Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Je wil een proloog schrijven om je verhaal in te leiden, een ander perspectief te gebruiken of juist om terug in de tijd te gaan. Niet elk verhaal heeft een proloog nodig, maar het heeft zeker voordelen!
De beste proloog grijpt de lezer meteen. En om dat voor elkaar te krijgen heb je 4 punten nodig die de ‘hook’ van je verhaal vormen:
• De proloog werpt vragen op
• De proloog geeft een gevoel van mysterie
• De proloog opent meteen in de actie
• De proloog beweegt het verhaal vooruit en heeft een element van spanning
Een goed voorbeeld van een proloog met een sterke ‘hook’ zit in het eerste boek in de Game of Thrones-serie van George R.R. Martin. Drie mannen van de Night’s Watch vinden lichamen die zijn doodgevroren, terwijl het weer daar niet koud genoeg voor is. Vreemd. Dan worden ze plots gedwongen te vluchten: griezelige witte figuren vermoorden één man, wiens lichaam weer terug tot leven komt om zijn kameraad om te brengen. De derde man rent voor zijn leven. In hoofdstuk 1 wordt dezelfde man terechtgesteld voor het feit dat hij zijn post verliet. De proloog heeft dus actie (het gevecht), mysterie (hoe overleden deze mensen als het niet vriest?) en maakt meteen duidelijk dat de lezer zich in een wereld vol monsters en magie bevindt.
Wanneer je verhaal chronologisch is, kan het soms zijn dat de lezer weinig te weten komt over het verleden van je hoofdpersoon. Hier kan je de proloog voor gebruiken. Vaak is het een terugblik naar een moment dat het leven van het hoofdpersonage drastisch veranderde. Wanneer deze flashback goed geschreven is, kan deze ook dienen als ‘hook’ en heb je twee vliegen in één klap.
Je kan gebruik maken van foreshadowing (voorafschaduwing) waardoor spanning gecreëerd wordt in je verhaal. Foreshadowing is het geven van hints over het verloop van het verhaal of iets anders wat later een rol zal spelen. In de proloog werp je dan vragen op die pas veel later in je verhaal worden beantwoord. Een goed voorbeeld is de proloog in Het huis aan de gouden bocht van Jessie Burton. Een personage waarvan de lezer de naam niet weet woont een begrafenis bij, maar waarom? Achteraf blijkt deze scène aan het einde van het verhaal af te spelen. Wanneer de lezer de proloog herleest, wordt alles duidelijk.
Een proloog gaat samen met een epiloog. Het geeft een mooi afgerond gevoel voor de lezer en je hebt een goede kans een kijkje in de toekomst te geven. Vermijd wel een epiloog vol clichés zoals ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!