Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Tot mijn verbazing zie ik hier: http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/90/ dat er voor en achter een beletselteken een spatie moet komen. Ik gebruik zelf regelmatig die drie puntjes, maar altijd zonder spatie. Ik heb het ook nog nooit ergens gezien, zo'n spatie als in "Nou ja, zeg ..." of "Wat ze me tóén vertelde ..." Staat gewoon raar in mijn ogen. Hoe kijken jullie ogen daar tegenaan? Hoe doe je het zelf? Als je net als ik nooit een spatie gebruikte, ga je het dan nu wel doen?
Die spatie zou er wel gepast zijn, omdat de ... aangeven dat er iets ingevuld zou kunnen worden - dat 'iets' is meestal een woord, en voor een woord staat altijd een spatie, behalve als het het eerste woord van een zin is. Zet je de ... achter een afgebroken woord, zoals Simon doet in # 451, dan plaats je geen spatie, want wat er op de ... zou moeten staan, is onderdeel van het woord zelf. Binnen woorden komen geen spaties.
Vraagje: Kun je wel eens een uitzondering maken op de regel "komma voor voegwoord"? Soms is een zin zó kort, dat het wat storend is om een komma neer te zetten. Het gaat momenteel om deze zin: Tot haar schrik zag Jolanda(,) dat het al acht uur was.
Waarom zou daar een komma moeten?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou gaan voor 'middenklassewijk' want ik denk niet dat er een reden is voor de tussen-n. Het woord 'middenklasse' kent volgend van Dale geen meervoud. Maar nog beter: vermijden dat woord, want het is een draak in een fictie-boek.
Ken jij dan een synoniem?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dvd-speler, met kleine letters. Volgens de digi van Dale.
Is het dan ook cd-speler? Of is dat volledig willekeurig? Ik heb eerlijk gezegd DVD of CD nog nooit ergens met kleine letters geschreven gezien.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
cd is als je zo'n schijfje bedoelt ook met kleine letters. CD bestaat ook maar is een afkorting voor Corps Diplomatique of voor Centrum Democraten en ook voor een gedragsstoornis met een moeilijke naam. Middenklassewijk? Dat kun je het best omschrijven in plaats van een draak van een synoniem te nemen. Laat wat kenmerken van zo'n wijk 'zien'.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nog een die ik in verschillende variaties tegenkom. SOS sos s.o.s. Wat die drie puntjes betreft, doe ik als volgt: 'Kom nou...' 'Toen ik, eh... tegen hem zei dat hij enz.' Dus geen spatie als het het einde van een zin is. Wel als het in een zin is. Ik zet geen spatie voor de drie puntjes. Zie ik ook nooit, trouwens.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het intiatief of initiatief?
Zie ook woordenlijst.org voor dat soort vragen.
Dank je, MichaM. Meestal google ik om de juiste spelling van woorden te vinden, maar dat was hiermee wat te verwarrend.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een die ik in verschillende variaties tegenkom. SOS sos s.o.s. Wat die drie puntjes betreft, doe ik als volgt: 'Kom nou...' 'Toen ik, eh... tegen hem zei dat hij enz.' Dus geen spatie als het het einde van een zin is. Wel als het in een zin is. Ik zet geen spatie voor de drie puntjes. Zie ik ook nooit, trouwens.
Die sos vraag, daar zat ik ook mee. Weet iemand dat? Mijn sos vraag is al te laat voor mij, helaas. xas

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het vaakst zie ik SOS, maar omdat ik niet van hoofdletters in afkortingen houd, stoort me dat. Maar ja, wie stoort zich daaraan?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn regels voor afkortingen. Die weet ik niet uit mijn hoofd, maar die kun je opzoeken. Als het losse woorden zijn met puntjes etc

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik meende me te herinneren en ik heb het woord geWiKi't (werkwoord?) om er zeker van te zijn. Maar SOS is geen afkorting. Het is de weergave in letters van de Morse-noodcode (...---...) en die werd indertijd gekozen om de herkenbaarheid en meer niet. De betekenissen van SOS zijn er later bijbedacht. Het zijn hoofdletters omdat het morse-alfabet is gebaseerd op hoofdletters.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
SOS is de afkorting van save our souls of save our ship. Inderdaad wordt het bij morse gebruikt. Bij gesproken noodsignalen wordt het equivalent mayday gebruikt. Dat vindt zijn oorsprong in een noodbericht dat een Engelsman op een Frans schip voorlas: m'aide, helaas kende hij de uitspraak niet zo goed.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, en interassante link. Die had ik nog niet bekeken. Zou best kunnen ...---... is heel makkelijk te maken en te 'lezen' SOS is natuurlijk uit en ten treure misbruikt, zoals save our Seals uit de tijd van de protesten tegen het doodknuppelen van zeehondjes, of stichting oorspronkelijke setters.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Totaal willekeurig, maar hebben jullie wel eens opgelet wat het nokia-geluidje is bij een nieuwe sms? :D ...--...

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klein vraagje, met misschien grote gevolgen :) Als ik het goed heb levert dat een fles whiskey op, zo niet kost het mij een fles wijn. Het gaat over het woord: rechaud. Is dat réchaud of rechaud. Volgens Word en de spellingscontrole alhier is het gewoon(e), mijn vriendin zegt echter met (é). Wie weet het verlossende antwoord.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is gewoon de vergrotende trap van loslippig, geen wonder dat die er niet in staat. Loslippig staat wel in de woordenlijst.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is gewoon de vergrotende trap van loslippig, geen wonder dat die er niet in staat. Loslippig staat wel in de woordenlijst.
Dank je MichaM. Ik was aan het twijfelen omdat Word en de websites, mij niet konden vertellen of ik goed zat. When in doubt, ask a higher authority. :)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb twee vriendinnen, die beide op taalkundig gebied zeer sterk zijn :nod: , naar mijn idee. Deze twee mensen 8) 8) spreken elkaar tegen bij deze taalvraag. Vriendin A weet 100% zeker dat het met N moet, vriendin B weet 100% zeker dat het zonder N moet. Aangezien ik met mijn gevoel vaak fout zit, zal ik dat niet uitspreken. Bij ons in de keuken glansden spierwitte tegels, die zowel de muur als de vloer bedekte(n). met of zonder N? Muur en vloer is enkelvoud- dus bedekte onderwerp is tegels (mv)- dus bedekten

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedekten, denk ik, want tegels is meervoud. Het gaat niet om de muur en de vloer (dat samen is trouwens ook meervoud), maar om de tegels die iets bedekken.