Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met Waus bedoelde ik dat ik het tegen jou had, Waus.
Ik weet dat je het tegen mij had, maar Waus hoorde ook bij de zin :nod: @Thérèse, heldere uitleg, dank je :)
Of, in het geval van Grietje en Marietje: op ieder potje past een potje. :!:
:lol: Toch raar. 'Zowel Karel als Piet is dol op vrijen' vind ik niet klinken, maar 'Zowel Karel als Piet was dol op vrijen' weer wel :? Niet dat ze niet dol mogen zijn op vrijen :D

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het lijkt ook een beetje onlogisch met zowel als, maar is onze taal dan logisch? Thérèse: :D Wie weet waar ze nog meer mee knoeien? Gelukkig kennen we ze niet. Of jij toevallig wel?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het met een spatie schrijven, want het 'hele' ww is iets lek steken (ook los), in tegenstelling tot bijvoorbeeld losbarsten.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan elkaar. Je gaat niet 'lek' steken (zoals je ook dronken kunt steken) , je gaat iets leksteken. Zoals doorsteken en losbarsten en zo ook aan elkaar gaan.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Volgens Van Dale bestaat leksteken niet. Dus zou het lek steken moeten worden. Mocht je twijfelen kun je beter zeggen: hij stak de banden lek van de cabrio. Het mag ook van een fiets zijn. Wat Zjors bedoelt met dronken steken snap ik niet. :confused: O, nu wel. In een dronken bui stak hij zijn vriend dood.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Klopt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Samengestelde woorden staan ook niet (altijd) in Van Dale.
Lekgestoken bestaat niet volgens Word 2000, maar leksteken weer wel. Dank je, aan elkaar dus :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het leerling-gegevens, leerlinggegevens of leerling gegevens? :? Word 2000 vindt het leerling-gegevens, Word 2010 vindt het leerling gegevens en ik dacht zelf aan leerlinggegevens. Vandale.nl kan niks vinden (maar dat is alleen in het gratis woordenboek). Google vindt vooral leerlinggegevens, maar ook leerling gegevens en in één artikel komt leerlinggegevens en leerling-gegevens na elkaar voor.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is snel :D Jij was er ook niet over gevallen toen je het verhaal de eerste keer proeflas :P

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, omdat ik waarschijnlijk dacht dat het goed was?????? xas Miepmiep.......................................................................................zoef!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is leerlinggegevens. Er is geen reden om het los te schrijven of een - toe te voegen, zoals botsende klinkers.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenilijk liep ik gisteravond ook tegen een vraag op: het plaatsen van leestekens. 'Lijkt me leuk,' zei hij 'Lijkt me leuk', zei hij Is het plaatsen van de komma binnen of buiten de aanhalingstekens een persoonlijke keuze, of zijn er regels voor?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens de ELDA-regel (eerst leesteken dan aanhalingsteken), die door de meeste uitgevers gehanteerd wordt (al is het geen officiele regel), is het 'Lijkt me leuk,' zei hij.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Officieel is het: je kunt en jij kunt. Maar in de spreektaal zeggen veel mensen (ik ook vaak) je kan en jij kan. Jij schrijf je trouwens als je nadruk wil leggen op je/jij. Bv: (1) Jij vergat de boodschappen (2) Je vergat de boodschappen. Ik (1) benadruk je dat 'jij' het vergat (en niet iemand anders); bij (2) is 'je' neutraal, dus niet vergeleken met iemand anders.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit geldt dus ook voor: 'je wil' 'je wilt' en idem met jij?
Je wil is fout, het is: je wilt. ('Wil je?' is wel goed, net als 'kun je?') Verder geldt natuurlijk de je/jij (en ze/zij) ook hier, dat hangt niet van het werkwoord af.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dit geldt dus ook voor: 'je wil' 'je wilt' en idem met jij?
Stam + t: stam van willen is wil, bij je (en bij hij en zij) komt er een t achter de stam, dus: je wilt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Hij wilt is een uitzondering, dat weet je zelf ook. Hij loopt, hij schrijft, hij gaat, hij fietst, hij ... vul maar in. De vraag ging overigens niet over hij, maar over je. En je wilt is prima.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het hij wil is, dan is het toch ook jij wil? Ik heb tenminste altijd geleerd dat tweede en derde persoon in het Nederlands (tenzij het bv.nw. achter het ww. staat) hetzelfde zijn. En jij wilt *klinkt* gewoon fout.