Afbeelding
Pixabay.com
Pixabay.com
Schrijven leer je door vallen en opstaan. De redactie van Schrijven Online heeft veel schrijftips uitgeprobeerd en ze delen hun favorieten met jullie! Deze week deelt redactiestagiair Libuska haar schrijftips.
Wil je een setting beschrijven? Verwerk er dan één onverwacht detail in. Dit maakt het interessanter om te lezen en bovendien versterkt het contrast de rest van de beschrijving. Deze tip deelt Shaelin Bishop op het YouTube-kanaal van Reedsy in haar video ‘3 (More) Writing Tips No One Ever Talks About’. Dankzij deze tip heb ik meer vertrouwen in mijn omgevingsbeschrijvingen.
Het onverwachte detail kun je ook nog extra functies geven: zo kan het bijdragen aan humor, symbolisme of een onheilspellend gevoel dat er iets niet klopt.
In plaats van ‘hij/zij zei’ of variaties daarop kun je ook acties als dialoogaanduiding gebruiken. Op deze manier val je niet te veel in herhaling met het ‘gezei’, blijft het duidelijk wie wat zegt en voeg je tegelijkertijd subtiel extra informatie aan je dialoog toe.
Carmen keek naar de muur. ‘Hij is er niet.’
‘Je liegt!’ Ik smeet mijn tas de hoek in en stond op.
Let wel op: het herhalen van ‘hij/zij zei’ is minder storend dan sommige schrijvers denken. Het werkwoord ‘zeggen’ wordt snel onzichtbaar en leidt veel minder af dan synoniemen zoals ‘mompelen’, ‘kakelen’, et cetera.
In een gastschrijvercollege van dichter Alfred Schaffer leerde ik dat je overal een gedicht van kunt maken, ook van een andere tekst. Van je favoriete fictieboek tot de reclamefolder in je brievenbus: overal zit inspiratie. Je kunt citaten in een andere context zetten, of je gedicht gebruiken om kritisch op de tekst te reageren.
Zegt iemand iets wat je belachelijk, pijnlijk of juist heel mooi vindt? Leg deze woorden bloot op papier, dik ze aan of draai de betekenis om. Zie je een bijzonder stuk tekst in de inhoudsopgave van je studieboek? Ook daar kun je een gedicht van maken. Of je verandert de tekst van een onschuldig versje zodat het plotseling over internetverslaving gaat. De opties zijn eindeloos.
Als je show, don't tell wilt toepassen bij het beschrijven van emoties, herhaal je al snel hetzelfde cliché-gebaar. Opeens krijgen al je personages rode oren of fronzen ze voortdurend hun wenkbrauwen. Maar wat is een andere manier om te laten zien dat je personage zich geneert of diep nadenkt?
Herken je dit probleem? Gebruik eens een lijstje van emotionele uitdrukkingen in lichaamstaal: vind er één online of maak er zelf één.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!