is opgezet. Intussen wordt hij almaar dikker, maar goed. Ja, ik weet het, iedereen gebruikt het kannen, het is algemeen aanvaard en toch vind ik dat je niet kunt zeggen, tenzij i.h.a. bedoeld met: 'je kan'. Kan je en zo verder. het werkwoord is toch 'kunnen'? Bij het vervoegen kom je dan uit bij 'je kunt'. En kun jij als vraag en niet je kan of kan jij, kan jij.
19 September 2012 - 20:59

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kun je- Daar wordt jij mee bedoelt. Kan je - daar wordt men mee bedoelt. (Kan wordt dus gebruikt in zijn algemeenheid) Je kunt wel een spagaat maken... Je kan wel een spagaat maken... We hebben het nog steeds over bomen, Suma. Welke boom wordt het? Waarom reageert Wolfke niet? In een boom in slaap gevallen?
19 September 2012 - 23:14

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie door al die bomen het oorspronkelijke bos even niet meer. Volgens mij voldoet geen enkel voorzetsel helemaal en heb je een ruimere omschrijving nodig om in fatsoenlijk Nederlands uit te drukken wat je bedoelt. Bijvoorbeeld: 'Vanachter de beschutting van de boom deed hij voorzichtig een stap opzij om te kunnen zien wat er precies aan de hand was'.
19 September 2012 - 23:16

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. spelfouten 2. spellingfouten 3. spellingsfouten Wat is de juiste schrijfwijze van dit woord? Ik ben iedere mogelijkheid wel eens tegengekomen. Op het internet kan ik zo snel niet het juiste antwoord vinden.
20 September 2012 - 17:04