Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom ik gekozen heb voor Boekscout

Ondanks al de, èh... wat minder prettige meningen over Boekscout, heb ik toch gekozen voor deze internet-uitgever. Je kunt daar namelijk één- of meerdere redenen voor hebben. Laat ik even vertellen waarom ik het gedaan heb. Ik heb een boekje geschreven over positief denken. Er is op het moment vrij veel aandacht voor dit thema en ik wil graag een stukje "meeliften" op de belangstelling die er nú voor is. Als ik braaf ga zitten wachten tot er een reguliere uitgever (eventueel) toehapt, is het misschien lang zo "hot" niet meer. Bij een reguliere uitgever duurt het -in de meeste gevallen- máánden voordat je een reactie krijgt. Daarna duurt het weer maanden alvorens je manuscript in een boekje omgezet is. En dán... wordt je boek pas in de verkoop gezet op het moment dat de verkoopbrochure van de uitgever gepubliceerd wordt! Voor je het weet ben je simpelweg één- tot anderhalf jaar verder. En dat is dan zelfs het meest gunstigste geval, voor hetzelfde geld moet je uitgever na uitgever "aflopen"... Mijn boekje zal dus niet "zomaar" in de boekenwinkels terecht komen. Máár, die garantie heb je ook absoluut niet als je boek wél door een reguliere uitgever uitgegeven wordt! Dan is het ook maar afwachten wat de winkeliers in hun assortiment willen opnemen. De ruimte die winkeliers hebben is niet onbeperkt, het is een kwestie van kiezen. En natúúrlijk kiest een winkelier het liefst "veilig" en dat zijn voornamelijk de reeds bekende Grote Namen. 'n Enkele winkelier zal ook wel kiezen voor een boek van een onbekende schrijver. Dan zal het echter vaak gaan om een boek van plaatsgenoot óf van iemand die erin geslaagd is om zijn/haar boek in een bekende landelijke krant te krijgen. Kortom, waarom zou ik niet het "risico" nemen om mijn boekje door Boekscout te laten uitgeven? Het kost mij niets (nou ja, 40 mailadressen) en zij bekommeren zich om de bestellingen. Ik ga een website opzetten -speciaal voor dit boekje- en kan daar een link opzetten waarmee men direct op mijn pagina bij hen terecht komt. Natuurlijk moet ik zelf ook nadenken over manieren om mijn boekje te promoten. Dat kun je trouwens ook maar het beter doen als je bij een reguliere uitgever zit, want die gaan hier ook niet altijd écht flink mee aan de slag. Die 40 mailadressen hoop ik natuurlijk snel bijeen te sprokkelen. Maar daar kan ik niet wakker over liggen, dat is gewoon mijn aandeel(tje) in het promotionele gebeuren.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom kiezen jullie voor drukkers die emailadressen verlangen? Zijn die zoveel goedkoper dan de anderen of hoef je daar helemaal niet te betalen?
Ik wist pas van die 80 mail adressen nadat ze vertelden dat ze mijn boek wilden uitgeven. Aangezien ik geen bal wist van uitgeverijen, nam ik maar aan dat het gebruikelijk was. Ik weet niet hoe het met de anderen zit.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scorpio, ik bedoelde ook niet de mensen die de workshop geven, maar de plaatsen waar ze gegeven worden. Vrienden van mij hebben zo'n plek in noord Frankrijk. Elke week is daar een andere groep met een andere trainer die de tent afhuurd voor hun gedoe. Diegene die ze onderdak verleent wil zich natuurlijk ook heel spiritueel of als natuurmens profileren. Vandaar dat die aan die groepen als bijverdienste artikelen verkopen voor die doelgroep. Van kruidenthee tot zalfjes tot sjamanentrommels kan je daar vinden.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mario: bedankt. Nu begrijp ik waarom die drukkerijen zo populair zijn. Ik heb iets van 300 Euro voor het drukken van mijn boek betaald. Wel met drulkproeven, mooie cover enzo. Dan krijg ik wel angst voor de kwaliteit van het drukwerk. Als het gratis is, zoveel zullen ze van bepaalde boeken niet verkopen...

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan krijg ik wel angst voor de kwaliteit van het drukwerk. Als het gratis is, zoveel zullen ze van bepaalde boeken niet verkopen...
Nou Redhed, dit is dan even een momentje dat ik het opneem voor Boekscout: hoewel ik nog niet weet hoe het boek er op de lange termijn uit zal zien ziet mijn boek er op de korte termijn in ieder geval uitstekend uit! In je boekenkast haal je hem er niet uit als 'dat ene boek van Boekscout' (tenzij je allemaal boeken met harde kaften in je kast hebt staan :D ).

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag me af waar ze hun inkomsten vandaan halen.
Het werk dat Boekscout doet: - je manuscript (een beetje?) doorlezen - bellen dat ze je boek wel willen uitgeven en enige uitleg geven over dat je mails moet aanleveren enzo - je een contract sturen en dat zelf ook ondertekenen - je een mail sturen met een standaarddocument waar je jouw verhaal in moet zetten - van de door jou aangeleverde cover, pasfoto, autobiografie, samenvatting en verhaal een standaardboekje in PDF maken - een ISB-nummer aanvragen - een eerste boekje drukken (waar op staat dat het een inkijkexemplaar is!) en jou dat sturen - eventuele spelfouten en wijzigingen die jij mailt verbeteren in de PDF-versie (als het er te veel zijn, meer dan tien, moet je dat zelf doen!) - nogmaals eventuele foutjes eruit halen - een promomail sturen naar de 40 mailadressen die jij hebt aangeleverd (dit is ook een standaardmail, alleen met de inhoud aangepast aan jouw boek) - een promomail sturen naar de zakelijke adressen die jij hebt aangeleverd - bestellingen bijhouden, boekjes laten drukken en sturen naar degenen die ze besteld hebben Als ik me niet vergis is dat het wel zo'n beetje. Hun loon is het verschil tussen de verkoopprijs en de kostprijs, waar ook tien procent afgaat voor jouw royalties. Ik heb de indruk dat dit vrij gauw uitkan. Veel mensen hebben genoeg vrienden en familieleden die het boek gaan kopen. Ik denk dat mensen die ervaring hebben met uitgeven in eigen beheer, zoals Zjors, wel ideeën hebben over hoe snel dit uit zal kunnen. Zjors? Jij hebt mijn boek toch ook, doe eens een schatting?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- je manuscript (een beetje?) doorlezen
Nou, Trenke, mijn manuscript hadden ze toch wel degelijk goed gelezen, dat was duidelijk merkbaar tijdens het gesprek. Vandaag heb ik de eerste instructies ontvangen. Ik kan gelijk starten met stap 2, omdat het manuscript er al goed genoeg uitzag. Ook daaruit kan ik -volgens mij- opmaken dat het volledig is bekeken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Trenke: Doe eens een schatting, tja... Ik heb jouw boekje vergeleken met dat laatste van mij. Ik heb het idee dat het precies hetzelfde papier en kaft is, het is echter wel dunner. Als ik dat zou laten drukken bij diezelfde drukker dan zou het minder dan vier euro per stuk kosten als je er 200 tegelijk van zou bestellen. Maar dat doen zij natuurlijk niet. Kleine oplages zijn relatief duur, dus dat mag je niet vergelijken. Zelf zou ik er dus eerder voor kiezen om het helemaal zelf te doen, desnoods 100 voor zo'n 5 euro per stuk. Je verkoopt ze toch bijna allemaal via eigen kring en eigen inspanning door ze in consignatie te leggen en zo. Als je ze dan verkoopt voor 8 euro weet je nog heel wat meer mensen te bewegen er een te kopen dan wanneer het 12 euro kost. Je koopt er 100 voor 500 euro. Je verkoopt er 63 en hebt je 500 euro terug. De rest geef je op verjaardagen cadeau en je stapel is op. Zoiets?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar doelgericht positief denken toe kan leiden... Ik ben zaterdag begonnen met het sprokkelen van mailadressen, was er (natúúrlijk) intens van overtuigd dat de mailadressen snel zouden binnenstromen en... ik heb er al 36 inmiddels! http://40plus.multiforum.nl/images/logos/40plus.smilie.yahoo.gif

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
goed zo! Heb je mijn mailadres ook ontvangen?
Ja hoor, Saralitse, die van jou (mijn dank is groot) heb ik ook ontvangen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg van mijn moeder een artikel uit de krant over boekscout, dat het een uitkomst is voor "auteurs zoals [de persoon uit het artikel]" Als het goed is, krijg ik binnenkort een scanner, dus als men interesse heeft, wil ik het artikel wel even scannen. Is op zich wel aardig.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat noem je reeel? Het gaat over een Bennekomse schrijver die via boekscout heeft uitgegeven en zijn verhaal vertelt. Er wordt geen oordeel geveld, hij verdedigt alleen zijn keus.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er wordt geen oordeel geveld, hij verdedigt alleen zijn keus.
Net als ik eigenlijk, in dit topic. Het lijkt mij wel interessant om te lezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario, ik bedoelde het meer als een grapje, ik had er eigenlijk een Smiley bij moeten zetten... Weet je, je krijgt de neiging om zoiets te zeggen, omdat er hier (vaak) zo enorm negatief wordt gedaan over internet-uitgevers. Er werd zelfs al 'n beetje minachtend gedaan over mensen die een stukje tekst bij "Boekpresentatie" zetten... terwijl ze het geschrevene bij een internet-uitgever(!) hadden ondergebracht!!! Mensen laten zich afschrikken door de negatieve meningen en durven straks misschien niets meer te plaatsen bij "Boelpresentatie". Dus nam ik mij voor om hier uit de doeken te doen waarom ik voor een dergelijke manier van uitgeven heb gekozen. Ik moet nu weg om te gaan werken, anders had ik er nog 'n klein stukkie bijgeschreven.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, je krijgt de neiging om zoiets te zeggen, omdat er hier (vaak) zo eorm negatief wordt gedaan over internet-uitgevers. Er werd zelfs al 'n beetje minachtend gedaan over mensen die een stukje tekst bij "Boekpresentatie" zetten... terwijl ze het geschrevene bij een internet-uitgever(!) hadden ondergebracht!!!
Ik geloof niet dat het om internetuitgeverijen in het algemeen gaat, als we kritisch zijn. Het gaat erom, de realiteit te laten zien. Zo beschouw ik mijn postings in dezen, tenminste. Kiezen kunnen de mensen zelf wel.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Scorpio Leuk die typefout 'Boelpresentatie'.
Ja, da's inderdaad een grappig typefoutje! @ Mariejeanne, jij had er ook last van. :D "internetuitegeverijen" "Kiezen kunnen de mensen zef wel".

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch maar even melden dat ik inmiddels al 62 mailadressen heb ontvangen. Da's toch maar mooi 22 boven de minimaal 40 stuks die ik moet aanleveren.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Scorpio: ik ga dit DIRECT veranderen! :!: :) En wat die 22 extra e-mailadressen betreft: kun je die niet beter sparen voor het volgende boek? Of mag je dan dezelfde weer gebruiken?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MichaM Leuk dat je het artikel hier geplaatst hebt. Mijn reden om voor Boekscout te kiezen was een andere dan de man uit dit artikel. @ marriejeanne Nee hoor, ik ga al de mailadressen die ik nu ontvang uitsluitend voor dit boekje gebruiken. Dat kan het boekje alleen maar een betere start geven. Volgens mij is het "een verkeerde zuinigheid" als ik een aantal van de nu ontvangen mailadressen apart ga houden voor de volgende keer. Ik leef nú... http://www.mediawatchers.nl/smileys/grin.gif

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intussen heb ik 65 mailadressen binnen. Ik ga er niet verder meer naar "vissen" misschien fietsen er nog spontaan 'n paar binnen voordat alles klaar moet zijn. Het zijn er toch maar mooi 25 méér dan wat ik minimaal nodig had. Nu moet ik nog een pasfoto hebben voor op de achterflap. Dat vind ik nog best lastig, ik kijk altijd nogal, èh... vreemd in de lens bij een niet-spontane foto! Ik ga morgen maar vragen of mijn zoon, met een digitale camera, een belachelijke hoeveelheid foto's van mij wil maken. Hopelijk zit er daar dan een redelijke foto bij, dan "knip" ik daar wel een maatje pasfoto uit. Zou het gek staan als ik m'n zonnebril opzet? http://www.mediawatchers.nl/smileys/smi3.gif

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk niet, jij maakt toch zelf uit hoe herkenbaar je op de foto wilt en of je er uberhaupt wel op wilt. Anders plaatsen ze maar een gek plaatje of zo. Waarom zou overal je auteursfoto op moeten? Ik heb dat bij mijn columnboekjes ook niet gedaan. Ik heb er gewoon een roos op gezet.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Paul van Loon heeft altijd zijn zonnebril op, hè, MichaM? Dat staat juist cool. Leuk, doen! :)