Afbeelding
Pexels.com
Pexels.com
In de schrijftips van vorige week hadden we het over personages, conflict en originaliteit bij het schrijven van een romantische relatie. Maar hoe maak je deze relatie nog romantischer en geloofwaardiger, zodat je lezer op het puntje van zijn stoel af zit te wachten tot je personages eindelijk samen kunnen zijn?
Jouw personages zijn verliefd: laat dit merken in de schrijfstijl! Denk aan dromerige beschrijvingen of vergelijkingen die bij de liefde passen. Schrijf bijvoorbeeld vanuit de gekleurde lens van een verliefd persoon. De bloemen, de kanalen, de drukke stad om hem heen: beschrijf tijdens een verliefde bui allerlei omgevingsdetails alsof het personage ook daarop verliefd is. Heeft hij liefdesverdriet, dan kun je de hele omgeving juist somber inkleuren. Of houd het subtieler en beperk je romantische schrijfstijl tot enkele details, een dominante kleur of een paar bijpassende metaforen.
Ook in het romantisch genre wil je jouw personages een doel geven. Misschien is het doel die eerste zoen of het vinden van liefde. Misschien begint je hoofdpersonage met een heel ander doel en ontwikkelt de relatie zich geleidelijk en per ongeluk. Misschien hebben de twee belangrijke personages ieder een doel dat het doel van de ander in de weg zit: hun relatie kan dan een extra complicatie zijn, of juist een onverwachte compromis. Misschien ontwikkelen ze gedurende het verhaal wel een gezamenlijk doel.
Wat het doel van je personages ook is, zorg ervoor dat het niet halen van dit doel cruciale consequenties heeft. Het personage moet iets te verliezen hebben. Het maakt niet uit of dit zijn leven is, zijn reputatie of het eten van taart, als het maar van groot belang is voor dit personage.
Laat met kleine details zien hoeveel de personages om elkaar geven. Denk aan een grapje, een handgebaar, een persoonlijke verrassing. Beschrijf dingen die jouw hoofdpersonage aan de geliefde doen denken: kaneelgeur, het geluid van de zee, of een tafel die verkeerd is gedekt.
In de beginfase van de liefde is dit belangrijk om de geloofwaardigheid te versterken. Als twee personages uit het niets plotseling gaan zoenen, is dat niet romantisch. Maar als er al een tijdje hints worden gegeven dat ze elkaar bijzonder leuk vinden, voelt die zoen natuurlijker.
Tijdens de relatie zelf zorgt het voor romantiek. Zo is het echt duidelijk dat de personages van elkaar houden. Iedereen met bakken geld kan een trouwring of een cruiseschip voor de hoofdpersoon kopen, maar alleen iemand die hem persoonlijk kent, geeft hem die ene zeldzame speelkaart, of knijpt in zijn hand als hij hoogtevrees heeft.
Je zou het misschien niet denken, maar in een romantisch verhaal speelt spanning een grote rol. De lezer wil dat de twee personages bij elkaar komen: geef dit hem niet meteen, maar stel het uit en bouw het op. Na een aantal scènes waarbij de personages bijna zoenen, voelt het extra voldoenend als het dan eindelijk gebeurt. Voor een extra verrassing doe je dit op een moment dat de lezer het niet aan ziet komen.
Ook in de rest van je verhaal kun je spelen met de verwachtingen van je lezer. Geef gebeurtenissen en handelingen onvoorziene gevolgen en laat je personages eens totaal anders reageren dan de lezer zou denken. Geef hem daar uiteraard wel een reden voor.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!