Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

29 oktober 2009 - 13:28
Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 maart 2011 - 8:55
Goed dat je even van je laat horen @tgeraeds. :thumbsup: Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen van je boek (als je zelf zover bent?)??

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 maart 2011 - 10:08
@Marjan B: ik kom hier eigenlijk nooit, maar ik moest even reageren, aangezien er iemand namens mij had geschreven dat ik geen vertrouwen heb in Tenpages en dat de begeleiding niet goed is. Dat is dus onzin en dat wilde ik graag even kwijt. Als je de ontwikkelingen rondom mijn boek Nergens wilt volgen, kan je lid worden van de Nergens-hyve: http://nergensboek.hyves.nl/ , fan worden van de Nergens pagina op Facebook: http://www.facebook.com/#!/pages/Nergens/11480689… en/of via twitter: http://twitter.com/Nergensboek

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 maart 2011 - 18:49
Als je er slaagt om op Tenpages, 1600 aandelen, binnen te halen, dan zou ik toch heel erg serieus gaan denken om het in eigen beheer uit te brengen. Laat ik het heel voorzichtig stellen, corrigeer me als k het fout heb, 1600 aandelen afgerond 1000 potentiele boekkopers. Via Tenpages drukken of zelf laten drukken, 3 euro verschil. 3 x 1000=3000 euri. Daar bovenop de normale 10% per boekenverkoop. Stel het boek op 15 euro. !000x 1,50= 1500 euro + 3000 = 4500 euro. Hallo, steek die in je eigen zak zou ik zeggen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 maart 2011 - 17:19
@Bobcat: Daar gaat het natuurlijk niet om! Het gaat erom dat je naam wilt maken en dat lukt jou niet zonder uitgever. Want zonder uitgever kom jij niet in de boekwinkel (geloof me, ik heb het geprobeerd). Dus heb je daarna nog geen bekendheid. En nog steeds geen contacten in de uitgeverswereld!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2011 - 9:46
Ik denk dat iedereen zijn eigen afwegingen maakt om wel of niet 10P te proberen, of een POD, of eigenbeheer, of boekscout.nl of wat dan ook. Bij mij hebben financieel economische redenen voor mijn keus om 10P te proberen niet meegespeeld. Sowieso: als geld een belangrijke beweegreden is voor aanwezigheid in het boekenvak, moet je je achter de oren krabben. Wordt dan consultant in het een of ander. Geloof me: dat verdient stukken beter.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2011 - 15:27
Ik ben wel benieuwd hoe uitgeverijen reageren op het 10pagesconcept. Wat hebben jullie, ervaren 10pagers daar van meegekregen?

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2011 - 18:25
Ik geef mijn boeken uit in eigen beheer en ze liggen gewoon hier en in de verre omgeving in de boekhandel. Netjes op de balie naast de kassa. Precies waar ik ze graag hebben wil. De winkelier heeft een leuke marge en ik ook nog. Oké , ik verkoop er geen 100.000 per jaar wat ik misschien wel gedaan zou hebben via een Echte Uitgever. Maar ik ben happy!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2011 - 18:44
Ik ben nog niet in dat stadium (nog aan het herschrijven), maar wil jullie graag op de hoogte houden als het wel zover is.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 maart 2011 - 16:52
@Bobcat: dan ben jij een van de weinigen die het op die manier voor elkaar heeft gekregen. Ik ken meerdere mensen die in eigen beheer of bij zo'n uitgever met print on demand uitgeven, maar die liggen echt niet in de boekwinkel hoor! Dus ik zou zeggen: goed gedaan!

22 maart 2011 - 17:57
@Bobcat: dan ben jij een van de weinigen die het op die manier voor elkaar heeft gekregen. Ik ken meerdere mensen die in eigen beheer of bij zo'n uitgever met print on demand uitgeven, maar die liggen echt niet in de boekwinkel hoor! Dus ik zou zeggen: goed gedaan!
Dat is een verkeerde veronderstelling: Bobcat maakt niet gebruik van Print on Demand, maar Publish on Demand. Het verschil is dat bij Print on Demand een boek pas wordt gedrukt als het verkocht is. En dat is dus niet zo als het in de boekhandel te verkrijgen is. Publish on Demand kàn ook Print on Demand zijn, in dat geval zou Bobcat dus een x-aantal exemplaren moeten hebben laten drukken om vervolgens te koop aan te bieden in de winkels. Dat is een fikse investering, of het nu Publish on Demand is, of een x-aantal boeken laten printen in Print on Demand. Maar met een (geleende) investering € 10.000 kom je een heel eind. En met eigen initiatief (zelf naar de boekhandel gaan) nog veel verder.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
22 maart 2011 - 19:30
Er zijn genoeg mensen / schrijvers die met hun eerste investering de tweede financieren, en een mooi lezersbereik hebben, waarna een derde publicatie ook gefinancierd kan worden, en zo voort. Het hangt van je onderwerp(en), doel en doelgroep af. Niet iedere auteur heeft een uitgeverij nodig; dat was ook al zo in het pre internet tijdperk. Het was niet zeldzaam dat een drukkerij tevens uitgeverij was en boekhandel tegelijkertijd - die combinatie is er nog steeds, alleen is het niet altijd meer zo zichtbaar.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
23 maart 2011 - 19:55
Eigenlijk is het heel simpel. Ik laat 100 boeken printen/drukken in eigen beheer. Deze distribueer ik in de wijde omgeving bij de boekhandels. Omdat je het zelf doet is de marge tussen inkoop/verkoop veel groter. Met een BIG SMILE loop ik de winkel binnen en vertel de bedrijfsleider dat dit voor hem een buitenkansje is. Als je jezelf niet kietelt, een ander doet het niet.. Het hebben van een beetje lef is belangrijk. Maar je hebt tenslotte ook je best gedaan op je boek/verhaal, of niet dan?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 maart 2011 - 8:42
@Bobcat Dan kies je dus voor een beperkte distributie in je eigen omgeving. Dat is prima, maar als je landelijk wilt doorbreken, dan heb je toch een reguliere uitgever nodig. Of zie ik dat verkeerd? Kijk, als je boek in eigen beheer een hype wordt, dan zit je ook goed. Maar die kans acht ik niet zo groot. Of heb je voorbeelden van eigenbeheerboeken die op grote stapels in alle winkels van Selexyz liggen?

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
24 maart 2011 - 19:36
Echt Niet Marjan!..Dat wil ook ook niet. Dat legt een druk op je als schrijver naast een baan die ik heb en dat wil iik niet!.. Oké, kom met 300.000 exemplaren dan zien we wel weer verder...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 maart 2011 - 23:30
Dat is een duidelijke keuze Bobcat, niks mis mee toch? Maar anderen willen wel die landelijke dekking. En dat is veel lastiger, tenzij je een hype kunt creëren. Maar dat kost veel tijd en energie.

25 maart 2011 - 6:51
Maar anderen willen wel die landelijke dekking. En dat is veel lastiger, tenzij je een hype kunt creëren. Maar dat kost veel tijd en energie.
En daarbij heb je dus niet veel aan TenPages, want dan moet je die hype nog creëren vóórdat het boek klaar is (namelijk op het moment waarop de aandelen verkocht moeten worden).

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2011 - 8:28
Dat klopt, maar je hebt er dan wel een platform bij waar veel bezoekers komen. Dat is waarschijnlijk de gedachte erachter. Als je dat in je eentje probeert te doen (een hype) is dat moeilijker. Wat niet wil zeggen dat het je via TP wel zal lukken natuurlijk.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
25 maart 2011 - 18:43
Nou, Zoveel mensen komen niet op Tenpages. Meer mensen komen in de boekhandel. Daar kopen ze een boekje. Staan aan de kassa in de rij om af te rekenen en zien mijn boek tegen een scherpe prijs staan. Meenemen dat ding!..Alweer een fan erbij!

25 maart 2011 - 21:53
Ik ben eerder geneigd een leuk ogend boekje te kopen bij een boekhandel waar ik toevallig binnenloop voor iets anders*, dan een aandeel voor een boek dat er nog niet is op een website waar ik -als toevallige voorbijsurfer- vermoedelijk niet eens naar zou zoeken. *) Pen, diskettes, tijdschift voor onderweg, vakliteratuur...

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2011 - 0:39
Inderdaad, een boek dat er nog niet is. Het manuscript hoeft nog niet eens af te zijn. Een idee hebben voor een boek en daarvan de eerste tien bladzijden schrijven is heel wat anders dan een manuscript afschrijven. Als ik naar het gemiddelde boek in de boekhandel (of op Amazon, in mijn geval) kijk, dan word ik daar al niet bijzonder enthousiast van, laat staan dat ik tijd en geld ga steken in iemand anders' project dat nog niet eens af is. (Zelfs al is een verhaal afgeschreven, dan zal er nog bijgeschaafd moeten worden) Als schrijvers en lezers enthousiast worden van Tenpages, prima, maar mij zul je er niet vinden.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2011 - 20:22
Op Tenpages verkoop je eerst een idee! Tenminste, je probeert aandelen te verzamelen om het te kunnen doen. Ik maak het te verkopen product (boek) eerst helemaal af. Dan ga ik er mee, 'de boer op'. Op dit moment heb ik ongeveer 114 adressen waar ik mijn nieuwe boek op de toonbank mag leggen in consignatie. Niet alleen in de boekhandel hoor, ook in de sigarenzaakjes en copyshops. Er zijn veel meer verkoop mogelijkheden dan alleen de reguliere boekhandel. Ik sta ook op braderieen, tentoonstellingen, carboot sales, museum dagen. Mijn vriend heeft in Frankrijk een wijnboerderij en ontvangt in zijn B&B veel Nederlandse gasten. Mijn boek is ook daar verkrijgbaar en verkoopt goed. Ik verkoop ook via mijn website. Ja, het is een hoop werk. Maar je krijgt een heel directe band met de verkopers en je hoort ook veel meer feedback wat je weer kunt gebruiken om het volgende boek nog meer aan de lezer te laten aansluiten. Rijk worden? Nee. Kostendekkend? Absoluut en ik houd er aan over om het volgende boek nog beter en mooier te maken. Niets is stimulerender dan dat mensen vragen; 'wanneer komt je volgende boek uit?' Nee, de reguliere uitgevers hebben bij mij afgedaan. Ik ga niet in hun straatje lopen. Maar als er schrijvers zijn die menen dat internet uitgevers hun dát bieden wat ze denken te zoeken, dan moeten ze dit beslist doen! Er is niets mis mee. Ik blijf liever een 'rebel' in mijn eigen uitgevers land.............

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 april 2011 - 20:39
Het mooie van Tenpages is dat als je genoeg mensen hebt verzameld die een aandeeltje (of meer) willen kopen in je boek, je bij een 'echte' uitgever terecht komt. Je komt dus door het hele land in de boekhandel te liggen, in ieder geval bij Selexyz. Daar droom ik al jaren van, dus dat kon ik echt niet aan me voorbij laten gaan. Het is zo moeilijk om bij een goeie uitgever binnen te komen (niet bij een of andere internet-uitgever die boeken uitgeeft, die je alleen via internet kunt kopen en alleen als je de titel weet). Als je bij Tenpages je aandelen verkoopt (en met 36 boeken in iets meer dan een jaar lijkt het me dat er genoeg geinteresseerden zijn), heb je een binnenweggetje naar de 'echte' uitgevers! Als je het allemaal 'zelf' moet doen, kom je onderop de mega-stapel te liggen. Ik wil voor het echte werk gaan, bij een goede uitgever binnenkomen en door heel Nederland in de winkels liggen. En dit blijkt een zeer goede methode te zijn! (tot nu toe)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2011 - 0:04
Als je gepubliceerd wordt bij een reguliere uitgever, wil dat nog niet garanderen dat je in de boekhandel komt te liggen hoor.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
20 april 2011 - 9:47
Ik wil voor het echte werk gaan, bij een goede uitgever binnenkomen
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik meende dat er al een uitgever was voor je boek?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 april 2011 - 11:14
Weer nieuws over Ten Pages. Ze hebben een tryout gedaan met verlengingen. Mensen die al wel een bepaald aantal aandelen hadden verkocht, maar nog niet genoeg, konden wat langer lobbyen. Daar hebben ze nu vrij abrupt een einde aan gemaakt. Wel sneu voor mensen die er bijna waren en rekenden op deze verlenging. Maar ook wel duidelijker denk ik. Dit is de link: http://tenpages.com/nieuws/tenpages.com/530

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 juli 2011 - 22:18
Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar! Zeker gezien de cijfers die ik in #341 van deze draad plaatste en die door anderen nog werden aangevuld. Als jij ons daarvan op de hoogte zou willen houden, zou dat heel fijn zijn.
Ja, dat vermoeden had ik al, dat je daar benieuwd naar was :) Ik wil je zeker op de hoogte houden van mijn ervaringen (moet ik wel eerst de 2000 halen, natuurlijk)
Nu, een paar maanden verder, kan ik wat meer vertellen. De eerste ervaringen zijn erg goed. Nadat ik de grens van 2000 aandelen was gepasseerd werd ik direct gebeld door TenPages om een afspraak te maken. Ik heb mijn manuscript opgestuurd (het was immers al helemaal klaar) en een paar weken later zat ik met de redacteur om tafel. Ze had het manuscript helemaal doorgenomen en kwam met een groot aantal voorstellen voor verbetering. Geen onderwerp bleef onbenoemd. Stijl (woordkeus) en stijlbreuken, plot (wat is het nut van iedere scene), etc, etc. Met een flinke berg huiswerk kon ik aan de slag. Terwijl ik dat aan het maken was, belde TenPages dat ze een interview met Elsevier voor me geregeld hadden. Dus ook met promotie hebben ze me geholpen. Ik had ook een template meegekregen voor het maken van een factsheet. De onderwerpen die een uitgever wil weten staan er allemaal in: samenvatting boek, thema, personages, bio van de schrijver, enzovoort. Na ruim een maand werken was een nieuwe versie van het manuscript klaar. Ook dat hebben ze weer doorgenomen met de focus op de eerste 40 pagina’s. Vooral het begin moet goed zijn, daar selecteert een uitgever op. Er waren nog wat losse opmerkingen en een grote: de titel. Ik had een Engelse titel (Hit&run), maar een Nederlandse roman met een Engels titel… Daarmee zwaaien geen uitgeverdeuren open. Of ik geen Nederlandse kon verzinnen. Ik heb een 10-tal nieuwe titels bedacht. De redacteur heeft in één een woord gewijzigd zodat de nieuwe (werk)titel nu is: Morgen vlieg ik terug. Nu gaat het complete manuscript, met de factsheet en een aanbevelingsbrief (een mooie commerciële tekst) van TenPages, naar een aantal uitgevers.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juli 2011 - 9:06
Succes Johan! Fijn dat je hier laat weten hoe het verder gaat. Je hebt vast zelf een uitgever in gedachten... Ik hoop dat je boek daar terecht komt. :thumbsup: