Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taalergernissen

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een woord of uitdrukking hoort waarbij je haren overeind gaan staan? Ik ben heel benieuwd naar jullie taalergernissen :-) Ik zal beginnen: Ik erger me suf aan 'stukjes'. Overal om me heen praat men tegenwoordig in stukjes: 'Dat is een stukje erkenning....' 'het gaat om een stukje respect...' BLEH!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, weet ik, maar ik dacht dat ik het nog niet verstuurd had....en toen waren er twee.... Hoe krijg ik het nu weer weg? :) ?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan mij geweldig ergeren aan taalfouten in kranten, vooral De Telegraaf lijkt er tegenwoordig een kunst van te maken zo veel mogelijk fouten te maken. Ik ben journalist en ga elke dag een paar keer een aantal nieuwssites langs. Het is echt triest, wat de 'krant van Wakker Nederland' op de eigen site laat zien. Even een voorbeeldje: http://img22.imageshack.us/img22/8821/foutenteleg… Als ik de fout zou vertellen, geloven jullie me vast niet. ;) Dit is een pure minachting voor de Nederlandse taal, wat mij betreft. "Inmiddelijk"... hoe krijgt iemand het voor elkaar.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dargor, kan het niet gewoon een typfout zijn? De i en de o zitten nogal naast elkaar, ik verwar ze weleens.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dargor, kan het niet gewoon een typfout zijn? De i en de o zitten nogal naast elkaar, ik verwar ze weleens.
De i is natuurlijk een typfout, maar dat is niet precies wat ik bedoel. Het gaat mij erom dat de schrijver zijn fout niet opmerkt, zijn stuk niet nakijkt voor publicatie, en zelfs nóg een fout maakt door de dubbele l in onmiddellijk te negeren. Door pure laksheid ontstaan er zo twee fouten in één woord... Dat is niet te verdedigen. :p

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken het gevoel. Ik las in de trein vaak de Metro en de Spits en kreeg na verloop van tijd het idee om me aan te bieden als corrector... Het staat erg onprofessioneel vind ik. Iedereen maakt fouten, maar fouten zoals 'inmiddelijk' zijn al te verhelpen door de spellingcontrole te gebruiken en dat is hooguit een paar minuten werk.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben dol op cappuccino. Het valt me op dat ze in de horeca vaak niet weten hoe ze dit woord moeten schrijven. Capuccino, cappucino, capuccinno... de meest vreemde versies kom ik tegen op een menukaart. Zelfs op het potje kaneelsuiker van Van Gilse staat het fout geschreven. CAPPUCCINO!!! Een van mijn vrienden is een Italiaan, hij vindt het eerlijk om in discussie te gaan over dit onderwerp.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook zo'n leuke... in Utrecht zit een bedrijf wat volgens zijn gevel 'Leer en suéde' verkoopt. Volgens mij is het toch echt suède... En het staat er werkelijk in KOEIENLETTERS op!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opnoteren, overkopieren... (en dat zonder puntjes, die heb ik nog steeds niet gevonden in mijn laptop) Dat in de spreektaal 'als' i.p.v. 'dan' mag, vind ik al erg genoeg, maar dat dat dan een vrijbrief is om het ook in de schrijftaal te gebruiken, dat vind ik echt.....tenenkrommend (toch een heerlijk woord?). Sowieso al die achterlijke veranderingen van de laatste jaren die onze taal er niet mooier op maken. Niet alleen lelijk, maar ook nog eens vreselijk verwarrend. Denk je iets van taal te weten.... De hoeveelheid taalfouten in kranten etc., dat vind ik helemaal dramatisch. Op dit forum stikt het er ook van trouwens, maar dat vind ik toch anders dan tekst die gepubliceerd is. En wat een heeeeeeerlijk onderwerp, heb meerdere malen hardop gelachen!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
...CAPPUCCINO!!! Een van mijn vrienden is een Italiaan, hij vindt het eerlijk om in discussie te gaan over dit onderwerp.
---eerlijk om in discussie te gaan... Dat zou kunnen ja, maar ik denk dat hier ook een typfout staat. ;)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag inderdaad dat ik die typfout maakte, maar aangezien hij ook van eerlijke discussies houdt, heb ik het laten staan ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag inderdaad dat ik die typfoute maakte, maar aangezien hij ook van eerlijke discussies houdt, heb ik het laten staan ;)
De fout is ook niet ergerlijk, ik vind hem zelfs wel grappig ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sowieso al die achterlijke veranderingen van de laatste jaren die onze taal er niet mooier op maken. Niet alleen lelijk, maar ook nog eens vreselijk verwarrend. Denk je iets van taal te weten....
Ja, inderdaad. Ik had voor alle veranderingen de spellingregels aardig op een rijtje en kon er de logica van inzien, maar nu ben ik totaal de draad kwijt geraakt. Lang leve de spellingwijzer... totdat ze weer gaan veranderen. Moet ik weer een nieuw boekje kopen. Maar misschien is dat het idee erachter. Zo kunnen ze steeds weer nieuwe edities woordenboeken, groene boekjes en spellingwijzers uitgeven.
De hoeveelheid taalfouten in kranten etc., dat vind ik helemaal dramatisch. Op dit forum stikt het er ook van trouwens, maar dat vind ik toch anders dan tekst die gepubliceerd is.
Een forumbericht lees ik meestal wel een keer over, maar er zit geen uitgebreide redactie op. ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hun zich zoiezo onmiddelijk druk maken over me fouten, vindt ik al raar, ik schrijf gewoon anders als jouw.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hun zich zoiezo onmiddelijk druk maken over me fouten, vindt ik al raar, ik schrijf gewoon anders als jouw.
Dat ken allemaal wel wezen, toch irriteer ik m'n eigen er aan.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het vreselijk als mensen beginnen te schelden met namen van ziektes. Vreselijk en heel erg respectloos.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het vreselijk als mensen beginnen te schelden met namen van ziektes. Vreselijk en heel erg respectloos.
"Wat moet je nou grieplijer, je moet je verkoudheidskop houwe!" Zoiets bedoel je? ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het vreselijk als mensen beginnen te schelden met namen van ziektes. Vreselijk en heel erg respectloos.
"Wat moet je nou grieplijer, je moet je verkoudheidskop houwe!" Zoiets bedoel je? ;)
Kanker en aids liggen gevoeliger, maar het komt in de buurt ja :p

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kanker en aids liggen gevoeliger, maar het komt in de buurt ja :p
Een spijkerbed ligt ook gevoelig. Ja, flauw, maar ik dacht: ik schrijf het toch gewoon op. 8)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebben jullie wel eens goed op Marktplaats gekeken? Het is soms gewoon bijna misdadig, wat ze daar met taal doen: -58 cm. breedt -verkeerd in goede staat -Het dieptepunt was vanmorgen toen ik las over een kast van eikehoud. In de titel, maar in de advertentie zelf stond het nog een keer. Er was er nog een, zo dramatisch dat ik ´m niet eens heb uitgelezen, te erg. Misschien kan ik ´m nog vinden, dan zet ik ´m hier alsnog. Oh mijn god, wat gaat dat heen? :crybaby: Kunnen ze mij daar niet aannemen, dat ik eerst even door die advertenties heen ga en ze leesbaar maak?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me ook vreselijk ergeren aan de taalfouten op Marktplaats... Als dat een afspiegeling is van onze maatschappij, houd ik mijn hart vast.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebben jullie wel eens goed op Marktplaats gekeken? Het is soms gewoon bijna misdadig, wat ze daar met taal doen: -58 cm. breedt -verkeerd in goede staat -Het dieptepunt was vanmorgen toen ik las over een kast van eikehoud. In de titel, maar in de advertentie zelf stond het nog een keer. Er was er nog een, zo dramatisch dat ik ´m niet eens heb uitgelezen, te erg. Misschien kan ik ´m nog vinden, dan zet ik ´m hier alsnog. Oh mijn god, wat gaat dat heen? :crybaby: Kunnen ze mij daar niet aannemen, dat ik eerst even door die advertenties heen ga en ze leesbaar maak?
Er schijnt zelfs iemand een boek over de taalblunders op Marktplaats te hebben geschreven.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh... Marktplaats!! :eek: Mijn vader verkoopt veel op Marktplaats, en laat me wel eens mails lezen van mensen die reageren op zijn advertenties. Het aantal vreemde en bizarre taalfouten is ontelbaar. Er zijn mensen die in een soort telegramstijl schrijven, en sommigen weigeren consequent punten, hoofdletters en komma's te gebruiken. En dan heb je nog het apart soort volk dat meent te kunnen reageren met: "is vijf euro genoeg?" Dat is dan de hele tekst, haha. De vraagprijs is dan bijvoorbeeld € 15. Mijn vader reageert daar niet eens op. Een boek over taalfouten op Marktplaats zal geen dun boekje zijn ;)