Lid sinds

19 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

11 augustus 2008 - 17:40
in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2012 - 14:18
Het antwoord op mijn vraag (is het gebruik van VVT bij het verwijzen naar dingen die zich afspelen in de periode voorafgaand aan het verhaal in VT noodzakelijk?) is dus ja tenzij ik het cursief typ. En dit laatste heeft inderdaad wat nadelen ... Bedankt schlimazlnik.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2012 - 9:27
Onderbroken zin Wanneer beschouw je een zin als onderbroken en plaats je een komma in plaats van een punt? Voorbeelden: ‘Kijkt u maar hierheen,’ zei de man, ‘en ontspannen glimlachen.’ ‘O, wat fijn,’ reageerde de man dankbaar, ‘we hadden ons er zo op verheugd, nietwaar schat?’ ‘Kom,’ zei de vrouw vriendelijk, ‘ik pak je bij de andere arm.' of ‘Kijkt u maar hierheen,’ zei de man. ‘En ontspannen glimlachen.’ ‘O, wat fijn,’ reageerde de man dankbaar. ‘We hadden ons er zo op verheugd, nietwaar schat?’ ‘Kom,’ zei de vrouw vriendelijk. ‘Ik pak je bij de andere arm.' Kent iemand de regel?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2012 - 9:48
Je bent geweldig, Bernhard. Mijn google aansturend vermogen moet me in de steek hebben gelaten. :confused:

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
23 augustus 2012 - 10:12
Toch zie je voorbeeld 4 en 5, zoals daar gegeven, zelden zó. Ik vind het ook niet logisch, een komma na een uitroep- of vraagteken en plaats hem daar nooit, nog ervan afgezien dat ik het niet mooi vind staan (maar daar zou je overheen moeten stappen als je werkelijk die regel wilde volgen).

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2012 - 12:00
Toch zie je voorbeeld 4 en 5, zoals daar gegeven, zelden zó. Ik vind het ook niet logisch, een komma na een uitroep- of vraagteken en plaats hem daar nooit, nog ervan afgezien dat ik het niet mooi vind staan (maar daar zou je overheen moeten stappen als je werkelijk die regel wilde volgen).
De komma komt niet na het vraag- of uitroepteken, maar na het aanhalingsteken. Vind ik wel logisch maar ik heb 'm tot nu toe ook steeds weggelaten. Het wordt een gekke verzameling leestekens.

23 augustus 2012 - 12:10
De voorbeelden gaan uitdrukkelijk om citaten. Dat is ook de titel van het stuk waarnaar gelinkt wordt.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
23 augustus 2012 - 12:11
Toch zie je voorbeeld 4 en 5, zoals daar gegeven, zelden zó. Ik vind het ook niet logisch, een komma na een uitroep- of vraagteken en plaats hem daar nooit, nog ervan afgezien dat ik het niet mooi vind staan (maar daar zou je overheen moeten stappen als je werkelijk die regel wilde volgen).
De komma komt niet na het vraag- of uitroepteken, maar na het aanhalingsteken. Vind ik wel logisch maar ik heb 'm tot nu toe ook steeds weggelaten. Het wordt een gekke verzameling leestekens.
Ja, daar heb je gelijk in. Drie tekens op rij - waar is dat een teken van?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2012 - 13:04
Toch zie je voorbeeld 4 en 5, zoals daar gegeven, zelden zó. Ik vind het ook niet logisch, een komma na een uitroep- of vraagteken en plaats hem daar nooit, nog ervan afgezien dat ik het niet mooi vind staan (maar daar zou je overheen moeten stappen als je werkelijk die regel wilde volgen).
De komma komt niet na het vraag- of uitroepteken, maar na het aanhalingsteken. Vind ik wel logisch maar ik heb 'm tot nu toe ook steeds weggelaten. Het wordt een gekke verzameling leestekens.
Ja, daar heb je gelijk in. Drie tekens op rij - waar is dat een teken van?
Regelziekte?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2012 - 13:11
Dat komt omdat er een verschil is tussen dialooginterpunctie en citaatinterpunctie.
Wordt wel verwarrend als daarvoor verschillende regels zouden gelden. Een dialoog is toch een verzameling citaten?

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2012 - 14:03
Ik heb mijn lesstof erbij gehaald. Ik neem aan dat het daar goed in staat. Heb je hier iets aan, parrot?
Eindigt het citaat op een vraag- of uitroepteken, dan vervalt de komma. "Mijn man komt later thuis!" riep Annet. Het kan ook zijn dat een citaat, dat zelf geen interpunctie heeft, wordt onderbroken door de toelichting. De onderbroken delen van het citaat komen elk tussen aanhalingstekens te staan. De toelichting zetten we tussen komma's, en het slotpunt staat vóór het aanhalingsteken sluiten: "Mijn man", zei Annet, "komt later thuis." Het citaat kan ook zelf interpunctie hebben én onderbroken worden door de toelichting. Voorbeeldzin: ga weg, en kom nooit meer terug. Omdat het stukje tekst dat wordt aangehaald al een komma bevat, valt deze komma binnen de aanhalingstekens: "Ga weg," zei ze, "en kom nooit meer terug." Een citaat kan ook een volledige zin in een zin zijn. In dit geval komt het citaat tussen aanhalingstekens, maar zonder slotpunt, in de zin te staan. Vraag- en uitroeptekens blijven uiteraard wél staan. Voorbeeld: Onderaan de brief had hij "Ik hou van je" geschreven. En tot slot: u gebruikt géén aanhalingstekens bij het weergeven van iemands gedachten: Lag ik maar in mijn eigen bed, dacht hij.
Als een zin wordt onderbroken, nooit verder gaan met een hoofdletter bij het tweede deel van een citaat. "Kom," zei hij, "dan gaan we een ijsje halen." Zijn het twee zinnen, dan ga je verder met het hoofdletter: "Wat een gedoe," zei hij. "Dit kan ik er niet meer bij hebben!" Maar die laatste zin zou ook één zin kunnen zijn: Wat een gedoe, dit kan ik er echt niet meer bij hebben! (Dat is aan de schrijver, of hij er twee zinnen of één zin van maakt.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2012 - 23:41
Jongen versus jongeman. Vanaf welke leeftijd zouden jullie een personage 'jongeman' noemen in plaats van 'jongen'? Alvast bedankt voor de reacties.

Tja

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
24 augustus 2012 - 2:14
Ik ben met A. Christie bezig en zie heel vaak hwt eerste voorbeeld van Ginny staan. Het is wel een oud verhaal, trouwens. Nou ja, nieuwe verhalen schrijft ze ook niet meer. iI kom overigens nog veel meer dingen tegen die we nu niet meer zo schrijven.

24 augustus 2012 - 9:00
Jongen versus jongeman. Vanaf welke leeftijd zouden jullie een personage 'jongeman' noemen in plaats van 'jongen'?
Niet zozeer leeftijd, maar baseren op gedrag en lichamelijke ontwikkeling. Maar dat ligt er ook aan wie het zegt, en in welke situatie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2012 - 9:25
Voor mijn gevoel zo rond de 16 Wolfke. Maar ik ben het ook met schlimazlnik eens, het varieert sterk en het is maar net wat je wilt benadrukken. Jeugdigheid of volwassenheid. Maar zo rond de 16 zie je toch steeds meer een man ipv kind,

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2012 - 1:41
Is het gebruikgemaakt of gebruik gemaakt? Ik keek in de vanDale op internet en daar staat dat gebruikmaken één woord is. In de Vandale thuis (boekvorm, maar wel wat ouder) komt dit woord niet voor.
Als ik twijfel. En dat is vaak. En ik heb zoveel als mogelijk internet, boeken of andere virtuele/analoge personen geraadpleegd. En ik krijg geen duidelijk antwoord. En ik moet een beslissing nemen. Dan verkies ik [als vaste stelregel voor uitsluitend mijzelf] het woord uit elkaar te trekken. Ook al is het fout, ik zou in dit geval gekozen hebben voor: gebruik gemaakt. Gevoelsmatig is het woord 'gebruikgemaakt' te lang met 2 x ge in het woord: gebruikgemaakt. Blijkt nou later, dat ik door veel persoonlijke ervaring meer woorden in mijn vocabulair [hoofd] opsla [op sla] dat het toch aanelkaar [aan elkaar] geschrevengezijn, of, moet worden, dan komt vanzelf het moment dat dit geen vraag meer is. Voor mij.

Tja

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 September 2012 - 2:01
Ik heb gebruik gemaakt van de kennis van mijn buurman en heb het opgeslagen in mijn geheugen. (als ik het opsla in mijn geheugen) Ik heb het niet aan elkaar geschreven, maar doe het wel bij opsla.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 September 2012 - 3:09
Ik heb gebruik gemaakt van de kennis van mijn buurman en heb het opgeslagen in mijn geheugen. (als ik het opsla in mijn geheugen) Ik heb het niet aan elkaar geschreven, maar doe het wel bij opsla.
Ik weet niet eens wat opsla is. Ik eet sla op.