Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Leuke vriend ben jij!’ zei ik op een diepgeraakte toon. Klopt deze zin wel? of is het met? of nog anders?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste J. ik vind die hele zin niet mooi, eerlijk gezegd. Diepgeraakte toon vind ik beetje vreemde combi. Is het een optie om iets over de ik te zeggen waaruit blijkt dat hij diepgeraakt is. bijv 'Leuke vriend ben jij,' zei ik en slikte een brok weg. Niet dat het zo moet hoor. Succes!xsg

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zit het met het woord 'Meneer'? Mag het wel/ niet. Of moet het heer of mijnheer zijn? Dit klinkt zo chique, lijkt mij. xsg

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van wie zou het niet mogen, sgoojur?
Geen idee, maar ik dacht het echt.xsg Dank u meneer Simon, of moet ik heer of mijnheer zeggen? Ik begrijp dat het gebruik van meneer vooral in spreektaal toegepast wordt, maar in een dialoog mag het dan wel, lijkt mij.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je het in een gesprek noemt is het meestal meneer. Als je het hebt over een man die Van Zanten heet, schrijf je doorgaans mijnheer Van Zanten. Mijnheer Van Zanten werkt op de afdeling radiologie.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- Als de zin doorloopt, zegt ze, dan komt de komma ervoor. (dan hier een tab, maar die kun je in dit blokje niet plaatsen) Ze draait zich om en verlaat het klaslokaal, iedereen verbluft achterlatend.
Dus zonder aanhalingstekens, maar het gesprokene wordt aangeduid met een - , uit zegt ze blijkt dat iemand het zegt, en de tab op de volgende regel geeft aan dat ze uitgesproken is.
Het citaatstreepje (= koppelteken maar dan tweemaal zo lang) is in franse boeken de gebruikelijke manier om de directe rede weer te geven, in combinatie met de << en >>. Willekeurig voorbeeldje: << Quand vous reverrai-je? demanda Simon. - La semaine qui vient. - C'est tard! - Je t'embrasse.>> In dit voorbeeld worden de << en >> gebruikt om het begin en het einde van de dialoog te markeren. De streepjes aan het begin van de zin duiden de afzonderlijke sprekers aan. Nieuw streepje, nieuwe spreker. Ik vind het wel een duidelijke aanpak. Toevoeging: de << en >> worden in werkelijkheid dichter op elkaar weergegeven en zijn wat minder puntig van vorm. Ik weet ze niet te vinden op dit toetsenbord, maar zal eens zoeken in Word. Toevoeging 2: ik heb ze gevonden. Hier zijn de nieuwe en verbeterde en . Hé, ze doen het niet :crybaby: Hoe kan dat nou? Toevoeging 3: nog een keer proberen (nu met knippen en plakken): « en ». Yes, eh... oui! Toevoeging 4: tot slot nog het citaatteken: ‒ (en nu hou ik ermee op).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat is leuk, Zjaan, om te zien hoe ze dat in andere landen doen. Het is zeer duidelijk, op deze Franse manier.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
“Waar houd je dan wel van?” “Van jouw bed zijn.” Klopt die tweede zin? En daarmee doel ik op 'jouw bed'.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Celeste, het is inderdaad "jouw bed". Als je niet zeker bent, vervang dan "jouw" door "uw": dan voeg je dus een "w" toe. "Dat heb ik aan jou gevraagd" Dat heb ik aan "u" gevraagd. Zonder "w" dan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het rechterheup of rechter heup? Je hebt rechterarm en rechterbeen, maar is dan ook rechterheup? Vandale.nl kent r.arm en r.been wel, maar r.heup niet.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Rechterheup lijkt me, zoals je al aangeeft schrijf je woorden als rechterarm, rechterbeen, rechterhand enz. ook aan elkaar dus ik neem aan rechterheup hier niet van afwijkt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord eindigt weliswaar op een lange klinker, maar die klank wordt door de s niet verkort, in tegenstelling tot Anna dat door de s als An-nas uitgesproken zou kunnen worden (om dat te voorkomen wordt het Anna's). Daarom moet - denk ik - bij Mathieu de s eraan vast (zonder apostrof dus). Update: via deze link meer uitleg. Daaruit blijkt ook dat de regel met de lange klinker alleen geldt bij een klank die door één letter wordt gevormd (en dat is bij Mathieu niet zo). Eraan vast dus. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1290

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie kan mij helpen met het hoofdlettergebruik in de volgende zin: 'Maar volgens mijn gesprekspartner gloort er licht voor mij en Cardiologie'. Ik wéét dat cardiologie vaak met een kleine letter wordt geschreven. Maar ik wil het in deze zin noemen als een instituut, als in 'alle cardiologen van Nederland', als iets groots. Mag ik het dan met een hoofdletter schrijven?