Afbeelding
Pexels.com
Pexels.com
Je schrijft het begin van je verhaal en je hoofdpersoon komt voor het eerst in beeld: hoe zorg je ervoor dat je lezers de juiste indruk van hem krijgen? Of je bent al wat verder in je verhaal en je introduceert een nieuw personage: hoe doe je dit kort maar krachtig? Hier vind je 5 manieren om een personage aan je lezer te introduceren.
Je kent vast wel een boek of film waarin een belangrijk bijfiguur de scène binnenkomt met een knaller van een openingszin. Dit trekt gelijk de aandacht van de lezer en zegt bovendien al iets over het personage. Gebruik daarom een zin die het personage kenmerkt. Hij laat bijvoorbeeld de prioriteiten van het personage zien, zijn (gebrek aan) humor, zijn dominante emotie, of simpelweg zijn manier van praten.
Het personage hoeft niet te praten om de lezer kenmerken van zijn persoonlijkheid mee te geven. Zijn gedrag brengt dit vaak nog sterker naar voren. Heeft jouw personage driftbuien? Laat hem een stoel omschoppen of gooien met pannen. Is hij een angstige boekenwurm? Misschien verschuilt hij zijn gezicht achter een boek.
In een gekleurde beschrijving beschrijf je het uiterlijk of de persoonlijkheid van een personage door een gekleurde lens. Er zijn twee manieren om dit op een sterke manier te doen:
Heb je een personage met een behoorlijke reputatie die pas later in je verhaal wordt geïntroduceerd? Waarschijnlijk zullen de andere personages je lezer al eerder informatie meegeven over dit hooggeëerde of juist beruchte personage. Alles wat over hem gezegd wordt, geeft de lezer bepaalde verwachtingen mee. Dit gebeurt vaak met antagonisten, maar ook bijvoorbeeld met de titelfiguur in The Great Gatsby.
Wil je deze techniek gebruiken, zorg er dan voor dat je de lezer niet teleurstelt wanneer hij het personage dan eindelijk tegenkomt. Voldoe aan de verwachtingen van de lezer en maak het personage nog geweldiger of vreselijker dan hij zich had voorgesteld. Of verras de lezer juist door het personage toch anders te laten zijn dan hij had verwacht. Bouw dus niet een hele reputatie voor je antagonist op om vervolgens de hoofdpersoon hem in vijf minuutjes even te laten verslaan.
In al deze gevallen krijgt je lezer gelijk een stukje informatie over het nieuwe personage. Maar ook als het personage zelf niets of weinig bijzonders doet, kan hij een grote indruk maken op de lezer door middel van de reacties van de andere personages. Als de mensen om hem heen staan te beven van angst, terwijl dit nieuwe personage niets anders doet dan rustig de kamer binnenlopen, dan krijgt de lezer al een beeld van wat voor personage dit zou kunnen zijn. Bovendien roept dit vragen op: waar zijn de anderen zo bang voor? Let op dat je zijn persoonlijkheid later in het verhaal wel uit zijn gedrag laat blijken en zo de vragen van de lezer beantwoordt.
In iedere editie van tijdschrift Schrijven Magazine delen we tips, trucs & adviezen van bekende auteurs en schrijfdocenten. Leerzaam!
Nog geen abonnee?
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!