Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Slechte naam eigen beheer boeken

Dat moet maar eens afgelopen zijn, dat in eigenbeheer uitgegeven boeken nog voor er een letter van gelezen is bestempeld worden als rommel. Volgens mij worden er momenteel ook hele goede eigenbeheer boeken uitgegeven. Daar ben ik naar op zoek. Die zo goed zijn dat ze net zo goed door een 'echte' uitgeverij uitgegeven hadden kunnen worden. Emanicpatie van de zelfuitgevende schrijver dat is mijn doel. Wie kent of heeft zelf een steengoed eigenbeheer boek geschreven dat maar niet op gepikt wordt door die verwaande, vooringenomen literatuur critici, die hun neus ophalen alleen al bij het woord eigenbeheer?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sorry Johan, het was een reactie op de vraag of het naar een Nederlandse of Belgische uitgever was gestuurd.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enkel: ik verdraag niet dat mensen die mij niet kennen en geen letter van mij gelezen hebben, op die basis mij een "miskend genie" noemen of vinden dat "mijn rommel" dan maar "onder in de la" begraven moet worden omdat ik "me ervoor moet schamen". En daarmee verkondig ik exact mijn eerste stelling: allemaal te zwart-wit, deze discussie.
Ik weet niet of we op een andere golflengte zitten. Daarom geef ik mijn gedachte weer en stel ik vragen. Ik kan je wel zeggen wat ik moeilijk te verdragen vind. Als iemand een goed verhaal schrijft, duidelijk kan schrijven en dan na een aantal afwijzingen de handdoek in de ring lijkt te gooien. Da's geen oordeel, maar een mening, een slecht onderbouwde ook wellicht. Maar waarom zou ík moeite doen?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ondertussen heb ik nog steeds geen mooi lijstje met onbekende pareltjes
zei willemjansen 26 posts geleden...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je gaat een beetje voorbij aan de essentie van mijn stelling, namelijk dat het overgrote deel van de huidige eigen beheer uitgaven nooit uit de la van de schrijver hadden moeten komen.
Dat is waar, maar dat komt omdat ik zo boos word van dit soort uitspraken ...
Eigen beheer uitgevers missen die natuurlijke schaamte, en zetten hun misbaksels in de etallage.
Of het "miskende genie" dat je wel eens wil opvoeren. Ik vind dat vooringenomen en ongenuanceerd.
Ik ben het met Tja eens als ze zegt dat er tussen de POD ook goede boeken zitten. De reguliere uitgeverijen kijken eerst naar hun bekende namen omdat ze daar iets meer zekerheid hebben van verkoop als dat in het verleden al bewezen is. Met een nieuwkomer blijft het steeds een grote gok.
Helaas is dit onzin. Het is pertinent onwaar dat je manuscript wordt afgewezen omdat je onbekend bent.
Jullie hebben beide gelijk, omdat Harry niet echt gelezen heeft wat Victoria wil zeggen. Bekende namen krijgen voorrang bij een uitgever. Natuurlijk, bekende namen verkopen beter dan onbekende. Dat wil uiteraard niet zeggen dat een onbekende die een sterk manuscript aflevert, wordt afgewezen. Een sterk manuscript zal wel overleven. Ik vraag me wel af of een manuscript van een bekende naam ooit zomaar verloren wordt gelegd, zoals het mijne. Ik vermoed van niet.
De denkfout die je maakt is dat het gaat om 'bekend' of 'onbekend'. Maar waar het om gaat is 'gevraagd' en 'ongevraagd'. Als jij zonder vooraankondiging je MS instuurt naar een uitgever, dan komt het op de grote stapel. Dat het dan zoek raakt is slordig, maar ik zou het me niet persoonlijk aantrekken. Je hebt immers iets opgestuurd waar de uitgever niet om had gevraagd en je kan daar dus ook verder geen verwachting of rechten aan ontlenen. Mijn gebruik van de term 'miskend genie' is gechargeerd. Wat ik er mee bedoel is dat mensen vaak naar een POD stappen omdat het elders niet lukt, zonder in overweging te nemen waarom het niet lukt. Dat kan komen omdat het boek slecht is. Dat kan ook komen omdat het boek nog niet af is. Door naar een POD te stappen komt die persoon daar nooit achter. In plaats van te werken aan het zo verbeteren van zijn schrijven, kiest die schrijver er voor om niet te luisteren naar de signalen die hij van de professionals krijgt. Wie schrijven serieus neemt, accepteert na een aantal afwijzingen dat zijn huidige werk wellicht niet wordt uitgegeven en gaat verder met het schrijven van een nieuw, beter manuscript. Niet ieder boek is goed genoeg om te worden uitgegeven. Dat geldt voor nagenoeg alle schrijvers, of het nu veteranen zijn of niet. En niet iedereen kan een publicabel boek schrijven, hoe sterk de wens ook is. Net zoals er velen zijn die naar de audities van Idols gaan, zonder ook maar een greintje talent. "Ja maar ik wil zo graag zingen!" Prima. Onder de douche. Maar niet op een podium. Dat wil niet zeggen dat iedereen die naar een POD gaat talentloos is. Maar als je naar een POD stapt om hoe dan ook dat boek vast te kunnen houden, ontzeg je jezelf de groei die nodig is om werkelijk te publiceren. Oh en voor de volledigheid: als je naar een POD stapt omdat je graag je werk wilt bundelen voor vrienden en familie dan is dat alleen maar leuk. Daar hoor je mij niet neerbuigend over doen. Hartstikke leuk, zo'n bundeling van eigen werk om aan vrienden te laten lezen. Ik heb ook mijn Nano bij Lulu laten drukken, als trofee voor het halen van de 50.000 woorden. Leuk! En ik heb ooit een stel columns gebundeld en laten printen bij Lulu, om het aan mijn moeder en schoonfamilie te geven. Ook leuk! Ik zal die boekjes echter nooit op mijn CV zetten.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen heb ik nog steeds geen mooi lijstje met onbekende pareltjes
zei willemjansen 26 posts geleden...
Het gaat niet lukken hier. En wat ik wel krijg zijn open deuren.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen heb ik nog steeds geen mooi lijstje met onbekende pareltjes
zei willemjansen 26 posts geleden...
Het gaat niet lukken hier. En wat ik wel krijg zijn open deuren.
Wat je zou kunnen doen, is op Amazon.com kijken. Er zitten heel wat self published titles tussen de Kindle boeken en daar staan ook recensies bij.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen heb ik nog steeds geen mooi lijstje met onbekende pareltjes
zei willemjansen 26 posts geleden...
Het gaat niet lukken hier. En wat ik wel krijg zijn open deuren.
We weten nog steeds niet wat je precies wilt met die lijst. Er zijn namen genoemd, al zijn het er niet veel. Wat doe je daarmee? Wat heb je zelf gedaan om pareltjes te zoeken? Misschien kunnen wij daarvan leren. Voor wat betreft mijzelf: ik zoek wel, maar vind niets (buiten de al genoemde namen). Mijn eigen Smashwordsboek wil ik niet noemen, omdat dat niet het pareltje is dat ik zou willen zien - redactie door derden ontbreekt op de meeste verhalen, en het verhaal dat wel door een "redactie" is gegaan had meer te lijden daarvan dan dat het er beter van werd. Dat wil niet zeggen dat ik het bagger vind, maar het is niet wat ik onder een pareltje zou verstaan. Bovendien, anderen zeiden het al: iedereen vindt zijn eigen boek een pareltje.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat het zo lastig is om 'pareltjes' te noemen, geeft ook iets belangrijks aan: De pareltjes blijven onder water. Dat betekent dat die enkele goede titel niet opvalt, niet gerecenseerd wordt en niet veel verkoopt. En dat betekent dat het dus zonde van de moeite was om dat pareltje in eigen beheer uit te geven. Maak nou niet de vergissing om hier oorzaak en gevolg door elkaar te halen. Want ik hoor het argument al komen 'dat het komt door die elitaire recensenten' en zo. Het geeft aan dat uitgeven in eigen beheer geen goede manier is om veel boeken te verkopen. De boeken worden niet gepromoot door iemand die de markt kent. De boeken komen niet bij de recensenten terecht. Ze worden niet opgemerkt door de redacties van radio of TV programma's. Eigen beheer is een zijspoor, geen oprit.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even kort in de herhaling, gebaseerd op mijn eigen ervaringen: Ik heb geen gedrukte boeken zelf uitgegeven, wel e-boeken. De thriller die ik samen met Django schreef is gerecenseerd door vrouwenthrillers.nl, op initiatief van die website. De recensent noemt het boek een pareltje. Ook op iTunes hebben we positieve commentaren en 4 sterren. Het verkoopt, ik verdien er geld mee. Ik doe niets aan promotie, schrijf liever een volgend boek. Ergo: recensenten doen hun werk heus wel. Er zijn meer argumenten dan kwaliteit waarom uitgevers boeken niet uitgeven, ik noemde ze al eerder. Er komen mensen via eigen beheer terecht bij reguliere uitgevers (ik). Net zo goed als via de slushpile (ik). En er worden mensen gevraagd (ik). Smaken verschillen. Kwaliteit is een eeuwige discussie. Het blijven ontwikkelen staat los van de manier waarop je werk wordt gepubliceerd. Stilstaan is achteruitgang. Schrijven is een vak. Eigen beheer is een parallelweg.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat hij die boeken gaat lezen?
Mijn persoonlijke interpretatie was dat die lijst als bewijs moet dienen voor het feit dat de negatieve gevoelens over eigen beheer enkel een vooroordeel zijn. En inderdaad, als er tientallen boeken zijn die heel goed zijn, en 'onafhankelijk' zijn uitgegeven, dan is dat een argument. In de VS zijn heel wat schrijvers die zonder uitgever toch een aardig publiek bereiken. Het is daar steeds meer een legitieme manier om je boek aan de man te brengen. Dat betekent overigens niet dat die boeken in de New York Times besproken worden, maar wel dat wie een lezerspubliek zoekt, deze ook zonder uitgever kan vinden. Het is vast ook in Nederland mogelijk om een groep mensen te bereiken buiten de gevestigde uitgevers om. Ik denk ook dat als iemand heilig in zijn boek gelooft, en als het boek inderdaad kwaliteit heeft EN als de schrijver jarenlang stad en land wil aflopen om het aan de man te brengen, het nog best een publiek kan vinden. Dit is echter niet wat de meest POD schrijvers doen. Die sturen een MS naar de drukker, krijgen een exemplaar voor in de kast en laten het er dan bij. Het boek is te bestellen op een site waar niemand het gaat kopen en de schrijver houdt vast aan de illusie dat 'het boek er eindelijk is'.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik lui ben, dan moet ik gaan uitzoeken welke daar eigenbeheer zijn en welke niet.
Dus je verwacht van ons dat we actief gaan zoeken naar die speld in de hooiberg, omdat jij te lui bent? Kom op zeg...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik lui ben, dan moet ik gaan uitzoeken welke daar eigenbeheer zijn en welke niet.
Dus je verwacht van ons dat we actief gaan zoeken naar die speld in de hooiberg, omdat jij te lui bent? Kom op zeg...
Ik wil niet voor Willem spreken, maar ik denk dat hij gewoon leestips wil van mensen die goede ervaringen hebben met Eigen Beheer boeken, maar dit nogal krom verwoordt. Op zich ben ik ook wel nieuwsgierig of er mooie boeken zijn die onafhankelijk zijn uitgegeven en door mensen hier zijn gelezen. Ik schat de kans daarop laag in, maar de vraag op zich vind ik niet zo gek,

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie een kwalitatief goed in eigen beheer uitgegeven boek eerder als de uitzondering die de regel bevestigt.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jij bent toch de schrijver van de racistische bundel Uitverkoort? Daarom vraag ik me nog steeds af wat je wilt met de pod-boeken en boeken in eigen beheer?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben even sprakeloos na het lezen van de tekst over Uitverkoort en zijn eigen mening over Triest! Ik wil echt niet op de persoon maar op de bal spelen, maar het komt echt over alsof hij zichzelf dus inderdaad een enorm miskend genie vind. Goddank bestaat er eigen beheer ;)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat we nu wel weer alles gehad hebben in dit topic (die helemaal niet als discussie bedoeld was): Achterdocht, argwaan, bedweten, arrogantie, zwartmaken, chagrijn, rancune, zelf- danwel vooringenomenheid, bekrompen- danwel benepenheid. U zoekt zelf maar even uit welke schoen u het beste past. De goede niet te na gesproken natuurlijk, alleen jammer dat die weggejaagd zijn door de negatieve reacties. Ik moet het anders gaan aanpakken, jammer ik dacht dit een forum was voor beginnende schrijvers. Die elkaar proberen te helpen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Achterdocht, argwaan, bedweten, arrogantie, zwarmaken, zelfingenomenheid, bekrompen dan wel benepenheid. U zoekt zelf maar even uit wat het beste bij u past.
De pot verwijt de ketel.....?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat we nu wel weer alles gehad hebben in dit topic (die helemaal niet als discussie bedoeld was): Achterdocht, argwaan, bedweten, arrogantie, zwartmaken, chagrijn, rancune, zelf- danwel vooringenomenheid, bekrompen- danwel benepenheid. U zoekt zelf maar even uit welke schoen u het beste past. De goede niet te na gesproken natuurlijk, alleen jammer dat die weggejaagd zijn door de negatieve reacties. Ik moet het anders gaan aanpakken, jammer ik dacht dit een forum was voor beginnende schrijvers. Die elkaar proberen te helpen.
Advies dat niet leuk is om te horen is nog steeds advies.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb ik wel het pareltje waar Willem naar op zoek is. Afgelopen donderdag het eerste boek binnen gekregen en nu bezig om de laatste (schrijf)foutjes eruit te halen. Ik ben bezig met het in eigen beheer uitgegeven omdat diverse uitgeverijen vonden dat ik te rauw schreef en er dus heel veel aan wilden veranderen.. Maarja, dit is mijn pareltje! Misschien niet die van jullie maar hieronder een klein stukje van de eerste bladzijde... Mijn hart gaat zo tekeer, hij klopt er bijna uit. Bij elke dreun heb ik het gevoel dat mijn ogen uit mijn hoofd vandaan komen. Het zijn niet alleen mijn ogen maar heel mijn lichaam klapt zowat uit elkaar. Al mijn hartslagen doen verschrikkelijk zeer. Ik voel ze in mijn hoofd, in mijn buik, in mijn benen, overal. Ik word er gek van! Dit zijn geen hartslagen meer, het lijkt wel of ze aan het heien zijn in mijn lichaam met hele zware doffe dreunen waar geen eind aan komt. Mijn adem is ook zo zwaar en warm, het lijkt wel of ik lege lucht inadem. Diep inademen kan ik niet en verder dan mijn keel komt het niet. Waar ben ik mee bezig? Doe ik hier nou wel goed aan? Ik weet het niet... Alle vragen die mij gesteld worden, hoor en begrijp ik wel en ik geef er ook antwoord op maar het is mijn automatische piloot want mijn hoofd is er totaal niet bij. Doe ik hier goed aan of niet? Nou…? Iemand die het antwoord weet? HALLOOOO? Is er dan niemand die mij antwoorden kan want ik weet het namelijk echt niet. Mijn gedachten draaien overuren, wat ik nou toch moet doen? Maar er is niks of niemand die me antwoord geeft. Mijn linkerhelft zegt zacht twijfelend dat ik het goed doe maar mijn rechterhelft vertelt me totaal iets anders, hij gilt bijna hysterisch dat ik terug MOET.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Samiris, misschien vindt Willem het een pareltje, maar ik vind het taalgebruik en de stijl uitermate zwak. Dit heeft niets met rauw schrijven te maken, maar met een onrijpe schrijver die zijn taal nauwelijks beheerst. Natuurlijk moet er dan heel veel aan verandert worden. Door het toch zo uit te geven, blijft de slechte naam van eigen beheer bestaan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Samiris, misschien vindt Willem het een pareltje, maar ik vind het taalgebruik en de stijl uitermate zwak. Dit heeft niets met rauw schrijven te maken, maar met een onrijpe schrijver die zijn taal nauwelijks beheerst. Natuurlijk moet er dan heel veel aan verandert worden. Door het toch zo uit te geven, blijft de slechte naam van eigen beheer bestaan.
Ik ben het eens met schlimazinik, maar ik zou toch opletten met te zeggen dat iemand zijn taal niet beheerst. Zo schrijf je: natuurlijk moet er dan heel veel aan verandert worden. --- http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/verander…

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, klopt. Maar ga ik een boek in eigen beheer uitgeven met die tekst die ik zonder enige controle/redactie aan het einde van een vermoeiende dag neerpen en waag ik het een pareltje te noemen? Nee! Ik kijk wel mooi uit. Een tekst voor een boek heeft redactie nodig - en niet alleen controle op spelfouten. Ik ga er tenminste vanuit dat het pareltje daarboven de tekst is die talloze keren is gecontroleerd en herschreven en zo in het boek zal verschijnen. En er is veel meer mee mis dan een d/t fout.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk moet je gewoon doorschrijven, ook als je nog niet in het stadium verkeert dat een reguliere uitgeverij iets van je wil uitgeven. Maar als het wel je doel is gepubliceerd te worden, is enige zelfreflectie onmisbaar. In eigen beheer uitgeven heeft niks te maken met gepubliceerd worden; wie in eigen beheer uitgeeft, is gewoon zijn eigen opdrachtgever, zoals je een opdrachtgever bent als je geboortekaartjes laat drukken. Schlimazlnik mag zich dan wat ongenuanceerd uitdrukken, hij heeft wel gelijk.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een boek in eigen beheer uitgeven is niet per se een wanhoopsdaad, maar ik vind dat je er eerst in geslaagd moet zijn om een verhaal in een literair tijdschrift gepubliceerd te krijgen. En nog liever twee verhalen in twee verschillende tijdschriften: een redacteur kan zich al eens vergissen. :D

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Samiris, gewoon doorschrijven hoor, trek je niks aan van die zuursnorpruimen hier.
Daarmee is dan meteen de vraag waarom eigen beheer een slechte naam heeft, beantwoord :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er bestaan goede redenen om een boek in eigen beheer uit te geven. Maar als je op zoek bent naar erkenning voor je schrijverskwaliteiten en een (groot) lezerspubliek, lijkt mij uitgeven in eigen beheer doorgaans niet handig.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat mijn schrijven niet helemaal "fantastisch" is en daarom is het dus maar goed ook dat ik het toch in eigen beheer kan uitgeven. Misschien geen pareltje voor jullie maar ik ben er trots op en wie weet kan iemand anders mijn schrijfstijl wel waarderen. Ik ben maar een klein schrijvertje met maar 1 verhaal. Dat het uitgeven in eigen beheer een slechte naam heeft hoeft toch geen probleem te zijn, mensen zijn gelukkig dat hun pareltje gepubliceerd wordt en jij als consument hoeft het niet te kopen.