Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

29 oktober 2009 - 13:28
Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 maart 2011 - 16:59
Vanaf het begin was het toch als duidelijk dat dit een hoogst merkwaardige manier was om je boek op de markt te krijgen? Dan geef ik liever in eigen beheer uit en deel de boeken gratis uit. Dat is nog goedkoper dan dit systeem. Er zijn ook 'reguliere' uitgevers die een investering van 1500 euro vragen. :rolleyes:

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 15:19
Hoe verkoop je veel aandelen? Mijn manuscript ‘Hit and run’ staat nu drie maanden op TenPages. De verkoop van aandelen liep vanaf het begin goed. Gestaagd steeg het aantal aandelen en sinds ruim een maand sta ik in de top 5 en nu helemaal bovenaan. Hoe doe je zoiets? Promoten, promoten, promoten!! Het is erg leuk om over mijn boek te praten, om mensen enthousiast te maken voor het idee. Het voelt als een soort coming out. Eindelijk kan ik laten zien wat ik gebrouwen heb. Niet dat mijn eersteling helemaal af is en dat ik geheel tevreden ben over de kwaliteit, maar dit is wel een manuscript waarmee ik naar buiten durf. Soms moet ik schroom overwinnen. Je loopt tenslotte aardig met jezelf te leuren en vraagt mensen om je te helpen met geld. Oef. Als eerste heb ik familie, vrienden en kennissen benaderd. Dat leverde me zo’n 40 aandeelhouders op. Verder heb ik door mijn werk een redelijk groot LinkedIn netwerk, de mensen daarin heb ik één voor één benaderd. Ook zo’n 30 aandeelhouders. Verder heb ik de publiciteit gezocht, veel persberichten verstuurd. Dat resulteerde in interviews met diverse kranten en ook op de lokale radio. Die heb ik op mijn website gezet (www.johanbordewijk.nl, die ik voor dit doel heb aangepast). Ik heb visitekaartjes laten maken (kan bijna gratis) en deel die zoveel mogelijk uit (bv ouders op school van mijn kinderen). Ik schrijf een blog. Mensen twitteren voor mij. Al met al heb ik nu ruim 140 aandeelhouders waarvan ik de helft niet ken. Mensen steunen mij om verschillende redenen (als ik dat al weet, want van de aandeelhouders die ik niet ken weet ik het niet). Omdat ze mij aardig vinden. Omdat ze het manuscript goed vinden. Omdat het idee van TenPages ze aanspreekt. Eigenlijk niemand die er rijk van denkt te worden. Oeps, dat geeft de denken, dit wordt toch een bestseller :rolleyes: En nu nader ik het eind. Heb nog een maand om de laatste 380 aandelen te verkopen. Als dat allemaal lukt kom ik de molen van TenPages terecht. Benieuwd hoe dat verloopt.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 15:30
Leuk te lezen Johan. Op welke manier word je nu ondersteund door Ten Pages? Of begint dat pas als je de 2000-grens hebt gehaald?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 16:06
Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar! Zeker gezien de cijfers die ik in #341 van deze draad plaatste en die door anderen nog werden aangevuld. Als jij ons daarvan op de hoogte zou willen houden, zou dat heel fijn zijn.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 16:39
Op welke manier word je nu ondersteund door Ten Pages?
Volgens hun website komen ze echt in actie nadat je de 2000 bereikt hebt. Ik moet dat dus nog gaan meemaken. Maar voorlopig hebben ze me wel geholpen door mijn manuscript als Redactietip aan te merken, door me te interviewen en de resultaten van mijn promotieacties op hun site te zetten.
Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar! Zeker gezien de cijfers die ik in #341 van deze draad plaatste en die door anderen nog werden aangevuld. Als jij ons daarvan op de hoogte zou willen houden, zou dat heel fijn zijn.
Ja, dat vermoeden had ik al, dat je daar benieuwd naar was :) Ik wil je zeker op de hoogte houden van mijn ervaringen (moet ik wel eerst de 2000 halen, natuurlijk)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 19:16
Beste Janheij en anderen, Mijn manuscript heeft in oktober vorig jaar alle aandelen via TP verkocht. Het is al met al een stuk sneller gegaan dan ik zelf had verwacht. De eerste versie van mijn manuscript had ik nog niet af. TP heeft aangeboden om wat ik had alvast op te sturen naar uitgevers, maar ik wilde zelf eerst verder schrijven. Inmiddels heeft de redactrice van TP mijn manuscript gelezen en opmerkingen gegeven waar ik mee verder kan. Ik ben nu aan het herschrijven en pas als ikzelf tevreden over de kwaliteit ben, wordt het naar uitgevers gestuurd. En ik weet dat het bovenstaande voor meerdere schrijvers geldt. Bijna niemand heeft een manuscript dat - na het behalen van het benodigde aandelenaantal - direct naar een uitgever kan. En op deze manier kan er dus behoorlijk wat tijd overheen gaan voordat een ms dat het via TP 'gehaald' heeft, daadwerkelijk verkrijgbaar is. Gezien het grote aantal dat de laatste weken de 2.000 heeft bereikt, moet er dit jaar toch wel behoorlijk wat gaan verschijnen. Ik ben het ermee eens dat er op TP nog wel het een en ander kan verbeteren aan de informatievoorziening naar aandeelhouders toe, in de tussenliggende periode. Nu houden sommige schrijvers hun aandeelhouders wel actief op de hoogte (bijvoorbeeld via een website, Twitter en Facebook, zoals ikzelf) en andere niet. Er is overigens al een uitgever die geïnteresseerd is in mijn ms, op basis van wat online staat, maar je begrijpt dat ik graag de keuze heb. O ja, als je alle aandelen verkocht heb, kom je dus sowieso niet meer bij POD uit. Je hebt dan - zoals ook op de site staat - recht op uitgave door een reguliere, gerenommeerde uitgever.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 20:50
Leuk om te horen Kiksgreggel. Ook goed om te weten dat er iemand van TP is die je met je MS verder helpt. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Heb je zelf al bepaalde voorkeuren wat betreft uitgevers?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 21:11
Ja, ik heb wel wat namen die mij meer aanspreken dan andere. Ik hoop op een keuze uit meerdere, waardoor ik het kan laten afhangen van de 'klik', of de uitgever ook iets met e-books doet en wat hij aan promotie kan betekenen.

8 maart 2011 - 21:20
Als je de keuze wilt hebben, waarom heb je het MS dan niet naar die uitgevers gestuurd? Zomaar een vraag... Ik had vorig jaar begrepen dat een boek gegarandeerd binnen een jaar in de boekwinkel zou liggen: maximaal 4 maanden om de aandelen te verkopen, daarna maximaal 8 maanden met de schrijfcoach aan de gang om zo spoedig mogelijk een goed boek te publiceren. Wat voor de aandeelhouder betekent: binnen een jaar ga je op je investering terugverdienen. En dat blijkt nu dus niet zo te zijn. Op de site staat:
Nadat de benodigde 2.000 aandelen van een manuscript of het manuscript waar je aandelen in bezit verkocht zijn, krijgt de schrijver acht maanden de tijd om zijn/haar boek af te schrijven. Dit gaat onder begeleiding van een professionele redacteur van een bekende uitgeverij waarmee wij samenwerken.
Eerder was al ergens de vraag gesteld wat er gebeurt als het binnen die 8 maanden niet gaat lukken. Ik weet niet of daar antwoord op is geweest. Ik lees nergens "nadat alle aandelen zijn verkocht, kan de schrijver nog eindeloos aan zijn boek werken, en daarna gaan we eens kijken of er een uitgever geïnteresseerd is, of andersom".

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 21:44
Na het schrijven heb je ook nog het hele productieproces, Schli ;) De illustrator, drukker, etc, die moeten ook de tijd hebben. Dus de optelsom van een jaar is sowieso al scheef. Maar het hoort inderdaad niet al te erg uit te lopen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 22:22
Aandelen of niet. Talent komt er wel. Lees net voor de gein de eerste pagina's van de nummer 1-10 schrijvers met de meeste aandelen. Wat een bagger!!!! - 1/4 deel van nagenoeg alle zinnen begint met het woordje "Ik, hij of zij". (of het woordje is verder in de zin verwerkt) - constant gebruik van de woorden "dit" en "dat" wekt irritatie bij de lezer. - Megatip van de uitgeverijen... niet iedere zin beginnen met onderwerp + persoonsvorm - "Ja, ...", "om", "al", "er", "als" en "alle afgeleide ervan" zijn onnodige bijwoorden. Strepen!! - Overmatig gebruik van "maar" en "niet" is onnodig. Verbeter de tekst. Kortom: hier en daar prettig leesbare teksten. MAAR(!) doorgaans ellenlang geleuter, alsof je een eeuwig durend telefoongesprek hoort in de stilte-coupe van de NS. Terwijl je lekker aan het genieten bent van het Hollandse landschap. PS. Spreekwoorden en gezegden. Ooit een dronken oom moeten aanhoren op een verjaardagsfeestje... CLICHE, CLICHE, CLICHE !!!!!

8 maart 2011 - 23:15
Na het schrijven heb je ook nog het hele productieproces, Schli ;) De illustrator, drukker, etc, die moeten ook de tijd hebben.
Bij het laatste boek waarin een bijdrage van mij stond was de periode tussen de laatste wijzigingen van mijn kant en het aanleveren van het daadwerkelijke boek minder dan een maand, als ik me niet vergis. En beslist niet meer dan twee maanden. Het kàn dus heel snel.
Aandelen of niet. Talent komt er wel.
Maar daarmee heeft de aandeelhouder zijn beloofde rendement nog niet terug.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2011 - 23:18
Hmm, ik weet niet of ik dit zo'n constructieve reactie vind Zendium. Sowieso vind ik het niet zo kies om te roepen dat het allemaal bagger is, zeker als hierboven net twee mede SOL-lers zo vriendelijk zijn om uit te leggen hoe het Ten Pages-systeem werkt. Die stellen zich daarmee kwetsbaar op en daar raas jij nu als een olifant doorheen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 8:00
@schlimazlnik, Dat had ik misschien wel gedaan, als ik niet op TP was gestuit en ik besloot om wat ik tot dan toe had, daarop te zetten. Nu, ruim een half jaar later, heb ik wel mijn ms vrijwel af, wat anders nog lang niet was gelukt. Ik heb het concept dus ook gebruikt als 'stok achter de deur' om nu eindelijk eens wat te doen met die teksten die al te lang lagen wachten op voltooiing. Ik denk dat het aan Valentine van TP is om die vraag over de termijn van afschrijven te beantwoorden, maar als ik dan toch een voorzet mag doen: ik denk dat die genoemde termijn van 8 maanden er vanuit gaat dat het manuscript 1) afgeschreven en 2) goed genoeg is. Zoals ik al schreef, is dit bij niet veel schrijvers direct het geval. TP heeft ook een redacteur in dienst, die de schrijvers begeleidt om hun manuscript zo goed mogelijk te krijgen, voordat het naar uitgevers wordt gestuurd. Er wordt vanuit TP natuurlijk wel enige druk uitgeoefend om een ms snel af te schrijven, nadat je alle aandelen hebt verkocht. Maar een ms hoeft op dat moment nog niet af te zijn (je hoeft tenslotte maar 10 pagina's te plaatsen). Ik kan me wel voorstellen dat het voor aandeelhouders interessant is om te weten of een manuscript al dan niet af is. Voor mezelf sprekend, kan ik zeggen dat ik ook de druk van de aandeelhouders op mijn schouders voel om het ms te voltooiing. Daarom zit ik op dit moment in een 'hutje op de hei' om te herschrijven. Maar ik moet ook zeggen: het is vooral leuk om al een (groot) aantal lezers (aandeelhouders) te hebben die met je meeleven en niet kunnen wachten tot het boek eindelijk te koop is.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 9:22
Maar ik moet ook zeggen: het is vooral leuk om al een (groot) aantal lezers (aandeelhouders) te hebben die met je meeleven en niet kunnen wachten tot het boek eindelijk te koop is.
Ik merk dat ik met Twitter datzelfde heb: ik heb zo vaak iets geroepen over #Middelwoud dat ik regelmatig de vraag krijg wanneer het af is. Het gevoel van een achterban is wel fijn denk ik. Al kan het ook druk oplveren.

9 maart 2011 - 9:31
@ kiksgreggel Ik begrijp best dat het een klus is je ms af te maken. Ik begrijp ook heel goed al je mitsen en maren. Mijn bezwaar is ook niet tegen jou gericht, maar naar TP die misleidende informatie op hun pagina hebben staan. In de wereld van aandeelhouders en beleggen is dat iets waar zo'n beetje de doodstraf op staat (vandaar dat al die mitsen en maren daar in de eindeloze rijen kleine lettertjes staan). En je hutje op de heide: dan moet je ook niet rondsurfen op internet! Aan de schrijf jij! :-)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 9:53
Ik denk dat het aan Valentine van TP is om die vraag over de termijn van afschrijven te beantwoorden, maar ...
Valentines laatste bezoek aan onze site dateert van 14-03-2010 18.34 uur...

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 10:43
Best interessant dit. Fijn dat we wat inside info krijgen via kiksgreggel en Johan. Ik ben het wel met Zendium eens dat niet alle manuscripten met alle aandelen verkocht, het uitgeven waard zijn. Maar met de juiste begeleiding... En als later blijkt dat deze boeken dan niet verkopen, dan zal TP snel ten onder gaan. Uitgevers gaan voor kwaliteit lijkt me.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 11:03
@ Marjan B - Dat snap ik wel Marjan. Maar als je een boek leest dan wil je toch gegrepen worden door een boeiende tekst. Dan moet er in de eerste, of desnoods in de eerste twee à drie pagina aanleiding zijn verder te willen lezen. Indien de lezer gapend aan de volgende 300 bladzijde moet beginnen, zal deze toch snel geneigd zijn het boek halverwege het verhaal terzijde te leggen. Ok, ik heb nog even verder gekeken en meerdere manuscripten gelezen. Er is, met alle respect voor de energie die in het schrijfwerk is gestoken, geen enkel verhaal dat knalt. Nu begrijp ik ook waarom er zo weinig ECHTE schrijvers zijn, en waarom de reguliere uitgeverijen zo enorm kritisch zijn op het moment dat zij een manuscript in behandeling nemen. Misschien is dat wel hetgeen ontbreekt bij mensen die schrijver willen worden. Het gebrek aan zelfreflectie. VOORBEELD UIT EEN TOP 10 BOEK: Eerste pagina, eerste zin. Hier gaat het al flink de mist in! "Zwarte voetstappen kwamen tevoorschijn vanonder de sneeuw." 1. zwarte voetstappen? bestaan er zwarte voetstappen? Inkt onder de zolen? 2. kwamen tevoorschijn? hoe dan? 3. vanonder de sneeuw ????? een levenloos lichaam begraven onder de sneeuw dat tot leven komt? Zin twee is ook geen hoogstaande. Zin drie is het einde totaal zoek (...en voor mij einde verhaal!) "Aan de horizon was een grote ronde oranje bol te onderscheiden die langzaam wegzakte en een koude, donkere waas zou achterlaten." 1. Een grote ronde oranje bol? (CLICHE !!!!!) Ik denk aan Mars, of Jupiter, of Pluto. Maar het zal de zon zijn. 2. Te onderscheiden? Leuk, maar van wat te onderscheiden. De lucht, de opkomende maan, vogels in de lucht? 3. Een waas kan bijvoorbeeld vaag zijn, donker kan er nog enigszins mee door, maar koude???. Ooit iemand een koude waas ergens achtergelaten? TIP: Verhalen die beginnen met de zon, de regen, de wind, de hagel, de sneeuw. Het is allemaal leuk, maar begin gewoon met het schrijven van een verhaal in plaats van het weerbericht te kopiëren.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 14:10
Dank Zendium, nu onderbouw je je bezwaren een stuk beter. En uh. waar. wat je zegt! Er moeten in deze voorbeelden nog aardig wat darlings de nek om worden gedraaid!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 17:45
Uitgevers gaan voor kwaliteit lijkt me.
Is dat zo? Heb je wel eens in de boekhandel rondgekeken wat er zoal verschijnt. De relatie tussen uitgeven en kwaliteit bestaat niet.

9 maart 2011 - 18:16
En als later blijkt dat deze boeken dan niet verkopen, dan zal TP snel ten onder gaan.
TP verdient niet aan de boekverkoop, maar aan de verkoop van aandelen. Dus die blijven gewoon verdienen zolang er schrijvers en beleggers zijn die in het sprookje geloven.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 20:02
TP verdient niet aan de boekverkoop, maar aan de verkoop van aandelen. Dus die blijven gewoon verdienen zolang er schrijvers en beleggers zijn die in het sprookje geloven.
Jack, op de website van TP staat: De belangrijkste inkomstenbron van TenPages.com is de verkoop van uitgegeven boeken. TenPages.com ontvangt daar namelijk een percentage over van de uitgeverij. Heb jij informatie dat dit niet klopt?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 20:17
Uitgevers gaan voor kwaliteit lijkt me.
Is dat zo? Heb je wel eens in de boekhandel rondgekeken wat er zoal verschijnt. De relatie tussen uitgeven en kwaliteit bestaat niet.
Bij de uitgevers die tot dusver op de Tenpages-site staan, nog wel, hoor!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 21:05
Uitgevers gaan voor kwaliteit lijkt me.
Is dat zo? Heb je wel eens in de boekhandel rondgekeken wat er zoal verschijnt. De relatie tussen uitgeven en kwaliteit bestaat niet.
Bij de uitgevers die tot dusver op de Tenpages-site staan, nog wel, hoor!
Kijk, dat geeft hoop voor de toekomst :lol:

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 21:34
Ook voor TP-schrijvers is natuurlijk belangrijk: zorg dat je bij een goede uitgever met een dito redacteur terechtkomt! Hier heb je als schrijver uiteraard zelf invloed op.

9 maart 2011 - 21:40
Heb jij informatie dat dit niet klopt?
Ik kan een beetje lezen en rekenen. Als er niks wordt uitgegeven, verdient TP nog minstens €1,- aan ieder verkocht aandeel. Er worden honderden aandelen gekocht voor boeken die nooit worden uitgegeven. Bij een boek waarvan alle aandelen al zijn verkocht, hebben ze al €10.000 verdiend. Plus rente. Het uitgeven van een boek is niet zo duur, zie de tarieven van POD. Dus tel uit je winst.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2011 - 21:47
Heb jij informatie dat dit niet klopt?
Ik kan een beetje lezen en rekenen. Als er niks wordt uitgegeven, verdient TP nog minstens €1,- aan ieder verkocht aandeel. Er worden honderden aandelen gekocht voor boeken die nooit worden uitgegeven. Bij een boek waarvan alle aandelen al zijn verkocht, hebben ze al €10.000 verdiend. Plus rente. Het uitgeven van een boek is niet zo duur, zie de tarieven van POD. Dus tel uit je winst.
Die 10k gaan toch naar de uitgever om het boek mee te financieren? En een reguliere uitgever maakt meer kosten dan een POD dus dan blijft er sowieso minder geld over. Je idee klopt IMO wel (ze cashen flink), maar de cijfers niet.

9 maart 2011 - 22:26
Die 10k gaan toch naar de uitgever om het boek mee te financieren?
Theoretisch is dat de omkoopsom. Een echte uitgever laat zich niet betalen om uit te geven (zie het probleem van sommige schrijvers die na het verkopen van alle aandelen nog steeds geen uitgever hebben gekregen). Bovendien blijkt uit de praktijk dat het na het incasseren maanden duurt voordat er een uitgever in beeld komt... als er al een komt... en daar wordt ook weer op verdiend (rente).