Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taalergernissen

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een woord of uitdrukking hoort waarbij je haren overeind gaan staan? Ik ben heel benieuwd naar jullie taalergernissen :-) Ik zal beginnen: Ik erger me suf aan 'stukjes'. Overal om me heen praat men tegenwoordig in stukjes: 'Dat is een stukje erkenning....' 'het gaat om een stukje respect...' BLEH!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Taske Dat was voor mij inderdaad één van de redenen nooit meer ergens te solliciteren.
@mario: ik hoop dat ik dit ooit op een dag ook kan zeggen. :D
Morgen dus!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was eens op een bedrijfscursus en daar moesten we gaan nadenken over onze 'unique selling points'. En ook nog een 'Mission statement' voor onze afdeling opstellen. Daar ben ik toen meteen maar eens een stevige discussie over begonnen....;)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mario: ja zeggen kan ik wel, maar het niet meer solliciteren is een ander verhaal... Ik hoop dat ooit mijn droom uitkomt! En zo niet, dromen is ook fijn ;)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was eens op een bedrijfscursus en daar moesten we gaan nadenken over onze 'unique selling points'. En ook nog een 'Mission statement' voor onze afdeling opstellen. Daar ben ik toen meteen maar eens een stevige discussie over begonnen....;)
Nou dat is nu precies zo'n voorbeeld inderdaad. Daar kan je toch niets mee, althans ik niet. En weet je wat het erge is? Als ik mij in zo'n situatie bevind dan zeg ik meestal ook maar niets, want dan denk ik dat ik de enige ben die het niet snapt. Maar met mij zijn er misschien velen die het niet snappen. tja durf duidelijke taal te vragen. ;)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat herinnert me aan een van de velen zaaie vergaderingen die ik toen bij KPN mocht meemaken. Toen ik zag dat iedereen in slaap dreigde te vallen zei ik tegen de woordvoerder: 'Als ik homo was dan zou ik nu meteen verliefd op je raken.' Ineens was iedereen weer wakker en konden we na een minuut lachen de vergadering tot een goed einde brengen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Taske Je kunt het niet alleen zeggen maar ook doen. Je zult je jezelf de weg wijzen als je er goed over nadenkt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat herinnert me aan een van de velen zaaie vergaderingen die ik toen bij KPN mocht meemaken. Toen ik zag dat iedereen in slaap dreigde te vallen zei ik tegen de woordvoerder: 'Als ik homo was dan zou ik nu meteen verliefd op je raken.' Ineens was iedereen weer wakker en konden we na een minuut lachen de vergadering tot een goed einde brengen.
Hatsekidee,... ik zit hier met tranen van het lachen

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind die bullshit-functie-omschrijvingen juist geweldig! Echt petje af voor de mensen die zo'n kolder kunnen bedenken. Zo fout dus, dat het gaaf is. Ik moet me ook echt inhouden om niet te solliciteren naar functies als: -deskmanager ('o ja, en wat manage je dan?' 'mijn desk.') - Customer Service Representative - International Sales Support Manager Service Dat zijn echt de betere functies om indruk te maken op een feestje. Het maakt niet eens meer uit wat je daadwerkelijk doet. 'Schrijver' klinkt erg saai. Hoewel... ik ben eigenlijk een: 'creative selfemploying textmanager'

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat herinnert me aan een van de velen zaaie vergaderingen die ik toen bij KPN mocht meemaken. Toen ik zag dat iedereen in slaap dreigde te vallen zei ik tegen de woordvoerder: 'Als ik homo was dan zou ik nu meteen verliefd op je raken.' Ineens was iedereen weer wakker en konden we na een minuut lachen de vergadering tot een goed einde brengen.
Fantastisch :D

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Taske Je kunt het niet alleen zeggen maar ook doen. Je zult je jezelf de weg wijzen als je er goed over nadenkt.
Ik hoop het, het zou wel mooi zijn. Gelukkig werk ik deeltijd en ben ik mama. Maar mama zijn en schrijven, dat is mijn passie! :)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@wammes Voor de gein heb ik eens een sollicitatie procedure bij Mercedes meegemaakt. Assessment en al. Ik heb het tot de laatste ronde gered waar ik met de personeels clowns om tafel mocht gaan zitten om de laatste details te bespreken. De voeringstaal was Engels maar gezien een van de clowns Duits was mocht het ook in het Duits, lol. De Nederlandse gedeligeerde kreeg een rode kop van woede omdat ik niet de neerbuigende loonslaaf was die ze verwachte. Ze stond erop dat we in het Engels doorgingen. De laatste zinnen van onze conversatie waren deze (Ik moet tot mijn verdediging erbij vermelden dat ik toen nogal negatief was en dit nu niet meer zou doen): Zij: "What do you think about the brand Mercedes?" Ik: "I think that are pretty good cars, but I prefer my Jaguar." Zij: "What do you think about the owners and drivers of Mercedes." Ik: "I think they are assholes, as most of the people do. And when I think about this function and whole attitude of the company, I think you can fuck off." Toen ben ik gegaan zonder een reactie af te wachten. Nogmaals, zoiets zou ik nu nooit meer doen, maar toen vond ik het wel grappig. Zielig van mij, eigenlijk.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mijn man op kantoor speelden ze tijdens een seminar 'bullshitbingo.' Een collega had bingokaarten gemaakt en stiekem uitgedeeld. Er stonden woorden op als: milestone, systeem-integratie, pro-actief, een stukje, policy enz. Nog nooit werd er zo goed naar sprekers geluisterd als op die dag. Toen een collega van mijn man, die zelf ook mee bingo speelde, naar voren moest om zijn voordracht te doen, eindigde hij zijn praatje voor ruim 200 mensen met '... human resource, opportunity, customer support, en nu heb ik bingo!'

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Taske volg je passie. Zelf heb ik de laatste tijd geen passie meer voor het schrijven. Op de een of ander manier heb ik er geen interesse meer in, terwijl ik wel het gevoel heb zomaar een boek naar het andere te kunnen schrijven. Maar die jonge Chinese meid van de snackbar aan het einde van de straat vind ik wel weer interessant.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk wel een origineel idee om van solliciteren je beroep te maken en er bijvoorbeeld een boek of serie artikelen over te schrijven. (Hebben jullie gisteren die uitzending gezien waarin mensen op zoek gingen naar het antwoord op de vraag hoe het komt dat mandarijntjes in blik helemaal geen witte draadjes meer om de partjes hebben? Wie heeft die eraf gepeuterd, was de vraag, want dat is nogal een werk. Dit soort vragen, die vind ik leuk - en ze vonden er uiteindelijk wel een antwoord op). Helemaal off topic weer eens. Dit is geen taalergernis. Terug maar weer.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mariejeanne: Ja leuk, dat soort vragen houd ik ook van :D Wat was het antwoord op de vraag over de mandarijntjes? Weet je nog hoe het programma heet?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het was Keuringsdienst van Waarde. Ze belden eerst de supermarkten die die mandarijnen op blik verkochten, maar sommigen 'mochten er niet op antwoorden waar de mandarijnen vandaan kwamen' en anderen 'hadden daar nooit over nagedacht'. Toen reisde de journalist naar China en Spanje, waar de mandarijnen vandaan kwamen, en ontdekte dat ze via een tamelijk uitgebreid machinaal procedé van schil en vel werden ontdaan. Een van de begintrajecten in dat procedé was de mandarijnen in heet water leggen, dan laat de schil makkelijk los. Dus dat is een tip, :!: die ga ik proberen, als het schilletje eens wat strak zit.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En niet te vergeten in het 'tamelijk uitgebreid machinaal procedé': een bad in rioolontstopper en zoutzuur... De mandarijntjes zullen voor mij nooit meer hetzelfde zijn.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh wat vies zeg! Nooit geweten dat dit zo ging! Bedankt voor de naam van het programma en de link Mariejeanne. Ik ga zeker proberen vaker te kijken naar dit programma.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bbalen, wat een leuke site! 'Ik heb zoiets van ...' dat is idd een van de ergste.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik durf eigenlijk niks meer te schrijven nu omdat iedereen zich wel aan iets ergert. ('eigenlijk' is een woord waar een hele leuke columniste zich aan ergert, zie www.pauliencornelisse.nl ) Wat ik langs zag komen: 'bekant' en dat getel ('1: het is slecht weer, 2: ik heb een verstuikte enkel, 3:...). Met 'a: b: c:' vind ik 'm nog naarder trouwens. 'enkel' in de vorm van 'ik heb enkel boter gekocht' vind ik ook stom, en mensen die de hele tijd woorden als 'dusdanig' en 'desalniettemin' gebruiken stellen zich heel erg aan. Maar dat komt meer omdat ik alleen maar hele irritante mensen ken die dat doen. Aan taalfouten kan ik me niet zo ergeren eigenlijk, iedereen maakt ze (zeker sprekend) meer dan men denkt. En heel veel wordt door anderen al niet meer als fout gezien ('groter als'), wat ga ik me er dan druk om maken...)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ben ik geboren en getogen in R'dam weliswaar, dus op zich spreek ik gewoon goed Nederlands. Maar dat werd toch een stuk minder toen ik in Turkije ging wonen. Dat klinkt misschien heel raar, maar je moet opeens een vreemde taal gaan spreken continu...en dan vergeet je je eigen taal. Mijn broertje en ik spreken momenteel een vreemd taaltje, dat een mengsel is van Turks, Nederlands, Engels en een paar vreemde geluiden, die eigenlijk geen betekenis hebben. Bij mij is het iets minder, maar mijn broertje was pas 15 toen hij naar Turkije verhuisde, dus bij hem is het vooral in de spraak erg te horen. "Het is kwart voor half 2." "De boek leg daaro." "Toen ik met mezelf aan het wandelen was..." Verder vind ik de woorden 'spetterpoep' (lees: diarree) en 'motten' en de zin 'Meen je dat nou?' erg irritant.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik erger me aan het woord 'pimpen'. Het klinkt leuk, alleen ik heb er nogal negatieve associaties bij. (dat komt waarschijnlijk door de herkomst van het woord) Of het woord 'loverboy': Hoe kan je zo'n mooi woord gebruiken voor zo'n gruwelijk persoon?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De onderkant van de maatschappij' Ik heb me wezenloos gezocht, maar nergens een onderkant kunnen vinden. 'Randgroepjongeren' Wat zijn dat nu weer?