Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom ik gekozen heb voor Boekscout

Ondanks al de, èh... wat minder prettige meningen over Boekscout, heb ik toch gekozen voor deze internet-uitgever. Je kunt daar namelijk één- of meerdere redenen voor hebben. Laat ik even vertellen waarom ik het gedaan heb. Ik heb een boekje geschreven over positief denken. Er is op het moment vrij veel aandacht voor dit thema en ik wil graag een stukje "meeliften" op de belangstelling die er nú voor is. Als ik braaf ga zitten wachten tot er een reguliere uitgever (eventueel) toehapt, is het misschien lang zo "hot" niet meer. Bij een reguliere uitgever duurt het -in de meeste gevallen- máánden voordat je een reactie krijgt. Daarna duurt het weer maanden alvorens je manuscript in een boekje omgezet is. En dán... wordt je boek pas in de verkoop gezet op het moment dat de verkoopbrochure van de uitgever gepubliceerd wordt! Voor je het weet ben je simpelweg één- tot anderhalf jaar verder. En dat is dan zelfs het meest gunstigste geval, voor hetzelfde geld moet je uitgever na uitgever "aflopen"... Mijn boekje zal dus niet "zomaar" in de boekenwinkels terecht komen. Máár, die garantie heb je ook absoluut niet als je boek wél door een reguliere uitgever uitgegeven wordt! Dan is het ook maar afwachten wat de winkeliers in hun assortiment willen opnemen. De ruimte die winkeliers hebben is niet onbeperkt, het is een kwestie van kiezen. En natúúrlijk kiest een winkelier het liefst "veilig" en dat zijn voornamelijk de reeds bekende Grote Namen. 'n Enkele winkelier zal ook wel kiezen voor een boek van een onbekende schrijver. Dan zal het echter vaak gaan om een boek van plaatsgenoot óf van iemand die erin geslaagd is om zijn/haar boek in een bekende landelijke krant te krijgen. Kortom, waarom zou ik niet het "risico" nemen om mijn boekje door Boekscout te laten uitgeven? Het kost mij niets (nou ja, 40 mailadressen) en zij bekommeren zich om de bestellingen. Ik ga een website opzetten -speciaal voor dit boekje- en kan daar een link opzetten waarmee men direct op mijn pagina bij hen terecht komt. Natuurlijk moet ik zelf ook nadenken over manieren om mijn boekje te promoten. Dat kun je trouwens ook maar het beter doen als je bij een reguliere uitgever zit, want die gaan hier ook niet altijd écht flink mee aan de slag. Die 40 mailadressen hoop ik natuurlijk snel bijeen te sprokkelen. Maar daar kan ik niet wakker over liggen, dat is gewoon mijn aandeel(tje) in het promotionele gebeuren.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ook zo natuurlijk, als er niet voor betaald moet je ook niet verwachten dat ze alles voor je controleren. Maar ik dacht zo iets gelezen te hebben op het forum, in dit topic dacht ik. Ik probeer ook wel op mijn spelling te letten op forums e.d. maar niet zo erg dat als ik iets niet weet dat ik het dan ook nog ga opzoeken. Maar dat is wel een goede oefening ja, om er bij alles meer op te letten. Bij het schrijven van het boek zoek ik ook veel op, ik verbeter het in zovere dat het wel "goed genoeg" lijkt voor me en met de spellingscontrole zullen daarna de ergste fouten er wel uit zijn. Ik moet alleen nog eens goed zoeken naar iemand die op het laaste alles wil nakijken. Heeft iemand hier misschien nog antwoord op mijn andere vragen? :) Ik ben vooral benieuwd hoe dat met de illustraties zit. Zorgen hun daarvoor of moet je dat zelf doen?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, bedankt. Wordt er dan ook van je verwacht dat je die al hebt als je je manuscript instuurt? Of kan je dat ook achteraf regelen als ze besluiten je boek uit te geven?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Waarom zou je je ms eerder opsturen? Ze gaan toch pas aan de slag als ze alles binnen hebben. En... de spellingscontrole is niet alles, hoor. Als ik schrijf mijn huid en het moet mijn huis zijn, veranderen ze dat niet enz.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegelijkertijd komt er in kleine lettertjes achter in je boek te staan dat de uitgeverij niet verantwoordelijk is voor de (spel)fouten.
Dat staat bij Boekscout niet in de boeken.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou accepteren niet alle manuscripten neem ik aan? Als ik het zo hoor dan wel zo goed als alles, maar niet écht alles denk ik. Maar ik bedoelde het dan zo, stel je vind iemand die (tegen betaling) illustraties voor je maakt en ze willen het niet uitgeven, dat is ook zonde dan. Weet iemand hier misschien hoe makkelijk ze een boek uitgeven? Want de meeste hier met ervaring bij een POD die kunnen goed schrijven neem ik aan. Zou ik bijvoorbeeld met mijn eerste boek straks dan ook een kans maken? Als het dan helemaal beoordeeld is door iemand die ervaring heeft met schrijven, en als er alles aan gedaan is om de spelfouten e.d. te verbeteren. Of is het op zo'n manier dat als je afgewezen moet worden dat je dan wel een hele "slechte" schrijver moet zijn? ;)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede aanvulling, Scorpio. Maar ik had het specifiek over FM:
Wel zegt een internetuitgever - in dit geval bedoel ik Free Musketeers - dat als er te veel fouten in staan, zij het boek niet uitgeven. Maar ook dan moet je er zelf voor zorgen dat het in orde komt. Dat kan betekenen dat Free Musketeers het voor je doet. Maar daar betaal je wel voor. Tegelijkertijd komt er in kleine lettertjes achter in je boek te staan dat de uitgeverij niet verantwoordelijk is voor de (spel)fouten.
Dus de ene uitgever doet het zus, en de andere zo, en als het goed is, staat het allemaal op de betreffende sites, Charlene. Je kunt hen ook gewoon mailen of bellen, maar zoals MichaM zegt: deze 'uitgeverijen' geven alles uit. Denk er wel om dat je - in elk geval bij FM - moet zorgen dat je 15 afnemers hebt, anders beginnen ze er niet aan. En ja, ze geven alles uit. Vandaar dat het niet allemaal goede schrijvers zijn die via pod hun werk (laten) uitbrengen.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Want een boek vol fouten is voor een schrijver al zeker geen goede reclame.
Is voor een schrijver een POD-uitgave goede reclame? (serieuze vraag)
Hij zal er zelf goede reclame voor moeten maken.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat een stapel van jouw boek drukken en ga er zelf de boer mee op. Werkt veel effectiever dan bij dit soort 'uitgevers' gaan zitten. Je hebt zelf alles in de hand en maak gebruik van social media... Levert veel meer op dan inleveren en afwachten...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke ik snap het. Op de sites staat wel dat ze veel boeken uitgeven ja, maar ik dacht dat je daar toch wel redelijk voor moest kunnen schrijven. Ik ben ook geen goede schrijfster, logisch omdat ik nooit écht heb geschreven. Maar het zou dus wel mooi zijn als ik het boek over/voor mijn zusje op die manier zou kunnen laten "uitgeven". Ik schrijf het inelkgeval zo dat het door elk kind gelezen kan worden, niet dat het alleen voor mijn zusje te begrijpen is. Mag je die 15 boeken bij FM ook zelf afnemen? Of moeten het persé andere mensen zijn die ze kopen? Ik ga er nog eens meer over opzoeken, bedankt voor de reacties ;)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mikaletter, Nouja in mijn geval zal dat wat anders liggen. Ik schrijf nu een boek over/voor mijn zusje en het is dus vooral voor haar bedoeld. Al zou het heel leuk zijn als andere mensen het willen lezen en kopen via een pod bijvoorbeeld. Maar het gaat dus niet om bekendheid of om dat veel mensen het gaan lezen. En natuurlijk zal ik het dan wel rond vertellen in mijn omgeving en dan hoop ik ook dat die mensen het kopen. Maar dan is een pod voor mij de beste oplossing denk ik, als ze het willen uitgeven natuurlijk.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk ook dat pod het beste voor je is, Charlene. En vanaf 15 boeken gaan ze inderdaad voor je drukken. Die e-mails zijn niet per se nodig als je zelf sowieso 15 exemplaren bestelt. Maar ja, zij proberen uiteraard ook meer te verkopen. Laat je verhaal wel lezen door iemand die goed is in Nederlands.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja het is jammer dat ik niet meer op school zit, nu had die vervelende leraar nederlands nog van pas kunnen komen, haha. Ik ga het eens rondvragen hier en anders zal ik iemand via internet moeten vinden. Ik las al iets over dat je bij sommige pod's met korting je eigen boek kunt kopen? Gaat die korting van jouw of hun winst af dan? Bij FM betaalde je wel de normale prijs dacht ik? Op de site's is daar eigenlijk niets over te vinden, dat is misschien meer iets dat je pas in je contract ziet?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mikaletter, Nouja in mijn geval zal dat wat anders liggen. Ik schrijf nu een boek over/voor mijn zusje en het is dus vooral voor haar bedoeld. Al zou het heel leuk zijn als andere mensen het willen lezen en kopen via een pod bijvoorbeeld. Maar het gaat dus niet om bekendheid of om dat veel mensen het gaan lezen. En natuurlijk zal ik het dan wel rond vertellen in mijn omgeving en dan hoop ik ook dat die mensen het kopen. Maar dan is een pod voor mij de beste oplossing denk ik, als ze het willen uitgeven natuurlijk.
Waarom is een Pod de beste oplossing voor je? Als een Poduitgever het uit wil geven (en dat doen ze best makkelijk), moet je kijken wat je er aan over houdt. Ben je zichtbaar als schrijver daar? Kun je mijn inziens beter zelf in de hand nemen en zelf de verkoop gaan leiden. Zit je niet aan contracten of verplichtingen vast ook...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het belangrijkste wat ik er aan over wil houden is een zusje die dolblij is met het boek ;) En het is leuk als de mensen in mijn omgeving het boek krijgen/kopen. Als het straks helemaal af is en iemand zegt dat het heel leuk boek is, dan zou ik misschien overwegen om alles zelf te doen. De kans dat het zo goed is dat het naar een echte uitgever kan zal wel zo minimaal zijn. Maar ik had eerst de bedoeling om het boek bij een drukker te laten drukken, genoeg om in de familie uit te delen en het boek verder niet naar buiten te brengen, maar dan ben ik er dus alleen maar geld aan kwijt. Bij een pod hou ik er misschien nog iets aan over, en het is heel leuk dat andere mensen ook je boek kunnen lezen. Maar met de verplichtingen valt het mee toch? als ik het zo lees dan. Alleen bij sommige een bepaald aantal boeken afnemen en de mailadressen verzamelen toch? Misschien dat het voor een echte schrijver anders is, meer nadelen?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nogal nieuw met dit soort dingen, maar ik snap al veel uit de topics hier. Misschien dat iemand nog antwoord kan geven op mijn vraagjes? Want er zijn een paar dingen die ik niet kan vinden. Ik snap het dus redelijk hoe alles in zijn werk gaat bij die pod's, maar hoe gaat het dan als je boek klaar en gedrukt bij hun is.
Let er wel even op dat als je weet hoe het bij een bepaalde POD er aan toe gaat dat je niet concludeert dat dat de werkwijze is van alle POD's. Die zijn echt zeer uiteenlopend. Daarom loont het om goed te 'shoppen'.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vraagje. Sinds kort heb ik contact met BS, laat ik het zo maar noemen. Volgens mij struinen ze het hele internet af om te zien of de naam ergens op een forum opduikt. Ik achterdochtig? Helemáál niet. Vorige week werd ik gebeld (na een mail van mij met een voorproefje) dat ze het een héél goed boek vinden omdat enz. Of ik een paar dagen wilde wachten, dan zouden ze op een dag bellen om over het contract te praten. Op mijn vraag (na die paar dagen) of ze het contract alvast wilden opsturen en dat ik dat erbij kon nemen bij mijn beslissing om wel/niet met hen in zee te gaan, kreeg ik te horen: 'Nee, eerst de mondelinge overeenkomst (die is rechtsgeldig) en daarna telefonische uitleg over en versturen van het contract.' Nu ben ik dus :angry: wel achterdochtig. :? Wat staat er in dat contract dat ik nu nog niet weet? 40 mailadressen en twee jaar aan hen vastzitten met dít boek, weet ik al. :? Wat is er dan geheimzinnig gedoe over eerst mondelinge overeenkomst? Drie keer :music: :music: raden waarom ik nog even wil wachten. Dat zet ik hier niet neer, maar in een pb-tje wel voor de nieuwsgierigen of meelevenden. ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijverke, ik ken die organisatie ook niet en datum van uitgave? Het is een POD dus volgens mij kan dat binnen een week als je zelf alles al gedaan hebt, zoals PDF en omslagfoto en achterflaptekst. Zelfs dat weten zij van mij en ik weet verder niets van hen. Ik vind het raadselachtig dat ze niet eerder op de proppen komen met een contract als alles al mondeling besproken is. Alleen de definitieve, mondelinge afspraak van mij met hun ontbreekt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijverke, maar ook anderen, mijn probleem is dat ik eerst het contract wil zien, en daarna pas wil of kan zeggen dat ik met hen in zee ga of niet. Over achterdocht. Stel, of veronderstel dat ze de gesprekken opnemen en ik zeg mondeling dat ik dat boek bij hen uitgeef, dan is dat rechtsgeldig en moet ik dat nakomen. Punt, iets anders kan dan niet meer. Stel, veronderstel dat ik over een of twee weken positief bericht krijg van de laatste uitgever die ik benaderd heb, dan hang ik niet alleen aan BS vast, maar heb ik mijn eigen glazen ingegooid door toe te zeggen bij BS. Ik ga liever met een echte uitgever in zee dan met een internet POD. Logisch toch? Schrijverke, jij zegt: '... heel goed kijken naar de kleine lettertjes van de overeenkomst ...' natuurlijk maar dat kan pas nadat ik gezegd heb dat ik met hen in zee ga. Deze situatie is een slang die zich in zijn staart bijt.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Merkwaardig dat je eerst mondeling iets moet overeenkomen. Ik heb vorig jaar ook bij Boekscout uitgegeven. Wel veel bla-bla. Ik zei toen wat wilt u nu eigenlijk precies zeggen? Ik weet niet meer wat. Ik wist het allemaal wel. Waarom sturen ze nog een contract als alles al vaststaat? zolang je niet getekend hebt, sta je toch sterk? De oprichters werkten trouwens eerst bij FM.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me niet voorstellen dat een mondelinge toezegging rechtsgeldig is. Je weet tenslotte helemaal niet waar je mee in zee gaat... Desnoods neem je het gesprek op en zeg je erbij dat je het recht behoudt het contract niet te tekenen als je het er niet mee eens bent.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MichaM, dat vind ik een sterke. Maar dan moet ik wel de mogelijkheid hebben om het gesprek op te nemen. De rest van wat je zegt, had ik me ook al voorgenomen. Dat lijkt me een billijke zaak. Hoewel ik nu al denk dat ik wel met ze in zee ga. De door mij steeds aangeprezen POD wiens naam lijkt op een hoerenmadam, heeft bij mij afgedaan i.v.m. een aantal punten. Om nu zelf de distributie op me te nemen als nieuwe uitgever, om iedere bestelling op zijn plaats te laten komen, zie ik niet zitten, ook weer met verschillende redenen. Dus als BS al die taken wil overnemen: prima, goed zo, dan hoef ik het niet te doen. Overigens, mondelinge overeenkomsten zijn rechtsgeldig in dit land; ja=ja, op schrift of mondeling dat maakt geen verschil.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het kan nooit een goed afgewogen overeenkomst zijn als jij niet alle ins en outs weet... Toch? Als je telefonisch toezegt een auto te kopen en later ziet dat dat ding een bonk roest is, kun je er vast wel onderuit. Heb je rechtsbijstand(verzekering)? Dan kun je het voor de zekerheid even navragen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Micha, het schijnt hier zo te zijn (volgens mijn man) dat als het zakelijk is en je geeft mondeling toestemming dat dit rechtsgeldig is. Ik vind het ook abnormaal. Raar maar waar. Op die maniier is een oudere buurvrouw van mij ook ergens ingestonken. Ik zie het als gemeen. Vooral om oudere mensen er op die manier in te luizen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat slaat eigenlijk nergens op. Dan zou je een uitgever met wie je om de tafel hebt gezeten, ook kunnen verplichten dat zij het uitgeven als ze uiteindelijk besluiten het niet te doen. Da's ook een mondelinge afspraak.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Juridisch is een mondelinge overeenkomst net zo rechtsgeldig als een schriftelijke (denk maar aan de vroeger met een handklap verkochte koe), alleen het is moeilijker te bewijzen. Als je twijfelt over het aangaan van de overeenkomst (omdat je nog niet alle details weet), is het beste wat je kunt doen, je twijfels uitspreken en vragen om de toezending van een concept van de schriftelijke overeenkomst. Het uiten van de twijfels zorgt ervoor dat er geen overeenkomst tot stand komt (voor het geval dat het gesprek zou worden opgenomen) en hopelijk ook tot het verdwijnen van de onduidelijkheid, in combinatie met het concept contract. Als men daartoe niet bereid is, dan moet je je serieus afvragen of je met deze partij zaken wilt doen (onder welke voorwaarden dan ook), want dan lijkt het erop dat ze alleen hun eigen rechten serieus nemen en dat zou je van geen enkele uitgeverij moeten accepteren. Succes Tja.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens begrijp ik niet waarom deze draad die een met naam genoemde leverancier betreft, nog steeds op het openbare deel van deze site staat in plaats van in het 'Schrijverscafé'.
Zolang er geen sprake is van zwartmakerij, kan het volgens mij helemaal geen kwaad dat een uitgeverij (mochten ze hier meelezen) zien hoe er over hun gesproken wordt. Daar kunnen ze ook uit leren hoe het beter kan. En iedereen heeft ook een eigen verantwoordelijkheid om zich gewoon netjes uit te drukken. Voor mij hoeft niet alles onder de 'bescherming' van het café.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het ging niet over mij, Zjaan. Ik gaf alleen iets door. Geen probleem gehad.